Teatterin lumoa - kuvallinen teatteriblogini

Teatterin lumoa - Satu Ylävaaran kuvallinen teatteriblogi

tiistai 12. maaliskuuta 2024

Tänää teatterissa: Ålevangeliet 12.03.2024 Teatteri Viiruksessa

 Tänää teatterissa: Ålevangeliet 12.03.2024 Teatteri Viiruksessa. Pahus, en ole lukenut kirjaa tätä. 

Näyttökausi 08.03-19.04.2024



Taustaa Viiruksen sivulta :

" Patrik Svenssonin August-kirjallisuuspalkittuun romaaniin Ålevangeliet – berättelsen om världens mest gåtfulla fisk perustuva monologiesitys keskittyy luonnon omaan mysteeriin: ankeriaaseen.


Ankerias on mystinen ja myyttinen kala, jonka olemassaolo on uhattu. Tämän kohtalon ankerias jakaa monen muun lajin kanssa, myös ihmisen. Tuomas Rinta-Panttilan dramatisoima ja ohjaama monologiesitys ottaa lähtokohdaksi romaanissa kuvaillun ristiriitaisen katseen, joka meillä on ankeriaaseen; ankerias on ihme, mutta myös saalis. Se on tutkimuksen ja ihastelun kohde, mutta myös kalastuksemme uhri.


Ankeriaan sukupuolen monimuotoisuus ja nelivaiheinen muutos sen elinkaaren aikana, sen vaellus kohti Sargassonmerta ja vuosisatoja jatkunut tutkimus yhdistettynä 2020-luvulla kiihtyvään luontokatoon, ilmastonmuutokseen ja sukupuuttoaaltoon luo vahvan pohjan nuorille suunnatulle kiertue-esitykselle, joka kutsuu yleisönsä ihmeen äärelle. "



Alkuperäisteos Patrik Svensson

Ohjaus ja dramaturgia Tuomas Rinta-Panttila

Näyttämöllä Greta Lignell

Puvustus ja rekvisiitta Elina Riikonen

Tuottaja Hanna Sundman


Pituus 50 minuuttia

Esitysoikeus Agency North / Colombine Teaterförlag



Taustaa Viiruksen sivulta :


" Tuomas Rinta-Panttila on ohjaaja ja näyttelijä, joka tunnetaan vahvoista ja filosofisista näyttämöteoksistaan. Hänen ohjauksiaan on nähty muun muassa Kansallisteatterissa, Helsingin kaupunginteatterissa, Oulun kaupunginteatterissa ja Teatteri Takomossa.


Greta Lignell valmistui näyttelijätyön maisteriksi Teatterikorkeakoulusta 2023. Hän on jo ehtinyt työskennellä lukuisissa projekteissa ja teattereissa, joihin lukeutuu Lilla Teatern, PuoliQ, Hangö Teaterträff, Teater Universum ja vapaa ryhmä Blaue Frau. "

perjantai 8. maaliskuuta 2024

Tänään tulossa: Tanssiteatteri Tsuumi: Gritty B & Improvisoidut iltamat

 Tänään tulossa: Tanssiteatteri Tsuumi: Gritty B & Improvisoidut iltamat Teatteri Avoimet ovet siis kutsuvat! 

8.–9.3.2024 kahden esityksen ilta 

Missä? Osoitteessa Erottajankatu 5, 00130 Helsinki. 

Kyltissä lukee. Teatteri Avoimet Ovet

Mistä on kyse? Tanssista. 

Milloin? Tänään klo 19-21, yhteiskesto noin 2 tuntia, sisältäen väliajan. (Huomenna matinea johon en mene.)

Vietin kansainvälistä naistenpäivää lukien. Sitten tanssien. Katsoen tanssia, ehkä. 

Yleisön pyynnöstä toteutetaan Gritty B ja Improvioidut iltamat -yhteisillan uusintaesitykset. Ihastusta herättänyt kokonaisuus nähdään Teatteri Avoimissa Ovissa. 


Tekijäkaartista : 

koreografia ja tanssi Johanna Elovaara ja Reetta-Kaisa Iles

musiikki Ville Rauhala

pukusuunnittelu ja lavastus Mirkka Nyrhinen

tekstit työryhmä ja Johanna Keinänen

kuvat Mortti Saarnia

tuotanto Tanssiteatteri Tsuumi ja työryhmä




Esittely Tanssiteatteri Tsuumin ja Teatteri Avointen ovien sivuilta: 

" Gritty B on bassotaajuuksien värittämä tanssillinen trippi tyttöyteen ja takaisin. Vahvasti liikkeeseen ja äänen luottava teos rakentuu näyttämölle kahden tanssijan ja sähköbasistin voimin. Gritty B sukeltaa kriittisesti mutta riemulla disconostalgiaan, aikaan jolloin sosiaalisen median tilalla oli vielä päiväkirja ja vessan seinä.

Työryhmä palaa omaan nuoruuteensa 80-luvun lankapuhelimien, minihameiden ja itse keksittyjen discohittien maailmaan. Teoksessa pohditaan nykyaikaa peilaten sitä esiintyjien omaan nuoruuteen. Voiko keski-ikäinen nainen vielä päivittää kehoidentiteettinsä tälle vuosikymmenelle?

Tanssintäyteinen ilta jatkuu Improvisoitujen iltamien merkeissä. Improvisoidut iltamat on tanssitaidetta, iltamaperinnettä ja elävää musiikkia yhdistävä kokonaisuus, jossa tanssijat ja muusikot heittäytyvät hetken vietäviksi kokonaisvaltaisesti ja sydämellä.

Nyt työryhmä astuu parrasvaloihin ja tekee kunniaa Gritty B -esitykselle tulkitsemalla yleisön kokemuksista käynnistyvän täysin uuden, kokoillan esityksen tässä ja nyt. Tule mukaan todistamaan miten tunnelmat, sävelmät, liikemailmat ja tarinat syntyvät yleisön silmien edessä. Mitä vain voi tapahtua – kaikki mitä näet ja kuulet, syntyy hetkessä! "

Teatteri Avoimet Ovet. Esitykset: 8.-9.3.2024



Lisää taustatietoa: 

" Gritty B on bassotaajuuksien värittämä tanssillinen trippi tyttöyteen ja takaisin. Vahvasti liikkeeseen ja äänen luottava teos rakentuu näyttämölle kahden tanssijan ja sähköbasistin voimin. Gritty B sukeltaa kriittisesti mutta riemulla disconostalgiaan, aikaan, jolloin sosiaalisen median tilalla oli vielä päiväkirja ja vessan seinä.

Työryhmä palaa omaan nuoruuteensa 80-luvun lankapuhelimien, minihameiden ja itse keksittyjen discohittien maailmaan. Teoksessa pohditaan nykyaikaa peilaten sitä esiintyjien omaan nuoruuteen. Voiko keski-ikäinen nainen vielä päivittää kehoidentiteettinsä tälle vuosikymmenelle?

Gritty B -teoksessa 80-luvulla nuoruuttaan eläneen kansan kollektiivista muistia kaivellaan ja mietitään sitä, kuinka muistoista muodostuva kansallinen identiteettimme on pitkälti tuontitavaraa. 80- ja 90-lukujen populaarikulttuurin nostama girlpower muovasi isosti erityisesti naisten maailmankuvaa ja ravisteli sukupuolirooleja jopa täällä pohjan perukoilla. "

 " Hiekkainen bolku – improvisoitu illan päätös

Tanssintäyteinen ilta jatkuu Improvisoitujen iltamien merkeissä. Improvisoidut iltamat on tanssitaidetta, iltamaperinnettä ja elävää musiikkia yhdistävä kokonaisuus, jossa tanssijat ja muusikot heittäytyvät hetken vietäviksi kokonaisvaltaisesti ja sydämellä.

Nyt työryhmä astuu parrasvaloihin ja tekee kunniaa Gritty B -esitykselle tulkitsemalla yleisön kokemuksista käynnistyvän täysin uuden, kokoillan esityksen tässä ja nyt. Tule mukaan todistamaan miten tunnelmat, sävelmät, liikemaailmat ja tarinat syntyvät yleisön silmien edessä. Mitä vain voi tapahtua – kaikki mitä näet ja kuulet, syntyy hetkessä! "

esiintyjät Heli Hartikainen, Sampo Kerola, Topi Korhonen, Salla Korja, Kaisa Niemi, Leena Nordberg, Samuli Nordberg, Hannu Oskala, Petri Prauda, Satu Rekola, Patrik Riipinen, Jarno Tastula




kuva: Mortti Saarnia

keskiviikko 6. maaliskuuta 2024

Olin tulessa teatterissa, tanssin talolla: &Fest – Focus Gent: ONE SONG: HISTOIRE(S) DU THÉATRE IV 6.3.2024

Olin tulessa teatterissa, tanssin talolla: &Fest – Focus Gent: ONE SONG: HISTOIRE(S) DU THÉATRE IV tänään 06.03.2023. 

2 esitystä, 5.3-6.3.2024. Kokonaiskesto 1 h (ei väliaikaa). Tilana Erkko-sali, Tanssin talo, Kaapelitehtaalla, Helsingissä. 

Esityskieli: englanti. Ikäsuositus: 12+

Varoitukset: Kovaäänistä musiikkia. Korvatulppia sai. 


Minkälainen on teatterihistoriasi, Miet Warlop?

Minkälainen on taidehistoriasi, Miet Warlop?

Huh huh, mikä hypnoottinen tanssitunti, yhden biisin variaatiota tanssin talolla. 

Suosittelen. Jos joskus jossain vielä... 

Kiitoksia lipusta! 

Ilmassa oli suuren urheilujuhlan tuntua. Ja hajua. Vähintäänkin Turkasta lähtien ovat nuoret näyttelijät ähisseet punasina ja juokseet lavalla ympyrää, mutta nyt sillä oli merkitystä myös esityksessä, osana esitystä, yhteisöä, kilpas, kilvoittelua. Kyllä reenaamisen Turkan esityksissä olisi saanut jättää sinne kulisseihin ja ennen esitystä. Ja kaikille tasapuolisesti, eikä naisia nöyryyttäen. 

Mistäköhän iso-T tuli mieleen. 

Sillä tämä oli hyvä esitys, freesi. 

Ainoastaan valot oli hirveät ja sattuivat silmään. 

Teosesittely oli Tanssin talon aulassa ennen esityksiä. Siitä sai olla välittämättä ja mennä esitykseen säkki päässä. 



Kuva: Michiel Devijver


ESITTELY

" Alkukantainen kutsu absurdeihin maratonbileisiin.

15 esiintyjää astuu lavalle soittamaan samaa kappaletta yhä uudestaan. Kommentaattori huutaa välissä megafoniin. Hengästyttävä meno jatkuu läpi esityksen ja taivuttelee mukaan rytmiin.

New York Timesin vuoden 2022 parhaimpiin esityksiin valikoitu ja Avignon-festivaalilla läpimurtonsa tehnyt ONE SONG: Histoire(s) du Théâtre IV sijaitsee jossain tanssimaratonin, kilpailun ja festivaalin välimaastossa. Se on villi ja koskettava metafora elämän vuorovesistä, ja käsittelee kuin varkain samanaikaisesti jäähyväisiä, elämää ja kuolemaa – toivoa sekä uudelleen syntymistä.

ONE SONG on osa hollantilais-belgialaisen teatterin NTGentin Histoire(s) du Théâtre IV -sarjaa, jossa ohjaajat kutsutaan tekemään teoksia, jotka kertovat heidän oman tarinansa teatterintekijöinä. Miet Warlop on belgialainen ohjaaja ja esittävän taiteen tekijä, joka tunnetaan visuaalisesti vangitsevista poikkitaiteellisista teoksistaan. Hän haastaa teoksillaan teatterin perinteitä, sekoittaen eri taiteenaloja yllättäviin ja epätyypillisiin keskustelunaiheisiin.


“A PRIMAL SCREAM AND VISUAL BOMBSHELL”

– DEMORGEN

Esityksen järjestää Espoon Teatteri. Tapahtuma on osa Espoon Teatterin &Fest – Focus Gent -festivaalin ohjelmistoa. &Fest – Focus Gent on & Espoon teatterin tuottama uusi esittävän taiteen festivaali, joka levittäytyy pääkaupunkiseudulle 5.–28. maaliskuuta 28. Ohjelmistossa on kuusi ajankohtaista teosta eurooppalaisen teatteriskenen ytimestä, Gentistä.


TEKIJÄT

Esiintyjät: Simon Beeckaert, Elisabeth Klinck, Willem Lenaerts/Gilles Vandecaveye-Pinoy, Milan Schudel, Melvin Slabbinck, Joppe Tanghe, Karin Tanghe, Wietse Tanghe, sekä Stanislas Bruynseels, Rint Dens †, Judith Engelen, Marius Lefever, Luka Mariën, Flora Van Canneyt, Max Colonne

Teksti: Miet Warlop (neuvonantajanaan Jeroen Olyslaegers)

Konsepti, ohjaus ja lavastussuunnittelu: Miet Warlop

Musiikki: Maarten Van Cauwenberghe sekä koko työryhmä

Puvustus: Carol Piron ja Filles à Papa

Valosuunnittelu: Dennis Diels

Dramaturgia: Giacomo Bisordi

Dramaturgian assistentti: Kaatje De Geest

Tuotantopäällikkö: Greet Prové

Tekninen tuotanto, näyttämömestari: Oliver Houttekiet, Patrick Vanderhaegen

Kiertuetuotanto: Carla Beeckmans

Tekninen henkilökunta: Flup Beys, Dietrich Lerooij, Gilles Roosen, Bart Van Hoydonck, Raf Willems, Laurent Ysebaert, Pieter Kinoli, Bart Vincent, John Hellinx, Jurgen Techel, Laura Vayssier

Toteutus, rekvisiitta ja puvut: Ateliers NTGent

Kiitokset: Kris Auman, Imran Alam, Barbara Vackier, Jasper Houttekiet, de familie Warlop, Rossana Miele, Lotte Van Craeynest, Christel Simons, Patrick Vanderhaegen, Diana Campbell Betancourt

Tuotanto: NTGent, Miet Warlop / Irene Wool vzw

Yhteistuotanto: Festival d'Avignon, DE SINGEL (Antwerp), Tandem Scène Nationale (Arras-Douai), Théâtre Dijon Bourgogne Centre dramatique national, HAU Hebbel am Ufer Berlin, La Comédie de Valence - Centre dramatique national Drôme - Ardèche, Teatre Lliure (Barcelona)

Tukijat: De Vlaamse Overheid, de stad Gent, Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid

Jakelu ja tiedotus: Frans Brood Productions




lauantai 2. maaliskuuta 2024

Tulessa baletti DRACULA. KRZYSZTOF PASTOR – WOJCIECH KILAR. Toinen ensi-ilta 2.3. Oopperatalolla

Tulessa baletti DRACULA. KRZYSZTOF PASTOR – WOJCIECH KILAR: Dracula

Vampyyrien tanssi nyt Oopperatalolla. Eikun Bram Stokerin Dracula nyt baletissa. Tänään on toinen ensi-ilta, tällä kattauksella. 

KESTO 2 T 15 MIN, SIS. 1 VÄLIAIKA (30 MIN)

MILLOIN 1.3.2024 – 23.3.2024

MISSÄ PÄÄNÄYTTÄMÖ

GENRE BALETTI

HINNAT

20–134 €

IKÄSUOSITUS

YLI 10-VUOTIAILLE



Ainahan Bram Stokerin kauhuromaani Dracula on biseksuaalinen vampyyritarina ollut, mutta nyt oli tuoretta ytyä ensimmäisen veripisaran jälkeen kun kaksi nuorta miestä, kreivi Dracula ja Jonathan Harker jotka yhtyvät kuumaan tangoon. Toisaalta suostumus, sekä kuka saa luovuttaa verta #välitaukotviitti 




VERENHIMOA BALETISSA

" Maailman tunnetuin kauhutarina transilvanialaisesta kreivistä nähdään nyt balettina! Krzysztof Pastorin koreografia herätti suurta innostusta kantaesityksessään Länsi-Australian baletissa 2018. Teoksessa kuullaan Wojciech Kilarin musiikkia, jota on kuultu myös Francis Ford Coppolan ohjaamassa Oscar-palkitussa Dracula-elokuvassa.

Ihmisen verta imevä paholaismainen, mutta samalla seksuaalinen kauhuhahmo esiteltiin eurooppalaisessa novellikirjallisuudessa jo 1800-luvun alussa. 1400-luvulla eläneestä Valakian ruhtinas Vlad Seivästäjästä innoituksensa saanut Bram Stokerin tarina kreivi Draculasta on noussut populaarikulttuurissa suosikkiaiheeksi lukuisine näytelmä- ja elokuvaversioineen synnystään vuodesta 1897 saakka. Yksi tunnetuimmista on Francis Ford Coppolan ohjaama Oscar-palkittu elokuva vuodelta 1992. Elokuvan musiikin sävelsi puolalainen Wojciech Kilar, jonka hyytävää musiikkia kuullaan myös baletissa. Baletin musiikkia on täydennetty Kilarin muulla tuotannolla. "

”Krzysztof Pastor yhdistää saumattomasti klassisen baletin traditioita nykytanssiin. Tyyli istuu täydellisesti tähän sensuelliin ja synkkään teokseen.”

– GRAEME WATSON, OUT IN PERTH



Kirouksen ahdistama mies

" Koreografi Krzysztof Pastor on luonut näyttämölle komean aristokraatin pitkine, tummine hiuksineen – kirouksen ahdistaman miehen, jonka vain rakkaus voi pelastaa kirouksesta. Pastorin Dracula on ahdinkoon joutunut entinen sotilas, jonka vaimo on ajautunut itsemurhaan luultuaan miehensä kaatuneen taistelussa. Kreivi tapaa edesmennyttä vaimoaan muistuttavan nuoren neidon, joka haluaa auttaa Draculaa. Rakkaudestaan neitoa kohtaan Dracula joutuu tekemän lopullisen uhrauksen. "


JUONI

" Rohkean transsilvanialaisen kreivi Draculan huhutaan kuolleen sankarillisesti taistelussa, ja hänen puolisonsa Elisabeta on heittäytynyt surun murtamana linnan tornista. Kreivi on kuitenkin selviytynyt ja vajoaa epätoivoon puolisonsa kohtalosta. Kun papit eivät suostu hautaamaan itseltään hengen riistänyttä Elisabetaa, Dracula luopuu Jumalasta ja muuttuu julmaksi vampyyriksi.

Vuosisatoja myöhemmin nuori asianajaja Jonathan on lähdössä Transsilvaniaan vahvistamaan Draculalle kartanon ostoa Englannista. Jonathan ja hänen morsiamensa Mina tapaavat ystävänsä Lucyn, tämän äidin sekä kilpakosijat, aristokraatti Arthurin ja psykiatri Sewardin. Mina on surullinen sulhasensa lähdöstä matkalle.

Transsylvaniassa Jonathan huomaa ihmisten olevan ahdistuneita kreivin linnasta. Hän joutuukin linnassa keskelle vampyyrien juhlia ennen kaupantekoa. Kun Jonathan katkaisee tapaturmaisesti sormensa, Dracula kiinnostuu hänen verestään. Kreivi huomaa Jonathanilla muotokuvan Minasta, joka muistuttaa hänen edesmennyttä vaimoaan.

Dracula pelastaa Jonathanin muiden vampyyrien joukosta antamalla näille lapsen ruumiin. Jonathan seuraa tätä holviin ja avaa arkun, jonne Dracula on sulkeutunut. Dracula yrittää siepata Jonathanin, mutta lastaan etsivä äiti saa pelastettua hänet.

Englannissa Draculan hankkiman kartanon naapurissa, tohtori Sewardin sairaalassa on potilaana pelottavasti käyttäytyvä Renfield. Kun Draculan arkkua kuljetetaan sairaalan ohitse, hän alkaa käyttäytyä entistä rajummin. Pian Dracula ilmestyy ikkunaan ja Renfield kutsuu hänet luokseen.

Lucy ja Arthur viettävät kihlajaisia, mutta juhlavieraat eivät huomaa joutuneensa tarkkailun kohteeksi. Dracula ottaa nukahtaneen Lucyn uhrikseen ja juotuaan tämän verta muuttuu jälleen nuoreksi kreiviksi. Juhlavieraana oleva professori Van Helsing löytää hampaiden jäljet Lucyn kaulasta.Dracula tunnistaa juhlissa Minan olevan kuvassa näkemänsä Elisabetan kaksoisolento.

Juhlien keskeydyttyä Lucyn heikon voinnin takia Mina huomaa hänen kulkevan unissaan Draculan syliin, mutta saa herätettyä hänet. Vaikka Lucya yritetään suojella valkosipulien voimalla, Dracula pääsee iskemään uhrinsa kimppuun. Jonathan palaa Lontooseen ja menee Minan kanssa sairaalaan tapaamaan Arthuria ja Van Helsingiä. Minan nähdessään Renfield yrittää varoittaa tätä. Lucyn ystävät pyrkivät estämään Lucya muuttumasta vampyyriksi. Lucy ei kuitenkaan ole haudassaan, vaan yrittää vietellä Arthuria. Seward iskee seipään Lucyn sydämen läpi ja pelastaa tämän ikuisesta kadotuksesta.

Dracula kostaa Renfieldille, joka varoitti Minaa. Mina saa kuitenkin lopulta ymmärtää syyn Draculan kiinnostukseen ja antautuu tämän valtaan. Ystävien saapuessa paikalle Dracula pakenee ja ilmestyy vanhaan muotoonsa muuttuneena. Mina suojelee kurjaa vanhaa kreiviä ja suutelee tätä. Draculaa haluaa suojella Minaa omalta kohtaloltaan ja pyytää tätä tappamaan hänet. Kuollessaan Dracula muuttuu jälleen nuoreksi ja vapautuu ikuisesta kärsimyksestä.

Juoni kokonaisuudessaan ja muuta taustatietoa luettavissa teoksen käsiohjelmasta. "


Kuvassa 
Dracula; Michal Krčmář, Miao Miao Liu



TEKIJÄT

KOREOGRAFIA

Krzysztof Pastor

MUSIIKKI

Wojciech Kilar

MUSIIKINJOHTO

Patrick Fournillier

LAVASTUS

Charles Cusick Smith, Phil R. Daniels

PUVUT

Charles Cusick Smith, Phil R. Daniels

VALAISTUS

Jon Buswell

Tuotanto on vuokrattu Puolan kansallisbaletista













KRZYSZTOF PASTOR – WOJCIECH KILAR


Dracula

KESTO

2 T 15 MIN, SIS. 1 VÄLIAIKA (30 MIN)

MILLOIN

1.3.2024 – 23.3.2024

MISSÄ

PÄÄNÄYTTÄMÖ

GENRE

BALETTI

HINNAT

20–134 €

IKÄSUOSITUS

YLI 10-VUOTIAILLE


VERENHIMOA BALETISSA

Maailman tunnetuin kauhutarina transilvanialaisesta kreivistä nähdään nyt balettina! Krzysztof Pastorin koreografia herätti suurta innostusta kantaesityksessään Länsi-Australian baletissa 2018. Teoksessa kuullaan Wojciech Kilarin musiikkia, jota on kuultu myös Francis Ford Coppolan ohjaamassa Oscar-palkitussa Dracula-elokuvassa.


Ihmisen verta imevä paholaismainen, mutta samalla seksuaalinen kauhuhahmo esiteltiin eurooppalaisessa novellikirjallisuudessa jo 1800-luvun alussa. 1400-luvulla eläneestä Valakian ruhtinas Vlad Seivästäjästä innoituksensa saanut Bram Stokerin tarina kreivi Draculasta on noussut populaarikulttuurissa suosikkiaiheeksi lukuisine näytelmä- ja elokuvaversioineen synnystään vuodesta 1897 saakka. Yksi tunnetuimmista on Francis Ford Coppolan ohjaama Oscar-palkittu elokuva vuodelta 1992. Elokuvan musiikin sävelsi puolalainen Wojciech Kilar, jonka hyytävää musiikkia kuullaan myös baletissa. Baletin musiikkia on täydennetty Kilarin muulla tuotannolla.


”Krzysztof Pastor yhdistää saumattomasti klassisen baletin traditioita nykytanssiin. Tyyli istuu täydellisesti tähän sensuelliin ja synkkään teokseen.”


– GRAEME WATSON, OUT IN PERTH

KATSO TRAILERI


Kirouksen ahdistama mies

Koreografi Krzysztof Pastor on luonut näyttämölle komean aristokraatin pitkine, tummine hiuksineen – kirouksen ahdistaman miehen, jonka vain rakkaus voi pelastaa kirouksesta. Pastorin Dracula on ahdinkoon joutunut entinen sotilas, jonka vaimo on ajautunut itsemurhaan luultuaan miehensä kaatuneen taistelussa. Kreivi tapaa edesmennyttä vaimoaan muistuttavan nuoren neidon, joka haluaa auttaa Draculaa. Rakkaudestaan neitoa kohtaan Dracula joutuu tekemän lopullisen uhrauksen.


JUONI

Rohkean transsilvanialaisen kreivi Draculan huhutaan kuolleen sankarillisesti taistelussa, ja hänen puolisonsa Elisabeta on heittäytynyt surun murtamana linnan tornista. Kreivi on kuitenkin selviytynyt ja vajoaa epätoivoon puolisonsa kohtalosta. Kun papit eivät suostu hautaamaan itseltään hengen riistänyttä Elisabetaa, Dracula luopuu Jumalasta ja muuttuu julmaksi vampyyriksi.


Vuosisatoja myöhemmin nuori asianajaja Jonathan on lähdössä Transsilvaniaan vahvistamaan Draculalle kartanon ostoa Englannista. Jonathan ja hänen morsiamensa Mina tapaavat ystävänsä Lucyn, tämän äidin sekä kilpakosijat, aristokraatti Arthurin ja psykiatri Sewardin. Mina on surullinen sulhasensa lähdöstä matkalle.


Transsylvaniassa Jonathan huomaa ihmisten olevan ahdistuneita kreivin linnasta. Hän joutuukin linnassa keskelle vampyyrien juhlia ennen kaupantekoa. Kun Jonathan katkaisee tapaturmaisesti sormensa, Dracula kiinnostuu hänen verestään. Kreivi huomaa Jonathanilla muotokuvan Minasta, joka muistuttaa hänen edesmennyttä vaimoaan.


Dracula pelastaa Jonathanin muiden vampyyrien joukosta antamalla näille lapsen ruumiin. Jonathan seuraa tätä holviin ja avaa arkun, jonne Dracula on sulkeutunut. Dracula yrittää siepata Jonathanin, mutta lastaan etsivä äiti saa pelastettua hänet.


Englannissa Draculan hankkiman kartanon naapurissa, tohtori Sewardin sairaalassa on potilaana pelottavasti käyttäytyvä Renfield. Kun Draculan arkkua kuljetetaan sairaalan ohitse, hän alkaa käyttäytyä entistä rajummin. Pian Dracula ilmestyy ikkunaan ja Renfield kutsuu hänet luokseen.


Lucy ja Arthur viettävät kihlajaisia, mutta juhlavieraat eivät huomaa joutuneensa tarkkailun kohteeksi. Dracula ottaa nukahtaneen Lucyn uhrikseen ja juotuaan tämän verta muuttuu jälleen nuoreksi kreiviksi. Juhlavieraana oleva professori Van Helsing löytää hampaiden jäljet Lucyn kaulasta.Dracula tunnistaa juhlissa Minan olevan kuvassa näkemänsä Elisabetan kaksoisolento.


Juhlien keskeydyttyä Lucyn heikon voinnin takia Mina huomaa hänen kulkevan unissaan Draculan syliin, mutta saa herätettyä hänet. Vaikka Lucya yritetään suojella valkosipulien voimalla, Dracula pääsee iskemään uhrinsa kimppuun. Jonathan palaa Lontooseen ja menee Minan kanssa sairaalaan tapaamaan Arthuria ja Van Helsingiä. Minan nähdessään Renfield yrittää varoittaa tätä. Lucyn ystävät pyrkivät estämään Lucya muuttumasta vampyyriksi. Lucy ei kuitenkaan ole haudassaan, vaan yrittää vietellä Arthuria. Seward iskee seipään Lucyn sydämen läpi ja pelastaa tämän ikuisesta kadotuksesta.


Dracula kostaa Renfieldille, joka varoitti Minaa. Mina saa kuitenkin lopulta ymmärtää syyn Draculan kiinnostukseen ja antautuu tämän valtaan. Ystävien saapuessa paikalle Dracula pakenee ja ilmestyy vanhaan muotoonsa muuttuneena. Mina suojelee kurjaa vanhaa kreiviä ja suutelee tätä. Draculaa haluaa suojella Minaa omalta kohtaloltaan ja pyytää tätä tappamaan hänet. Kuollessaan Dracula muuttuu jälleen nuoreksi ja vapautuu ikuisesta kärsimyksestä.


Juoni kokonaisuudessaan ja muuta taustatietoa luettavissa teoksen käsiohjelmasta.


GALLERIA

Voin lisätä Ooppera baletti kuvat myöhemmin 

Dracula


Dracula; Michal Krčmář, Miao Miao Liu


Dracula; Edita Raušerová, Lucie Rákosníková, Jun Xia, Francesca Loi


Dracula; Juntaro Coste, Atte Kilpinen, Nikolas Koskivirta


Dracula; Giulio Diligente, Jaime Almaraz


Dracula; Michal Krčmář, Abigail Sheppard


Dracula; Abigail Sheppard


Dracula


Dracula; Michal Krčmář, Miao Miao Liu


Kuva numero 1Kuva numero 2Kuva numero 3Kuva numero 4Kuva numero 5Kuva numero 6Kuva numero 7

TEKIJÄT

KOREOGRAFIA

Krzysztof Pastor

MUSIIKKI

Wojciech Kilar

MUSIIKINJOHTO

Patrick Fournillier

LAVASTUS

Charles Cusick Smith, Phil R. Daniels

PUVUT

Charles Cusick Smith, Phil R. Daniels

VALAISTUS

Jon Buswell

Tuotanto on vuokrattu Puolan kansallisbaletista


ROOLEISSA 2.3.

ROOLEISSA

ALK. 109 €

MUUTAMIA JÄLJELLÄ


NUORI KREIVI DRACULA

Florian Modan


VANHA KREIVI DRACULA

Giuseppe Martino


JONATHAN HARKER

David Rathbun


MINA / ELISABETA

Hye Ji Kang


LUCY

Hanako Matsune


ARTHUR

Jonathan Rodrigues


RENFIELD

Johan Pakkanen


DRACULAN HAAMU

Thomas Brun


DRACULAN HAAMU

Flavio Paciscopi