lauantai 26. maaliskuuta 2022
Matineassa Kansallisteatterin Omapohjassa Ikuinen paluu, ohjaajana JANNE REINIKAINEN ja stagella soolona pitkästä aikaa PETRI MANNINEN, joka tsiikailee välin niin Ron Maelin oloisena
tiistai 22. maaliskuuta 2022
Halloween on virallisesti alkanut! Viiruksen Pelikaanissa tasa-arvonen (fifty-fifty) nykymies yrittää sovittaa maitorupisten ruuhkavuosien arjen yhteen Strindberg-tutkimuksen kanssa ja manaa kuulua misogyyniä henkiin
Tekijäloota:
maanantai 21. maaliskuuta 2022
Mikko Räsäsen tulevaisuus ensi-illassa tänään 11.3. jatkoi lähes saman porukan edellistä yhteistyötä Suomen hauskin mies näytelmää/leffaa nostaen keskiöön tämän päivän luokkasodan
Martti Suosalo
Tekijäloota:
Taustaa eli Suomen hauskin mies:
Suomen hauskin mies näytelmä ja leffa blogeissani:
Tässä esitellään Suomen hauskin mies - Martti Suosalo #hktfi #hktavajaiset pic.twitter.com/RrD9QFpcLF
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) August 22, 2017
Ilta-Sanomat järjesti sisällissotaan liittyvän yleisötilaisuuden nimeltä 1918-tapahtumat 10.4. Valtavan yleisömeren joukossa myös Martti Suosalo ja Anneli Kanto. pic.twitter.com/iXORQuKdEQ
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) April 25, 2018
Teatteri. Nykyesitys Armageddon 15.03.2022 Espoon kaupunginteatterilla: suosittelen feminististä manifestia, kabareeta, jonka kaikki osa-alueet ovat yhtä tärkeitä
Teatteri. Nykyesitys Armageddon 15.03.2022 Espoon kaupunginteatterilla: suosittelen feministisenä manifestina, kabareena, jonka kaikki osa-alueet ovat yhtä tärkeitä. Useamman vähemmistön sisältä ponnistava taideryhmä eli tekijät Melleri - Lindfors - Pirinen, joista kaksi ensinmainittua myös näyttelee pienissä rooleissa tämän väliajattoman teoksen ensimmäisessä osassa, tai Sara Melleri ja Sonya Lindfors toimivat tämän kabareen, jos tämä cabaret on, ja mikä ettei olisi, seremoniamestareina. Toinen on ylivedetty vetyperoksiblondi, jolla on liian iso vaalee kähäräkasari tukka ja liian pinkit huulet, jotka tehty liian isoiksi rajauskynillä, ja ne ovat tarkoituksellisen koomisia siis kysyviä, millaisia rajoja naisen ulkonäölle ja iälle on popkulttuurissa, taiteessa ja viihteessä. Kuka saa oll äänessä, kenen tarina kerrotaan, kenen tarina hiljennetään. Denimkorsetissa tötterörintsikoineen, verkkosukkahousuissa ja neonvihreissä tolppakengissä Mellerin MC on sekä Madonna, Dolly Parton ja Nina Hagen, ehkä vähän Kikkaakin, joka tulee elokuvana ensi-iltaan lokakuussa. Miten valmistautua maailmantuhoon kun tekijäkaartissa näyttämöllä ei ole Bruce Willistä? Hyvinkin voi valmistautua tällä all female -poppoolla, joka voi pelastaa maailman, ja pelastaa päivän. Teatterin puhdasta vapautta ja
ARMAGEDDON MELLERI, LINDFORS & PIRINEN
Toinen MC on Sonya Lindforsin näyttelemä ruskea tyttö, nuori nainen, nainen, joka on sassy, sähäkkä hahmo kuparinkiiltävissä kiharoissaan, niin kuin Kleopatra Jonesin ja Spice Girlsien pukuhuoneista. Mutta hänellä on nenunpäässä, nenän päällä laastari, onko hän korjaillut nenäänsä, nyrkkeillyt harrastajana, ammattilaisena vai kaduilla, vai onko se kuten Instagramin filtteri, jonka voi lisätä söpönä, rajuna tai humoristisena oman kuvansa päälle. Minkä filtterin läpi itse tätä katselee, ja mistä näkökulmasta?
Käsiohjelma näyttää fanzinelta, siis 70-luvun lopun ja 80-luvun pienlehdeltä, joka on tulostettu kopiokoneella. Siinä on kaunis punk-tyyli ja, DIY elikkäs tee se itse -henki. Onko tämä näytelmä? Kyllä, se on teatterissa oleva nykyesitys, joka voi sijaita muullakin tilassa, muussakin tilassa kuin teatterisalissa
Miten esitys kommunikoi yleisön kanssa? Seremoniamestari toivottaa tervetulleeksi, ja tykkää kun joku yleisöstä kikattaa. Esitys sisältää sisältövaroituksia, niin moni muukin näkemäni uusi esitys mm Teatteri Viiruksessa. Joskus sisältövaroitus -litanian lukeminen on pahasta, siinä on juonipaljastuksia, mutta tässä se ei haittaa. Koska esitys ja Teatteri on turvallinen tila, josta voi poistua halutessaan, jos ahdistuu jostain. Tämä ei ole ahdistava esitys, vaikka nimi on ARMAGEDDON, sama kuin seksistisellä muskelimökkelitoimintaleffassa, jossa pökkelö Bruce Willis pelastaa maapallon, kun paha asteroidi hyökkää 1998.
Se on myös Jumalaista näytelmää, ja raamattuakin. Armageddon ei ole pelottava, siinä voi tuntea oikean tulen, joka valaisee ympäristön, ja meidät. Ja jonka äärellä eshkä jaetaan tarinoita. Kaikki pääsevät ääneen, vuorollaan.
Armageddon ensimmäisessä osassa ovat, näyttelevät, laulavat, hengittävät, tanssivat ryhmän kaikki jäsenet: Antonia Atarah, Leila Kourkia, Sara Paasikoski, Kreeta Salminen, Sonya Lindfors ja Sara Melleri. Joista neljä ensimmäistä pm arkki- tai stereotyyppejä, ihmisiä, hahmoja, symboleita, jotka voivat muuttua, muuntua kesken matkan.
Toinen lyhyempi osuus on Pirisen työ, muttei häntä eikä seremoniamestareita siinä näy, vaan näyttelijät. Itse asiassa alussa ei näy mitään, in the beginning... Vaan olemme pimeydessä, ja kuulemme kuiskauksia. Tämä niitty -osuus on äänimaailman jälkeen selkeästi pelkkää tanssia ja liikettä. Ja tuoksuja! Minunkin paikallani tuntuu mänty! Vai onko se pinja, mäntysuopa. Yhtä kaikki on hurjaa huomata tuoksu, voimakas tuoksu.
Millainen kokonaisuus tämä on? Miten nonlineaarista nykyesitystä kritisoidaan. Lisään tähän vielä loppuun jahka joskus ehdin muistiinpanoja teosesittelystä. Ne eivät ollenkaan paljasta juonta, jos juonta on lainkaan. Tarvitseeko juonta lainkaan.
Alkutunnelmat:
Taustaa:
Tekijäloota:
torstai 10. maaliskuuta 2022
Helsingin kaupunginteatterin Arena-näyttämöllä ensi-illassa mainio Näytelmä joka menee pieleen.
Seuraavaksi Helsingin kaupunginteatterin Arena-näyttämöllä ensi-illassa Näytelmä joka menee pieleen. Pääkæupunkiseudun Polyteknisen Draamaseuran murhe eikun murhamysteeri Murha Havershamin kartanossa. 09.03.2022.
Joel Hirvonen on ilmiömäinen yhdistämään vanhan kotimaisen filmin näyttelemistä, brittiä, wanhan ajan ööveriä kansantalojen iltamien amatöörinäyttelemistä koko ajan yleisön reaktioita huomioiden. Ja herättäen. Järkyttävän hyvät ja naurut
Huh huh, sopivaa yllätyksellistä komediaa keskellä arkea.
Vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
Ohjaaja: teatteri on lapsellisin kaikista taiteen lajeista. Alex Anton venyy esityksen aikana moneksikin ja kotomaan tähdistä Sakari Jurkasta tuonne Tulion Teuvoon.
Henry Lewis, Jonathan Sayer, Henry Shields
NÄYTELMÄ JOKA MENEE PIELEEN
Farssien uusi aikakausi on alkanut!
Tekijäloota:
Tekijät
Näyttelijät
Alex Anton
Joel Hirvonen
Risto Kaskilahti
Santeri Kinnunen
Matti Rasila
Eppu Salminen
Eija Vilpas
Linda Wiklund
Mikko Koivusalo
SUOMENNOS
Pentti Kotkaniemi
OHJAUS
Peter Ahlqvist
LAVASTUS
Elina Vättö
PUKUSUUNNITTELU
Valdemar Virtanen
VALOSUUNNITTELU
Jaakko Virmavirta
ÄÄNISUUNNITTELU
Jaakko Virmavirta
MUSIIKIN SÄVELLYS
Ivan Bavard
MUSIIKIN SÄVELLYS
Pia Kähkönen
NAAMIOINNIN SUUNNITTELU
Henna Piirto
DRAMATURGI
Mitä Helsingin kaupunginteatterin sivulla kerrotaan:
" Todella onnettomuusalttiit harrastajateatterilaiset taistelevat kaikkia todennäköisyyksiä vastaan valmistaessaan klassista murhemysteeriä murhamysteeriä ensi-iltaan.
Jos jokin voi mennä esityksessä pieleen, se menee – ja vieläkin enemmän!
Tämä palkittu maailmanmenestys uudistaa käsityksen farssista, kun se etenee uskomattomien käänteiden kautta, Monty Pythonin hengessä, kohti häikäisevää finaalia.
Väitetään, että West Endin esityksissä nauravia katsojia on jopa pudonnut penkeiltä. Katsotaan, kuinka Arena-näyttämöllä käy!
Esitysoikeuksia valvoo Nordic Drama Corner.
Alkuperäisteoksen nimi The Play That Goes Wrong "
📸 Esityskuvat Tapio Vanhatalo
#hktfi
#NäytelmäJokaMeneePieleen
Tänään 03.03.2022 ensi-illassa vihdoin Emmanuel Carrèren tuttuun romaaniin perustuva Viikset, näyttämöllä piiitkästä aikaa Johannes Holopainen, Teatteri Jurkka
Tänään 03.03.2022 ensi-illassa vihdoin Emmanuel Carrèren tuttuun romaaniin perustuva Viikset, näyttämöllä piiitkästä aikaa Johannes Holopainen, Teatteri Jurkka.
Kuka on tarinan epäluotettava kertoja. Entä epäluotettava kuuntelija. Teatteri Jurkassa. Parasta. Intiimiä. Outoja matkoja tuntemuksiin.
EmmanuelCarrèrenViikset #JohannesHolopaisenViikset
Miehen ahdistuminen, mielen, persoonallisuuden mahdollinen hajoaminen, on toteutettu lavalle symbolistisesti, minimalistisesti, absurdisesti, suureleisesti, fyysisesti. Itämaiseen mielenrauhaan pyrkivä sisustus, lavastus, vaatetus luo viiksien ajamisesta miltei pyhän rituaalin
Sotilaspojan porukan uusin työ.
Kiitoksia lipusta. Täydellisestä. Meditoivaa. Pitkästä aikaa Holopainen teatterin lavalla, lähellä, läsnä.
Kuinka harmaa arki hajoaa.
Tekijäloota: