Teatterin lumoa - kuvallinen teatteriblogini

Teatterin lumoa - Satu Ylävaaran kuvallinen teatteriblogi

lauantai 30. marraskuuta 2024

Tulossa teatteriin ja stagelle: Liisa Pentti +Co:n tanssi- ja musiikki-improvisaatio-tapahtumaan Tekstin talolla lauantaina 30.11.

Tulossa teatteriin ja stagelle: Liisa Pentti +Co:n tanssi- ja musiikki-improvisaatio-tapahtumaan Tekstin talolla lauantaina 30.11. klo 15.30–20.15 ja sunnuntaina 1.12. klo 15–18.30:

Liisa Pentti +Co:n Improsyksy huipentuu kaksipäiväiseen tapahtumaan, jossa tanssi- ja musiikki-improvisaatiota tarkastellaan monesta kulmasta. Viikonlopun aikana tanssin ja musiikin huipputaitajat kokoontuvat yhteen luomaan jotain täysin uutta ja yllätyksellistä.


Esitykset

30.11.2024 klo 15.30–20

1.12.2024 klo 15–18.30

Parvisali, Tekstin talo

(Lintulahdenkatu 3, Helsinki)


Taustaa :

" Lauantain ohjelmaan sisältyy taiteilijakeskustelu, jota moderoi kriitikko Rakel Similä. Kaksikielisessä keskustelussa pureudutaan siihen, mitä annettavaa improvisaatiolla taidemuotona on taiteilijalle ja katsojalle.




Improviikonloppu

Ohjelma

Lauantai 30.11.

Klo 15.30–17.00 Tanssi- ja musiikki-improvisaatiota

Klo 17.30–19.00 Paneelikeskustelu yhteistyössä Kritikbyrånin kanssa

Klo 19.15–20.15 Improjamit!



Sunnuntai 1.12.

Klo 15.00–16.30 Tanssi- ja musiikki-improvisaatiota

Klo 17–18.30 Impro Open Stage


”Improvisaatio on väylä ja väline synnyttää uutta ajattelua liikkeessä, löytää uusia merkityksiä ja sisältöjä, joita voi työstää eteenpäin. Juuri nyt tässä kulttuuripoliittisessa, äärimmäisen epävarmassa tilanteessa tuntuu vapauttavalta tehdä taidetta, joka on kiinnittyneenä hetkessä tehtäviin valintoihin – se mitä on nyt, on, koska huomisesta ei kukaan vielä tiedä. Improvisaatio sisältää usein myös erityisen tanssimiseen ja musiikkiin liittyvän riemun ja nautinnon ja tuntuu erityisen tärkeältä luoda tiloja, joissa jotain siitä ilosta voi tihkua ahdistavaan arkeen.” 

– Liisa Pentti



Tekijäkaartista:

Työryhmä

Tanssijat/koreografit: Elina Hauta-aho, Emma Kerttula, Pia Lindy, Nelia Naumanen, Meeri Lempiäinen, Corinne Mustonen, Liisa Pentti, Satu Rekola, Benno Voorham (SVE/NL), Katariina Vähäkallio

Muusikot: Christer Bothén (SVE), Troels Lorenzen, Jukka Kääriäinen, Paul Pignon (SVE/UK), Eero Savela

Tuotanto: Liisa Pentti +Co


Tapahtumaa tukee Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto.


" Liisa Pentti +Co on helsinkiläinen tanssiryhmä, jonka keskeiset arvot ovat taiteellinen tinkimättömyys ja omaäänisyys. Vuonna 2000 perustetun ryhmän taiteellinen profiili sijoittuu tanssin, esitystaiteen ja nykyteatterin kansainväliseen kenttään. Liisa Pentti +Co:n työskentelyä leimaa kokeellisuus ja uusien ilmaisumuotojen etsiminen. "


perjantai 8. marraskuuta 2024

Viirus Premiär på fredag! Vi är väl inga monster, mamma?

 Viirus Premiär på fredag! Vi är väl inga monster, mamma?

(Emmehän ole hirviöitä, äiti?) 

Viirus Teatteri se osaa antaa ja yllättää! Tällä kertaa ensi-illassa oli kantaesitys Vi är väl inga monster, mamma?

(Emmehän ole hirviöitä, äiti?) jota olivst harjoitelleet viikon. Myös Suomen ja maailman poliittinen tilanne oli ja on niin epävarma, niin mielelläni menen friskiin teatteriin, vaikka fasistihallitus haluaa leikata kulttuurista. Ja varsinkin ei-suomenkielisestä. Ruotsalaisuuden viikon aloitin etuajassa siis Jätkäsaaressa. 


Näimme kuvia, absurdeja kuvia. Normaali tai hirviömäinen perhe kokoontui ensin hautajaisiin. 



01.11-22.11

Premiär på fredag!

4 näytelmäkirjailijaa, 4 ohjaajaa, 4 kantaesitystä Viiruksessa marraskuussa 2024

" Käsikirjoitus valmiiksi viikossa. Esitys valmiiksi viikossa. Aikataulu aina kohtuuton. Tee paniikista ja epävarmuudesta ystäväsi. Ensimmäinen päätös on aina oikea. Sillä ensi-ilta on perjantaina! "



1.11. Vi är väl inga monster, mamma?

(Emmehän ole hirviöitä, äiti?)

Teksti: Kaisa Lundán. Ohjaaja: Essi Rossi.

Lavalla: Iida Kuningas, Maria Ahlroth, Oskar Pöysti, Jessica Raita.

Vieraileva taiteilija: Sirkku Rosi (kuvataiteilija)


Valitsin perjantain 1.11.


Kaikki tietävät impron, mutta miten käy esityksen jonka lavasteet tehdään silmiesi edessä? Että esitys kestäisi 48 h, ja katsotaan maalin kuivumista? 

No ei tietenkään, onhan tässä viikko saatu harjoiteltua. Esitys valmistuu reilussa tunnissa, ja samalla valmistuu lattian, lavan keskiössä toinenkin taideteos, maalaus, onko se pakanamaankartta vai olenko minä tullut Mordoriin? Vieraileva taiteilijana on kuvataiteilija Sirkku Rosi, joka luo esityksen aikana maisema lavan keskellä olevalle valkealle alueelle, joka muistuttaa nyrkkeilykehää tai catwalkia. 


Virkistävä konsepti!


" Annamme neljälle näytelmäkirjailijalle keskeisen kysymyksen ja lähetämme heidät viikoittain sattumanvaraisesti valittuun baariin Helsingissä tehtävänään luoda materiaalia tunnin mittaiseen esitykseen. Heillä on seitsemän päivää aikaa saada materiaali valmiiksi.

Viikon jälkeen ohjaaja ja muu työryhmä ottavat materiaalin haltuunsa ja luovat siitä tuoretta näyttämötaidetta. On uskomattoman kiire – sillä ensi-ilta on perjantaina! "






8.11. Teksti: Malin Kivelä. Ohjaaja: Rasmus Slätis.

Lavalla: Iida Kuningas, Maria Ahlroth, Oskar Pöysti, Jessica Raita.

Vieraileva taiteilija: Alen Nsambu (tanssija)


15.11. Teksti: Joakim Groth. Ohjaaja: Ida Kronholm.

Lavalla: Iida Kuningas, Maria Ahlroth, Oskar Pöysti, Jessica Raita.

Vieraileva taiteilija: Martin Ormin (muusikko)


22.11. Teksti: Otto Sandqvist. Ohjaaja: Maarit Ruikka.

Lavalla: Iida Kuningas, Maria Ahlroth, Oskar Pöysti, Jessica Raita.

Vieraileva taiteilija: Ville Virtanen (näyttelijä)



" Esityskonsepti on syntynyt tarpeesta kokeilla dynaamisempia ja nopeammin reagoivia teatteriprosesseja. Yleensä teatterilla kestää noin puolitoista vuotta tuotantopäätöksestä ensi-iltaan, ja esitysidea syntyy usein kauan ennen sitä.


Tämä tekee teatterista vähemmän ajankohtaisen taidemuodon, vaikka teatteritaide syntyy ja saa virikkeensä ympäröivän todellisuuden impulsseista.


Samalla pitkä odotusaika ja merkittävä taloudellinen panostus, joita jokainen teatterituotanto vaatii, jarruttavat taiteellista riskinottoa ja leikkisyyttä.


Mitä tämän korjaamiseksi voidaan tehdä? Luodaan puitteet teatterille, joka pyrkii keveyteen, iloon, nopeuteen ja kosketuspintaan nykyhetken todellisuuden kanssa.


Meillä ei ole aavistustakaan mitä teemme tai mitä siitä tulee, mutta olemme todella täpinöissä! "


Näytelmäkirjailijat: Kaisa Lundán, Otto Sandqvist, Joakim Groth, Malin Kivelä

Ohjaajat Ida Kronholm, Maarit Ruikka, Rasmus Slätis, Essi Rossi

Apulaisohjaaja Marja Vuori


Lavalla Maria Ahlroth, Iida Kuningas, Oskar Pöysti, Jessica Raita

Vierailevat taiteilijat Sirkku Rosi, Alen Nsambu, Martin Ormin, Ville Virtanen


Lavastaja Tinja Salmi

Äänisuunnittelu Riku Vuorensola

Valosuunnittelu Noora Pietilä

Pukusuunnittelu Elina Riikonen


Taiteellinen tuottaja Oskar Pöysti

Projektidramaturgi Per Ehrström (Labbet)

Näyttämömestari Markus Schaffter


Tuottaja Hanna Sundman


Liput 25 / 17 €

Yhteistyössä Labbet r.f. ja UNTO

Ikäraja 18 vuotta


sunnuntai 3. marraskuuta 2024

Menossa teatteriin: Oblivia: Turn Turtle Turn – luentoperformanssi. Mad House esittää Tekstin talolla. Hesassa

 Menoossa teatteriin: Oblivia: Turn Turtle Turn – luentoperformanssi. Mad House esittää Tekstin talolla. Hesassa 03.11.2024.

Tätä en ole vielä nähnyt, mutta lähitulevassa kyllä. Sitten näin sunnuntaina. Sunnuntai on mukava päivä käveskellä galleriakierroksella kuvaamassa ja matineassa teatterissa puhelin ja kamera kiinni. 

Mistä on kyse?

Vietän vielä halloweeniä, kekriä ja samhainia elokuvateattereissa ja viltin alla kotosalla, mutta ehdin hyvin teatteriinkin. Mad House esittää Tekstin talolla. 


Mad House Helsinki
Oblivia: Turn Turtle Turn – luentoperformanssi


Mad House Helsinki esittää 

Oblivia: Turn Turtle Turn – luentoperformanssi. 

Tudeerin teos oli todellakin performanssi ja luentoa paperista sopivan kokoisen pöydän äärellä. Itse en arvannut katsovani aikajanaa hirmuliskoista antiikin kreikan tragedioihin, joissa tyhmät jumaluudet sössössivät, ja runo, taide elää, elää. Aikajanalla näemme myös dodot. Dodon. Sitten emme enää näe. 


Hämärässä tilassa Tekstin huoneen sopivan mustassa ja punatiilisessä tilassa on esiintyjä nurkassa, aluksi. Hän on puoliksi pukeutunut, hänellä on barokkinen postpunkin musta, valtava ja kahiseva hame liehuksineen. On kuin hän raahaisi historian ja herstorian taakkaa mukanaan. Alussa hän esittäytyy yleisölle kumartaen, hihittäen kuin hovinarri. Onko hän houkka? Olemmehan hullujenhuoneella jos kirjaimellisesti tutkimme sanaa Madhouse. Mad voi olla, ja onkin se luova, hullutteleva, huomautteleva voima. 

Luentojen välillä tanssitaan kuin unessa, kuin veden alla, sitähän valssi on. Äitiydestä, lapsuudesta, adoptiosta, söpöistä kundeista, opiskelusta, matkoista. 


Kieli oli englanti, kansainvälinen. Kun esittäjä kertoo millaisissa tiloissa tätä esitettiin Saksassa, niin mieleen tulee Jim Jarmuschin upea, kestävä vampyyrielokuva Only Lovers Left Alive, jossa käydään Michigan Theater - teatterin raunioilla - paikka on nykyään idiottimainen autoparkki. Ysh, ihan puistattaa ajatella miten kauniita paikkoja tuhotaan. 







Teksti, näyttämöllä: Annika Tudeer

Dramaturgia, ohjaus: Timo Fredriksson, Tua Helve, Annika Tudeer

Pukusuunnittelu: Tua Helve

Valosuunnittelu: Meri Ekola & Stine Hertel

Äänisuunnittelu: Yiran Zhao

Tuottaja: Jenny Nordlund

Viestintä: Essi Brunberg & Viestintätoimisto Röd

Tuotanto: Oblivia, Mad House Helsinki

Kiitos: Juha Valkeapää, Anna-Maija Terävä & koko Turn Turtle Turn -työryhmä

Tukijat: Taiteen edistämiskeskus, Helsingin kaupunki, Svenska kulturfonden, Stiftelsen Tresmeder, Konstsamfundet

" Teoksen kolme viimeistä esitystä ovat osana Focus on the Local Landscape – Paikallisjälkiä -ohjelmaa Liikkeellä marraskuussa -festivaalin kehyksessä. "


PAIKKA Mad House Helsinki, Lintulahdenkatu 3, 00530

KESTO 60 min

KIELI englanti

SAAVUTETTAVUUDESTA Teos ei ole osallistava. Ei tekstityksiä tai muuta tulkkausta. Teos sisältää paljon englanninkielistä puhetta.

IKÄSUOSITUS 12+

HINTA 5-30€


Kuva: Saara Autere

Valokuvassa on akateeminen nainen työpöydän kirjakasojen ja konseptiliuskojen kera, maailmankartta takanaan. Mutta hänellä näkyy rintsikat. Onko tämä kommentointi raakku-keissiin? 

Miltä akateeminen nainen saa näyttää? 

Miltä aikuinen nainen saa näyttää? 















Lue lisää Madhousen ja Tekstin talon sivuilta: 


Mad House Helsinki

Oblivia: Turn Turtle Turn – luentoperformanssi

" Oblivian perustaja ja taiteellinen johtaja Annika Tudeer juhlii 60-vuotispäiväänsä tähän mennessä henkilökohtaisimmalla teoksellaan: Turn Turtle Turn – luentoperformanssi on sooloesitys elämästä, kuolemasta ja dodoista.

Tekstin, äänen ja tanssin keinoin Annika kertoo runollisella voimalla elämänsä ainutlaatuisuudesta ja haavoittuvuudesta, piirtäen häilyviä aikajanoja dinosauruksista kreikkalaiseen mytologiaan ja nykypäivään. Samalla hän valottaa elämän suuria kysymyksiä – syntymää ja menetystä, ei-toivottua ja valittua vanhemmuutta, lapsuutta ja ikää. Illan kuluessa hänen henkilökohtainen kertomuksensa siirtyy yhä enemmän kohti yleismaailmallista pohdintaa, meidän kaikkien yhteistä ja elinikäistä kuulumisen etsintää.

Turn Turtle Turn – luentoperformanssi on intiimi eepos äideistä, tyttäristä, muinaishistoriasta ja kaikesta siltä väliltä. Sooloa kehystää Oblivian tähän asti suurin esitys, antroposeenia pohtiva Turn Turtle Turn, jonka musiikillisia elementtejä kuullaan myös luentoperformanssin aikana. "


" Aika on niin outo rakennelma. Miljardeja vuosia siitä, kun elämä alkoi maan päällä, tuhansia vuosia siitä, kun ihmisiä on ollut. Jatkuvaa elämää, jatkuvaa kuolemaa, eikä maapallo ole lainkaan vaikuttunut ja jatkaa pyörimistä, mutta aina vain oma elämämme, tuo hiekanjyvä ikuisuuden hiekkamyrskyssä, on keskipisteenä sille, miten me hahmotamme ajan.”

– Annika Tudeer "



Esityksiä vielä: 

3.11.2024 klo 16

8.11.2024 klo 16

9.11.2024 klo 19

10.11.2024 klo 19




" Esitystaideryhmä Oblivian ja Mad House Helsingin perustaja Annika Tudeer juhlistaa 60-vuotissyntymäpäiväänsä ja Mad Housen 10-vuotisjuhlaa tähän mennessä henkilökohtaisimmalla teoksellaan. Marraskuun alussa nähtävä Turn Turtle Turn – luentoperformanssi on Tudeerin sooloteos elämästä, kuolemasta ja dodoista. Sooloa kehystää Oblivian uusin ja tähän asti suurin esitys, Turn Turtle Turn, joka pohtii antroposeenia ja matkaa kaukaa menneisyydestä aina tulevaisuuteen saakka. Esitys sai ensi-iltansa Münchenin biennaalissa kesäkuussa 2024.

Tekstin, äänen ja tanssin keinoin Tudeer kertoo runollisella voimalla elämänsä ainutlaatuisuudesta ja haavoittuvuudesta, piirtäen häilyviä aikajanoja dinosauruksista kreikkalaiseen mytologiaan ja nykypäivään. Samalla hän valottaa elämän suuria kysymyksiä – syntymää ja menetystä, ei-toivottua ja valittua vanhemmuutta, lapsuutta ja ikää.

Illan kuluessa Tudeerin henkilökohtainen ja intiimi kertomus siirtyy yhä enemmän kohti yleismaailmallista pohdintaa, meidän kaikkien yhteistä ja elinikäistä kuulumisen etsintää. Esitys säilyttää myös musiikillisia elementtejä Turn Turtle Turn -teoksessa kuullusta, Yiran Zhaon kehutusta musiikkiteatterisävellyksestä.

Annika Tudeer on esitystaiteilija, taiteellinen johtaja sekä yksi Oblivian ja Mad House Helsingin perustajista. Hän on uransa aikana työskennellyt myös tanssijana, koreografina ja tanssikriitikkona. Tällä hetkellä Tudeer on kiinnostunut uuden musiikkiteatterin mahdollisuuksista, miten kommunikoidaan ja millaisin keinoin voi luoda parempi ja nautinnollisempi maailma.

Ensi vuonna 25-vuotisjuhlaa viettävä Oblivia on tullut tunnetuksi minimalistista näyttämöestetiikkaa sekä valo-, ääni- ja pukusuunnittelua hyödyntävästä omintakeisesta teatterikielestään. Ryhmä yhdistää teoksissaan orgaanisesti nykytanssia, -teatteria ja performanssitaidetta. Kansainvälisesti suurta suosiota niittänyt Oblivia nähtiin pitkästä aikaa kotimaisilla lavoilla joulukuussa 2023, kun Pleasure sai Suomen ensi-iltansa Teatteri Viiruksessa. Kyseessä oli kolmas ja viimeinen osa Oblivian Tunteet ja politiikka -musiikkiteatterisarjasta. "

Oblivia: Turn Turtle Turn – luentoperformanssi

Mad House Helsinki, Lintulahdenkatu 3, 00530 Helsinki

ENSI-ILTA oli 1.11.2024 klo 19

keskiviikko 23. lokakuuta 2024

Q-Teatterin Tuvi toas eli pulu huoneessa näytelmä 17.10.2024 oli aikuisempi kuin aiemmat (tyyliin Pimpsonit ja Minä, askartelija) mutta sisälsi tarpeeksi annosteltuna hömpsänlööriä

Q-Teatterin Tuvi toas eli pulu huoneessa näytelmä 17.10.2024 oli aikuisempi kuin aiemmat (tyyliin Pimpsonit ja Minä, askartelija) mutta sisälsi tarpeeksi annosteltuna hömpsänlööriä. 

Kaksikielinen, tunnekielinen ja osin kehokielinenkin esitys kesti reilut 2 h 30 minsaa väliaikoineen. Hyvä, että iltanäytös alkaa jo 18.30, niin ehtii kotiin lähiöön. Josta pitää kolmella kulkuvälineellä tulla kulttuurin pariin, Töölöön. Olin kutsuttuna vieraana, kiitos Q-Teatteri! Esityksen katsojat olivat vanhempaa porukkaa kuin aiemmin Q-teatterissa. Mutta sehän ei pöhinää pienennä. 

Näyttelijöitä lavalla oli vähän, osa tuttuja useammasta produktiosta. Osa aivan uutta ja tuoretta. Suomen- ja vironkieliset lauseet heijastettiin lavan ylle kuten oopperassa konsanaan. Myös taisi olla mobiilinenkin vaihtoehto, että matalampi kynnys erikielisille. 

Lava oli kolhon harmaa, pulunharmaa siis. Kyyhkynharmaa! Ennen esitystä kuului pulun kujerrusta, ja taustan harmaasta betonista alkoi erottua esim rauhankyyhkyn hahmo. Ehkä. Olimme nykyajassa ja esim vuodessa 1994. 

Mikä tarinan pulu tai pulu on, jää katsojalle. Pääteltäväksi. Pulu on tuvassa, niin kuin virtahepo huoneessa. Tai oikeasti se oli krokotiili, kun muisteltiin kouluesitystä. Mukana oli rasismia ja kulttuurista omimista. Sitä kun itse luulee olevansa vähemmistöä ja kiusattu, niin aina löytyy useampaakin vähemmistöä edustava, jota kiusataan useammin. Ja rasistisista syistä.

Viron kieli on laulavaa ja hauskaa. Muistan mukavia kulttuurimatkoja Tallinnaan, niin filmiaikana kuin diginäkin. 


Mutta tämän tarinan kertoo Mari. Joka on Virossa liian suomalainen, ja Suomessa liian virolainen. Joka syntyi Tallinnassa, muutti sitten äitineen Suomeen. Vai lukiko niin käsikirjoittaja-ohjaaja Anna Jaanisoon krediiteissä. Luenko tätä autofiktiivisenä tarinana.

Mari. Joka lapsena halusi synttäreilleen sipsuja, karkkia ja popkornia, kuten suomalaiset / amerikkalaiset. Eikä piirakoita, voitaleipää. Eikä niitä lasisia purnukoita joihin mummi säilöö kaikkea syötävää, asunnon joka kulmaan. Tai ainaki keittiöön. 

Marin roolissa on Anna-Sofia Tuominen. Niin lapsena kuin aikuisena. Kummallakin mantereella, ja myös merellä. 

Tässäkin esityksessä Q-teatterilla on lavalla lintuja. 

Musiikkia on hyvin vähän. Mutta voimakkaat äänitehosteet ovat paikoin nykyteatteria. Polkuharmoonia työnnettäessä. 






Q-TEATTERI

Tuvi toas eli pulu huoneessa

14.9.2024–5.12.2024



Teksti ja ohjaus Anna Jaanisoo

Dramaturgi Rasmus Arikka

Lavastus Annukka Pykäläinen

Pukusuunnittelu Hilla Ruuska

Valosuunnittelu Ada Halonen

Äänisuunnittelu ja musiikki Timo Tikka

Rooleissa Kate Lusenberg, Eeva Mäkinen, Olli Riipinen ja Anna-Sofia Tuominen


Kuvassa: Eeva Mäkinen, Olli Riipinen ja Anna-Sofia Tuominen

Kuva: Pate Pesonius


Q-Teatterin sivulla kerrotaan:

" Mari, me puhumme sinusta enimmäkseen suomen kielellä, ja vähän myös viron, koska se on ensimmäinen kieli, jota olet puhunut. Jotkut sanovat, että se on sinun tunnekielesi.

Tämä on esitys perunasalaatista ja vieraudesta.

Esitys suomalaisen katseesta virolaisuuteen.

Tämä on esitys Itämerestä, autolautasta ja kerrostaloyksiöstä.

Esitys virolaisen katseesta suomalaisuuteen.

Tämä on esitys sisällä pyristelevästä pulusta.


Onneksi sinulla on tuollainen nimi, Mari. Sen suhteen ei ainakaan tule ongelmia.


Anna Jaanisoo on Teatterikorkeakoulusta vuonna 2024 valmistunut ohjaaja ja näytelmäkirjailija. Hän on syntynyt Tallinnassa ja asuu nykyään Helsingissä. Jaanisoo ohjasi Q-teatterin ja Taideyliopiston yhteistuotannon aikuisten esitys Puoli-Q -näyttämölle vuonna 2022.

Tuvi toas eli pulu huoneessa tarkastelee kokemusta kansallisidentiteetin esittämisestä. Miten olla mahdollisimman suomalainen Suomessa, miten mahdollisimman virolainen Virossa? Miten salata ulkopuolisuus, ja peittää se, ettei kuulu joukkoon? "


maanantai 23. syyskuuta 2024

Bravoo! Minna Craucher - musikaali! Lisää historian jänniä naisia! Kantaesitys Espoon teatterilla

Bravoo! Lisää historian jänniä naisia! Suomalaisia! Tällä kertaa tarjolla on itsensä keksinyt, uusia identiteettejä luonut kameleontti, ja luokkahyppääjä, tuo vallaton Minna Craucher, kieltolain aikana, Tulenkantajien mukana, kyydissä mm Tuusulan eye candy Olavi Paavolainen ja Kristian Korppi. Kantaesitys 18.9. Espoon teatterilla 


#välitaukotviitti #MinnaCraucherMusikaali

#MinnaCraucher #teatterivuoteni2024 #teatterivuosi2024 #teatterissa2024 @espoonteatteri #espoonteatteri #espoonteatteri2024 #historianjännätnaiset #tulenkantajat #kieltolaki 

Musikaali vallasta ja vallattomuudesta... #Kantaesitys 18.09.2024

keskiviikko 18. syyskuuta 2024

Tulossa teatteriin: Minna Craucher! & Espoon teatterilla

Tulossa teatteriin: Minna Craucher! & Espoon teatterilla 

Minna Craucher ensi-illassa: Kantaesitys 18.9. &Revontulessa.

17.9.-14.12.

Genre Musikaali 

Kieli Suomi 

Ikä­suo­si­tus 14+


Musikaali vallasta ja vallattomuudesta

Näyttämönä  &Revontuli

Kesto n. 2 t 40 min, sis väliajan

Kieli suomi

Tekstitys suomi ja englanti mobiilisovelluksella


Huomiot

Teatteriusvaa, kirkkaita välkkyviä valoja.


Saavutettavuus

Pyörätuolipaikat, saattajan ja tulkin paikat teatterin lipunmyynnistä.



Lue lisää Espoon teatterin sivulta: 

“Saisinko hetkeksi kaikkien huomion? Haluan esitellä teille salongin emännän. Hän on neiti Minna Craucher, kansainvälinen seikkailijatar ja avokätinen mesenaatti. Oikea uuden ajan nainen!”

" Helsinki sata vuotta sitten: seurapiireihin astuu salaperäinen madame, saksalainen aatelisnainen, miljonääri ja mesenaatti Minna Craucher. Todellisuudessa kyseessä on “sakkolaiseksi ja irtolaiseksi” merkitty Maria Lindell, joka on lähtöisin äärimmäisen köyhistä oloista. Esityksessämme soittava ja laulava ensemble heittäytyy yhteiseen leikkiin, jossa ollaan ketä halutaan, ollaan mihin uskotaan, ollaan mitä tahdotaan.

Aino Pennasen kirjoittama, Eeva Kontun säveltämä ja Riikka Oksasen ohjaama karnevalistinen uusi musikaali tutkii valheen kautta totuuden suhteellisuutta. Nykyaikana identiteetin jatkuva uudelleenarviointi on osa henkilökohtaista kasvua. Totuuden jälkeisessä ajassa tunteet ja mielipiteet jyräävät faktojen ohi, mutta kenen totuus voittaa? Saako köyhä keksiä itsensä uudelleen rikkaana ja hyväosaisena?

Minnan tositapahtumiin perustuva tarina myötäilee myös maailmansotien välistä liikehdintää. Se tarjoaa ikkunan fasismin nousun tarkasteluun sekä menneisyydessä että nykyhetkessä. 1920-luvulla muutoksen tuulet puhaltavat ja kaikki tuntuu olevan mahdollista. 1930-luvulle tultaessa mielikuvitusleikki kääntyy hirvittävään suuntaan, kun Minna ja puoli Eurooppaa hullaantuu fasismista. Pitääkö leikin palkka olla kuolema? "

Kantaesitys 18.9. &Revontulessa.


Sa­not­tua

”Luin Minna Craucherista ensimmäistä kertaa vuosia sitten ja hänen hahmonsa jäi kiehtomaan minua. Ajattelin kuitenkin, ettei Minna sovi näytelmän hahmoksi. Eihän hän ole tehnyt mitään yhteiskunnallisesti merkittävää, päinvastoin. Miksi tehdä esitys naisesta, jonka moni aikalainen halusi unohdettavan ikuisesti? Minnan tarina ei kuitenkaan jättänyt minua rauhaan. Siitä ei tuntunut saavan otetta. Tajusin, että aihe kiehtoo minua ristiriitaisuutensa vuoksi. Toisaalta Minna on paatunut huijari ja moraaliton rikollinen, mutta toisaalta hän on heikkoon asemaan syntynyt nainen, joka ei suostunut alistumaan ennalta määrättyyn kohtaloonsa.”

Aino Pennanen

"Olen kuka haluan"

Kä­si­kir­joi­tus

Aino Pennanen


Musii­kin sä­vel­lys, musii­kin har­joi­tut­ta­ja ja ka­pel­li­mes­ta­ri Eeva Kontu

Ohjaus Riikka Oksanen

Esi­tys­dra­ma­tur­gi Riikka Oksanen, Eeva Kontu

Musii­kin sovitus Eeva Kontu, Tony Sikström ja työryhmä

Pu­kusuun­nit­te­lu Tiina Kaukanen

(lisää verkossa) 


Yht. 32 näytöstä

ke 18.9.


Muuta:

Minna Craucherin jalanjäljissä 12.9. ja 29.9.

Opastettu kävelykierros  Helsingin Töölössä to 12.9. klo 18 ja su 29.9. klo 15. Molemmat kierrokset loppuunvarattuja. Voi pahus! 


Teemakeskustelu la 21.9.

Mitä luokkayhteiskunnalle kuuluu nyt? Keskustelussa peilataan esityksen teemoja nykyaikaan. Esityksen jälkeen Bar Juorussa. Vapaa pääsy.


Afternoon Tea la 28.9.

Iltapäivätee ennen esitystä klo 13, loppuunmyyty.


Ole kuka haluat la 12.10.

Esityksessämme ollaan keitä halutaan, ole sinäkin!

Pukeudu keneksi haluat tai 1920-luvun henkeen.


Taiteilijatapaaminen ke 16.10.

Ohjaaja Riikka Oksanen kertoo esityksen tekoprosessista klo 18 alkaen Bar Juorussa. Vapaa pääsy.


Musikaalibrunssi la 19.10.

Laitamme suosikkibiisisi soimaan, nautitaan yhteinen herkkuhetki ennen esitystä klo 12.30 alkaen.


Minna WHO? ti 22.10.

Englanninkielinen teosesittely sinulle, joka pohdit, kuka oli Minna Craucher tai mitä Suomessa tapahtui 1920- ja 1930-luvuilla. Klo 18 Kuiskaamossa. Vapaa pääsy.


Afternoon Tea la 26.10. ja la 9.11.

Iltapäivätee ennen esitystä klo 13.


Taiteilijatapaaminen to 31.10.

Säveltäjä Eeva Kontu kertoo esityksen tekoprosessista klo 18 alkaen Bar Juorussa. Vapaa pääsy. 


Tuoksuton näytös to 31.10.

Näytös on suunnattu erityisesti allergisille ja tuoksuyliherkille. Pyydämme saapumaan täysin ilman hajuvesiä, partavesiä ja muita hajusteita. Näytöksessä käytetään teatteriusvaa.


Rento näytös to 7.11.

Tule teatteriin astetta rennommin! Tähän näytökseen toivotamme tervetulleiksi kaikki, mutta etenkin katsojat, joilla saattaa olla tarve liikkua tai pitää ääntä esityksen aikana.


Minna WHO? ti 12.11.

Englanninkielinen teosesittely sinulle, joka pohdit, kuka oli Minna Craucher tai mitä Suomessa tapahtui 1920- ja 1930-luvuilla. Klo 18 Kuiskaamossa. Vapaa pääsy.


Open Mic Runostage la 23.11.

&:n, Espoon kirjailijoiden ja teatterin kannatusyhdistyksen yhteinen lavarunoklubi, jossa pääsee esittämään omia tekstejään kannustavan yleisön edessä. Klo 17-19 Bar Juorussa. Vapaa pääsy.


K-18 näytös pe 29.11.

Näytökseen on 18 vuoden ikäraja. Bar Juorusta ostetun juoman saa ottaa mukaan katsomoon. 


Taiteilijatapaaminen ke 4.12.

Näytelmäkirjailija Aino Pennanen kertoo musikaalin synnystä klo 18 alkaen Bar Juorussa. Vapaa pääsy.




Taustaa:


" Aino Pennanen on helsinkiläinen näytelmäkirjailija ja dramaturgi. Hänen viimeisimpiä töitään ovat Ryhmäteatterissa 2023 ensi-iltansa saanut Valeäidit ja Miiko Toiviaisen ympäri Suomea esittämä monologinäytelmä Kepeä elämäni. Aino on lisäksi käsikirjoittanut muun muassa Teatteri Takomoon, Ylen Radioteatteriin, Tampereen Työväen Teatteriin, Teatteri Vanhaan Jukoon ja Saimaan Teatteriin.


Eeva Kontu on säveltäjä ja teatterikapellimestari. Eeva on opiskellut musiikkiteatteria mm. Lontoossa Royal Academy of Musicissa (Master of Arts Musical Theatre) ja Tampereen ammattikorkeakoulussa. Hän aloitti työuransa teatterimuusikkona vuonna 2000 ja kapellimestarina vuonna 2005. Hän on työskennellyt yli neljässäkymmenessä musiikkiteatteriteoksessa. Hän on säveltänyt musikaaleja, oopperan sekä elokuva- ja kuunnelmamusiikkia, joista viimeisimpänä oopperan Armi – vahvan naisen muotokuva (Ilmajoen Musiikkijuhlat 2023). Kontu on johtanut musikaaleja mm. Helsingin kaupunginteatterissa, Tampereen Työväen Teatterissa ja Turun kaupunginteatterissa. Hän on ollut perustamassa uutta Musiikkiteatterifestivaalia, jonka taiteellisena johtajana hän toimii. Lisäksi hän toimii musiikkipalveluyhtiö MD Companyn hallituksen puheenjohtajana ja YLE Aamun Jälkinäytöksen vakituisena raatilaisena. Hänelle on myönnetty Olavi Veistäjä -palkinto.



Riikka Oksanen

Riikka Oksanen on helsinkiläinen freelance-ohjaaja. Hän on suorittanut maisterin tutkinnon Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa ohjauksen koulutusohjelmassa. Riikka on ohjannut esityksiä muun muassa Kansallisteatteriin, Kansallisoopperaan, Ryhmäteatteriin, KOM-teatteriin, Teatteri Takomoon, Teatteri Vanhaan Jukoon, Saimaan Teatteriin, sekä kuunnelmia YLE:lle. Hänen ohjaamansa Ihmepoika A -ooppera valittiin vuoden 2017 parhaaksi oopperaksi kansainvälisessä Young Audiences Music Awards (YAMawards) -kilpailussa. "


lauantai 31. elokuuta 2024

Vähän Moulin Rougesta ja juonipaljastuksia -varoituksia

 Vähän Moulin Rougesta ja juonipaljastuksia -varoituksia


Kävin katsomassa Moulin Rouge! musikaalin kahdesti. Ensin oli ensi-ilta ja Suomen kantaesitys torstaina 29.08.2024 medialipun kera, ja tänään lauvantaina 31.08.2024 matineassa kultaposse-alennuslipulla. 

Liki kolmituntinen jamboree oli täydellisesti leikattu ja miksattu. Puhun leikkauksesta, kun tarkoitan ajoitusta. 

Kirjoitan tässä taustoja miksi Baz Luhrmannin leffa aikoinaan, ja yhä, viehätti, viehättää.


Kirjoitus sisältää juonipaljastuksia jos et ole nähnyt musikaalia tai leffaa, tai tunne Kamelianaisen tarinaa.


Musikaali perustuu siis Baz Luhrmannin elokuvaan Moulin Rouge (2001). Käsikirjoitus John Logan. Tämä on pohjoismaista yhteistyötä.


Leffa on moderni klassikko, Luhrmann lunasti jo paikkansa, popkulttuurissa ja taiteessa Romeo + Julia leffallaan. Raikasta, uutta, innostavaa. 

Eräs lemppareitani on tämä elokuva, olen myös kuvannut punaisia tuulimyllyjään 90-luvulla. Miltähän maistuu meno nykypäivänä? 

En mennyt 1996 Moulin Rougeen koska se ei ollut enää sama kuin 1896. Luulisin... Yläosattomat naiset olisivat kaikki samasta muotista, ja oman esityksensä kloonattuja statisteja. Amerikkalaisille turisteille. 


Nykyään burleskissa naiset ovat ottaneet oman tilan, jossa omasta tahdostaan kiusoitellaan ja höpsötellään höyhenviuhkojen takana hepenissä ja rihmankiertämissä. Kerrotaan oma tarina. Burleskissa on myös kehopositiivisuutta, omana itsenään olemista, tietty buustattuna kimalteisiin ja hapsutasseleihin.

Helsingin kaupunginteatterin versiossa turhaa paljasta pintaa ei näy. Mikä on oikea valinta, näyttelijän kunnioittaminen. Eivätkä pelkästään naiset pukeudu korsetteihin ja cancan-rimpsuhameisiin. Hienoa!


Seksuaalisuuden ja seksikkyyden voi jakaa esityksessä kolmeen osaan. 

Alussa on provokaatio, esittely, haaristelu - kuten hienossa sarjassa Carnivale jossa eletään Ameriikasa kolkytluvun lamaa. Sarja kertoo kiertävästä tivolista - jossa myös naiset seisovat päällään ja haaristelevat ts levittävät haarojaan. Jotta miehet tulisivat tuhlaamaan rahojaan ja höynäytetyiksi. Lähtökohta on aina tämä: naisilta puuttuu heille kuuluva raha, kun taas miehillä on rahaa. 

Oli hirveän hauskaa kun teatteriohjaaja Raili Leppäkoski avasi tätä adult entertainment -käsitettä 90-luvulla. Kenelle aikuisviihde on tehty, ja mikä siinä on "viihdettä".

Provokaatio on sisään heittämistä, meillä on tällaista tarjolla.

Hgin kt:lla alun haaristelu on miltei rivoa, mutta permantorahvas, siis normaali teatterinkatsoja-kokija ymmärtää, että miljöö esitellään. Moulin Rouge -yökerho sijaitsi siellä bohheemien alueella.


Mutta mistä kaikki alkoi. Köyhä säveltäjä, amerikkalainen kiltti poika Christian, jo nimeltään kristitty, saapuu Pariisiin, ja haluaa hypähtää Montmartrelle, taiteilijoiden pariin. Christianin roolissa loistaa Martti Manninen parhaimmillaan, vaikka on oman luokkansa vaatteissa, ruskeissa, ei silkeissä eikä sameteissa, hänellä ei ole rahaa, mutta hänellä on luovuutta! Elokuvassa hän oli runoilija, mutta tässä näyttämöversiossa säveltäjä ts säveltäjä-sanoittaja, lauluntekijä..

 Ja esityksessä hän alkaakin selittämään musiikkigenreään kunnes keskeytetään.


Asetelma on aika suoraan musikaalielokuvasta Cabaret, tuolta seiskytluvulta. Jossa myös amerikkalainen kiltti poika saapuu suurkaupunkien Berliiniin 1930-luvulla. Teos perustuu romaaniin I am camera, jota en ole lukenut. Luultavasti. Vai oliko hän britti.

Isherwoodin jonkin verran autofiktiivinen teos kuvaa iloisen ja vapaan 1920-luvun loppua seurannutta natsien valtaan nousua. Kuulostaako tutulta?

Vastakkain on pömpöösit aristokraatit, siis miehet kuten herttua, joilla on valtaa ja rahaa.

Ja sitten nämä alamaailman asukit, huorat ja...



Välihuomautus, muistelu vuodesta 2022 Tampereen teatterin musikaalista Anastasia jossa pahana poikana toimi Joel Mäkinen - kun Rasputinia ei ollut teoksessa...

" Anastasia (Pia Piltz) katoaa, piiloutuu, muuntuu toiseksi, ei-prinsessaksi, rahvaaksi, joka luudalla lakaisee katuja. 

Häneen iskee silmänsä Deb Vaganov (Joel Mäkinen) kuin Kunniattomat paskiaiset elokuvan juutalaiseen tyttöön elokuvateatterin pyörittäjään ja itsenäiseen, kirjaa rauhassa lukevaan naiseen rakastunut natsi. Mäkisen esittämä Deb on negatiivinen, synkkä hahmo, joka kuitenkin haluaa hyvää, omasta mielestään. Hän haluaa tasa-arvoa yhteiskuntaan, mutta kohteeseen silti naisia halveksivasti. Deb on vallankumouksellinen. Tulevaisuuteen ja sosialismiin suuntaavaa, mutta hänen, ja tovereidensa käsimerkki muistuttaa kohta natsitervehdystä. Debin ja Anastasian kohtauksesta joistakin tulee mieleen Moulin Rouge, ja Goottilaisen tornin tapahtumat, jossa rikas tyhmä mies haluaa omistaa naisen, kurtisaanin.

Rasputinia emme näe, (ehkä joskus saamme ihan eri version, jossa myös Pussy Rioteja.)" 

Eli vuonna 2022 ennakoin, että Mäkinen sopisi Moulin Rougen herttuaksi... 






#kultaposse Baz Luhrmannin monenmoisten fiilisten värisyttämä potpurri, kuuma Moulin Rouge! toimi toisenkin kerran

Baz Luhrmannin monenmoisten fiilisten värisyttämä potpurri, kuuma Moulin Rouge! toimi toisenkin kerran, tällä kertaa matineassa, eri suunnasta tiiraten. 31.08.2024. #kultaposse! 

Musikaalin voimasta kertoo kuinka melkein tekee mieli tanssia metrossa loppunumeron koreografiaa, jossa varsinkin miehet saivat mukavasti liikkumatilaa, makeat muuvit toivat mieleen Barbien ja Greasen, mikä ei ole paha asia. Näköjään pikkujoulut tuli vietettyä nyt kun esitys on loppuunmyyty tuonne joululomille asti. Mikäs siinä, näinä aikoina kulttuuri vetää ja kulttuuri koskettaa. #kultaposse oli alelippujen nimi,   ja onhan tämä upeaa, Helsingin kaupunginteatteri!


#moulinrouge! #moulinrouge #moulinrougemusical #moulinrougemusikaali #musikaali #hktfi2024 #hktfi #helsinginkaupunginteatteri 


Helsingin Kaupunginteatteri – Moulin Rouge! Musikaali - Kuva Otto-Ville Väätäinen

perjantai 30. elokuuta 2024

Baz Luhrmannin rakkauslaulujen mix tape, musikaali Moulin Rouge! sopi oikein hyvin suomalaisena versiona Helsingin kaupunginteatteriin...

Baz Luhrmannin rakkauslaulujen mix tape, musikaali Moulin Rouge! sopi oikein hyvin suomalaisena versiona Helsingin kaupunginteatterin isolle näyttämölle. Suurin osa biiseistä oli suomennettu, ja sopi oikein mainiosti kielellämme esitettävän. Liki kolmituntinen spektaakkeli iski ainakin tähän permantorahvaaseen. Varsinkin Martti Manninen pääroolissa Christianina saa levitellä, revitellä ja leventää palettiaan kiltistä pojasta ja Pienen merenneidon prinssistä laajempiinkiin kuvioihin, välillä muistuttaen Bowieta, ja  sitten popliinitakissaan Alain Delonia. 

Vieraileva tähti Joel Mäkinen jatkaa taas pahisten sarjaansa, Monrothin herttuana, viimeksi näin hänet Jekyllinä. Ja Hydenä. 

Miehillä oli varsinkin liikkumatilaa rooleissaan boheemeina, pennittöminä, totuuteen, kauneuteen ja vallankumoukseen uskovina idealisteina ja vuorosanoja. 

Kamelianaisen tarina toistui, mutta myös Anna Kareninan ja ehkä Nukkekodinkin, jossa viktoriaanisena aikana nainen oli miehensä omaisuutta. 

 ⭐⭐⭐⭐ 

Ensi-illassa 29.08.2024, ja kovinkin ajankohtaisena näinä kulttuurin leikkaamisten aikoina esitys kysyi, mikä on tämän yökerhon (teatterin) paikalla vuoden kuluttua. 

Sain lipun Helsingin kaupunginteatterilta, kiitämme! 

#moulinrouge! #moulinrouge #moulinrougemusical #moulinrougemusikaali #musikaali #hktfi2024 #hktfi #helsinginkaupunginteatteri 

Helsingin Kaupunginteatteri – Moulin Rouge! Musikaali – Kuvassa Risto Kaskilahti, Jennie Storbacka, Martti Manninen – Kuva Otto-Ville Väätäinen


tiistai 27. elokuuta 2024

Tulossa teatteriin: Moulin Rouge! Musikaali Helsingin kaupunginteatterille. Tätähän odotellaan! Eräs lemppareitani on tämä elokuva,

Tulossa teatteriin: Moulin Rouge! Musikaali Helsingin kaupunginteatterille. Tätähän odotellaan! Eräs lemppareitani on tämä elokuva, olen myös kuvannut tuulimyllyjään 90-luvulla. Miltähän maistuu meno nykypäivänä? 

Odotan siis innolla. Ja samaan aikaan luen suomen äärioikeistohallituksen leikkauksista joka kohdistuu kulttuurin, nuoriin, mielenterveyteen, oikeuteen terveydenhoitoon muutenkin, asumiseen. 

Tässä on esimerkki kulttuurin voimasta. 



Baz Luhrmannin vallankumouksellinen elokuva herää henkiin

Moulin Rouge! Musikaali

Villi musikaalispektaakkeli


Suuri näyttämö – Eläintarhantie 5

 Ensi-ilta 29.8.2024


 Noin 2 t 50 min, sis. väliajan

 Esityskieli on suomi. Esityksessä käytetään strobovaloja.

 Esitys on suunnattu aikuisille. Emme suosittele esitystä alle 12-vuotiaille.



Lue lisää Helsingin kaupunginteatterin sivulta: 

" Helsingin Kaupunginteatterin syksyn 2024 suurmusikaali on Moulin Rouge! Musikaali. Oscar-palkittu eeppinen klassikkoelokuva herää henkiin, ja sykkii elämää Kaupunginteatterin suurella näyttämöllä. Moulin Rouge! Musikaali räjäyttää tajuntasi, stimuloi kaikkia aistejasi ja kietoo sinut ennenkokemattoman hekumalliseen kimallukseen. Visuaalinen spektaakkeli ja intohimoinen rakkaustarina sisältää popmusiikin historian suurimpia hittejä.

Moulin Rouge! Musikaali on aistillinen, näyttävä musikaalishow ja satumainen, henkeäsalpaava rakkaustarina. Musikaali vie katsojan legendaariseen 1800-luvun lopun yökerhoon Pariisiin. Kaikki on sallittua, ja kaiken saa anteeksi rakkauden nimissä, kun boheemi nuori säveltäjä rakastuu kauniiseen kurtisaaniin, ja kielletyt intohimot leimahtavat.

Kymmenen Tony-palkintoa kahmineen Moulin Rouge! Musikaalin biisilista on pophistorian ylistysveisua. Musikaalissa kuullaan yli seitsemääkymmentä musiikkihistorian suurinta hittiä.

Tämä musikaalispektaakkeli on totuuden, kauneuden, vapauden ja ennen kaikkea rakkauden yltäkylläinen juhla. Moulin Rouge! Musikaali on hunajaista hedonismia kaikilla herkuilla. Astu sisään hekumalliseen loistoon, unohda kaikki estosi ja antaudu villiin ilonpitoon – tervetuloa Moulin Rouge! Musikaaliin!

Musikaali on osa pohjoismaista yhteistuotantoa, jossa ovat mukana Suomi, Ruotsi, Tanska ja Norja. Perustuu Baz Luhrmannin elokuvaan Moulin Rouge. Käsikirjoitus John Logan.


Esityskieli on suomi.


Kaikki Moulin Rouge! Musikaali -esitykset tekstitetään suomeksi / Alla Moulin Rouge! Musikaali -föreställningar textas på svenska / All Moulin Rouge! Musikaali -performances are subtitled in English. "




Tekijäloota:


Tekijät, näyttelijät lavalla:


Jennie Storbacka (vier.)

Satine


Martti Manninen

Christian


Risto Kaskilahti

Harold Zidler


Joel Mäkinen (vier.)

Monrothin herttua


Nea-Maria Alanko (vier.)

Ensemble ja Varalla Nini


Laura Allonen (vier.)

Nini


Sofia Arasola (vier.)

Ensemble


Nicolas Frimodig (vier.)

Ensemble ja varalla Baby Doll


(Kaikki esiintyjät, ks Hgin ktn sivulta) 




Tekijät luojat:


Paavo Leppäkoski

Suomentaja


Anders Albien

Ohjaus


Kirsi Karlenius

Apulaisohjaus


Jennie Widegren

Koreografi


Anja Gaardbo

Koreografi


Kirsty McDonald

Koreografi


Zain Odelstål

Koreografi


takis

Lavastus


Astrid Lynge Ottosen

Pukusuunnittelu


Laura Dammert

Pukukoordinaattori


Palle Palmé

Valosuunnittelu


Kai Poutanen

Äänisuunnittelu


Maija Sillanpää

Naamioinnin suunnittelu


Henna Piirto

Dramaturgi




Tekijät orkesterissa:


Eeva Kontu

Vastaava kapellimestari / 1. kosketinsoittimet


Ville Myllykoski

Kapellimestari / 1. Kosketinsoittimet


Mikko Mäkinen

2. Kosketinsoittimet


Marko Hilpo

2. Kosketinsoittimet


Anssi Sopanen

Rummut sekä elektronisten lyömäsoittimien ohjelmointi


Ville Pynssi

Rummut


Eeva Koivusalo

Basso


Maria Lamminen

Basso


Varre Vartiainen

1. Kitara


Ville-Veikko Airaniemi

1. kitara


Jari Nieminen

2. Kitara


Ville Paappanen

2. Kitara


Heikki Pohto

Saksofonit, huilu ja klarinetti


Johannes Salomaa

Saksofonit, huilu ja klarinetti


Jukka Tiirikainen

Trumpetti, pikkolotrumpetti ja flyygelitorvi


Tommi Kolunen

Trumpetti, pikkolotrumpetti ja flyygelitorvi


Barbora Hilpo

Viulu/alttoviulu


Kaisa Porra

Viulu/alttoviulu


Tiia Ignatius

Sello


Riikka Lampinen

Sello


Paavo Malmberg

Kosketinsoitinten ohjelmointi


Mongo Aaltonen

Elektronisten lyömäsoittimien ohjelmointi


tiistai 12. maaliskuuta 2024

Tänää teatterissa: Ålevangeliet 12.03.2024 Teatteri Viiruksessa

 Tänää teatterissa: Ålevangeliet 12.03.2024 Teatteri Viiruksessa. Pahus, en ole lukenut kirjaa tätä. 

Näyttökausi 08.03-19.04.2024



Taustaa Viiruksen sivulta :

" Patrik Svenssonin August-kirjallisuuspalkittuun romaaniin Ålevangeliet – berättelsen om världens mest gåtfulla fisk perustuva monologiesitys keskittyy luonnon omaan mysteeriin: ankeriaaseen.


Ankerias on mystinen ja myyttinen kala, jonka olemassaolo on uhattu. Tämän kohtalon ankerias jakaa monen muun lajin kanssa, myös ihmisen. Tuomas Rinta-Panttilan dramatisoima ja ohjaama monologiesitys ottaa lähtokohdaksi romaanissa kuvaillun ristiriitaisen katseen, joka meillä on ankeriaaseen; ankerias on ihme, mutta myös saalis. Se on tutkimuksen ja ihastelun kohde, mutta myös kalastuksemme uhri.


Ankeriaan sukupuolen monimuotoisuus ja nelivaiheinen muutos sen elinkaaren aikana, sen vaellus kohti Sargassonmerta ja vuosisatoja jatkunut tutkimus yhdistettynä 2020-luvulla kiihtyvään luontokatoon, ilmastonmuutokseen ja sukupuuttoaaltoon luo vahvan pohjan nuorille suunnatulle kiertue-esitykselle, joka kutsuu yleisönsä ihmeen äärelle. "



Alkuperäisteos Patrik Svensson

Ohjaus ja dramaturgia Tuomas Rinta-Panttila

Näyttämöllä Greta Lignell

Puvustus ja rekvisiitta Elina Riikonen

Tuottaja Hanna Sundman


Pituus 50 minuuttia

Esitysoikeus Agency North / Colombine Teaterförlag



Taustaa Viiruksen sivulta :


" Tuomas Rinta-Panttila on ohjaaja ja näyttelijä, joka tunnetaan vahvoista ja filosofisista näyttämöteoksistaan. Hänen ohjauksiaan on nähty muun muassa Kansallisteatterissa, Helsingin kaupunginteatterissa, Oulun kaupunginteatterissa ja Teatteri Takomossa.


Greta Lignell valmistui näyttelijätyön maisteriksi Teatterikorkeakoulusta 2023. Hän on jo ehtinyt työskennellä lukuisissa projekteissa ja teattereissa, joihin lukeutuu Lilla Teatern, PuoliQ, Hangö Teaterträff, Teater Universum ja vapaa ryhmä Blaue Frau. "

perjantai 8. maaliskuuta 2024

Tänään tulossa: Tanssiteatteri Tsuumi: Gritty B & Improvisoidut iltamat

 Tänään tulossa: Tanssiteatteri Tsuumi: Gritty B & Improvisoidut iltamat Teatteri Avoimet ovet siis kutsuvat! 

8.–9.3.2024 kahden esityksen ilta 

Missä? Osoitteessa Erottajankatu 5, 00130 Helsinki. 

Kyltissä lukee. Teatteri Avoimet Ovet

Mistä on kyse? Tanssista. 

Milloin? Tänään klo 19-21, yhteiskesto noin 2 tuntia, sisältäen väliajan. (Huomenna matinea johon en mene.)

Vietin kansainvälistä naistenpäivää lukien. Sitten tanssien. Katsoen tanssia, ehkä. 

Yleisön pyynnöstä toteutetaan Gritty B ja Improvioidut iltamat -yhteisillan uusintaesitykset. Ihastusta herättänyt kokonaisuus nähdään Teatteri Avoimissa Ovissa. 


Tekijäkaartista : 

koreografia ja tanssi Johanna Elovaara ja Reetta-Kaisa Iles

musiikki Ville Rauhala

pukusuunnittelu ja lavastus Mirkka Nyrhinen

tekstit työryhmä ja Johanna Keinänen

kuvat Mortti Saarnia

tuotanto Tanssiteatteri Tsuumi ja työryhmä




Esittely Tanssiteatteri Tsuumin ja Teatteri Avointen ovien sivuilta: 

" Gritty B on bassotaajuuksien värittämä tanssillinen trippi tyttöyteen ja takaisin. Vahvasti liikkeeseen ja äänen luottava teos rakentuu näyttämölle kahden tanssijan ja sähköbasistin voimin. Gritty B sukeltaa kriittisesti mutta riemulla disconostalgiaan, aikaan jolloin sosiaalisen median tilalla oli vielä päiväkirja ja vessan seinä.

Työryhmä palaa omaan nuoruuteensa 80-luvun lankapuhelimien, minihameiden ja itse keksittyjen discohittien maailmaan. Teoksessa pohditaan nykyaikaa peilaten sitä esiintyjien omaan nuoruuteen. Voiko keski-ikäinen nainen vielä päivittää kehoidentiteettinsä tälle vuosikymmenelle?

Tanssintäyteinen ilta jatkuu Improvisoitujen iltamien merkeissä. Improvisoidut iltamat on tanssitaidetta, iltamaperinnettä ja elävää musiikkia yhdistävä kokonaisuus, jossa tanssijat ja muusikot heittäytyvät hetken vietäviksi kokonaisvaltaisesti ja sydämellä.

Nyt työryhmä astuu parrasvaloihin ja tekee kunniaa Gritty B -esitykselle tulkitsemalla yleisön kokemuksista käynnistyvän täysin uuden, kokoillan esityksen tässä ja nyt. Tule mukaan todistamaan miten tunnelmat, sävelmät, liikemailmat ja tarinat syntyvät yleisön silmien edessä. Mitä vain voi tapahtua – kaikki mitä näet ja kuulet, syntyy hetkessä! "

Teatteri Avoimet Ovet. Esitykset: 8.-9.3.2024



Lisää taustatietoa: 

" Gritty B on bassotaajuuksien värittämä tanssillinen trippi tyttöyteen ja takaisin. Vahvasti liikkeeseen ja äänen luottava teos rakentuu näyttämölle kahden tanssijan ja sähköbasistin voimin. Gritty B sukeltaa kriittisesti mutta riemulla disconostalgiaan, aikaan, jolloin sosiaalisen median tilalla oli vielä päiväkirja ja vessan seinä.

Työryhmä palaa omaan nuoruuteensa 80-luvun lankapuhelimien, minihameiden ja itse keksittyjen discohittien maailmaan. Teoksessa pohditaan nykyaikaa peilaten sitä esiintyjien omaan nuoruuteen. Voiko keski-ikäinen nainen vielä päivittää kehoidentiteettinsä tälle vuosikymmenelle?

Gritty B -teoksessa 80-luvulla nuoruuttaan eläneen kansan kollektiivista muistia kaivellaan ja mietitään sitä, kuinka muistoista muodostuva kansallinen identiteettimme on pitkälti tuontitavaraa. 80- ja 90-lukujen populaarikulttuurin nostama girlpower muovasi isosti erityisesti naisten maailmankuvaa ja ravisteli sukupuolirooleja jopa täällä pohjan perukoilla. "

 " Hiekkainen bolku – improvisoitu illan päätös

Tanssintäyteinen ilta jatkuu Improvisoitujen iltamien merkeissä. Improvisoidut iltamat on tanssitaidetta, iltamaperinnettä ja elävää musiikkia yhdistävä kokonaisuus, jossa tanssijat ja muusikot heittäytyvät hetken vietäviksi kokonaisvaltaisesti ja sydämellä.

Nyt työryhmä astuu parrasvaloihin ja tekee kunniaa Gritty B -esitykselle tulkitsemalla yleisön kokemuksista käynnistyvän täysin uuden, kokoillan esityksen tässä ja nyt. Tule mukaan todistamaan miten tunnelmat, sävelmät, liikemaailmat ja tarinat syntyvät yleisön silmien edessä. Mitä vain voi tapahtua – kaikki mitä näet ja kuulet, syntyy hetkessä! "

esiintyjät Heli Hartikainen, Sampo Kerola, Topi Korhonen, Salla Korja, Kaisa Niemi, Leena Nordberg, Samuli Nordberg, Hannu Oskala, Petri Prauda, Satu Rekola, Patrik Riipinen, Jarno Tastula




kuva: Mortti Saarnia

keskiviikko 6. maaliskuuta 2024

Olin tulessa teatterissa, tanssin talolla: &Fest – Focus Gent: ONE SONG: HISTOIRE(S) DU THÉATRE IV 6.3.2024

Olin tulessa teatterissa, tanssin talolla: &Fest – Focus Gent: ONE SONG: HISTOIRE(S) DU THÉATRE IV tänään 06.03.2023. 

2 esitystä, 5.3-6.3.2024. Kokonaiskesto 1 h (ei väliaikaa). Tilana Erkko-sali, Tanssin talo, Kaapelitehtaalla, Helsingissä. 

Esityskieli: englanti. Ikäsuositus: 12+

Varoitukset: Kovaäänistä musiikkia. Korvatulppia sai. 


Minkälainen on teatterihistoriasi, Miet Warlop?

Minkälainen on taidehistoriasi, Miet Warlop?

Huh huh, mikä hypnoottinen tanssitunti, yhden biisin variaatiota tanssin talolla. 

Suosittelen. Jos joskus jossain vielä... 

Kiitoksia lipusta! 

Ilmassa oli suuren urheilujuhlan tuntua. Ja hajua. Vähintäänkin Turkasta lähtien ovat nuoret näyttelijät ähisseet punasina ja juokseet lavalla ympyrää, mutta nyt sillä oli merkitystä myös esityksessä, osana esitystä, yhteisöä, kilpas, kilvoittelua. Kyllä reenaamisen Turkan esityksissä olisi saanut jättää sinne kulisseihin ja ennen esitystä. Ja kaikille tasapuolisesti, eikä naisia nöyryyttäen. 

Mistäköhän iso-T tuli mieleen. 

Sillä tämä oli hyvä esitys, freesi. 

Ainoastaan valot oli hirveät ja sattuivat silmään. 

Teosesittely oli Tanssin talon aulassa ennen esityksiä. Siitä sai olla välittämättä ja mennä esitykseen säkki päässä. 



Kuva: Michiel Devijver


ESITTELY

" Alkukantainen kutsu absurdeihin maratonbileisiin.

15 esiintyjää astuu lavalle soittamaan samaa kappaletta yhä uudestaan. Kommentaattori huutaa välissä megafoniin. Hengästyttävä meno jatkuu läpi esityksen ja taivuttelee mukaan rytmiin.

New York Timesin vuoden 2022 parhaimpiin esityksiin valikoitu ja Avignon-festivaalilla läpimurtonsa tehnyt ONE SONG: Histoire(s) du Théâtre IV sijaitsee jossain tanssimaratonin, kilpailun ja festivaalin välimaastossa. Se on villi ja koskettava metafora elämän vuorovesistä, ja käsittelee kuin varkain samanaikaisesti jäähyväisiä, elämää ja kuolemaa – toivoa sekä uudelleen syntymistä.

ONE SONG on osa hollantilais-belgialaisen teatterin NTGentin Histoire(s) du Théâtre IV -sarjaa, jossa ohjaajat kutsutaan tekemään teoksia, jotka kertovat heidän oman tarinansa teatterintekijöinä. Miet Warlop on belgialainen ohjaaja ja esittävän taiteen tekijä, joka tunnetaan visuaalisesti vangitsevista poikkitaiteellisista teoksistaan. Hän haastaa teoksillaan teatterin perinteitä, sekoittaen eri taiteenaloja yllättäviin ja epätyypillisiin keskustelunaiheisiin.


“A PRIMAL SCREAM AND VISUAL BOMBSHELL”

– DEMORGEN

Esityksen järjestää Espoon Teatteri. Tapahtuma on osa Espoon Teatterin &Fest – Focus Gent -festivaalin ohjelmistoa. &Fest – Focus Gent on & Espoon teatterin tuottama uusi esittävän taiteen festivaali, joka levittäytyy pääkaupunkiseudulle 5.–28. maaliskuuta 28. Ohjelmistossa on kuusi ajankohtaista teosta eurooppalaisen teatteriskenen ytimestä, Gentistä.


TEKIJÄT

Esiintyjät: Simon Beeckaert, Elisabeth Klinck, Willem Lenaerts/Gilles Vandecaveye-Pinoy, Milan Schudel, Melvin Slabbinck, Joppe Tanghe, Karin Tanghe, Wietse Tanghe, sekä Stanislas Bruynseels, Rint Dens †, Judith Engelen, Marius Lefever, Luka Mariën, Flora Van Canneyt, Max Colonne

Teksti: Miet Warlop (neuvonantajanaan Jeroen Olyslaegers)

Konsepti, ohjaus ja lavastussuunnittelu: Miet Warlop

Musiikki: Maarten Van Cauwenberghe sekä koko työryhmä

Puvustus: Carol Piron ja Filles à Papa

Valosuunnittelu: Dennis Diels

Dramaturgia: Giacomo Bisordi

Dramaturgian assistentti: Kaatje De Geest

Tuotantopäällikkö: Greet Prové

Tekninen tuotanto, näyttämömestari: Oliver Houttekiet, Patrick Vanderhaegen

Kiertuetuotanto: Carla Beeckmans

Tekninen henkilökunta: Flup Beys, Dietrich Lerooij, Gilles Roosen, Bart Van Hoydonck, Raf Willems, Laurent Ysebaert, Pieter Kinoli, Bart Vincent, John Hellinx, Jurgen Techel, Laura Vayssier

Toteutus, rekvisiitta ja puvut: Ateliers NTGent

Kiitokset: Kris Auman, Imran Alam, Barbara Vackier, Jasper Houttekiet, de familie Warlop, Rossana Miele, Lotte Van Craeynest, Christel Simons, Patrick Vanderhaegen, Diana Campbell Betancourt

Tuotanto: NTGent, Miet Warlop / Irene Wool vzw

Yhteistuotanto: Festival d'Avignon, DE SINGEL (Antwerp), Tandem Scène Nationale (Arras-Douai), Théâtre Dijon Bourgogne Centre dramatique national, HAU Hebbel am Ufer Berlin, La Comédie de Valence - Centre dramatique national Drôme - Ardèche, Teatre Lliure (Barcelona)

Tukijat: De Vlaamse Overheid, de stad Gent, Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid

Jakelu ja tiedotus: Frans Brood Productions




lauantai 2. maaliskuuta 2024

Tulessa baletti DRACULA. KRZYSZTOF PASTOR – WOJCIECH KILAR. Toinen ensi-ilta 2.3. Oopperatalolla

Tulessa baletti DRACULA. KRZYSZTOF PASTOR – WOJCIECH KILAR: Dracula

Vampyyrien tanssi nyt Oopperatalolla. Eikun Bram Stokerin Dracula nyt baletissa. Tänään on toinen ensi-ilta, tällä kattauksella. 

KESTO 2 T 15 MIN, SIS. 1 VÄLIAIKA (30 MIN)

MILLOIN 1.3.2024 – 23.3.2024

MISSÄ PÄÄNÄYTTÄMÖ

GENRE BALETTI

HINNAT

20–134 €

IKÄSUOSITUS

YLI 10-VUOTIAILLE



Ainahan Bram Stokerin kauhuromaani Dracula on biseksuaalinen vampyyritarina ollut, mutta nyt oli tuoretta ytyä ensimmäisen veripisaran jälkeen kun kaksi nuorta miestä, kreivi Dracula ja Jonathan Harker jotka yhtyvät kuumaan tangoon. Toisaalta suostumus, sekä kuka saa luovuttaa verta #välitaukotviitti 




VERENHIMOA BALETISSA

" Maailman tunnetuin kauhutarina transilvanialaisesta kreivistä nähdään nyt balettina! Krzysztof Pastorin koreografia herätti suurta innostusta kantaesityksessään Länsi-Australian baletissa 2018. Teoksessa kuullaan Wojciech Kilarin musiikkia, jota on kuultu myös Francis Ford Coppolan ohjaamassa Oscar-palkitussa Dracula-elokuvassa.

Ihmisen verta imevä paholaismainen, mutta samalla seksuaalinen kauhuhahmo esiteltiin eurooppalaisessa novellikirjallisuudessa jo 1800-luvun alussa. 1400-luvulla eläneestä Valakian ruhtinas Vlad Seivästäjästä innoituksensa saanut Bram Stokerin tarina kreivi Draculasta on noussut populaarikulttuurissa suosikkiaiheeksi lukuisine näytelmä- ja elokuvaversioineen synnystään vuodesta 1897 saakka. Yksi tunnetuimmista on Francis Ford Coppolan ohjaama Oscar-palkittu elokuva vuodelta 1992. Elokuvan musiikin sävelsi puolalainen Wojciech Kilar, jonka hyytävää musiikkia kuullaan myös baletissa. Baletin musiikkia on täydennetty Kilarin muulla tuotannolla. "

”Krzysztof Pastor yhdistää saumattomasti klassisen baletin traditioita nykytanssiin. Tyyli istuu täydellisesti tähän sensuelliin ja synkkään teokseen.”

– GRAEME WATSON, OUT IN PERTH



Kirouksen ahdistama mies

" Koreografi Krzysztof Pastor on luonut näyttämölle komean aristokraatin pitkine, tummine hiuksineen – kirouksen ahdistaman miehen, jonka vain rakkaus voi pelastaa kirouksesta. Pastorin Dracula on ahdinkoon joutunut entinen sotilas, jonka vaimo on ajautunut itsemurhaan luultuaan miehensä kaatuneen taistelussa. Kreivi tapaa edesmennyttä vaimoaan muistuttavan nuoren neidon, joka haluaa auttaa Draculaa. Rakkaudestaan neitoa kohtaan Dracula joutuu tekemän lopullisen uhrauksen. "


JUONI

" Rohkean transsilvanialaisen kreivi Draculan huhutaan kuolleen sankarillisesti taistelussa, ja hänen puolisonsa Elisabeta on heittäytynyt surun murtamana linnan tornista. Kreivi on kuitenkin selviytynyt ja vajoaa epätoivoon puolisonsa kohtalosta. Kun papit eivät suostu hautaamaan itseltään hengen riistänyttä Elisabetaa, Dracula luopuu Jumalasta ja muuttuu julmaksi vampyyriksi.

Vuosisatoja myöhemmin nuori asianajaja Jonathan on lähdössä Transsilvaniaan vahvistamaan Draculalle kartanon ostoa Englannista. Jonathan ja hänen morsiamensa Mina tapaavat ystävänsä Lucyn, tämän äidin sekä kilpakosijat, aristokraatti Arthurin ja psykiatri Sewardin. Mina on surullinen sulhasensa lähdöstä matkalle.

Transsylvaniassa Jonathan huomaa ihmisten olevan ahdistuneita kreivin linnasta. Hän joutuukin linnassa keskelle vampyyrien juhlia ennen kaupantekoa. Kun Jonathan katkaisee tapaturmaisesti sormensa, Dracula kiinnostuu hänen verestään. Kreivi huomaa Jonathanilla muotokuvan Minasta, joka muistuttaa hänen edesmennyttä vaimoaan.

Dracula pelastaa Jonathanin muiden vampyyrien joukosta antamalla näille lapsen ruumiin. Jonathan seuraa tätä holviin ja avaa arkun, jonne Dracula on sulkeutunut. Dracula yrittää siepata Jonathanin, mutta lastaan etsivä äiti saa pelastettua hänet.

Englannissa Draculan hankkiman kartanon naapurissa, tohtori Sewardin sairaalassa on potilaana pelottavasti käyttäytyvä Renfield. Kun Draculan arkkua kuljetetaan sairaalan ohitse, hän alkaa käyttäytyä entistä rajummin. Pian Dracula ilmestyy ikkunaan ja Renfield kutsuu hänet luokseen.

Lucy ja Arthur viettävät kihlajaisia, mutta juhlavieraat eivät huomaa joutuneensa tarkkailun kohteeksi. Dracula ottaa nukahtaneen Lucyn uhrikseen ja juotuaan tämän verta muuttuu jälleen nuoreksi kreiviksi. Juhlavieraana oleva professori Van Helsing löytää hampaiden jäljet Lucyn kaulasta.Dracula tunnistaa juhlissa Minan olevan kuvassa näkemänsä Elisabetan kaksoisolento.

Juhlien keskeydyttyä Lucyn heikon voinnin takia Mina huomaa hänen kulkevan unissaan Draculan syliin, mutta saa herätettyä hänet. Vaikka Lucya yritetään suojella valkosipulien voimalla, Dracula pääsee iskemään uhrinsa kimppuun. Jonathan palaa Lontooseen ja menee Minan kanssa sairaalaan tapaamaan Arthuria ja Van Helsingiä. Minan nähdessään Renfield yrittää varoittaa tätä. Lucyn ystävät pyrkivät estämään Lucya muuttumasta vampyyriksi. Lucy ei kuitenkaan ole haudassaan, vaan yrittää vietellä Arthuria. Seward iskee seipään Lucyn sydämen läpi ja pelastaa tämän ikuisesta kadotuksesta.

Dracula kostaa Renfieldille, joka varoitti Minaa. Mina saa kuitenkin lopulta ymmärtää syyn Draculan kiinnostukseen ja antautuu tämän valtaan. Ystävien saapuessa paikalle Dracula pakenee ja ilmestyy vanhaan muotoonsa muuttuneena. Mina suojelee kurjaa vanhaa kreiviä ja suutelee tätä. Draculaa haluaa suojella Minaa omalta kohtaloltaan ja pyytää tätä tappamaan hänet. Kuollessaan Dracula muuttuu jälleen nuoreksi ja vapautuu ikuisesta kärsimyksestä.

Juoni kokonaisuudessaan ja muuta taustatietoa luettavissa teoksen käsiohjelmasta. "


Kuvassa 
Dracula; Michal Krčmář, Miao Miao Liu



TEKIJÄT

KOREOGRAFIA

Krzysztof Pastor

MUSIIKKI

Wojciech Kilar

MUSIIKINJOHTO

Patrick Fournillier

LAVASTUS

Charles Cusick Smith, Phil R. Daniels

PUVUT

Charles Cusick Smith, Phil R. Daniels

VALAISTUS

Jon Buswell

Tuotanto on vuokrattu Puolan kansallisbaletista













KRZYSZTOF PASTOR – WOJCIECH KILAR


Dracula

KESTO

2 T 15 MIN, SIS. 1 VÄLIAIKA (30 MIN)

MILLOIN

1.3.2024 – 23.3.2024

MISSÄ

PÄÄNÄYTTÄMÖ

GENRE

BALETTI

HINNAT

20–134 €

IKÄSUOSITUS

YLI 10-VUOTIAILLE


VERENHIMOA BALETISSA

Maailman tunnetuin kauhutarina transilvanialaisesta kreivistä nähdään nyt balettina! Krzysztof Pastorin koreografia herätti suurta innostusta kantaesityksessään Länsi-Australian baletissa 2018. Teoksessa kuullaan Wojciech Kilarin musiikkia, jota on kuultu myös Francis Ford Coppolan ohjaamassa Oscar-palkitussa Dracula-elokuvassa.


Ihmisen verta imevä paholaismainen, mutta samalla seksuaalinen kauhuhahmo esiteltiin eurooppalaisessa novellikirjallisuudessa jo 1800-luvun alussa. 1400-luvulla eläneestä Valakian ruhtinas Vlad Seivästäjästä innoituksensa saanut Bram Stokerin tarina kreivi Draculasta on noussut populaarikulttuurissa suosikkiaiheeksi lukuisine näytelmä- ja elokuvaversioineen synnystään vuodesta 1897 saakka. Yksi tunnetuimmista on Francis Ford Coppolan ohjaama Oscar-palkittu elokuva vuodelta 1992. Elokuvan musiikin sävelsi puolalainen Wojciech Kilar, jonka hyytävää musiikkia kuullaan myös baletissa. Baletin musiikkia on täydennetty Kilarin muulla tuotannolla.


”Krzysztof Pastor yhdistää saumattomasti klassisen baletin traditioita nykytanssiin. Tyyli istuu täydellisesti tähän sensuelliin ja synkkään teokseen.”


– GRAEME WATSON, OUT IN PERTH

KATSO TRAILERI


Kirouksen ahdistama mies

Koreografi Krzysztof Pastor on luonut näyttämölle komean aristokraatin pitkine, tummine hiuksineen – kirouksen ahdistaman miehen, jonka vain rakkaus voi pelastaa kirouksesta. Pastorin Dracula on ahdinkoon joutunut entinen sotilas, jonka vaimo on ajautunut itsemurhaan luultuaan miehensä kaatuneen taistelussa. Kreivi tapaa edesmennyttä vaimoaan muistuttavan nuoren neidon, joka haluaa auttaa Draculaa. Rakkaudestaan neitoa kohtaan Dracula joutuu tekemän lopullisen uhrauksen.


JUONI

Rohkean transsilvanialaisen kreivi Draculan huhutaan kuolleen sankarillisesti taistelussa, ja hänen puolisonsa Elisabeta on heittäytynyt surun murtamana linnan tornista. Kreivi on kuitenkin selviytynyt ja vajoaa epätoivoon puolisonsa kohtalosta. Kun papit eivät suostu hautaamaan itseltään hengen riistänyttä Elisabetaa, Dracula luopuu Jumalasta ja muuttuu julmaksi vampyyriksi.


Vuosisatoja myöhemmin nuori asianajaja Jonathan on lähdössä Transsilvaniaan vahvistamaan Draculalle kartanon ostoa Englannista. Jonathan ja hänen morsiamensa Mina tapaavat ystävänsä Lucyn, tämän äidin sekä kilpakosijat, aristokraatti Arthurin ja psykiatri Sewardin. Mina on surullinen sulhasensa lähdöstä matkalle.


Transsylvaniassa Jonathan huomaa ihmisten olevan ahdistuneita kreivin linnasta. Hän joutuukin linnassa keskelle vampyyrien juhlia ennen kaupantekoa. Kun Jonathan katkaisee tapaturmaisesti sormensa, Dracula kiinnostuu hänen verestään. Kreivi huomaa Jonathanilla muotokuvan Minasta, joka muistuttaa hänen edesmennyttä vaimoaan.


Dracula pelastaa Jonathanin muiden vampyyrien joukosta antamalla näille lapsen ruumiin. Jonathan seuraa tätä holviin ja avaa arkun, jonne Dracula on sulkeutunut. Dracula yrittää siepata Jonathanin, mutta lastaan etsivä äiti saa pelastettua hänet.


Englannissa Draculan hankkiman kartanon naapurissa, tohtori Sewardin sairaalassa on potilaana pelottavasti käyttäytyvä Renfield. Kun Draculan arkkua kuljetetaan sairaalan ohitse, hän alkaa käyttäytyä entistä rajummin. Pian Dracula ilmestyy ikkunaan ja Renfield kutsuu hänet luokseen.


Lucy ja Arthur viettävät kihlajaisia, mutta juhlavieraat eivät huomaa joutuneensa tarkkailun kohteeksi. Dracula ottaa nukahtaneen Lucyn uhrikseen ja juotuaan tämän verta muuttuu jälleen nuoreksi kreiviksi. Juhlavieraana oleva professori Van Helsing löytää hampaiden jäljet Lucyn kaulasta.Dracula tunnistaa juhlissa Minan olevan kuvassa näkemänsä Elisabetan kaksoisolento.


Juhlien keskeydyttyä Lucyn heikon voinnin takia Mina huomaa hänen kulkevan unissaan Draculan syliin, mutta saa herätettyä hänet. Vaikka Lucya yritetään suojella valkosipulien voimalla, Dracula pääsee iskemään uhrinsa kimppuun. Jonathan palaa Lontooseen ja menee Minan kanssa sairaalaan tapaamaan Arthuria ja Van Helsingiä. Minan nähdessään Renfield yrittää varoittaa tätä. Lucyn ystävät pyrkivät estämään Lucya muuttumasta vampyyriksi. Lucy ei kuitenkaan ole haudassaan, vaan yrittää vietellä Arthuria. Seward iskee seipään Lucyn sydämen läpi ja pelastaa tämän ikuisesta kadotuksesta.


Dracula kostaa Renfieldille, joka varoitti Minaa. Mina saa kuitenkin lopulta ymmärtää syyn Draculan kiinnostukseen ja antautuu tämän valtaan. Ystävien saapuessa paikalle Dracula pakenee ja ilmestyy vanhaan muotoonsa muuttuneena. Mina suojelee kurjaa vanhaa kreiviä ja suutelee tätä. Draculaa haluaa suojella Minaa omalta kohtaloltaan ja pyytää tätä tappamaan hänet. Kuollessaan Dracula muuttuu jälleen nuoreksi ja vapautuu ikuisesta kärsimyksestä.


Juoni kokonaisuudessaan ja muuta taustatietoa luettavissa teoksen käsiohjelmasta.


GALLERIA

Voin lisätä Ooppera baletti kuvat myöhemmin 

Dracula


Dracula; Michal Krčmář, Miao Miao Liu


Dracula; Edita Raušerová, Lucie Rákosníková, Jun Xia, Francesca Loi


Dracula; Juntaro Coste, Atte Kilpinen, Nikolas Koskivirta


Dracula; Giulio Diligente, Jaime Almaraz


Dracula; Michal Krčmář, Abigail Sheppard


Dracula; Abigail Sheppard


Dracula


Dracula; Michal Krčmář, Miao Miao Liu


Kuva numero 1Kuva numero 2Kuva numero 3Kuva numero 4Kuva numero 5Kuva numero 6Kuva numero 7

TEKIJÄT

KOREOGRAFIA

Krzysztof Pastor

MUSIIKKI

Wojciech Kilar

MUSIIKINJOHTO

Patrick Fournillier

LAVASTUS

Charles Cusick Smith, Phil R. Daniels

PUVUT

Charles Cusick Smith, Phil R. Daniels

VALAISTUS

Jon Buswell

Tuotanto on vuokrattu Puolan kansallisbaletista


ROOLEISSA 2.3.

ROOLEISSA

ALK. 109 €

MUUTAMIA JÄLJELLÄ


NUORI KREIVI DRACULA

Florian Modan


VANHA KREIVI DRACULA

Giuseppe Martino


JONATHAN HARKER

David Rathbun


MINA / ELISABETA

Hye Ji Kang


LUCY

Hanako Matsune


ARTHUR

Jonathan Rodrigues


RENFIELD

Johan Pakkanen


DRACULAN HAAMU

Thomas Brun


DRACULAN HAAMU

Flavio Paciscopi



sunnuntai 25. helmikuuta 2024

DANNY ROBINSIN NÄYTELMÄ 2.22 A GHOST STORY ⭐⭐⭐⭐

DANNY ROBINSIN NÄYTELMÄ 2.22 A GHOST STORY ⭐⭐⭐⭐ 2:22 A Ghost Story perjantai, 16.02.2024 klokkan 18:30. 

Nämä teokset, kokemukset puhuvat, kuiskivat keskenään, toisinaan: tämä DANNY ROBINSIN NÄYTELMÄ 2.22 A GHOST STORY sekä kotimainen sarjakuva Avi Heikkinen & Aapo Kukko: ETHäN KUOLE ENNEN MINUA, POKUTO 2023. Yhteistä ainakin itkuhälytin sekä nuorten vanhempien normaali pelko, paniikki. 

Tähän kummitustarinaan. 

Brittiläinen luokkayhteiskunta on läsnä. On etuoikeutetut rikkaat, hyvästi koulutetut siis hyvinkoulutetut, joilla ollut mahdollisuus opiskella, ja hyvään ammattiin, ylempään keskiluokkaan, tai keskiluokkaan. Joka tulee nyt ostamaan työväenluokkaan kuuluneiden vanhojen mummojen talot, nauravat seniorien sisustuksille, ja pistävät paikat ihan uuteen uskoon. 

Gentrifikaatio. 

Mummoilla ei ole enää varaa asua kotonaan ja mummojen menehdyttyä, heidän lapsillaan ei ole varaa asua lapsuudenkodeissaan. Koska aluelle muuttaa rikasta väkeä.

Mitä tapahtuu talon hengelle, paikan fiilikselle, huudeille, kulmille. Kodille. 

Tämä on tausta. 

Näyttämöllä näemme kodin jossa remontti on meneillään. On kolme koulutettua keskiluokan tai ylemmän keskiluokan edustajaa joilla hyvät ammatit. Hyvät mahikset. Valinnanvaraa. 

On nuori pariskunta joilla pieni lapsi yläkerrassa itkuhälyttimen äärellä. Heille tulee syömään illalliselle samaa luokkaa oleva nainen jolla on uus poitsuystävä. Joka kuuluu duunareihin, työväenluokkaan, sinikauluksiin. Joka fiksaa kaiken, rempat ja patterit. Mies ei kuitenkaan ole osannut valita oikeata viiniä fiinille illalliselle. Melkein nauravat miehen selän takana sellaiselle. 

Ehkä miehellä ei ole varaa eikä halua tutkia mikä viini. 


Välillä aivan liian kovat äänet saavat hypähtämään tuolilta, niitä voisi vähän hiljentää. Itse olen kauhun suurkuluttaja, nautin kauhusta, ja varsinkin goottilaisista kummitustarinoista, kauhuromantiikasta, psykologista trillereistä, feministisestä monitahoisesta kauhusta ja pelosta, kauhukomediasta, teinisläshereistä, folk horrorista, mutta myös poliittisesta kauhusta kuten Jordan Peelen työt. Liian vähän kauhua on teatterissa. Paitsi nyt. 

Mitä uutta annettavaa kummitustarinalla on. Onko kummituksia olemassa, onko pahansisuisia henkiä, miten se, äänien, askelten kuuleminen eroaa esim synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Tai jos ei saa nukuttua. Tai jos on hengittänyt maalihöyryjä. Pössytellyt. Millainen henki on tekoälykodissa. 

Näytelmä on erinomainen. Viihdyttävä. Sähäkkä. Yllättävä. Surullinen. 

Esitys on hyvin binäärinen. Siinä on vastakkain luokat, vastakkain sukupuolet. Ja vastakkain yliluonnollinen ja järki. Usko ja tiede. Ihminen joka on avoin, ihminen joka on sulkeutunut. 







Taustaa, tietoja: 

Suomennos ANNI IHLBERG Ohjaus PAAVO WESTERBERG Sävellys ja äänisuunnittelu ALEKSI SAURA Lavastus ANTTI MATTILA Pukusuunnittelu LAURA DAMMERT Valosuunnittelu PETTERI HEISKANEN Naamioinnin suunnittelu MAIJA SILLANPÄÄ Dramaturgi HENNA PIIRTO Kuva ILKKA SAASTAMOINEN


ROOLEISSA

Sam LAURI TILKANEN Jenny PIA ANDERSSON Lauren SANNA-JUNE HYDE Ben SAULI SUONPÄÄ Konstaapeli Stirling MATTI RASILA Konstaapeli Miller LEENA RAPOLA


Suomen kantaesitys 8.2.2024 Helsingin Kaupunginteatterin Arena-näyttämöllä Esityksen kesto 2 tuntia 22 minuuttia, sisältää väliajan Alkuperäistuottajat Tristan Baker ja Charlie Parsons (Runaway Entertainment), Isobel David ja Kater Gordon. Esitysoikeuksia valvoo Music Theatre International


HELSINGIN KAUPUNGINTEATTERI


Danny Robins

 ARENA-NÄYTTÄMÖ – Hämeentie 2

 Ensi-ilta 8.2.2024

 Noin 2 t 22 min, sis. väliajan

 Esityksessä käytetään voimakkaita ääniä, savua ja välkkyviä valoja.

 Esitys on suunnattu aikuisille. Emme suosittele esitystä alle 12-vuotiaille.

 



Taustaa Helsingin kaupunginteatterin sivulta:

" Inhimillisesti yliluonnollinen

Jenny (Pia Andersson) ja Sam (Lauri Tilkanen) ovat muuttaneet vauvansa kanssa viktoriaaniseen rivitaloasuntoon, jossa alkaa tapahtua outoja. Samin ollessa työmatkoilla Jenny kuulee itkuhälyttimien kautta ääniä aina kello 2:22. Hän uskoo talossa kummittelevan, mutta Sam löytää kaikkeen järkiperustelun. 

”2:22 A Ghost Story on hyvin rakennettu trilleri, joka uskaltaa leikkiä karmivilla kysymyksillä tosissaan ja olla karheudestaan huolimatta inhimillinen”, sanoo ohjaaja Paavo Westerberg.

Brittiläisen Danny Robinsin kirjoittama 2:22 A Ghost Story sai ensi-iltansa Lontoossa vuonna 2021, ja sitä on jo nyt kutsuttu moderniksi klassikoksi.

2:22 A Ghost Storyssa yliluonnolliset kokemukset ilmenevät arkisen vauva-arjen keskellä – eikä vaikkapa jossain syrjäisessä vanhassa linnassa – mikä on kaikille tuttu miljöö.

”Klassinen trillerigenren asetelma modernilla twistillä puhuttelee niin, että katsoja pääsee taatusti tihentyvän tunnelman kyytiin”, Westerberg sanoo. ”Mutta on katsojasta kiinni, kuinka paljon sille haluaa antautua. Eihän kummitusjunassakaan ole kivaa, jos siihen suhtautuu ryppyotsaisesti.”

2:22 A Ghost Story sopii patinoituneelle, menneiden vuosikymmenten henkeä huokuvalle Arena-näyttämölle täydellisesti. Ohjaaja Paavo Westerberg on tunnettu taidostaan luoda voimakkaita tunnelmia, joihin katsojan on helppo solahtaa. Viimeisimpänä esimerkkinä tästä suurella näyttämöllä nähty loppuunmyyty suurteos Fanny ja Alexander (2022).

Alkuperäistuottajat Tristan Baker ja Charlie Parsons (Runaway Entertainment), Isobel David ja Kater Gordon. Esitysoikeuksia valvoo Music Theatre International. "


Veren häät ⭐⭐⭐⭐ 31.01.2024 Helsingin kaupunginteatterilla, Studio Pasilassa

 Veren häät 31.01.2024 ⭐⭐⭐⭐ | 18:30 Helsingin kaupunginteatterilla, Studio Pasilassa


Helsinki Dance Company & Compañía Kaari & Roni Martin

VEREN HÄÄT

Teatterivuosi 2024 alkoi komeasti, tanssilla. 

Flamenkko, flamenco on niin binääristä, tarkasti rajattua, mutta toisaalta hyvin feminiinistä ja hyvin maskuliinista. 

Mitä me olisimme ilman intohimoa, tanssia. 

Myös ihmiset olivat kahtia jakautuneet mustavalkoisissa juhlapuvuissaan, kuin häihin, kuin hautajaisiin. 




Helsinki Dance Company & Compañía Kaari & Roni Martin

 STUDIO PASILA – Ratamestarinkatu 5

 Ensi-ilta 24.1.2024

 Noin 1 t 20 min, ei väliaikaa

 Esitys on suunnattu aikuisille. Ei suosittella esitystä alle 12-vuotiaille.




Compañía Kaari & Roni Martinin espanjalais-romani-juutalais-suomalainen flamenco-orkesteri ja Helsingin Kaupunginteatterin tanssiryhmä kutsui minuakin Veren häihin.




Miksaus

EPPU HELLE


Naamioinnin suunnittelu ja toteutus

HANNA PIISPANEN


Ohjaajien assistentti

KIRSI KARLENIUS


Käsiohjelman kansikuva ja avantgardistit

JANNE MIKKILÄ


Käsiohjelman graafinen suunnittelu

KIM SINISALO


Käännökset

RONI MARTIN


Kiitokset

TIINA HENTILÄ, SIMO HÄKLI, ILANA MARTIN,

CARMEN LINARES, PABLO SUÁREZ


 

Helsinki Dance Company – Compañía Kaari & Roni Martin


VEREN HÄÄT


Pohjautuu Federico García Lorcan ajatuksiin, elämään ja aikaan hänen kirjoittaessaan näytelmäänsä Veren häät. Samana vuonna Lorca levytti viisi savikiekollista flamencolaulujaan. Lähes sata vuotta myöhemmin Lorcan taide on erottamaton osa flamencoa.


”Lorca, Dali ja Buñuel loivat yhdessä surrealistista taidetta, jonka kuviin läsnä oleva aika kiteytyi ja jotka jo aavistelivat tulevia painajaisia, joihin ryhmä hajosi ja Lorca hukkui. Lorcan hengessä heräämme uneen ja näemme kuvia, jotka ovat meille yhteisiä ja kertovat siitä, minkä päivänvalo kätkee.” -Kahiluoto, Martin & Martin


Tekstit

FEDERICO GARCÍA LORCA


Koreografia

KAARI MARTIN


Sävellys

RONI MARTIN, trad.


Sovitukset

RONI MARTIN


Ohjaus ja esitysdramaturgia

 KAARI MARTIN, RONI MARTIN, ATRO KAHILUOTO


Lavastus ja valosuunnittelu

JUKKA HUITILA


Pukusuunnittelu

ELINA KOLEHMAINEN


Äänisuunnittelu

EPPU HELLE, RONI MARTIN


Miksaus

EPPU HELLE


Naamioinnin suunnittelu ja toteutus

HANNA PIISPANEN


Ohjaajien assistentti

KIRSI KARLENIUS


Käsiohjelman kansikuva ja avantgardistit

JANNE MIKKILÄ


Käsiohjelman graafinen suunnittelu

KIM SINISALO


Käännökset

RONI MARTIN


Kiitokset

TIINA HENTILÄ, SIMO HÄKLI, ILANA MARTIN,

CARMEN LINARES, PABLO SUÁREZ


 




Helsinki Dance Company – Compañía Kaari & Roni Martin


VEREN HÄÄT


Pohjautuu Federico García Lorcan ajatuksiin, elämään ja aikaan hänen kirjoittaessaan näytelmäänsä Veren häät. Samana vuonna Lorca levytti viisi savikiekollista flamencolaulujaan. Lähes sata vuotta myöhemmin Lorcan taide on erottamaton osa flamencoa.


”Lorca, Dali ja Buñuel loivat yhdessä surrealistista taidetta, jonka kuviin läsnä oleva aika kiteytyi ja jotka jo aavistelivat tulevia painajaisia, joihin ryhmä hajosi ja Lorca hukkui. Lorcan hengessä heräämme uneen ja näemme kuvia, jotka ovat meille yhteisiä ja kertovat siitä, minkä päivänvalo kätkee.” -Kahiluoto, Martin & Martin


Tekstit

FEDERICO GARCÍA LORCA


Koreografia

KAARI MARTIN


Sävellys

RONI MARTIN, trad.


Sovitukset

RONI MARTIN


Ohjaus ja esitysdramaturgia

 KAARI MARTIN, RONI MARTIN, ATRO KAHILUOTO


Lavastus ja valosuunnittelu

JUKKA HUITILA


Pukusuunnittelu

ELINA KOLEHMAINEN


Äänisuunnittelu

EPPU HELLE, RONI MARTIN


Miksaus

EPPU HELLE


Naamioinnin suunnittelu ja toteutus

HANNA PIISPANEN


Ohjaajien assistentti

KIRSI KARLENIUS


Käsiohjelman kansikuva ja avantgardistit

JANNE MIKKILÄ


Käsiohjelman graafinen suunnittelu

KIM SINISALO


Käännökset

RONI MARTIN


Kiitokset

TIINA HENTILÄ, SIMO HÄKLI, ILANA MARTIN,

CARMEN LINARES, PABLO SUÁREZ


 




ESIINTYJÄT

SARI HAAPAMÄKI

JYRKI KASPER

HEIDI NAAKKA

UNTO NUORA

MIKKO PALONIEMI

JUSTUS PIENMUNNE

AINO SEPPO

KAISA TORKKEL

Varalla INKA TIITINEN


 


Orkesteri

VICTOR CARRASCO

RONI MARTIN

SANNA SALMENKALLIO

JUAN ANTONIO SUÁREZ ”CANO”


 



TUOTANTO

YHTEISTUOTANTO


Compañía Kaari & Roni Martin


Taiteellinen johto

Kaari ja Roni Martin


Toiminnanjohtaja

Sara Hirn


Markkinointi ja viestintä

Minna Korpimies


Tuotannon assistentti

Otto Björkman


 


HKT:n tuottaja

Caroline Heiknert


Näyttämöpäällikkö

Aku Korhonen


Järjestäjä-tarpeistonhoitaja

Satu Noroluoto-Fäldt


Näyttämömestarit

Matti Heikkilä, Arto Jormakka


Pukija

Paula Ojala


Valomestari

Teppo Saarinen


Apulaismestari

Miika Storm


Musiikkijärjestäjä

Mongo Aaltonen



Orkesteri

VICTOR CARRASCO

RONI MARTIN

SANNA SALMENKALLIO

JUAN ANTONIO SUÁREZ ”CANO”


 



Taustaa :

Kantaesitys 24.1.2024

Helsingin Kaupunginteatterin studio Pasilassa

Esityksen kesto noin 75 minuuttia

" Pohjautuu Federico García Lorcan ajatuksiin, elämään ja aikaan hänen kirjoittaessaan näytelmäänsä Veren häät. Samana vuonna Lorca levytti viisi savikiekollista flamencolaulujaan. Lähes sata vuotta myöhemmin Lorcan taide on erottamaton osa flamencoa. "

”Lorca, Dali ja Buñuel loivat yhdessä surrealistista taidetta, jonka kuviin läsnä oleva aika kiteytyi ja jotka jo aavistelivat tulevia painajaisia, joihin ryhmä hajosi ja Lorca hukkui. Lorcan hengessä heräämme uneen ja näemme kuvia, jotka ovat meille yhteisiä ja kertovat siitä, minkä päivänvalo kätkee.” -Kahiluoto, Martin & Martin


Lue lisää Hgin kaupunginteatterin sivulta :

" Veren häät on nykytanssia ja flamencoa syvimmillään Espanjan kansallisrunoilijan, Federico García Lorcan sanoittamana. Veren häät on yhtä kuin liittomme ylensyönnin ja itsepetoksen, tolkuttoman kulutuksen ja välinpitämättömyyden kanssa. Se on ruumiinavaus eläimen inhimillisyydestä ja ihmisen eläimellisyydestä.


Avantgardistit kuten Lorca, Dalí ja Buñuel elivät Euroopassa aikana, jolloin runous oli ase ja jolloin taiteilijoita vainottiin. He loivat yhdessä surrealistista taidetta, jonka kuviin läsnä oleva aika kiteytyi ja jotka jo aavistelivat tulevaa maailmanpaloa. Dali ja Buñuel pakenivat ja Lorca teloitettiin Espanjan sisällissodan alkusoittona. Veren häät on omistettu niille taiteilijoille, jotka syöksyvät härän sarviin. "