Helsingin Kaupunginteatterilla Stephan Elliott ja Allan Scott: PRISCILLA, AAVIKON KUNINGATAR. Bilemusikaalien klassikko. Ohjaus Samuel Harjanne.
Bilemusikaali Priscilla Helsingin kaupunginteatterin suurimmalla näyttämöllä jatkaa Pride-kuukautta, ja antaa kantaa queerien ja allyjen sateenkaari-lippuja, ja sisällöllisesti voi ehkä kysyä, missä viipyy trans-laki? Pääkolmikko on vallan hurmaava, toki tunsimme Mitziä / Tickiä esittävän Lauri Mikkolan jo erinomaisesta musikaalista Kinky boots.
Bernadetten roolissa Clarissa Jäärni on upea, upea uusi tulokas. Ainakin minulle. Hänen hahmonsa on yhdistelmä Hannele Lauria, Kyllikki Forsellia sekä Sylvi Salosta, on röyhkeyttä, on tyyliä, on itsevarmuutta, viehkeyttä.
Uusi tulokas on myös Niki Rautén tuossa Adamin / Felician roolissa.
Kun on tekniikka ja sydän kohillaan niin kaikki menee oikein. Alussa kultaan pukeutuneella Teemu Sytelällä on Divine-maista rohkeutta kohdata yleisö.
Viimeistään panseksuaalinen Kleopatra-numero I"m your Venus saa yleisön polvilleen. Ja mikä kärkikolmikko!🥂
#priscillaHkt #välitaukotviitti Tämä vasta eka osuus, mutta kärkikolmikolla on persoonat kohillaan kun muistelee elokuvaa. Lisää tekstiä tuonnempana jahka...
No, tässä sitä tekstiä tulee...
Ensin ajattelin upeaa upeaa Clarissaa liian nuoreksi rooliin, kun 90-luvun leffassa Bernadetteä näytellyt kulttinäyttelijä Terence Stamp, joka oli 60-luvulla dekadentein eurooppalainen mies, tai ainakin siksi hänet valittiin Fellinin elokuvaan (taide-elokuva, episodielokuva, kauhu, Edgar Allan Poe).
Mutta äkkiä hän, Clarissa, Bernadette, ottaa lavan.
Olemme hautajaisissa, Bernadetten partneri on menehtynyt. Olemme haudalla.
Aivan alussa on drag queenien show ikävälle yleisölle. Kultainen catwalk on muuntunut hiemanko vähänkö falloksen muotoiseksi hautakiveksi.
Mitzi yrittää taivutella keikalle mukaan surevaa diivaa Bernadetteä, trans-naista, joka oli aikoinaan kuuluin drag-tähti, sekä sähäkkää, arvelluttavaa uuden polven drag-artistia, gay-miestä Felicia/Adamia, joka palvoo kammottavaa Kylietä.
Miten Mitzi saa nämä kissatappelevat eri aikakausien diivat samalle lavalle, ja samaan Priscilla-nimiseen keikkabussiin, jolla matkataan Australian aavikoita ja perähikiää läpi. Ilman että ottavat hengen toisiltaan. Tai kenguruilta.
Mitzi, tai paremminkin Tick tarvitsee tämän keikan. Hänellä on oma painolastinsa, vastuunsa biseksuaalina miehenä. Joka on naimisissa. Naisen kanssa. Yllätys yllätys.
Harvoin sitä näkee australialaista musikaalia. Tätä en ole alkuperäisenä musikaalina livenä nähnyt, mutta suomalainen musikaali ei häpeä, minkään rinnalla. Kumma että se pitää joka kerta sanoa. Sisältä ja ulkoa.
Priscilla aavikon kuningatar elokuva vuodelta 1994 on yksiä lemppareitani, silloin ja nytkin.
Risto Kaskilahti tuntuu heittäytyvän liian nopeasti tunnelmaan ja innostuvan. Ehkä olen katsonut leffaa niin tiuhaan näinä vuosikymmeninä kun leffan öljyisissä haalareissa talsiva heppu on herkkävaistoisempi. Ja se ainoa oikea.
Täyden kympin esitys!
Tai miinuksena Kylie, josta en todellakaan, vaikka kerran duetoi Nick Caven kanssa. Murder ballads-levyllä.
Alkuperäisessä elokuvassa hahmo fanitti Abbaa. Muistan itsekin kuinka hurjaa sukseeta ja villejä faneja Abballa oli 70-luvun lopun hulppealla Australian kiertueella.
Mutta nyt on Kylie, koska ei voi katsoa taaksepäin niin kauas Abban alkuun kuten 90-luvulla. Ties kuinka nuori hahmo on!
En ole koskaan ollut diskohile, vaan punk futurismi, uusromantiikka jne on ollut lähellä sydäntä. Kuten Pelle Miljoona lauloi halveksuvasti pinnallisista ihmisistä jotka diskossa persettä heiluttaa.
En ole aiemmin ajatellut diskoteekin / klubien olevan pelastuslaitos ja turvallinen satama, yhteisö, jossa samanmieliset ihmiset, vähemmistöt, ja vähemmistöjen vähemmistöt kokoontuvat, ja tukevat toisiaan.
Mitä ajattelin ennen näytöstä:
Seuraavaksi sitten Priscilla aavikon kuningatar musikaali Helsingin kaupunginteatterin suurimmalla lavalla. Elokuva rakastutti 90-luvulla tuoreeltaan, soundtrack piti hankkia silloin, vaikka en ole koskaan ollut diskohile, vaan punk, goth, barokki on ollut minua lähimpänä. Mutta vallankumous tulee tanssien. Hakaniemessä on 30 astetta kuumaa mitenköhän tuolla salissa sitten...
No kuumahan siellä oli, monin tavoin
SUURI NÄYTTÄMÖ – Eläintarhantie 5
Ensi-ilta oli 25.8.2022. Minä näin matinean 27.08.2022
Noin 2 t 30 min silkkaa iloa, hottia silmänruokaa, herkistymistä ja voimaantumista, sis väliajan
Kiitoksia Helsingin kaupunginteatterille lipuista!
Priscillan tekijät ja taustaa
Tekijäloota
Tekijät
Clarissa Jäärni
Satu BASSINGER
Lauri Mikkola
ANTHONY "TICK" BELROSE / MITZI MITOSIS
Niki Rautén
ADAM WHITELY / FELICIA JOLLYGOODFELLOW
Suvi Aalto
ENSEMBLE
Daniela Fogelholm
ENSEMBLE
Johanna Försti
DIIVA
Helena Haaranen
ENSEMBLE
Aleksi Johansson
BENJI
Jack Johansson
ENSEMBLE
Roderick Kabanga
ENSEMBLE
Risto Kaskilahti
BOB
Jisook Kim
ENSEMBLE
Heidi Kiviharju
ENSEMBLE
Paavo Kääriäinen
ENSEMBLE
Matti Leino
ENSEMBLE
Lasse Lipponen
ENSEMBLE
Maria Lund
DIIVA
Iivari Luomala
BENJI
Kai Lähdesmäki
ENSEMBLE
Martti Manninen
ENSEMBLE
Eveliina Määttä
ENSEMBLE
Alen Nsambu
ENSEMBLE
Mikko Nuopponen
ENSEMBLE
Tiina Peltonen
MARION
Raili Raitala
ENSEMBLE
Kosmo Salminen
BENJI
Kauri Sorvari
ENSEMBLE
Jennie Storbacka
DIIVA
Teemu Sytelä
ENSEMBLE
Christa Talikka
ENSEMBLE
Antti Timonen
ENSEMBLE
Leenamari Unho
ENSEMBLE
Mikko Vihma
ENSEMBLE
Kari Arffman
SUOMENNOS
Sanna Niemeläinen
SUOMENNOS
Samuel Harjanne
OHJAUS
Gunilla Olsson-Karlsson
KOREOGRAFIA
Eeva Kontu
KAPELLIMESTARI
Peter Ahlqvist
LAVASTUS
Tinja Salmi
PUKUSUUNNITTELU
William Iles
VALO- JA VIDEOSUUNNITTELU
Toni Haaranen
VALO- JA VIDEOSUUNNITTELU
Kai Poutanen
ÄÄNISUUNNITTELU
Aino Hyttinen
NAAMIOINNIN SUUNNITTELU
Musiikkina mm
It’s Raining Men – Go West – I Love the Nightlife – True Colors – I Will Survive – Girls Just Want To Have Fun – Hot Stuff…
lue lisää Helsingin kaupunginteatterin sivulta:
" Sydneyläinen drag queen Tick houkuttelee ystävänsä Adamin ja Bernadetten mukaan esiintymismatkalle Australian takamaille. Adam on räiskyvä drag queen, Bernadette on jo jättänyt menestyksekkään drag-uransa taakseen, mutta suostuu lähtemään mukaan selvitäkseen miesystävänsä kuolemasta. "
Sekä:
" Diskohitit raikuvat ja toinen toistaan näyttävämmät asut vaihtuvat, kun Priscillaksi, aavikon kuningattareksi nimetty bilebussi kaahaa halki syrjäisen sisämaan glitteriä pöllyten ja kaikki valot loistaen.
”Tämä tulee imaisemaan mukaan kaikki bilehileet ja kyynikotkin”, lupaa ohjaaja Samuel ”Kinky Boots” Harjanne.
Luvassa on paitsi diskomusiikin siivittämä ja pukuloiston häikäisemä spektaakkeli vailla vertaa, ennen kaikkea sydäntälämmittävä tarina kolmesta erilaisesta ystävästä.
Priscilla on bileet, joita et halua missata. Ne bileet, joista kaikki puhuvat – syystä. Sinut on kutsuttu. "
Huom. Esityksessä on välkkyviä valoja ja voimakasta kielenkäyttöä.
Oikeuksia valvoo Nordic Drama Corner.