tiistai 20. syyskuuta 2022
Tänään kiikarissa Jumalainen näytelmä. Juha Hurmeen mukaan. Eli Valter Juveliuksen ihmeelliset seikkailut, Espoon kaupunginteatteri
Tänään teatterissa hysteerisen hauska toimistokomedia näennäisen yksinkert aineksista Jäähyväiset kahvihuoneelle. Teatteri Takomossa 16.9.2022
Tänään pärähtää teatteri Viiruksessa teos Gud skapade människan och jag skapade kuken. Se on monologiesitys transliikkeen pioneeristä Michael Dillonista
maanantai 19. syyskuuta 2022
Anastasia musikaali kolahtaa ja hehkuu kaamoksen ja näinäkin aikoina
sunnuntai 11. syyskuuta 2022
Espoon Teatterissa, Louhisalissa, Rimini Protokollin teos UNCANNY VALLEY. Mikä tekee meistä robotteja? Mikä tekee roboteista meitä?
Suosittelen teatteria, Espoon Teatterissa, Louhisalissa, Rimini Protokollin teos UNCANNY VALLEY. Mikä tekee meistä robotteja? Mikä tekee roboteista meitä?
Päivän paras, ja rauhallisin luento. Myös sähköistävä.
Rimini Protocoll: UNCANNY VALLEY.
Automaattinen korjaaja korjasi automaattisesti, väärin.
Onko teoksen humanoidi, robotti Thomas Melle hän vaiko se?
Onko vitsi, robotit ja koneet vievät kaiken työn?
Espoon kaupunginteatterin Louhisalissa ensi-illassa Berliinissä vaikuttavan taiteilijaryhmän Rimini Protokollin teos UNCANNY VALLEY Taiteiden yönä 18.8. loppui juuri. Robotti, humanoidi esittää näytelmäkirjailijaa. Miten se eroaa nukketeatterista ja sirkuksen vatsastajapuhujasta?
Robottia katsoessa ja kuunnellessa luottamus lisääntyy, kuten ihmistäkin kuunnellessa, jos on lisääntyäkseen. Lavalla oli replika robottikaksoisolento saksal näytelmäkirjailija Thomas Mellestä joka istuu nojatoolissa ja luennoi tunnin ajan itsestään, Turingista ja roboteista
Yleisö istuu, ja odottaa. Lava pn hämärä, siellä näkyy istuva mies. Onko hän oikea näyttelijä. Vaiko robotti. Pitkän ajan jälkeen valo syttyy tai valokeila aukeaa laajenee. Hän on robotti, ihmisen näköinen mies, joka istuu tyynesti 60-luvun nojatuolissa, jalka polvella.
Hän on robotti. Kuulemme kyllä ihmisen nauhoitetun äänen. Liikkuuko hänen huulet, en muista. Silmät muistan, vähän väsyneet. Sanotaanko robotista hän.
Noin tunnin ajan luentoa ja päiväkirjaa. Siinä ajassa hän on inhimillinen. Hän esittelee teatterin valospottirobotin joka on kuin suoraan Robocop-skifistä se pieleen mennyt robokytän prototyyppi. Joka ei totellut
Pieni valospottirobo tottelee.
Mitä siitä saa muutakin kuin skifiä ja Alan Turingin koskettavaa elämänkertaa?
Itse olisin aloittanut roboteista tai keinoälystä, ohjelmoinnista jo Ada Lovelacesta, lord Byronin tyttärestä, joka oli ensimmäinen ohjelmoija... " Ada Lovelace kuoli 36-vuotiaana syöpään vuonna 1852. Sitä ennen hän ideoi tietokoneen, kirjoitti sille ohjelman ja pohti, voiko tietokone ajatella. Ada oli ihminen, jonka supervoima oli mielikuvitus." kerrotaan Ylen artikkelissa Riettaan sekoilijalordin kolmekymppinen tytär aloitti digiajan (14.06.2022). Me näimme jo Gothic - yövieraat (1985) leffassa mm Mary Shelleyn ja Byronin, jolla oli mekaanisia ihmisenkokoisia nukkeja jotka soittivat pianoa, ehkä reikäkorttipianoa, sekä napatanssivat.
Sitten olisin siirtynyt Hedy Lamarriin, joka " kehitti myös säveltäjä George Antheilin kanssa taajuushyppelyyn perustuvan hajaspektritekniikan, joka on perusta nykyisille mobiiliradiotekniikoille kuten CDMA:lle ja WLANille." Wikipedia.
Sitten olisin siirtynyt Margaret Hamiltonin ikuiseen kuvaan, jossa hän seisoo itsensä mittaisen puhelinluettelopinon kanssa, eikä ne tietenkään puhelinluetteloita ole, vaan koodia, joka sai meidät kuuhun....
Mutta ei. Tässä lyhyehkössä esityksessä valokeilassa on Alan Turing, jota nöyryytettiin ja kidutettiin sukupuolisen suuntautumisensa vuoksi, niin, että hän teki itsemurhan.
Tekijäloota:
Tekijät:
Konsepti, teksti & ohjaus: Stefan Kaegi
Teksti, keho, ääni: Thomas Melle
Laitteet: Evi Bauer
Animatroninen robotti: Chiscreatures Filmeffects GmbH
Silikonipään valmistus ja viimeistely, hiukset ja värjäys: Tommy Opatz
Dramaturgia: Martin Valdés-Stauber
Videosuunnittelu: Mikko Gaestel
Musiikki: Nicolas Neecke
Tuotanto: Rimini Protokoll / kiertue: Monica Ferrari
Valosuunnittelu / kiertue: Robert Läßig
Ääni- ja videosuunnittelu / kiertue: Jaromir Zezula
Rimini Protokollin näytelmän on tuottanut Münchner Kammerspiele, yhteistyössä Berliner Festspiele – Immersion, donaufestival (Krems), Feodor Elutine (Moskova), FOG Triennale Milano Performing Arts (Milano), Temporada Alta – Festival de Tador de Catalunya (Girona) ja SPRING Utrecht
Esitysoikeudet: Rowohlt Theater Verlag, Reinbek bei Hamburg
Kategoriat
Esittävät taiteet, More Than Human
Lue lisää juhlaviikkojen julkaisusta:
" Rimini Protokoll: Uncanny Valley on osa Helsingin juhlaviikkojen, EMMA – Espoon modernin taiteen museon ja Espoon kaupunginteatterin yhteistä teossarjaa, jossa tutkitaan taiteen ja keinoälyn yhteyksiä.
Robotteja pidetään työkoneina, tehokkaina ja täsmällisinä tehtävien suorittajina. Tunnetason sekaannuksen välttämiseksi Saksassa käytettävät teollisuusrobotit eivät juurikaan muistuta ihmistä. Toisaalta Aasiassa on jo jonkin aikaa kehitetty ihmismäisiä robotteja, humanoideja, joita käytetään esimerkiksi hoivatyössä tai seksikumppaneina.
Ihmisen kaltainen ulkomuoto tekee koneiden hyväksymisen helpommaksi. Jos kone on kuitenkin liian ihmismäinen, alamme tuntea epätietoisuutta: mikä on ihminen, mikä on kone? Japanilaiset robotiikan tutkijat ovat kuvanneet tätä onttoa samankaltaisuutta termillä ’outo laakso’, englanniksi uncanny valley.
Muun muassa dokumenttiteatteriesityksistään tunnettu Stefan Kaegi tekee Uncanny Valleyssa ensimmäistä kertaa yhteistyötä kirjailijan kanssa, muttei suinkaan näytelmää tilaamalla. Saksalainen näytelmäkirjailija Thomas Melle suostui toimimaan mallina hänestä tehtävälle replikalle, robottikaksoisolennolle.
Kun humanoidi ottaa kirjailijan paikan, kysymyksiä nousee väistämättä pintaan: mitä tapahtuu alkuperäiselle, kun kopio astuu esiin? Oppiiko alkuperäinen tuntemaan itsensä entistä paremmin tämän elektronisen kuplan sisällä? Ovatko kopio ja alkuperäinen keskinäisessä kilpailuasetelmassa vai tekevätkö he yhteistyötä?
Berliinissä vaikuttava taiteilijaryhmä Rimini Protokoll on perustettu vuonna 2000. Perustajajäseniä ovat Stefan Kaegin lisäksi kirjailija, ohjaaja Helger Haug ja teatterintekijä Daniel Wetzel. Tuotanto tuotannolta kolmikko on laajentanut esityksen tekemisen tapoja ja tapaa luoda uusia perspektiivejä, joista tarkastella ympäröivää todellisuutta.
Rimini Protokoll kehittää näyttämöteoksensa, interventionsa, esitysinstallaationsa ja kuunnelmansa useimmiten yhdessä asiantuntijoiden kanssa, joiden toimintakenttä on muu kuin teatteri. Tämän lisäksi kolmikolla on tapana sekoittaa tiloja tai yhteiskunnallisia rakenteita teatterin muotojen kanssa. Useat heidän töistään ovat interaktiivisia ja tekniikalla leikitteleviä.
Ryhmän teoksia on nähty Suomessa aiemmin muun muassa Helsingin juhlaviikkojen ohjelmistossa.
Esitys on Espoon Kaupunginteatterin ohjelmistoa "
Esityksen jälkeen oli keskustelua:
SYVENNY IHMISEN ULKOPUOLISEN ÄLYN TEEMAAN.
Feelings, communication and technology – a discussion on Uncanny Valley with Robert Läßig, Maria Oiva and Imanuel Schipper. Keskustelua vetää teatterikuraattori Julia Pajunen. Keskustelukieli englanti.
Tekoäly. Ehdottomasti tarvitaan queer-dataa. Ettei kaikki ole suppeasti vain valkoisten eurooppalaisten miesten töitä.
Bilemusikaali Priscilla Helsingin kaupunginteatterin suurimmalla näyttämöllä jatkaa Pride-kuukautta, ja antaa kantaa queerien ja allyjen sateenkaari-lippuja
Helsingin Kaupunginteatterilla Stephan Elliott ja Allan Scott: PRISCILLA, AAVIKON KUNINGATAR. Bilemusikaalien klassikko. Ohjaus Samuel Harjanne.
Bilemusikaali Priscilla Helsingin kaupunginteatterin suurimmalla näyttämöllä jatkaa Pride-kuukautta, ja antaa kantaa queerien ja allyjen sateenkaari-lippuja, ja sisällöllisesti voi ehkä kysyä, missä viipyy trans-laki? Pääkolmikko on vallan hurmaava, toki tunsimme Mitziä / Tickiä esittävän Lauri Mikkolan jo erinomaisesta musikaalista Kinky boots.
Bernadetten roolissa Clarissa Jäärni on upea, upea uusi tulokas. Ainakin minulle. Hänen hahmonsa on yhdistelmä Hannele Lauria, Kyllikki Forsellia sekä Sylvi Salosta, on röyhkeyttä, on tyyliä, on itsevarmuutta, viehkeyttä.
Uusi tulokas on myös Niki Rautén tuossa Adamin / Felician roolissa.
Kun on tekniikka ja sydän kohillaan niin kaikki menee oikein. Alussa kultaan pukeutuneella Teemu Sytelällä on Divine-maista rohkeutta kohdata yleisö.
Viimeistään panseksuaalinen Kleopatra-numero I"m your Venus saa yleisön polvilleen. Ja mikä kärkikolmikko!🥂
#priscillaHkt #välitaukotviitti Tämä vasta eka osuus, mutta kärkikolmikolla on persoonat kohillaan kun muistelee elokuvaa. Lisää tekstiä tuonnempana jahka...
No, tässä sitä tekstiä tulee...
Ensin ajattelin upeaa upeaa Clarissaa liian nuoreksi rooliin, kun 90-luvun leffassa Bernadetteä näytellyt kulttinäyttelijä Terence Stamp, joka oli 60-luvulla dekadentein eurooppalainen mies, tai ainakin siksi hänet valittiin Fellinin elokuvaan (taide-elokuva, episodielokuva, kauhu, Edgar Allan Poe).
Mutta äkkiä hän, Clarissa, Bernadette, ottaa lavan.
Olemme hautajaisissa, Bernadetten partneri on menehtynyt. Olemme haudalla.
Aivan alussa on drag queenien show ikävälle yleisölle. Kultainen catwalk on muuntunut hiemanko vähänkö falloksen muotoiseksi hautakiveksi.
Mitzi yrittää taivutella keikalle mukaan surevaa diivaa Bernadetteä, trans-naista, joka oli aikoinaan kuuluin drag-tähti, sekä sähäkkää, arvelluttavaa uuden polven drag-artistia, gay-miestä Felicia/Adamia, joka palvoo kammottavaa Kylietä.
Miten Mitzi saa nämä kissatappelevat eri aikakausien diivat samalle lavalle, ja samaan Priscilla-nimiseen keikkabussiin, jolla matkataan Australian aavikoita ja perähikiää läpi. Ilman että ottavat hengen toisiltaan. Tai kenguruilta.
Mitzi, tai paremminkin Tick tarvitsee tämän keikan. Hänellä on oma painolastinsa, vastuunsa biseksuaalina miehenä. Joka on naimisissa. Naisen kanssa. Yllätys yllätys.
Harvoin sitä näkee australialaista musikaalia. Tätä en ole alkuperäisenä musikaalina livenä nähnyt, mutta suomalainen musikaali ei häpeä, minkään rinnalla. Kumma että se pitää joka kerta sanoa. Sisältä ja ulkoa.
Priscilla aavikon kuningatar elokuva vuodelta 1994 on yksiä lemppareitani, silloin ja nytkin.
Risto Kaskilahti tuntuu heittäytyvän liian nopeasti tunnelmaan ja innostuvan. Ehkä olen katsonut leffaa niin tiuhaan näinä vuosikymmeninä kun leffan öljyisissä haalareissa talsiva heppu on herkkävaistoisempi. Ja se ainoa oikea.
Täyden kympin esitys!
Tai miinuksena Kylie, josta en todellakaan, vaikka kerran duetoi Nick Caven kanssa. Murder ballads-levyllä.
Alkuperäisessä elokuvassa hahmo fanitti Abbaa. Muistan itsekin kuinka hurjaa sukseeta ja villejä faneja Abballa oli 70-luvun lopun hulppealla Australian kiertueella.
Mutta nyt on Kylie, koska ei voi katsoa taaksepäin niin kauas Abban alkuun kuten 90-luvulla. Ties kuinka nuori hahmo on!
En ole koskaan ollut diskohile, vaan punk futurismi, uusromantiikka jne on ollut lähellä sydäntä. Kuten Pelle Miljoona lauloi halveksuvasti pinnallisista ihmisistä jotka diskossa persettä heiluttaa.
En ole aiemmin ajatellut diskoteekin / klubien olevan pelastuslaitos ja turvallinen satama, yhteisö, jossa samanmieliset ihmiset, vähemmistöt, ja vähemmistöjen vähemmistöt kokoontuvat, ja tukevat toisiaan.
Mitä ajattelin ennen näytöstä:
Seuraavaksi sitten Priscilla aavikon kuningatar musikaali Helsingin kaupunginteatterin suurimmalla lavalla. Elokuva rakastutti 90-luvulla tuoreeltaan, soundtrack piti hankkia silloin, vaikka en ole koskaan ollut diskohile, vaan punk, goth, barokki on ollut minua lähimpänä. Mutta vallankumous tulee tanssien. Hakaniemessä on 30 astetta kuumaa mitenköhän tuolla salissa sitten...
No kuumahan siellä oli, monin tavoin
SUURI NÄYTTÄMÖ – Eläintarhantie 5
Ensi-ilta oli 25.8.2022. Minä näin matinean 27.08.2022
Noin 2 t 30 min silkkaa iloa, hottia silmänruokaa, herkistymistä ja voimaantumista, sis väliajan
Kiitoksia Helsingin kaupunginteatterille lipuista!
Priscillan tekijät ja taustaa
Tekijäloota
Tekijät
Clarissa Jäärni
Satu BASSINGER
Lauri Mikkola
ANTHONY "TICK" BELROSE / MITZI MITOSIS
Niki Rautén
ADAM WHITELY / FELICIA JOLLYGOODFELLOW
Suvi Aalto
ENSEMBLE
Daniela Fogelholm
ENSEMBLE
Johanna Försti
DIIVA
Helena Haaranen
ENSEMBLE
Aleksi Johansson
BENJI
Jack Johansson
ENSEMBLE
Roderick Kabanga
ENSEMBLE
Risto Kaskilahti
BOB
Jisook Kim
ENSEMBLE
Heidi Kiviharju
ENSEMBLE
Paavo Kääriäinen
ENSEMBLE
Matti Leino
ENSEMBLE
Lasse Lipponen
ENSEMBLE
Maria Lund
DIIVA
Iivari Luomala
BENJI
Kai Lähdesmäki
ENSEMBLE
Martti Manninen
ENSEMBLE
Eveliina Määttä
ENSEMBLE
Alen Nsambu
ENSEMBLE
Mikko Nuopponen
ENSEMBLE
Tiina Peltonen
MARION
Raili Raitala
ENSEMBLE
Kosmo Salminen
BENJI
Kauri Sorvari
ENSEMBLE
Jennie Storbacka
DIIVA
Teemu Sytelä
ENSEMBLE
Christa Talikka
ENSEMBLE
Antti Timonen
ENSEMBLE
Leenamari Unho
ENSEMBLE
Mikko Vihma
ENSEMBLE
Kari Arffman
SUOMENNOS
Sanna Niemeläinen
SUOMENNOS
Samuel Harjanne
OHJAUS
Gunilla Olsson-Karlsson
KOREOGRAFIA
Eeva Kontu
KAPELLIMESTARI
Peter Ahlqvist
LAVASTUS
Tinja Salmi
PUKUSUUNNITTELU
William Iles
VALO- JA VIDEOSUUNNITTELU
Toni Haaranen
VALO- JA VIDEOSUUNNITTELU
Kai Poutanen
ÄÄNISUUNNITTELU
Aino Hyttinen
NAAMIOINNIN SUUNNITTELU
Musiikkina mm
It’s Raining Men – Go West – I Love the Nightlife – True Colors – I Will Survive – Girls Just Want To Have Fun – Hot Stuff…
lue lisää Helsingin kaupunginteatterin sivulta:
" Sydneyläinen drag queen Tick houkuttelee ystävänsä Adamin ja Bernadetten mukaan esiintymismatkalle Australian takamaille. Adam on räiskyvä drag queen, Bernadette on jo jättänyt menestyksekkään drag-uransa taakseen, mutta suostuu lähtemään mukaan selvitäkseen miesystävänsä kuolemasta. "
Sekä:
" Diskohitit raikuvat ja toinen toistaan näyttävämmät asut vaihtuvat, kun Priscillaksi, aavikon kuningattareksi nimetty bilebussi kaahaa halki syrjäisen sisämaan glitteriä pöllyten ja kaikki valot loistaen.
”Tämä tulee imaisemaan mukaan kaikki bilehileet ja kyynikotkin”, lupaa ohjaaja Samuel ”Kinky Boots” Harjanne.
Luvassa on paitsi diskomusiikin siivittämä ja pukuloiston häikäisemä spektaakkeli vailla vertaa, ennen kaikkea sydäntälämmittävä tarina kolmesta erilaisesta ystävästä.
Priscilla on bileet, joita et halua missata. Ne bileet, joista kaikki puhuvat – syystä. Sinut on kutsuttu. "
Huom. Esityksessä on välkkyviä valoja ja voimakasta kielenkäyttöä.
Oikeuksia valvoo Nordic Drama Corner.