Teatterin lumoa - kuvallinen teatteriblogini

Teatterin lumoa - Satu Ylävaaran kuvallinen teatteriblogi

keskiviikko 14. joulukuuta 2022

Ei hassumpi joulukauden avaus suvun kesken saagassa: Fanny ja Alexander Helsingin kaupunginteatterilla, päänäyttämöllä

Ei hassumpi! Eilen 30.11.2022 koitti joulukauden avaus suvun kesken saagassa: Fanny ja Alexander Helsingin kaupunginteatterilla, päänäyttämöllä. Tässäkin näyttelijän valinnoissa kehikkona ohjaaja Paavo Westerbergin ohjaama Kolme sisarta Kansiksessa ja Hamlet Turun kaupunginteatterilla. Sekä Olavi Uusivirran päärooli Hamletissa Kansiksella. Vaikka Bergmanin teoksessa käydään läpi Macbethia. 


Helsingin Kaupunginteatteri – Fanny ja Alexander – Kuvassa Elena Leeve – Kuva Otto-Ville Väätäinen 




Ingmar Bergman
FANNY JA ALEXANDER
Spektaakkeli täynnä elämänvoimaa



Shakkia pelataan kuoleman kanssa, Bergmanin elokuvat ovat läsnä näyttämöllä, jossa katsotaan näytelmää näytelmän sisällä. Tai näytelmän harjoituksia. Seitsemäs sinetti rakentuu katsojan silmien eteen, rutto tuo mieleen koleran, ja tietysti tämän nykyisen pandemian. 


Teoksen 1. osa on yhtä kaunista ja rumaa joulujuhlaa hiprakkaista kekkulointia fetsit päässä.

Kun taas 2. osa jyrkkää kieltämistä, minimalismia.


Ingmar Bergmanin muutkin työt teatterissa ja valkokankaalla olivat läsnä. Myös henget. Ritari pelaa kuoleman kanssa shakkia. Illuusio, nukketeatteri.

Mielikuvitus ja luovuus, hauskat juhlat ja perheelle ruokaa. Iloa, yhdessäoloa. 

versus patriarkaatin, pappien, piispojen, lain sadismi kieltäminen, kieltäytyminen. 


Lava oli pyörivä, itse asiassa kaksi lavaa pyöri. Pyörii. Uloimmassa niistä, ja meitä lähinnä näkyi tummat kulissit, ja niiden ikkuna-aukot, jotka kulkivat ohitsemme. Kuin olisimme olleet laterna magican, taikalyhdyn seuraajan sisällä. 

Uuden oudon aparaatin, kojeen, joka näyttää ihmeellisiä eläviä kuvia, elokuvan synnyn, tivolissa tai varakkaan ihmisen kotona. Ja samalla, kuten Cocteau lausui, jokainen ruutu vie lähemmäs Loppua. Godardin mukaan taas elokuva on totta 24 ruutua sekunnissa. 

Mutta mitä Shakespeare kirjoitti näyttelijöistä, ja miksi....




Sain lipun, kiitämme kokemuksesta! 








Ingmar Bergman

FANNY JA ALEXANDER

Spektaakkeli täynnä elämänvoimaa





Tekijäloota:


Paavo Westerberg

TEKSTIN SOVITUS JA OHJAUS


Elina Hytönen

ALKUTEOKSEN SUOMENNOS


Sanna Salmenkallio

SÄVELLYS JA ÄÄNISUUNNITTELU


Antti Mattila

LAVASTUS


Anna Sinkkonen

PUKUSUUNNITTELU


William Iles

VALOSUUNNITTELU


Jaakko Virmavirta

ÄÄNISUUNNITTELU


Jaana Nykänen

NAAMIOINNIN SUUNNITTELU


Henna Piirto

DRAMATURGI






Näyttämöllä:

Eero Aho (vier.)

EDVARD VERGERUS


Elena Leeve (vier.)

FANNY EKDAHL


Rea Mauranen (vier.)

HELENA EKDAHL


Anna-Maija Tuokko (vier.)

EMILIE EKDAHL


Olavi Uusivirta (vier.)

ALEXANDER EKDAHL


Rauno Ahonen

ARON


Veera Anttila (vier.)

MAJ


Helena Haaranen

BLENDA VERGERUS


Pekka Huotari

OSCAR EKDAHL


Sanna-June Hyde

LYDIA EKDAHL


Santeri Kinnunen

GUSTAV ADOLF EKDAHL


Jouko Klemettilä

ISAK JACOBI


Jari Pehkonen

CARL EKDAHL


Emmi Pesonen (vier.)

ISMAEL


Leena Rapola

JUSTINA


Raili Raitala

ALMA EKDAHL


Aino Seppo

HENRIETTA VERGERUS







Lue lisää Hgin kt:n sivulta: 


" Fanny ja Alexander on Ingmar Bergmanin osittain omaelämäkerrallinen sukusaaga 1900-luvun alun Ruotsista.

Alexander ja hänen pikkusiskonsa Fanny elävät onnellista lapsuutta värikkään ja boheemin teatterisukunsa keskellä, kunnes heidän isänsä kuolee ja äitinsä menee uudelleen naimisiin papin kanssa. Lasten äiti Emilie kuvittelee saavansa uuden onnellisen perheen, mutta uusi mies paljastuukin pelottavaksi tyranniksi, joka ottaa erityisesti Alexanderin julman vallankäyttönsä kohteeksi. Alexanderin vilkas mielikuvitus auttaa häntä selviytymään ja näkemään asioita, joita muut eivät näe.

Fanny ja Alexander tuo näyttämölle myyttisen ja mielikuvitusrikkaan maailman, jossa värikkäät roolihenkilöt ja perhedraama, sekä karnevalistinen näyttämöfantasia ja lapsuuttamme ympäröivä todellisuus avautuvat ja risteävät kiehtovina kuin kaleidoskooppi lapsen silmissä.

Kaupunginteatterin suurella näyttämöllä on luvassa voimaannuttava tarina, joka valaa uskoa selviytymiseen ja elämän voimaan. Tämän upean näyttämöspektaakkelin kruunaa todellinen suomalaisen teatterin dreamteam, sillä ohjaaja Paavo Westerbergillä on käytössään työryhmä täynnä tähtinäyttelijöitä.

Fannyn ja Alexanderin alkuperäisteoksen esitysoikeuksia valvoo Ingmar Bergmanin säätiön puolesta Josef Weinberger Limited, Lontoo.

Paavo Westerbergin dramatisoinnin esitysoikeuksia valvoo Agency North Oy.

Esitys sisältää voimakkaita kohtauksia, emme suosittele sitä alle 15-vuotiaille." 

Minä valitsin sinut Hgin kaupunginteatterilla.

Ja taas mennään... Minä valitsin sinut Hgin kaupunginteatterilla. Olin elokuussa avoimissa harkoissa joissa ratkiriemukasta menoa kenkkuilevan toimistotoolin (tuolin) kanssa. Nyt näen koko esityksen, joka kepeästi, ironisesti, koskettavasti kertoo lesboparin arjesta unelmista ja lakimuutoksista. 

#välitaukotviitti 02.12.2022.






Laura Lehtola – Milja Sarkola
MINÄ VALITSIN SINUT
Parisuhde ajan armoilla




Pienellä näyttömöllä kulissit vaihtuvat tiuhaan. Näyttämöllä ei ole turhaa. 

Koskettavuuden ja komedian välillä taiteillaan ja vuorotellaan. Asia on tärkeä. Mutta yleisö saa viihtyä. Nauraa tunnistettaville asioille. Itselleen. Osa on yhteistä naurua. Nauretaan yhdessä. 

Osin romanttisena komediana toimiva kotimainen kantaesitys oli kiinnostavien teosten listalla. Kirjaa en ole lukenut.

Tänä vuonna helsinkiläiset esittävän taiteen teatterit ovat kunnostautuneet varmojen musikaalien, klassikkojen ja farssien lisäksi myös diversiteettiin. Että kenen tarina kerrotaan. Kuka saa äänen. Kenen näkökulmasta.

Aluksi on kimppakämppä, jonne muuttaa maalta hyvinkin vastakkainen hahmo, Elisa ( roolissa Misa Lommi), hetero introvertti rauhallinen nuori nainen, opiskelija jolle kaikki on jämptiä, suunniteltua ja selvää. Tulevaisuus, päivä, viikko. Vaatteet viikataan. Äiti tuo pakkaseen marjoja. 

Kämpässä asuu jo rempseä ekstrovertti puhelias impulssiivinen lesbo nuori nainen, boheemi tuleva kirjailija Saara, roolissa Wenla Reimaluoto. 

Mutta / ja he rakastuvat, mutkan kautta. Ja toinen haluaa pysyä kaapissa, eikä tulla nähdyksi uutisissa Pride-tapahtumassa. Aikaa kuluu ja biologinen kello tikittää. Kuinka heiltä onnistuu hoidot ja tapaamiset. Jos hedelmöityshoitoon tahi -tapahtumaan pitää saada psykiatrin lausunto pelkästään lesboparilta, niin mihin tämä maailma menee. 

Näytelmän ajan 1. puoliskolla miespuolinen haastattelija sateenkaariperheen tutkija (roolissa Pyry Nikkilä) seisoo taka-alalla. Tai on läsnä kohtauksissa. Hän ikään kuin kuulee, näkee kaiken, kuten teatterin katsojakin. 

Hänelle kerrotaan ummet ja lammet sateenkaarevan ihmisen historiasta, ja valinnoista, motiiveista. Mitä tutkija nyt haluaakin kysellä.

Miten pienen paikkakunnan keski-ikäiset, tavalliset vanhemmat suhtautuvat siihen, että heidän kympin tyttö, tyttärensä lopulta ilmoittaa olevansa lesbo.

Sisältää seksikkäitä kohtauksia. Ei tarvitse sisältövaroituksia. Katse ei ole tutkistelevä. Pyry Nikkilä on tuttu myös romanttisesta komediasta Kansallisteatterin lavalla, toki muistakin Kansiksen esityksistä sekä Q-teatterin Tavallisuuden aaveesta, että Ryhmäteatterin esityksestä Harriet, joka oli myös Milja Sarkolan käsityötä, hyvinkin henkilökohtaista. 

Farkkuvalinnat erinomaisia. Samoin kissa. Mainiota niukkaa lavastusta, joka kuitenkin koko ajan liikkui. Unto Nuoran esittämä isä ja teini olivat myös mainioita pieniä, rehellisiä kuvia. Samoin Hanna Raiskinmäen esittämä taapero. 

Itse asiassa näkisin tämän myös minisarjana suoratoistolta. Ainakin näin hyvin tehtynä. 

Sain lipun, kiitän teatteria! 








Tekijäloota:

Näyttämöllä:

Wenla Reimaluoto (vier.)

Misa Lommi

Vappu Nalbantoglu

Pyry Nikkilä (vier.)

Unto Nuora

Hanna Raiskinmäki (vier.)

Kaisa Torkkel



Laura Lehtola

DRAMATISOINTI


Milja Sarkola

DRAMATISOINTI JA OHJAUS


K. Rasila

LAVASTUS


Emilia Eriksson

PUKUSUUNNITTELU


Kari Leppälä

VALOSUUNNITTELU


Aleksi Saura

SÄVELLYS JA ÄÄNISUUNNITTELU


Tuula Kuittinen

NAAMIOINNIN SUUNNITTELU


Henna Piirto

DRAMATURGI






Lue lisää Hgin kt:n sivulta: 

" Hoasin solukämppä viskaa yhteen kaksi hyvin erilaista nuorta naista: Elisa on ulkoisesti hillitty, juuri maalta kaupunkiin muuttanut kauppatieteiden opiskelija ja Saara karismaattinen, boheemi kirjallisuuden opiskelija. Vastoin odotuksia naiset rakastuvat toisiinsa. Kaksitoista vuotta myöhemmin heillä on pieni poika ja asuntolaina. Sitten Saara rakastuu taas.

Kun Saara ja Elisa rakastuvat yllättäen toisiinsa, eletään 2000-luvun alkua, ja he joutuvat miettimään, mitä muut heidän suhteestaan ajattelevat. Mutta vuodet kuluvat, parisuhde vaihtuu perheeksi ja jossain vaiheessa ulkoapäin tuleva painekin hellittää.

Näytelmän keskiössä on kahden erilaisen ihmisen pitkä parisuhde. Elisa on perinteinen, maalta kotoisin ja vahvasti kiinni vanhemmissaan. Saara on räväkkä kaupunkilainen, joka ei aina muista kohdella läheisiään reilusti. Esiin nousevat myös vanhemmuuteen ja perhearkeen liittyvät kysymykset.

Elokuvamaista kerrontaa hyödyntävä Minä valitsin sinut on raikas ja lämmintä huumoria sisältävä näytelmä parisuhteesta 2000-luvun Helsingissä. Se kuvaa terävästi ja hellästi koko ihmissuhteen kaaren jalat alta vievästä rakastumisesta kaurapuuron makuiseen arkeen.

Näytelmä perustuu Laura Lehtolan samannimiseen romaaniin Minä valitsin sinut (2020). Hän on dramatisoinut teoksen näytelmäksi yhdessä ohjaaja Milja Sarkolan kanssa. " 




Helsingin Kaupunginteatteri – Minä valitsin sinut – Kuvassa Wenla Reimaluoto, Misa Lommi ja Pyry Nikkilä – Kuva Ilkka Saastamoinen