Teatterin lumoa - kuvallinen teatteriblogini
maanantai 13. joulukuuta 2021
Mitä juuri näin. 4 Floors of Whores: niXXXavuori -esitys Teatteri Viiruksessa. Perjantai-illan ralliksi ja ratoksi 10.12.2021
Bloggariklubilla ja Vallilan Kansallisteatterissa on ensi-illassa Kampaamo 8.12.
Tänään 08.12.2021 bloggariklubilla ja Vallilan Kansallisteatterissa on ensi-illassa Kampaamo. Glögin lisäksi södikan joululahja svenskidekkari. Pakkanen ulkona, kristallikruunut säteilee sisällä. Samoin Ella Eronen. Suurennoksena.
Tänään ensi-illassa Mika Myllyahon duunarikomedian Kampaamo kantaesitys tuolla Vallilan Kansallisteatterissa. Potkuja! Puvustukselle on jo tainnut mennä kiitosta kuinka upeat saappaat Maria Kuusiluoman hahmolla on...
Tekijäloota
Lue lisää Kansallisteatterin sivulta:
Tänä vuonna Heltsingissä ehtii tulla vielä kolme ensi-iltaa teattereihin: Takomon Viiksi-instituutti, 4 floors of whores: niXXXavuori Viiruksessa ja Kampaamo Kansallisteatterissa (ostaisin heti Maria Kuusiluoman housut ja saappaat.) Tyydyn katselemaan. Tällaista diversiteettiä. pic.twitter.com/RnQWobzjcp
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) November 25, 2021
keskiviikko 24. marraskuuta 2021
Red Nose Companyn RÉvolution ensi-illassa Kanneltalossa 18.11.2021. Mitkä rantapileet!
Tänään 18.11.2021 on Red Nose Companyn RÉvolution ensi-illassa vallan vallankumouksellisessa Kanneltalossa.
Kun Prodigyn ensimmäisten biittien jytinä saavutti penkkirivini, ja dj huusi rantabileet!, niin olin heti muistoissa, tai jossain, Hietsun hiekalla, ja sitten tuli suru, ettei Prodigy koskaan enää esiinny siellä, Hietarannalla. Mutta tämä klovneria ei kerro surusta, vaan rantapileistä, kun ihminen on vapaalla, vapailla. Se oli väliajan jälkeinen olotila.
Ennen väliaikaa klovni nimeltä Ré (Hanna Seppä) oli vihdoin saanut suunnitella ihan oman esityksensä RÉvolutionin, jossa hän on pääesiintyjänä, eikä ole vain osa sivustakatsojan tarinaa. Aiemmin edellisen vuoden showssa ( ts vuonna 2018 ) nimeltä Babylon oli pääosassa klovni Babylon (Minna Puolanto) , jota RÉ palveli. Babylon oli upeissa rokokoovetimissä sekä Madonna että Katariina Suuri. Kyse oli vallasta.
Mutta eikö tässäkin ole kyse vallasta. Vallan anastamisesta. Vallan jakamisesta, vallan.
Red Nose Companyn esitys RÉvolution kertoi jälkimmäisessä osassaan valkoisen naisen taakasta, huonosta omastatunnosta matkustaessaan tropiikkiin, jossa tyynyllä odottaa hämähäkki, niin kuin länsimaissa suklaakonvehti.
Ja pitääkö kaikista palveluista maksaa köyhälle hotellin työntekijälle. Sekä oman tilan ottamisesta, ja löytämisestä. Klovnerian keinoin.
Siis, että pitääkö seksistä aikuisen rikkaan turistinaisen maksaa köyhälle aikuiselle paikalliselle miehelle. Pitääkö paikallisen koko ajan kerjätä rahaa.
Onko nainen riippumaton, kun hän lojuu riippumatossa pinacoladaa juoden.
Mikä on näyttämö näkymättömille, avustajille, palvelijoille, ekstroille, paikaajille, nobodyille. Klowni RÉ on kyllästynyt olemaan sivussa, seinäruusuna ja on tehnyt oman esityksen, jossa sämplää dj:na, murehtien miksei ole reilun kaupan tomaattimurskaa.
Teatterissa käyminen kannattaa aina... Red Nose Companyn RÉvolution ensi-illan esityksen jälkeen sai [war]holisesti mukaan tomaattimurskaa.
Sitten.
Hämmästyttävää kyllä, olemme myös keskellä Igor Stravinskin Kevätuhria, Pariisissa 1913, sen rekonstruointia. Olisi ollut hurjaa matkata ajassa sinne, ja katsoa, oliko paikallinen yleisö niin junttia, niin ahdasmielistä, että buuasi, ja aiheutti itse asiassa kaaoksen, hävityksen, ja rähinän, koska Stravinskyn tulkinta oli niin modernia. Se tanssi. Sen tanssin kieli.
Näin vuoden 2018 tuotannon Babylonin vain striiminä, kiitos siitä. Tämän näin kutsuvieraana paikan päällä; Kanneltalossa, ensi-illassa. Kiitos lipusta. Teoksena tämä ei ole niin ehyt kuin Babylon, jos jostain syystä teoksen on oltava "ehyt".
Koska klovnit liikkuvat ympäri Suomea ja rekvisiitta kulkee mukana, niin mukana on helposti roudattavaa, kuten miimi....
Pahvilaatikossa oli hieno lause musiikin merkitysestä, mutta sana music oli yliviivattu, ja päälle oli kirjoitettu money eli raha.
Sitten on todella paljon kalua, romua ja tavaraa, jotka levitetään anarkisesti, ja arkisesti ympäri lavaa, niin kuin ihmiset viskovat roskia luontoon ja muovia mereen. Tilaavat verkosta roinaa. Kun se on niin hekppoa ja ihanaa. Itsekin rakastan kirjoja ja kenkiä,
Tavaroiden välistä kävellään 90-luvun muovisilla gootti- tai reivibilekengillä, joissa tolppakorot. Hienoa on, että nainen on dj:nä. Hän soittaa myös piisin Voyage voyage, itse käytin tuota piisiä häsänä hashtagina kun jaoin matkakuvia, eettisiä matkakuviani ja kulttuurimatkojeni kuvauksia, jossa jo silloin oli haikeus, että se on mennyttä. Itse en ole matkustanut lentokoneella vuosiin, koska lyhyempiäkin matkoja voi tehdä, koska ilmastokriisi on tässä. Ja nyt.
Menkääpä katsomaan. Klovnerian tehtävänä on naurattaa, ja vähän tyrkkiäkin. Hämmästyttää ja välittää. Käsiohjelmasta huomasin kiitoslistasta Marc Gassotin, ja ajattelin Marcia kun dj-rantabaarin tarjoilija teki miimi-drinkkejä mm blenderillä. Kiitos.
Lue lisää Red Nose Companyn sivulta:
" Red Nose Companyn uusi teos RÉvolution tuo näyttämölle puheenvuoron ihmisyydestä ja nähdyksi tulemisen tarpeesta. Pääosissa ovat Ré (Hanna Seppä) ja Babylon (Minna Puolanto). Ensi-ilta on Kanneltalossa 18.11.2021. Kaksikon aiempi esitys Babylon – klovni vallankahvassa (HS✭✭✭✭✭) oli vuoden 2018 teatteritapaus.
RÉvolution kääntää klovnien välisen valta-asetelman päälaelleen. Aiemmassa kaksikon teoksessa Babylon – klovni vallankahvassa palvelijana toiminut Ré haluaa nyt ottaa ohjat omiin käsiinsä ja astua näyttämön keskipisteeksi. Babylonin on tyydyttävä hänelle epätyypilliseen sivurooliin Rén avustajana ja esityksen järjestäjänä.
Esityksessä pohditaan vallan jakautumista arkisella ja henkilökohtaisella tasolla. Kenellä on valta tehdä näkymättömästä näkyvä, tai näkyvästä näkymätön? RÉvolutionissa punnitaan myös hiljaisuuden ja kuuntelemisen voima. Esitystä rytmittää dj:n ja musiikkituottajan urasta haaveilevan Rén lempimusiikki. "
Tekijäloota:
Työryhmä:
Näyttämöllä: Hanna Seppä ja Minna Puolanto
Ohjaus: Niina Sillanpää
Käsikirjoitus: Minna Puolanto, Hanna Seppä, Niina Sillanpää
Esitysdramaturgia: Minna Puolanto, Hanna Seppä, Niina Sillanpää ja Milja Sarkola
Valo- ja äänisuunnittelu: Juha Tuisku
Pukujen suunnittelu ja valmistaminen: Virve Karoliina Balk
Lavastus: Työryhmä
Valokuvat: Mark Sergeev
Tuotanto: Red Nose Company: Maija Kühn, Inka Virtanen, Minna Puolanto, Hanna Seppä, Tuukka Vasama
Esitys on yhteistuotanto Kanneltalon, Lahden kaupunginteatterin ja Rakastajat-teatterin kanssa.
RÉvolution on itsenäinen jatko-osa teokselle Babylon.
Ikäsuositus aikuisille ja nuorille 13-vuotiaasta ylöspäin.
Kesto: n. 2h sisältää väliajan.
Sosiaalistisesta mediastani:
Tänään Red Nose Companyn RÉvolution ensi-illassa Kanneltalossa.
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) November 18, 2021
Mikä on näyttämö näkymättömille, avustajille, palvelijoille. Klowni RÉ on kyllästynyt olemaan sivussa, seinäruusuna ja on tehnyt oman esityksen, jossa sämplää dj:na, murehtien miksei ole reilun kaupan tomaattimurskaa pic.twitter.com/Ju36J0lB69
Tänään Red Nose Companyn RÉvolution ensi-illassa Kanneltalossa.
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) November 18, 2021
Mikä on näyttämö näkymättömille, avustajille, palvelijoille. Klowni RÉ on kyllästynyt olemaan sivussa, seinäruusuna ja on tehnyt oman esityksen, jossa sämplää dj:na, murehtien miksei ole reilun kaupan tomaattimurskaa pic.twitter.com/Ju36J0lB69
Maria Jotunin Kun on tunteet Teatteri Jurkassa 3.11. Näin sitä pidetään ohjaukset käsissä ja kädet piparipurkilla. Tai kahvipurkissa.
Röyhkeä, myös itselleen naurava, eiliselle, marginaaleille. Feministinen, arvaamaton. Puhdistavakin. Mitä naiset saavat kotona tehdä kun mies ei ole jarruttamassa.
#välitaukotviitti #kunontunteet #teatterivuoteni2021 #teatterivuosi2021 #TeatteriJurkka
Näytelmän juliste on hieno, onko se tietysti Pauligin?Vintagepurkki kahvia. Juliste voi olla provosoiva, eli mitä kahvi, luksustuote, salainen nautinto, symboloi keinoittelun kaudella, pula-aikana. Nätyn kurssinsa nuorin ja vanhin nainen, duo. He. Tässä. Lavalla.
En ole ihan varma tuosta Maria Jotuni: Kun on tunteet -sähkökirjan kannesta (instagrammin kuvassani)... Digitaalinen kirja voi olla näytelmän käsikirjoittajalle ja sovittajalle aarrearkku, jos haluaa yhden novellin ympärille, tai repliikkien väliin lisätä matskua kirjan muista novelleista, sämpläten, sanahaulla.
Ihanaa turkan jälkeistä Jurkan aikaa! Puhtaalta pöydältä. Kun kumpikin sukupuoli saa äänen. Yhtä lailla. Ja tilan tehdä taidetta. Post turkka, nyt Jurkka!
Kiitoksia lipusta, olin kutsuvieraana, teatteribloggaajana. Tämän vuoden esitykset on kaikki loppunmyyty tai loppuunvarattu, mutta huhtikuussa 2022 on neljään esitykseen tilaa. Suosittelen. Tämä sopii pikkujouluun, sekä myös nykynoitiin, vaikkei noitutta tässä kässitelläkään, paitsi mielleyhtymissäni Lux Aeternaan, jossa kaksi naista keskustelee ensin, sitten heidät poltetaan roviolla. Ehkä. Koska kyseessä on elokuva elokuvateosta. Tämä sopii huhtikuussa myös pääsiäisen aikaan, noitien aikaan. Vaikkei tämä noidista kerrokaan. Silti minulla on voimakas vire sinne suuntaan, tanssin ja transsi, kehon ja kehollisuuden avulla.
Tekijäloota:
Myös näytöksen jälkeinen keskustelu oli nautittavaa #kunontunteet #TeatteriJurkka
Näytelmän lähtökohtana oli tutkia näyttelemistä, siksi he käsikirjoittivat ja ohjasivat itse, teksti piti olla valmiina. Maria Jotunin novellit sopivat kahden esittäjän esitettäväksi, käsiohjelmaan on painettu novelleja, jotka eivät mahtuneet esitykseen. Hieno tekijätapaaminen!
Tässä on ympättynä tuo tekijätapaamminen Jurkan FB:stä:
Sosiaalisesta meediastani:
Maria Jotunin Kun on tunteet Teatteri Jurkassa 3.11. Käsikirjoitus, ohjaus ja esiintyjät näyttämöllä: Inke Koskinen ja Sofia Meds. Näin sitä pidetään ohjaukset käsissä ja kädet piparipurkilla. Tai kahvipurkissa. Neonvaloissa kaksi naista tanssii kuten Noen Lux Aeternassa ikään pic.twitter.com/gD5nqpCSxN
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) November 3, 2021
tiistai 23. marraskuuta 2021
Turvamies. Hgin kaupunginteatterin Arena-näyttämöllä Pasi Lampelan screwball- ja ota koppi -komediassa kaksikko näytteli toisiaan suohon, ja nosti myös reippaasta ylös.
Tänään teatteissa. Helsingin kaupunginteatterin Arena-näyttämöllä Pasi Lampelan screwball- ja ota koppi -komedia Luottomies, jossa tää kaksikko näytteli toisiaan suohon, ja nosti myös reippaasta ylös. Välillä heistä kumpikin vuorollaan juorusi yleisölle, ettei se noin mennyt. Ääniraidalla Motörheadista Barry Whiteen miehet luritteli, syynsä kullakin...
Heti alkuun Martti Suosalolla on housut nilkoissa, mutta hän ei kumarra eikä pyllistä yleisöön päin, vaan väärinkäsittää, luulee, että ovesta tuleekin lekuri tai vähintäänkin sairaanhoitaja katsomaan kipeitä paikkojaan, mutta sehän on Katja Küttner, joka näyttelee turvamiestä. Jonka toimenkuva on varsin laaja, ehkä, muttei kata tuota osastoa.
Kepeää huumoria, nopeaa sananvaihtoa, sananlentoa. Lahjakkaita ihmisiä. Salissa on paljon eläkeläisryhmiä, mikä on hyvä asia. 15.11.2021.
Pasi Lampela
TURVAMIES
Räiskyvä kotimainen komedia
ARENA-NÄYTTÄMÖ – Hämeentie 2
Viimeisiä näytöksiä viedään? Taisi loppua 19.11.? Mutta näyttää esitykseltä joka helposti kulkeutuu vaikka Karanteeniteatteriin, ja ties minne.
Helsingin kaupunginteatterin Arena-näyttämö on tullut tutuksi komedioiden ja farssien areenana. Entiseen elokuvateatteriin on helppo tulla, se on metromatkan varrella. Ajankohta on sopivasti pikkujoulun aikaan. Rekvisiittaa on niukalti, vain nojatuoli ja jalkalamppu, muttei Jussi Jurkan nojatuoli ( Hyvää ötyä ) eikä Jopen jalkalamppu (rivo vitsi Jopet Showsta)... Niukkuus sopii, että esitys liikkuu muihinkin kaupunkeihin. Eettinen ja ekologinen ratkaisu, ja muistuttaa kun ennen muinoin viihdetaiteilijat kiersivät maitolavoja ja kansantaloja, ja esiintyivät rahvalle, aika rankkojakin välimatkoja siinä välissä, monin puolin.
Mutta nyt, nykyään, onneksi, ei ole vain yhdenlaista huumoria.
Matkalaukkukostajasta Suokin kesäteatterin Roomeosta tuonne Maailman hauskin mies elokuvaan sekä näytelmään asti. Martti Suosalo luritteli myös seremoniamestarin villkommen, bienvenyy, velcom, tuttu Hgin kt:n musikaalista Cabaret. Pien venyy. ( osaan kirjoitta nuo laulunsanat ja niin osaa Marttikin ne laulaa)
Pintaremontti, Homoäiti, Prinsessa. Katja Küttner. Katjan uraa olen seurannut lyhyemmän aikaa, mutta onpa mukava nähdä heidät yhdeessä.
Pasi Lampela on ennenkin kirjoittanut ja/ tai ohjannut vallasta, valtasuhteista naisen ja miehen välillä, kuten Kenraali ja Casanova ja Don Juan. Tässä on kuitenkin ammatillinen suhde, jossa kyllä mennään välillä aika henkilökohtaisuuksiin. Että millaista on ihmiselle mukavinta illanviettoa, kotona yksinään rauhassa, vaiko rai rai hyvässä seurassa kosteassa illassa.
Mutta mitä Helsingin kaupunginteatteri kertoo esityksestä:
" Varakkaan teollisuussuvun raikulipoika Antti Granqvist valmistautuu elämänsä treffeille, mutta hänet yllättääkin isän palkkaama turvamies, joka sanoo, että nyt ei lähdetä yhtään mihinkään: Antin perhettä kiristetään, perheenjäsenten henki on vaarassa ja Antti saa oman turvamiehen " esittelyteksti.
Mutta kuinkas sitten kävikään... Suosalolla ei ole kenenkään suuria saappaita, joita täyttää. Mutta hyvin liinavat housut hänellä on. Ja jotain James Stewartia Suosalossa on, yhä, vaikka nykyinen tuoniltainen hahmonsa ploirina liukastelisi sperm.... siis skandaaleissa, ja tanssisi notkeasti, ja melkein hengenvaarallisesti jalkalampun kera mamboa tai sottiisia. Ehkä tango on kuitenkin vahvin. Tai valssi.
Suomalaisittain nopean reagoinnin komediaa, välillä käytiin osiossa Näytelmä menee pieleen, kun valo & ääni ihmiset taisivat nukkua... Mutta tulihan se äänitehoste sieltä vihdoin.
Hulivilihuihai-poika tai jo varttunut mies latelee lööperiä päästäkseen pulasta.
Mutta auttaako se. Ostaako yleisö. Tai turvamies?
Tekijäloota:
Tekijät
Martti Suosalo
Katja Küttner
Pasi Lampela
OHJAUS
Max Wikström
LAVASTUS JA VALOSUUNNITTELU
Työryhmä
PUVUT
Paavo Kykkänen
VALOSUUNNITTELU
Jaakko Virmavirta
ÄÄNISUUNNITTELU
Jukka Haapalainen
KOREOGRAFIA
Sirpa Suutari-Jääskö
KOREOGRAFIA
Ari-Pekka Lahti
DRAMATURGI
Tsiikaa raileri:
Lisää Hgin kaupunginteatterin sivulta: "Millaisia haasteita syntyy, kun vapauteensa rakastunut hedonisti Antti ja ammattiylpeä turvamies Mirka joutuvat viettämään aikaa neljän seinän sisällä? Fyysinen etäisyys on lyhyt, henkinen taas valovuosien mittainen.
Aikamme vitsauksia on kaiken määritteleminen yksinkertaistavien, keinotekoisten ja tahallisille väärinymmärryksille perustuvien vastakkainasettelujen kautta. Turvamiehessä tätä asetelmaa puretaan ja näytetään se, että ihmiset oikeasti tarvitsevat tosiaan. Suurtenkin kuilujen yli pitää uskaltaa loikata."
Sosiaalisesta mediastani:Miten saada valtuustojargonista viihdettä ja tiukkaa yhteiskunnallista teatteria? No tällä tavoin: Sokea piste Vallilan Kansallisteatterissa
Sokea piste
Tuhon ja toivon karnevaali
Tekijäloota:
Sosiaalisesta meediastani:
Sokea piste -tiiseri juutuupissa:Kuolema pelaa shakkia eli Ruåtsin koronatoimet 2020. Myös nukketeatteri on herkkää. Livevideokuvaa käytetään, päästään kulman, kulissien taakse. Vallilan Kansallisteatterin Sokea piste, Susanna Kuparinen ja Jari Hanska. Musiikki kuulostaa säveltäjältään ;) #välitaukotviitti pic.twitter.com/Irn8c0sWJX
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) November 22, 2021