RAKKAUSSIMULAATIO EVE Espoon kaupunginteatterilla totaalin tuoretta ja ennennäkemätöntä teatteria VR-laseissa pressin ennakkonäytöksessä 28.02.2023.
Rakkausalgoritmi EVE ei ollutkaan kylmää tekniikkaa, vaan sinut vastaanottivat hymyilevät valkotakkiset. Tarinan edetessä sai puhua vain kuiskaten, mikä sekin oli jännä elementti. Kengät piti riisua ja pehmeällä tai pehmeähköllä matolla tassutella "telttaan", eli pieneen huoneeseen jossa oli kankaat, valkoiset kankaat seininä. Josta sai VR-lasit ja kuulokkeet. Sinua ohjasi tähän asti valkotakkinen. Lasit päässä sai kokeilla missä on rajat, seinien rajat jolloin punainen valomerkki sykki. Ettei lähde ulos harhailemaan Tapiolan uusrakennetuille, sokkeloisille kujille. Joka olisi taiteenlaji sinänsä. Ei.
Koska tärkeintä oli turvallisuus. On turvallisuus. Itse olen sosiaalisestikin epävarma, vainoharhainen ja ihmisiin luottamaton. Mutta silti menin, kun kutsuttiin. Alkoholia ei kannata kitata ennen kokemusta, ettei huimaa tms liikaa. Tämä taisi olla ensimmäinen kerta käyttää virtuaalitodellisuuslaseja. Niiden alla ei voi pitää (isoja) silmälaseja. Mutta miten tämä alkoi.
Saan edellisenä päivänä sähköpostia jossa linkki kuunnelmaan, joka suositellaan kuunneltavan kuulokkeilla, rauhallisessa paikassa, sohvalla tai sängyllä. Lyhyt kuunnelma johdattaa seuraavan päivän esitykseen.
Aulassa jo valkotakkiset toivottavat tervetulleiksi. Puhe on normaalia, tavallisella volyymillä, mutta lähestyessä kokemusta vain kuiskataan. Saan valita, otanko neuvot vastaan suomeksi vai englanniksi. Valitsen suomen kielen. Koska Suomessa ollaan. Suomalaisia. Kokemus taitaa olla englanniksi nyt en muista tarkkaan, oliko. Kaikki teksti on ymmärrettävää. Rihvelitaululla eli tabletilla näen kolme lyhyttä videoklippiä, joista valitsen kaksi tarinaa, joita seuraan. Sitten valkotakkinen johdattaa minut telttaan valkoisin kankain jaettuun tilaan, jossa VR-lasit roikkuvat katossa odottamassa permantorahvasta. Tilassa saa liikkua. Mutta elektroniikka neuvoo punaisin valoin, jos meinaa mennä kankaisen seinän lävitse, pois tilasta. Jos huimaa, tuoli on lähellä.
En ymmärrä vedenhenki-osuutta. Nautin vedestä, veden alla. Sitten alkaa tarina. Kuinka immersiivinen se on. Mihin reagoin. Kuka olen. Olenko päähenkilö vai katsonko, luenko päähenkilöä. Onko sillä merkitystä. Vaihtuuko roolit välillä. Mitä tapahtui jos en reagoi anturoillani mihinkään. Tai jos reagoin väärin.
Kuinka moninaista rakkaus on. Minulle on vain yksi sisältövaroitus, keskenmeno. Niinkö se oli. Joskus tai melkein aina sisältövaroituksena sisältävät spoilereita eli pillaavat juonta paljastaen. SV eli sisältövaroitus on kuitenkin paikoillaan. Se on humaania. Nykyaikana.
Seuraan yhden naisen tarinaa. Sitten yhden miehen tarinaa. Mitä koettelemuksia heillä on. Tarinoiden välittäjät ovat näyttelijöitä, joita näen lasien kautta hologrammeina, välillä varjoina.
Miten Teatteri saa muuttua. Kuten antiikin ja vielä Viljami Säkinperän ja jopa Jurkan aikoina vain miehet saivat esittää, kirjoittaa, ohjata. Onneksi on muitakin sukupuolia. Myös katsomossa.
Miten kehittyä tästä. Onko Teatteri enää teatteria, onko se elokuvaa. Näin ajateltiin, kun videonauha, videoheijastukset ja live videonkuvaus tuli teatteriin esimerkiksi Kom-teatterin Kokki, varas, vaimo ja rakastaja näytelmään joslus vuonna 2017. Samoin Ryhmäteatteriin, Kansallisteatteriin, Turun kaupunginteatteriin, Tampereen Työväen Teatteriin. Teatteriesityksessä saa valita mitä katsoo. Videossa, varsinkin lähikuvassa, joutuu katsomaan valittua rajausta. Tässä esityksessä ei kuljeta videokamera olalla.
Mitä aika on, ja mitä ajalle tapahtuu. Mitä simulaatiolle tapahtuu. Mikä on Avatar. Mitä kuvittelen simulaation olevan.
Mitä vastaanotan. Mitä haluan vastaanottaa. Miten virittäytyä, miten yhtyä flow'hun. Miten nykyteatteri eroaa nykytaiteesta ja performanssista. Ainakin käsikirjoituksen ja ohjauksen, lavastuksrn, äänisuunnittelun mukaan, tässä vain pari esimerkkiä. Miten tämä on nykytaidetta. Hyvin ainakin sopisi museoon, taidemuseoon.
Mitä seuraavaksi. Kiitoksia kutsusta.
RAKKAUSSIMULAATIO EVE
Tekijäloota
TYÖRYHMÄ
Taiteellinen johtaja Eero Tiainen
Käsikirjoitus Eero Tiainen
Dramaturgi Pärttyli Rinne
Konsepti Eero Tiainen, Sami Hakkarainen, Juuso-Matias Maijanen, Oskari Lumikari
Tuottaja Inna Huttunen
Apulaisohjaaja Juuso-Matias Maijanen
VR-suunnittelijat Iikkamatti Hauru, Liya Pirkulieva, Maciej Tomaszewski
Ohjelmoijat Ali Kubur, Mikko Honkanen, Michael Jelbart, Rongzhi Liu
AI-ohjelmoija Evelin Jalonen-Hirano
Äänisuunnittelu Matias Harju, Olli Ketonen, Iikkamatti Hauru
Musiikki Matias Harju, Olli Ketonen, Iikkamatti Hauru, Aino Liinoja (singing). The Four Seasons ”Spring”: I. Allegro, Composed by Antonio Vivaldi, Performed by Anni Elonen (violin)
Kokemussuunnittelijat Eero Tiainen, Iikkamatti Hauru, Jaakko Sorja, Inna Huttunen, Juuso-Matias Maijanen
Läheisyysohjaaja Juuso-Matias Maijanen
Esiintyjät Johanna Ruonala, Yuko Takeda, Henry Pöyhiä, Sami Juhani Rekola, Janne Mattila, Jussi Lankoski, Kate O’Malley, Laura Ala-Ruona, Anja Bargum, Anna Andersson
Laulaja Aino Liinoja
Assistentit Iida-Liina Linnea, Tekla Kokkonen, Helena Mäkinen, Lotta Rahkonen
Valo- ja tilasuunnittelija Alina Pajula
Pukusuunnittelija, maskeeraus, rekvisiitta Triin Kolmkant
Ompelu Triin Kolmkant, Minna Kiiskinen
Tekninen tuottaja Lauri Vase
Unreal Engine -konsultointi MHG Michael Hudson Graphics
Logosuunnittelija Reishabh Kailey
Dramaturgiset mentorit Erik Söderblom, Essi Aittamaa
Mentorit Marko Tandefelt, Mikko Sams
Tuotanto Avatar’s Journey & Espoon Kaupunginteatteri
Yhteistyökumppanit ja tukijat Helsinki XR Center, MAGICS infrastructure, 8i, Espoo Museum of Modern Art, Aalto University, Metropolia University of Applied Sciences, The Finnish Cultural Foundation, Arts Promotion Centre Finland, The Promotion Centre for Audiovisual Culture Finland. Teos on saanut opetus- ja kulttuuriministeriön valtionavustusta.
" Team EVE:n taiteellinen johtaja Eero Tiainen on aiemmin suunnitellut ja tuottanut useita VR-teoksia ja muita immersiivisiä ja pelillisiä produktioita.
EVE-tiimissä työskentelevät muun muassa immersiivisiin pioneerituotantoihin erikoistunut luova tuottaja Inna Huttunen, rakkaustutkija ja käsikirjoittaja-dramaturgi Pärttyli Rinne, läheisyysohjaaja Juuso-Matias Maijanen, immersiiviseen ja interaktiiviseen äänikerrontaan erikoistunut äänisuunnittelija Matias Harju. VR-maailman toteuttamisesta vastaa laaja kansainvälinen tiimi VR-osaajia ja metaversetaiteilijoita: Iikkamatti Hauru, Kalle Blomberg, Mikko Honkanen, Liya Pirkulieva, Maciej Tomaszewski ja Evelin Jalonen-Hirano.
Rakkaussimulaatio EVE:n muistot tuovat eloon 10 henkilön näyttelijäkaarti. Heistä vuorovaikutteisia osioita ovat toteuttamassa Johanna Ruonala, Anja Bargum, Henry Pöyhiä ja Jussi Lankoski.
Team EVE on kehittänyt Rakkaussimulaatiota vuodesta 2016 alkaen. Kuuden minuutin mittainen demo esityksestä, Rakkaussimulaatio EVE: Vedenhenget on koettavissa Espoon modernin taiteen museossa EMMA:ssa osana Nykyaikaa etsimässä -näyttelyä helmikuuhun 2023 saakka. "
Lue lisää Espoon kaupunginteatterin sivuilta:
" Saat esitykseen liittyvän kuunnelman ja ennakkotietoa sähköpostitse päivää ennen esitystä. Voit lukea viestin myös täältä.
Et usko mitä kerron sinulle. Pyydänkin vain pitämään mielesi avoinna. Entä jos sanoisin että universumi on unta? Haluaisitko herätä?
Entä jos kertoisin että tulet ylittämään elämän ja kuoleman rajan? Uskaltaisitko astua tuntemattomaan?
Olen koko ikäni etsinyt rakkauden algoritmia. En pysty jatkamaan yksin. Tarvitsen sinua.
Rakkaussimulaatio EVE on muistojemme peili ja unelmiemme peli.
Tällä kertaa et kuitenkaan istu katsomoon, vaan kutsumme sinut virtuaalimaailmaan.
Sukellat VR-laseilla toiseen todellisuuteen.
Kohtaat siellä toisia kaltaisiasi – sanattomasti, mutta täynnä elämää. Jostain kaipausten ja haaveiden välistä voit löytää itsesikin.
Rakkaussimulaatio on sinua varten.
RAKKAUSSIMULAATION KULKU
Rakkaussimulaation ensimmäinen osa on kuunnelma, joka kuunnellaan kotona. Lähetämme sen sinulle sähköpostitse saapumistasi edeltävänä päivänä. Kuunnelma tulee myös ladattavaksi tälle sivulle lähempänä ensi-iltaa ja se on saatavilla sekä suomeksi että englanniksi.
Saavu 15 minuuttia ennen varaamaasi aikaa. Emme valitettavasti voi päästää myöhästyneitä sisään.
Noin 45 minuuttia teoksen kestosta vietetään virtuaalitodellisuudessa virtuaalilasien ja kuulokkeiden avulla. Joillekin pitkä aika virtuaalitodellisuudessa voi aiheuttaa huimausta tai pahoinvointia. Paikalla olevat assistentit auttavat tarvittaessa. "