maanantai 4. kesäkuuta 2018

Ryhmäteatterin Yksi lensi yli käenpesän näytelmä harkat 30.5.Suokissa

Eräänä toukokuisena kuumana iltana, kun Viaporissa, Suokissa siis Suomenlinnassa oli harvinaisen lämmintä, tapahtui tämä. Ryhmäteatteri oli miltei valmis kesälaitumille, siis kesäteatteriin. Ken Keseyn klassikko, tai antiklassikko, romaani joka piti lukea aikoinaan, edustaen toisenlaista americananaa, nurjaa puolta, sopeutumattomia. Se on tietenkin amerikka mikrokosmoksessa, tai muu vastaava kapitalistinen länsimainen yhteiskunta. Kuten Samuel Fullerin vieläkin ihanassa ja karmeassa leffassa  Shock corricor, Shokkikäytävä.

Harjoituksissa 30.5. oli vaikeaa valita kuka näistä höppänöistä ja hörhöistä suosikki. He edustavat laitostumisen eri asteita. Samalla on sekoitettuna sekä uutta että vanhaa näyttelijäkaartia. Sekoitetaan pakkaa...

Valta joka turmelee. Hoito joka turruttaa... Luin uudelleen Bulgakovin Morfiinia -tarinaa addiktioista, lääkäreistä, jotka hoitavat itseään. Kuten nykyään House. Bulgakov kirjoittaa alleviivaten, ettei lääkäri tai lääketiede auta...

McMurphyä nyt katsoo mielellään pyyhkeen kera.

Ja ilman.


Aiemmin tviitattua ja instattua:

uudehkot plakaatit ja afiisit merkkaavat muutamaa visiittiä Visporin kesäteatterissa... #yksilensiylikäenpesän.

Amerikkalaisista kauhuista yksi suurimmista on itsenäisyyden ja persoonallisuuden menetys, pakottaminen laitokseen ja sääntöihin, milloin saa syödä, milloin nukkua ja milloin Ping pong...

#mielisairaala on myös amerikka pienoiskoossa. Varmasti tämä puhuttelee myös tämän hetkisen kylmän porvarihallituksen leikkauksia.

Nyt on vaikea valita pikatuntumalla kuka hörhöistä ja höppänöistä on paras. Varsin onnistunut casting.... Ken Keseyn klassikosta, kunnianosoituksena, ehkä myös leffaversion ohjaajan Milos Formanin poismenolle. Varsin hauskaa, traagista ja sadistista.

Oispa jo kesä.... Hrrr kylmäävä hoitaja Ratched ja kuumoittiva pipopää lähdössä Viaporin vankileirille. Eikun kesä teatteriin!

Keseyn anarkistinen eli klassikkoromaani näytelmänä. Voi myös muistaa Milos Formania joka ohjasi elokuvaversion.


Henkilön Satu Ylävaara (@satuylavaaraphotography) jakama julkaisu