sunnuntai 11. syyskuuta 2022

Bilemusikaali Priscilla Helsingin kaupunginteatterin suurimmalla näyttämöllä jatkaa Pride-kuukautta, ja antaa kantaa queerien ja allyjen sateenkaari-lippuja

Helsingin Kaupunginteatterilla Stephan Elliott ja Allan Scott: PRISCILLA, AAVIKON KUNINGATAR. Bilemusikaalien klassikko. Ohjaus Samuel Harjanne.

kuva: Robert Seger

Bilemusikaali Priscilla Helsingin kaupunginteatterin suurimmalla näyttämöllä jatkaa Pride-kuukautta, ja antaa kantaa queerien ja allyjen sateenkaari-lippuja, ja sisällöllisesti voi ehkä kysyä, missä viipyy trans-laki? Pääkolmikko on vallan hurmaava, toki tunsimme Mitziä / Tickiä esittävän Lauri Mikkolan jo erinomaisesta musikaalista Kinky boots.

Bernadetten roolissa Clarissa Jäärni on upea, upea uusi tulokas. Ainakin minulle. Hänen hahmonsa on yhdistelmä Hannele Lauria, Kyllikki Forsellia sekä Sylvi Salosta, on röyhkeyttä, on tyyliä, on itsevarmuutta, viehkeyttä. 

Uusi tulokas on myös Niki Rautén tuossa Adamin / Felician roolissa. 


Kun on tekniikka ja sydän kohillaan niin kaikki menee oikein. Alussa kultaan pukeutuneella Teemu Sytelällä on Divine-maista rohkeutta kohdata yleisö. 

Viimeistään panseksuaalinen Kleopatra-numero I"m your Venus saa yleisön polvilleen. Ja mikä kärkikolmikko!🥂

#priscillaHkt #välitaukotviitti Tämä vasta eka osuus, mutta kärkikolmikolla on persoonat kohillaan kun muistelee elokuvaa. Lisää tekstiä tuonnempana jahka... 

No, tässä sitä tekstiä tulee... 



Ensin ajattelin upeaa upeaa Clarissaa liian nuoreksi rooliin, kun 90-luvun leffassa Bernadetteä näytellyt kulttinäyttelijä Terence Stamp, joka oli 60-luvulla dekadentein eurooppalainen mies, tai ainakin siksi hänet valittiin Fellinin elokuvaan (taide-elokuva, episodielokuva, kauhu, Edgar Allan Poe). 

Mutta äkkiä hän, Clarissa, Bernadette, ottaa lavan. 

Olemme hautajaisissa, Bernadetten partneri on menehtynyt. Olemme haudalla.  


Aivan alussa on drag queenien show ikävälle yleisölle. Kultainen catwalk on muuntunut hiemanko vähänkö falloksen muotoiseksi hautakiveksi. 

Mitzi yrittää taivutella keikalle mukaan surevaa diivaa Bernadetteä, trans-naista, joka oli aikoinaan kuuluin drag-tähti, sekä sähäkkää, arvelluttavaa uuden polven drag-artistia, gay-miestä Felicia/Adamia, joka palvoo kammottavaa Kylietä. 


Miten Mitzi saa nämä kissatappelevat eri aikakausien diivat samalle lavalle, ja samaan Priscilla-nimiseen keikkabussiin, jolla matkataan Australian aavikoita ja perähikiää läpi. Ilman että ottavat hengen toisiltaan. Tai kenguruilta. 

Mitzi, tai paremminkin Tick tarvitsee tämän keikan. Hänellä on oma painolastinsa, vastuunsa biseksuaalina miehenä. Joka on naimisissa. Naisen kanssa. Yllätys yllätys. 


Harvoin sitä näkee australialaista musikaalia. Tätä en ole alkuperäisenä musikaalina livenä nähnyt, mutta suomalainen musikaali ei häpeä, minkään rinnalla. Kumma että se pitää joka kerta sanoa. Sisältä ja ulkoa. 


Priscilla aavikon kuningatar elokuva vuodelta 1994 on yksiä lemppareitani, silloin ja nytkin.


Risto Kaskilahti tuntuu heittäytyvän liian nopeasti tunnelmaan ja innostuvan. Ehkä olen katsonut leffaa niin tiuhaan näinä vuosikymmeninä kun leffan öljyisissä haalareissa talsiva heppu on herkkävaistoisempi. Ja se ainoa oikea.


Täyden kympin esitys! 

Tai miinuksena Kylie, josta en todellakaan, vaikka kerran duetoi Nick Caven kanssa. Murder ballads-levyllä. 

Alkuperäisessä elokuvassa hahmo fanitti Abbaa. Muistan itsekin kuinka hurjaa sukseeta ja villejä faneja Abballa oli 70-luvun lopun hulppealla Australian kiertueella. 

Mutta nyt on Kylie, koska ei voi katsoa taaksepäin niin kauas Abban alkuun kuten 90-luvulla. Ties kuinka nuori hahmo on!


En ole koskaan ollut diskohile, vaan punk futurismi, uusromantiikka jne on ollut lähellä sydäntä. Kuten Pelle Miljoona lauloi halveksuvasti pinnallisista ihmisistä jotka diskossa persettä heiluttaa. 

En ole aiemmin ajatellut diskoteekin / klubien olevan pelastuslaitos ja turvallinen satama, yhteisö, jossa samanmieliset ihmiset, vähemmistöt, ja vähemmistöjen vähemmistöt kokoontuvat, ja tukevat toisiaan. 



Mitä ajattelin ennen näytöstä:

Seuraavaksi sitten Priscilla aavikon kuningatar musikaali Helsingin kaupunginteatterin suurimmalla lavalla. Elokuva rakastutti 90-luvulla tuoreeltaan, soundtrack piti hankkia silloin, vaikka en ole koskaan ollut diskohile, vaan punk, goth, barokki on ollut minua lähimpänä. Mutta vallankumous tulee tanssien. Hakaniemessä on 30 astetta kuumaa mitenköhän tuolla salissa sitten... 

No kuumahan siellä oli, monin tavoin





 SUURI NÄYTTÄMÖ – Eläintarhantie 5

 Ensi-ilta oli 25.8.2022. Minä näin matinean 27.08.2022 

Noin 2 t 30 min silkkaa iloa, hottia silmänruokaa, herkistymistä ja voimaantumista, sis väliajan

Kiitoksia Helsingin kaupunginteatterille lipuista! 




Priscillan tekijät ja taustaa 


Tekijäloota

Tekijät


Clarissa Jäärni

Satu BASSINGER


Lauri Mikkola

ANTHONY "TICK" BELROSE / MITZI MITOSIS


Niki Rautén

ADAM WHITELY / FELICIA JOLLYGOODFELLOW



Suvi Aalto

ENSEMBLE


Daniela Fogelholm

ENSEMBLE

Johanna Försti

DIIVA


Helena Haaranen

ENSEMBLE


Aleksi Johansson

BENJI


Jack Johansson

ENSEMBLE

Roderick Kabanga

ENSEMBLE


Risto Kaskilahti

BOB


Jisook Kim

ENSEMBLE

Heidi Kiviharju

ENSEMBLE

Paavo Kääriäinen

ENSEMBLE

Matti Leino

ENSEMBLE

Lasse Lipponen

ENSEMBLE


Maria Lund

DIIVA

Iivari Luomala

BENJI


Kai Lähdesmäki

ENSEMBLE

Martti Manninen

ENSEMBLE

Eveliina Määttä

ENSEMBLE

Alen Nsambu

ENSEMBLE


Mikko Nuopponen

ENSEMBLE


Tiina Peltonen

MARION


Raili Raitala

ENSEMBLE


Kosmo Salminen

BENJI


Kauri Sorvari

ENSEMBLE


Jennie Storbacka

DIIVA


Teemu Sytelä

ENSEMBLE

Christa Talikka

ENSEMBLE

Antti Timonen

ENSEMBLE

Leenamari Unho

ENSEMBLE

Mikko Vihma

ENSEMBLE


Kari Arffman

SUOMENNOS


Sanna Niemeläinen

SUOMENNOS


Samuel Harjanne

OHJAUS


Gunilla Olsson-Karlsson

KOREOGRAFIA


Eeva Kontu

KAPELLIMESTARI


Peter Ahlqvist

LAVASTUS


Tinja Salmi

PUKUSUUNNITTELU


William Iles

VALO- JA VIDEOSUUNNITTELU


Toni Haaranen

VALO- JA VIDEOSUUNNITTELU


Kai Poutanen

ÄÄNISUUNNITTELU


Aino Hyttinen

NAAMIOINNIN SUUNNITTELU





Musiikkina mm 

It’s Raining Men – Go West – I Love the Nightlife – True Colors – I Will Survive – Girls Just Want To Have Fun – Hot Stuff…


lue lisää Helsingin kaupunginteatterin sivulta:

" Sydneyläinen drag queen Tick houkuttelee ystävänsä Adamin ja Bernadetten mukaan esiintymismatkalle Australian takamaille. Adam on räiskyvä drag queen, Bernadette on jo jättänyt menestyksekkään drag-uransa taakseen, mutta suostuu lähtemään mukaan selvitäkseen miesystävänsä kuolemasta. "


Sekä:

" Diskohitit raikuvat ja toinen toistaan näyttävämmät asut vaihtuvat, kun Priscillaksi, aavikon kuningattareksi nimetty bilebussi kaahaa halki syrjäisen sisämaan glitteriä pöllyten ja kaikki valot loistaen.


”Tämä tulee imaisemaan mukaan kaikki bilehileet ja kyynikotkin”, lupaa ohjaaja Samuel ”Kinky Boots” Harjanne.


Luvassa on paitsi diskomusiikin siivittämä ja pukuloiston häikäisemä spektaakkeli vailla vertaa, ennen kaikkea sydäntälämmittävä tarina kolmesta erilaisesta ystävästä.


Priscilla on bileet, joita et halua missata. Ne bileet, joista kaikki puhuvat – syystä. Sinut on kutsuttu. "


Huom. Esityksessä on välkkyviä valoja ja voimakasta kielenkäyttöä.

Oikeuksia valvoo Nordic Drama Corner.