Hullut naiset ullakolla eli Tampereen Teatterin Kotiopettajattaren romaani Jane Eyre 22.10.2021.
Tänään teatterissa. Tampereen Teatterin Kotiopettajattaren romaani Jane Eyre. Ihana goottilainen äänimaailma alkaa jo torilta, kun naakat ääntelevät. Satoi myös hieman hentoista lunta vesisateen, vesisateiden välillä.
Jussi Nikkilän ohjaus Tampereen teatterilla keskittyy tarinaan, epookkiin ja Jane Eyren käsiin, jotka hillitsevät sisintään. Janen persoona, oma sisin on myös suljettu symbolistiseen ullakkoon, oli hän sitten yksinäinen, kidutettu lapsi, tai rakkauden iskiessä kuin hurrikaani.
Tänään teemana Hullut naiset ullakolla. Kuka onkaan uhri, kuka petetty. Jean Rhysin romaani Siintää Sargassomeri kertoo Berthan tarinan, se on filmatisoitu, omistan dvd:nä, nautin katsoa. Ja film noir -aikainen kauhuelokuva Yö voodoosaarella ( I walked with a Zombie) on eräs muunnos Jane Eyrestä.
Odotin tätä näytelmää paljon, ja kauan. Onhan se yksi suosikkikirjojani, ja myös elokuvina, sarjana ja näytelmänä tuttu.
Jussi Nikkilän ohjaus kiinnosti aiemmin monin osin. Rekvisiitta, lavasteet ovat niukat. Lavasteena on rakennuksen, välillä kodin, välillä kylmän laitoksen, välillä takkatulien kartanon luuranko, jossa on kaksi kerrosta.
Ehkä kuten Hitchcockin Psykon analyyseissä käytetyt, löydetyt psykologian (joka ei ole tiede) minä, viettipohja, yliminä. Tätä ohjaaja Nikkilä ei orjallisesti noudata. Ajattelin, etten paljasta, miten tässä talon poikkileilkauksen kahdessa kerroksessa, unohdettuna ja lukittuna ullakolla ja sitten siveässä arkitasossa, jossa tunteet, naisen tunteet, tämän yhteiskuntaluokan naisen tunteet pitää piilottaa.
Modernia teatteria on näyttää, miten päähenkilön, rakkautta ja hoivaa ilman jääneen orpotytön Jane Eyren oma sisin, sisus, oma persoona toimii, reagoi.
Nikkilän versio on muuten traditionaalinen, epookki on epookkia, puvustus on 1800-lukua. Eteneminen käy kirjan lukujen mukaan. Vaikka kupletin juoni on tuttu, useammalta vuosikymmeneltä, niin tarinaa voi seurata, sen mukana seilata, ajelehtia.
Tampereen Teatterin Saatana saapuu Moskovaan näytelmän Saatana aka Mösjöö Woland eli Esa Latva-Äijö on herra Rochester. Berthaa eli hullua naista ullakolla näyttelee Pia Pilz, joka oli Saatana saapuu Moskovaan näytelmän Margarita sekä Anna Kareninan pääroolissa. Itse päärollissa Kotiopettajatar Jane Eyren roolissa on Marketta Tikkanen, joka oli Turun kaupunginteatterin Amelien pääroolissa.
Ikäsuhdanne on Rochesterin ja Janen välillä sopiva, näyttelijät tekevät sen sopivasti, sopivasti. Nautin kun Jane hillitsee itseään, kehoaan, mieltään, raivoaan, tunteitaan kädet joko kiinni vartalossa, tiukasti, tai auki vartalon vieressä.
Rochester taas välillä, myöhemmin ikään kuin häpeää, koska on mies. Tai miten on käyttäytänyt. Saako katkera ihminen tehdä mitä tahansa. Mietin, miksi Latva-Äijö jarruttelee tässä tulkinnassa.
On hurjia kirjallisuuden ja popkulttuurin tutkimuksia ja havaintoja tästä Hullut naiset ullakolla -teemasta.
Näin tämän teatteribloggaajan vapaalipulla, kiitoksia.
Käy itse tsekkaamassa, miten käy....
Lue lisää Tampereen Teatterin sivulta :
Kotiopettajattaren romaani – Jane Eyre
Menneisyys, joka on sovitettava. Tulevaisuus, johon on uskallettava tarttua.
Ensi-ilta: 20.10.2021
Näyttämö: Päänäyttämö
Kesto: 2 t 35 min
Väliaika: Kyllä
Tekijäloota:
Työryhmä
Charlotte Brontën romaanin pohjalta näytelmäksi dramatisoinut Polly Teale
Suomennos Reita Lounatvuori
Ohjaus ja musiikki Jussi Nikkilä
Lavastus- ja pukusuunnittelu takis
Koreografiat Ingrid André
Valosuunnittelu Raimo Salmi
Ääänisuunnittelu Hannu Hauta-aho
Teoksen esitysoikeuksia Suomessa valvoo Näytelmäkulma – Nordic Drama Corner.
Näyttelijät
Marketta Tikkanen Jane Eyre
Pia Piltz Bertha
Esa Latva-Äijö Rochester
Ritva Jalonen Rouva Reed, Rouva Fairfax
Elisa Piispanen Bessie, Blanche Ingram, Grace Poole, Diana Rivers
Annuska Hannula Abigail, Helen Burns, Adele, Mary Rivers
Antti Tiensuu John Reed, Opettaja, Rochesterin koira Pilot, Lordi Ingram, Pappi, Saint John Rivers
Matti Hakulinen Brocklehurst, Rochesterin hevonen, Richard Mason, Mies raunioilla