Teatterin lumoa - kuvallinen teatteriblogini

Teatterin lumoa - Satu Ylävaaran kuvallinen teatteriblogi

lauantai 30. marraskuuta 2024

Tulossa teatteriin ja stagelle: Liisa Pentti +Co:n tanssi- ja musiikki-improvisaatio-tapahtumaan Tekstin talolla lauantaina 30.11.

Tulossa teatteriin ja stagelle: Liisa Pentti +Co:n tanssi- ja musiikki-improvisaatio-tapahtumaan Tekstin talolla lauantaina 30.11. klo 15.30–20.15 ja sunnuntaina 1.12. klo 15–18.30:

Liisa Pentti +Co:n Improsyksy huipentuu kaksipäiväiseen tapahtumaan, jossa tanssi- ja musiikki-improvisaatiota tarkastellaan monesta kulmasta. Viikonlopun aikana tanssin ja musiikin huipputaitajat kokoontuvat yhteen luomaan jotain täysin uutta ja yllätyksellistä.


Esitykset

30.11.2024 klo 15.30–20

1.12.2024 klo 15–18.30

Parvisali, Tekstin talo

(Lintulahdenkatu 3, Helsinki)


Taustaa :

" Lauantain ohjelmaan sisältyy taiteilijakeskustelu, jota moderoi kriitikko Rakel Similä. Kaksikielisessä keskustelussa pureudutaan siihen, mitä annettavaa improvisaatiolla taidemuotona on taiteilijalle ja katsojalle.




Improviikonloppu

Ohjelma

Lauantai 30.11.

Klo 15.30–17.00 Tanssi- ja musiikki-improvisaatiota

Klo 17.30–19.00 Paneelikeskustelu yhteistyössä Kritikbyrånin kanssa

Klo 19.15–20.15 Improjamit!



Sunnuntai 1.12.

Klo 15.00–16.30 Tanssi- ja musiikki-improvisaatiota

Klo 17–18.30 Impro Open Stage


”Improvisaatio on väylä ja väline synnyttää uutta ajattelua liikkeessä, löytää uusia merkityksiä ja sisältöjä, joita voi työstää eteenpäin. Juuri nyt tässä kulttuuripoliittisessa, äärimmäisen epävarmassa tilanteessa tuntuu vapauttavalta tehdä taidetta, joka on kiinnittyneenä hetkessä tehtäviin valintoihin – se mitä on nyt, on, koska huomisesta ei kukaan vielä tiedä. Improvisaatio sisältää usein myös erityisen tanssimiseen ja musiikkiin liittyvän riemun ja nautinnon ja tuntuu erityisen tärkeältä luoda tiloja, joissa jotain siitä ilosta voi tihkua ahdistavaan arkeen.” 

– Liisa Pentti



Tekijäkaartista:

Työryhmä

Tanssijat/koreografit: Elina Hauta-aho, Emma Kerttula, Pia Lindy, Nelia Naumanen, Meeri Lempiäinen, Corinne Mustonen, Liisa Pentti, Satu Rekola, Benno Voorham (SVE/NL), Katariina Vähäkallio

Muusikot: Christer Bothén (SVE), Troels Lorenzen, Jukka Kääriäinen, Paul Pignon (SVE/UK), Eero Savela

Tuotanto: Liisa Pentti +Co


Tapahtumaa tukee Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto.


" Liisa Pentti +Co on helsinkiläinen tanssiryhmä, jonka keskeiset arvot ovat taiteellinen tinkimättömyys ja omaäänisyys. Vuonna 2000 perustetun ryhmän taiteellinen profiili sijoittuu tanssin, esitystaiteen ja nykyteatterin kansainväliseen kenttään. Liisa Pentti +Co:n työskentelyä leimaa kokeellisuus ja uusien ilmaisumuotojen etsiminen. "


perjantai 8. marraskuuta 2024

Viirus Premiär på fredag! Vi är väl inga monster, mamma?

 Viirus Premiär på fredag! Vi är väl inga monster, mamma?

(Emmehän ole hirviöitä, äiti?) 

Viirus Teatteri se osaa antaa ja yllättää! Tällä kertaa ensi-illassa oli kantaesitys Vi är väl inga monster, mamma?

(Emmehän ole hirviöitä, äiti?) jota olivst harjoitelleet viikon. Myös Suomen ja maailman poliittinen tilanne oli ja on niin epävarma, niin mielelläni menen friskiin teatteriin, vaikka fasistihallitus haluaa leikata kulttuurista. Ja varsinkin ei-suomenkielisestä. Ruotsalaisuuden viikon aloitin etuajassa siis Jätkäsaaressa. 


Näimme kuvia, absurdeja kuvia. Normaali tai hirviömäinen perhe kokoontui ensin hautajaisiin. 



01.11-22.11

Premiär på fredag!

4 näytelmäkirjailijaa, 4 ohjaajaa, 4 kantaesitystä Viiruksessa marraskuussa 2024

" Käsikirjoitus valmiiksi viikossa. Esitys valmiiksi viikossa. Aikataulu aina kohtuuton. Tee paniikista ja epävarmuudesta ystäväsi. Ensimmäinen päätös on aina oikea. Sillä ensi-ilta on perjantaina! "



1.11. Vi är väl inga monster, mamma?

(Emmehän ole hirviöitä, äiti?)

Teksti: Kaisa Lundán. Ohjaaja: Essi Rossi.

Lavalla: Iida Kuningas, Maria Ahlroth, Oskar Pöysti, Jessica Raita.

Vieraileva taiteilija: Sirkku Rosi (kuvataiteilija)


Valitsin perjantain 1.11.


Kaikki tietävät impron, mutta miten käy esityksen jonka lavasteet tehdään silmiesi edessä? Että esitys kestäisi 48 h, ja katsotaan maalin kuivumista? 

No ei tietenkään, onhan tässä viikko saatu harjoiteltua. Esitys valmistuu reilussa tunnissa, ja samalla valmistuu lattian, lavan keskiössä toinenkin taideteos, maalaus, onko se pakanamaankartta vai olenko minä tullut Mordoriin? Vieraileva taiteilijana on kuvataiteilija Sirkku Rosi, joka luo esityksen aikana maisema lavan keskellä olevalle valkealle alueelle, joka muistuttaa nyrkkeilykehää tai catwalkia. 


Virkistävä konsepti!


" Annamme neljälle näytelmäkirjailijalle keskeisen kysymyksen ja lähetämme heidät viikoittain sattumanvaraisesti valittuun baariin Helsingissä tehtävänään luoda materiaalia tunnin mittaiseen esitykseen. Heillä on seitsemän päivää aikaa saada materiaali valmiiksi.

Viikon jälkeen ohjaaja ja muu työryhmä ottavat materiaalin haltuunsa ja luovat siitä tuoretta näyttämötaidetta. On uskomattoman kiire – sillä ensi-ilta on perjantaina! "






8.11. Teksti: Malin Kivelä. Ohjaaja: Rasmus Slätis.

Lavalla: Iida Kuningas, Maria Ahlroth, Oskar Pöysti, Jessica Raita.

Vieraileva taiteilija: Alen Nsambu (tanssija)


15.11. Teksti: Joakim Groth. Ohjaaja: Ida Kronholm.

Lavalla: Iida Kuningas, Maria Ahlroth, Oskar Pöysti, Jessica Raita.

Vieraileva taiteilija: Martin Ormin (muusikko)


22.11. Teksti: Otto Sandqvist. Ohjaaja: Maarit Ruikka.

Lavalla: Iida Kuningas, Maria Ahlroth, Oskar Pöysti, Jessica Raita.

Vieraileva taiteilija: Ville Virtanen (näyttelijä)



" Esityskonsepti on syntynyt tarpeesta kokeilla dynaamisempia ja nopeammin reagoivia teatteriprosesseja. Yleensä teatterilla kestää noin puolitoista vuotta tuotantopäätöksestä ensi-iltaan, ja esitysidea syntyy usein kauan ennen sitä.


Tämä tekee teatterista vähemmän ajankohtaisen taidemuodon, vaikka teatteritaide syntyy ja saa virikkeensä ympäröivän todellisuuden impulsseista.


Samalla pitkä odotusaika ja merkittävä taloudellinen panostus, joita jokainen teatterituotanto vaatii, jarruttavat taiteellista riskinottoa ja leikkisyyttä.


Mitä tämän korjaamiseksi voidaan tehdä? Luodaan puitteet teatterille, joka pyrkii keveyteen, iloon, nopeuteen ja kosketuspintaan nykyhetken todellisuuden kanssa.


Meillä ei ole aavistustakaan mitä teemme tai mitä siitä tulee, mutta olemme todella täpinöissä! "


Näytelmäkirjailijat: Kaisa Lundán, Otto Sandqvist, Joakim Groth, Malin Kivelä

Ohjaajat Ida Kronholm, Maarit Ruikka, Rasmus Slätis, Essi Rossi

Apulaisohjaaja Marja Vuori


Lavalla Maria Ahlroth, Iida Kuningas, Oskar Pöysti, Jessica Raita

Vierailevat taiteilijat Sirkku Rosi, Alen Nsambu, Martin Ormin, Ville Virtanen


Lavastaja Tinja Salmi

Äänisuunnittelu Riku Vuorensola

Valosuunnittelu Noora Pietilä

Pukusuunnittelu Elina Riikonen


Taiteellinen tuottaja Oskar Pöysti

Projektidramaturgi Per Ehrström (Labbet)

Näyttämömestari Markus Schaffter


Tuottaja Hanna Sundman


Liput 25 / 17 €

Yhteistyössä Labbet r.f. ja UNTO

Ikäraja 18 vuotta


sunnuntai 3. marraskuuta 2024

Menossa teatteriin: Oblivia: Turn Turtle Turn – luentoperformanssi. Mad House esittää Tekstin talolla. Hesassa

 Menoossa teatteriin: Oblivia: Turn Turtle Turn – luentoperformanssi. Mad House esittää Tekstin talolla. Hesassa 03.11.2024.

Tätä en ole vielä nähnyt, mutta lähitulevassa kyllä. Sitten näin sunnuntaina. Sunnuntai on mukava päivä käveskellä galleriakierroksella kuvaamassa ja matineassa teatterissa puhelin ja kamera kiinni. 

Mistä on kyse?

Vietän vielä halloweeniä, kekriä ja samhainia elokuvateattereissa ja viltin alla kotosalla, mutta ehdin hyvin teatteriinkin. Mad House esittää Tekstin talolla. 


Mad House Helsinki
Oblivia: Turn Turtle Turn – luentoperformanssi


Mad House Helsinki esittää 

Oblivia: Turn Turtle Turn – luentoperformanssi. 

Tudeerin teos oli todellakin performanssi ja luentoa paperista sopivan kokoisen pöydän äärellä. Itse en arvannut katsovani aikajanaa hirmuliskoista antiikin kreikan tragedioihin, joissa tyhmät jumaluudet sössössivät, ja runo, taide elää, elää. Aikajanalla näemme myös dodot. Dodon. Sitten emme enää näe. 


Hämärässä tilassa Tekstin huoneen sopivan mustassa ja punatiilisessä tilassa on esiintyjä nurkassa, aluksi. Hän on puoliksi pukeutunut, hänellä on barokkinen postpunkin musta, valtava ja kahiseva hame liehuksineen. On kuin hän raahaisi historian ja herstorian taakkaa mukanaan. Alussa hän esittäytyy yleisölle kumartaen, hihittäen kuin hovinarri. Onko hän houkka? Olemmehan hullujenhuoneella jos kirjaimellisesti tutkimme sanaa Madhouse. Mad voi olla, ja onkin se luova, hullutteleva, huomautteleva voima. 

Luentojen välillä tanssitaan kuin unessa, kuin veden alla, sitähän valssi on. Äitiydestä, lapsuudesta, adoptiosta, söpöistä kundeista, opiskelusta, matkoista. 


Kieli oli englanti, kansainvälinen. Kun esittäjä kertoo millaisissa tiloissa tätä esitettiin Saksassa, niin mieleen tulee Jim Jarmuschin upea, kestävä vampyyrielokuva Only Lovers Left Alive, jossa käydään Michigan Theater - teatterin raunioilla - paikka on nykyään idiottimainen autoparkki. Ysh, ihan puistattaa ajatella miten kauniita paikkoja tuhotaan. 







Teksti, näyttämöllä: Annika Tudeer

Dramaturgia, ohjaus: Timo Fredriksson, Tua Helve, Annika Tudeer

Pukusuunnittelu: Tua Helve

Valosuunnittelu: Meri Ekola & Stine Hertel

Äänisuunnittelu: Yiran Zhao

Tuottaja: Jenny Nordlund

Viestintä: Essi Brunberg & Viestintätoimisto Röd

Tuotanto: Oblivia, Mad House Helsinki

Kiitos: Juha Valkeapää, Anna-Maija Terävä & koko Turn Turtle Turn -työryhmä

Tukijat: Taiteen edistämiskeskus, Helsingin kaupunki, Svenska kulturfonden, Stiftelsen Tresmeder, Konstsamfundet

" Teoksen kolme viimeistä esitystä ovat osana Focus on the Local Landscape – Paikallisjälkiä -ohjelmaa Liikkeellä marraskuussa -festivaalin kehyksessä. "


PAIKKA Mad House Helsinki, Lintulahdenkatu 3, 00530

KESTO 60 min

KIELI englanti

SAAVUTETTAVUUDESTA Teos ei ole osallistava. Ei tekstityksiä tai muuta tulkkausta. Teos sisältää paljon englanninkielistä puhetta.

IKÄSUOSITUS 12+

HINTA 5-30€


Kuva: Saara Autere

Valokuvassa on akateeminen nainen työpöydän kirjakasojen ja konseptiliuskojen kera, maailmankartta takanaan. Mutta hänellä näkyy rintsikat. Onko tämä kommentointi raakku-keissiin? 

Miltä akateeminen nainen saa näyttää? 

Miltä aikuinen nainen saa näyttää? 















Lue lisää Madhousen ja Tekstin talon sivuilta: 


Mad House Helsinki

Oblivia: Turn Turtle Turn – luentoperformanssi

" Oblivian perustaja ja taiteellinen johtaja Annika Tudeer juhlii 60-vuotispäiväänsä tähän mennessä henkilökohtaisimmalla teoksellaan: Turn Turtle Turn – luentoperformanssi on sooloesitys elämästä, kuolemasta ja dodoista.

Tekstin, äänen ja tanssin keinoin Annika kertoo runollisella voimalla elämänsä ainutlaatuisuudesta ja haavoittuvuudesta, piirtäen häilyviä aikajanoja dinosauruksista kreikkalaiseen mytologiaan ja nykypäivään. Samalla hän valottaa elämän suuria kysymyksiä – syntymää ja menetystä, ei-toivottua ja valittua vanhemmuutta, lapsuutta ja ikää. Illan kuluessa hänen henkilökohtainen kertomuksensa siirtyy yhä enemmän kohti yleismaailmallista pohdintaa, meidän kaikkien yhteistä ja elinikäistä kuulumisen etsintää.

Turn Turtle Turn – luentoperformanssi on intiimi eepos äideistä, tyttäristä, muinaishistoriasta ja kaikesta siltä väliltä. Sooloa kehystää Oblivian tähän asti suurin esitys, antroposeenia pohtiva Turn Turtle Turn, jonka musiikillisia elementtejä kuullaan myös luentoperformanssin aikana. "


" Aika on niin outo rakennelma. Miljardeja vuosia siitä, kun elämä alkoi maan päällä, tuhansia vuosia siitä, kun ihmisiä on ollut. Jatkuvaa elämää, jatkuvaa kuolemaa, eikä maapallo ole lainkaan vaikuttunut ja jatkaa pyörimistä, mutta aina vain oma elämämme, tuo hiekanjyvä ikuisuuden hiekkamyrskyssä, on keskipisteenä sille, miten me hahmotamme ajan.”

– Annika Tudeer "



Esityksiä vielä: 

3.11.2024 klo 16

8.11.2024 klo 16

9.11.2024 klo 19

10.11.2024 klo 19




" Esitystaideryhmä Oblivian ja Mad House Helsingin perustaja Annika Tudeer juhlistaa 60-vuotissyntymäpäiväänsä ja Mad Housen 10-vuotisjuhlaa tähän mennessä henkilökohtaisimmalla teoksellaan. Marraskuun alussa nähtävä Turn Turtle Turn – luentoperformanssi on Tudeerin sooloteos elämästä, kuolemasta ja dodoista. Sooloa kehystää Oblivian uusin ja tähän asti suurin esitys, Turn Turtle Turn, joka pohtii antroposeenia ja matkaa kaukaa menneisyydestä aina tulevaisuuteen saakka. Esitys sai ensi-iltansa Münchenin biennaalissa kesäkuussa 2024.

Tekstin, äänen ja tanssin keinoin Tudeer kertoo runollisella voimalla elämänsä ainutlaatuisuudesta ja haavoittuvuudesta, piirtäen häilyviä aikajanoja dinosauruksista kreikkalaiseen mytologiaan ja nykypäivään. Samalla hän valottaa elämän suuria kysymyksiä – syntymää ja menetystä, ei-toivottua ja valittua vanhemmuutta, lapsuutta ja ikää.

Illan kuluessa Tudeerin henkilökohtainen ja intiimi kertomus siirtyy yhä enemmän kohti yleismaailmallista pohdintaa, meidän kaikkien yhteistä ja elinikäistä kuulumisen etsintää. Esitys säilyttää myös musiikillisia elementtejä Turn Turtle Turn -teoksessa kuullusta, Yiran Zhaon kehutusta musiikkiteatterisävellyksestä.

Annika Tudeer on esitystaiteilija, taiteellinen johtaja sekä yksi Oblivian ja Mad House Helsingin perustajista. Hän on uransa aikana työskennellyt myös tanssijana, koreografina ja tanssikriitikkona. Tällä hetkellä Tudeer on kiinnostunut uuden musiikkiteatterin mahdollisuuksista, miten kommunikoidaan ja millaisin keinoin voi luoda parempi ja nautinnollisempi maailma.

Ensi vuonna 25-vuotisjuhlaa viettävä Oblivia on tullut tunnetuksi minimalistista näyttämöestetiikkaa sekä valo-, ääni- ja pukusuunnittelua hyödyntävästä omintakeisesta teatterikielestään. Ryhmä yhdistää teoksissaan orgaanisesti nykytanssia, -teatteria ja performanssitaidetta. Kansainvälisesti suurta suosiota niittänyt Oblivia nähtiin pitkästä aikaa kotimaisilla lavoilla joulukuussa 2023, kun Pleasure sai Suomen ensi-iltansa Teatteri Viiruksessa. Kyseessä oli kolmas ja viimeinen osa Oblivian Tunteet ja politiikka -musiikkiteatterisarjasta. "

Oblivia: Turn Turtle Turn – luentoperformanssi

Mad House Helsinki, Lintulahdenkatu 3, 00530 Helsinki

ENSI-ILTA oli 1.11.2024 klo 19