Kylläpä nauratti ja pöllämystytti 26.11.2023 Q-teatterilla. Mitään en menosta ymmärtänyt, mutta kaikki tuntui niin tutulta. Jos tämä keskusteli sen elokuvan kanssa, johon viitattiin, niin löysin kolme tasoa. Kirjoitan niistä
Teatterin lumoa - kuvallinen teatteriblogini
keskiviikko 29. marraskuuta 2023
Akse Petterssonin Joitakin keskusteluja merkityksestä. Kylläpä nauratti ja pöllämystytti 26.11.2023 Q-teatterilla
tiistai 21. marraskuuta 2023
Tänään olin kutsuvieraana myös teatterissa, Linnanmäellä, Suomen komediateatterilla oli vähintäänkin koskettava näytelmä Sekunnit ennen kaatumista
Tänään olin kutsuvieraana myös teatterissa, Linnanmäellä, Suomen komediateatterilla oli vähintäänkin koskettava näytelmä Sekunnit ennen kaatumista (Teatteriesitys sairastumisesta ja elämän haavoittuvuudesta). Hannele Cantellin kirjaan pohjautuva esitys. 21.11.2023 tänään oli myös tekijätapaaminen.
Prosessoin tätä vielä. Myös yleisön kohtaaminen jää mieleen.
Työryhmä
Näyttelijät: Pinja Hahtola, Sari Havas, Ria Kataja, Minna Kivelä, Irina Pulkka ja Minna Puolanto
Ohjaaja ja käsikirjoittaja: Elina Snicker
Dramaturgi: Heini Junkkaala
Valo- ja äänisuunnittelija: Saija Raskulla
Kirjailija: Hannele Cantell
Prosessoin yhä, ja itse blogiteksti on kirjoittamatta, samoin tunnelmat tekijätapaamisesta. Tälle esitykselle toivoisi lisää näytöksiä tulevaan, myös vammattomille ja lääkäreille, miten kohdata ihminen. Itse kukin.
Itse kirjaa en ole lukenut, eikä varaa ollut ostaa. Mutta ehkä sen luettavaksi saa jossain vaiheessa.
Toteutuksena toimi minimaalisesti ja monin eri tavoin sukkahousut, vähän niin kuin Niksi-Pirkassa, mutta selkeänä jokapäiväisenä asuna. Josta muotoutui monenlaista, mm syksyn lehtiä ja turvaverkkoa.
Toteutus tuntui paikoin hyvin aasialaiselta, uushenkiseltä, buddhalaiselta: maljoja kopautettiin isolla rumpukapulalla. Ja taisi esityksessä vierailla myös Kali, naispuolinen jumalatar. Vai kenenkö lonkerot olivat, Ursulanko?
Ensin oli kirja, ja lukupiiri, josta työryhmä ajatteli, että kirjasta voisi tulla myös visuaalinen, esitys. Tekijätapaamisessa.
Taustaa: " Sekunnit ennen kaatumista on teatteriesitys, joka käsittelee elämänmuutosta sairastumisen ja sitä seuranneen vammautumisen myötä. Se on koskettava ja kaunis kuvaus ihmisistä – sairastuneesta ja hänen läheisistään – muutoksen hetkellä. Esityksessä yhdistyvät henkilökohtaisuus ja yhteiskunnallisuus vaikuttavalla tavalla.
Kun keho pettää, myös ihmissuhteet muuttuvat. Terveestä, hyväkuntoisesta ihmisestä tulee autettava. Miten tämä heijastuu parisuhteeseen, perheeseen ja muuhun elämään? Teatteriesitys nostaa esiin kokemuksia ja tunteita, joista ei usein puhuta ääneen. Näitä ovat esimerkiksi häpeä, suru, pelko, avuttomuus, syyllisyys ja ulkopuolisuus. Samalla esitys on rakkaudenosoitus läheisille, ja se puhuu välittämisestä, myötätunnosta ja toivosta haurauden hetkellä.
Sekunnit ennen kaatumista -teatteriesitys ei rajaudu käsittelemään vain sairastumista, vaan se on monin tavoin samaistuttava. Yhdelle kaatuminen voi tarkoittaa rähmällään oloa ihmissuhteen päätyttyä, toiselle kipua ja häpeää, kun menettää työpaikan. Henkilökohtaisten kokemusten lisäksi teatteriesitys on yhteiskunnallinen kannanotto sairastuneiden ja vammaisten asemasta: Miksi heikossa asemassa olevat ihmiset ja vähemmistöt jäävät näkymättömiin ja syrjään – tulevat syrjityiksi? Ovatko esteettömyys ja saavutettavuus vain sanoja, jotka eivät kuitenkaan käytännön elämässä toteudu?
Esitys on vahva puheenvuoro myötätunnosta, joka on vaarassa hävitä yhteiskunnastamme. Esitys pohjautuu dosentti, kirjailija Hannele Cantellin samannimiseen teokseen Sekunnit ennen kaatumista (Tuumakustannus). Kirja palkittiin vuonna 2022 vammaisten ihmisoikeusjärjestö Kynnys ry:n Kunnia-Vimma-palkinnolla rohkeudesta esittää sairastumiseen liittyviä teemoja uudella tavalla, vaikeatkin tunteet huomioiden. "
perjantai 17. marraskuuta 2023
PUNCH UP! – 5 YEARS OF RESISTANCE & GLITTER räväytteli 3.11. Louhisalissa, Espoon teatterilla SHOW
PUNCH UP! – 5 YEARS OF RESISTANCE & GLITTER räväytteli3.11. Louhisalissa, Espoon teatterilla, Tapiolan kulttuurikeskuksessa. Se kävi myös pikkujouluista. Edityksen katsojille oli myös mahdollista ottaa oikein glitteröivä meikki ennen esitystä.
Miksi Tuska ja Pride järjestetään samana viikonloppuna, kysyy esitys.
Niin, miksi.
Miksei ole queerejä ja hupailevia iltamia, joissa on burleskia, ständuppia, dragswhowta, yhteistä kokoontumista, hauskanpitoa ja aktivismia.
No nyt on.
Laadukasta, mukaansa tempaavaa, ja kuten stand uppiin kuuluu, myös roustausta eli yleisön hiillistamista. Mutta vain mitä tärkeimpien motiivien vuoksi.
Halloweeniäkin saimme vietää ja mm Dio soi! Esitystä sai kuvata ilman salamaa.
Esitys alkoi baarinäkymällä, jossa asiakkaina istui kuvankauniita goottilaista hirviöitä ja kaunottaria fuksianpinkin ja lilan neonvalon ristitulessa. Kajareista kuului Käärijän Cha Cha Cha rekkaeversiona. Olin ollut edellisenä päivänä Käärijän keikalla Apollossa, joka olikin paras keikkansa evö.
Esitys oli enimmäkseen englanninkielinen, olihan vieraita oman suomenkielemme ulkopuolelta.
SHOW
16+
Queer shine, no shame!
TUOTANTO
Eskelinen – MacDonald – Kekkonen
NÄYTTÄMÖ &Louhi
KESTO 2 t, sis. väliajan
KIELI englanti
TEKSTITYS ei tekstitystä
VAROITUKSET savua, välkkyviä valoja, alastomuutta
Työryhmä
Kuratointi ja tuotanto
Mira Eskelinen, Jamie MacDonald, Juuso Kekkonen
Esiintyjät 3.11.
Lux Venérea (DE)
Tania Nathan
Lola Vanilla
Lady Laverna
Sin D. Skye
Zach Chamberlaine
Miss Vinyl Envy x Hasard le Sin
Jamie MacDonald
Juuso Kekkonen
Tietoa, taustaa :
" Huumaavan röyhkeä, pitelemätön, glitterillä kuorrutettu Punch Up! on ilmiö, joka juhlii 5-vuotista taivaltaan Espoon teatterin kanssa aivan erityisen valovoimaisella show’lla. Tässä spektaakkelissa esittävän taiteen perinteet ja pölyttyneet mielikuvat upotetaan glitteriin ja luodaan uudelleen. Jokainen ilta on uniikki kokonaisuus täynnä genre-, taide- ja sukupuolirajoja rikkovia, vedet kielelle nostattavia esiintyjiä ja esityksiä. Dragia, burleskia ja stand upia iloisesti yhdistelevä esitys kumartaa underground-juurilleen räjäyttäen sekä pankin että tajunnan.
Esityksen taustalla toimivat yksi Suomen drag-kentän loistavimmista tähdistä, drag-taiteilija ja tuottaja Mira Eskelinen, rääväsuinen kirjoittaja-kooomikko Juuso Kekkonensekä muun muassa trans-isyyttä käsittelevästä teoksestaan Cuck tunnettu James Lórien MacDonald. Tätä ET halua missata! "
Työryhmä
Kuratointi ja tuotanto
Mira Eskelinen, Jamie MacDonald, Juuso Kekkonen
Esiintyjät 3.11.
Lux Venérea (DE)
Tania Nathan
Lola Vanilla
Lady Laverna
Sin D. Skye
Zach Chamberlaine
Miss Vinyl Envy x Hasard le Sin
Jamie MacDonald
Juuso Kekkonen
PUNCH UP! – 5 YEARS OF RESISTANCE & GLITTER 2.11.-4.11.
GENRE SHOW
KIELI ENGLANTI
IKÄSUOSITUS 16+
Kuvan tulkkaus: Drag-artisti poseeramassa haalareissa kädet pään päällä.Drag-artisti laulamassa lavalla sumussa.
Drag-artisti istuu valuen tuolilla teatterin näyttämöllä, kasvoissa ja paljaassa ylävartalossa maalattuja kuvioita.
Tulossa teatteriin: Witch Club Satan: Bloodmother su 19.11.
Lost and Found productions
Witch Club Satan: Bloodmother
su 19.11. 20.00
Baltic Circle Festivaali
Esiintyjät:
Victoria Fredrikke Schou Røising
Johanna Holt Kleive
Nikoline Spjelkavik
Janne Aass
Tämä tapahtuma on vasta tulossa, mutta laitan speksit ja taustat kun oli aikaa ja taikaa..
Tämä oli upea tapahtuma.
Sunday was good for Sabbath, Bloody Sabbath...
Taustatietoa:
Lost and Found productions
Witch Club Satan: Bloodmother
Kuvan tulkkaus englanniksi :
" In a portrait composition, there are three blood-covered individuals who appear to be female. The individuals at the edges lean towards the person in the center. The gaze of the person in the center is upward. One of the individuals at the edge looks downward, and the other one looks toward the camera. Their expressions are calm, even melancholic. The background is completely black.
Photo: Martin Losvik"
Taustatietoa Baltic Circle sivulta :
" Witch Club Satan: Bloodmother on feministinen, norjalainen black metal -esitys, joka yhdistää teatterin ja musiikin brutaaliuden, toiveikkuuden ja äärimmäisyyden.
Lost and Found productionsin luoma esitys ammentaa Witch Club Satan -performanssiyhtyeen maailmasta.
Bloodmother on Witch Club Satan -yhtyeen toinen luku. Teos sukeltaa äiti-tytär–suhteisiin, tarinoihin, joita kerrotaan vähän ja jotka puuttuvat klassikoista. Bloodmother tutkii ja luo uusia arkkityyppejä ja myyttejä. Hän omaksuu ja palauttaa kliseitä menneiden aikojen suurista draamoista.
Teos on performatiivinen ja transformatiivinen rituaali, joka käyttää äärimmäisiä äänellisiä ja visuaalisia komponentteja luodakseen taikuutta.
Esityksen ensi-ilta on Oslossa Høstsabbat-metallifestivaalilla lokakuussa 2023.
Esiintyjät:
Victoria Fredrikke Schou Røising
Johanna Holt Kleive
Nikoline Spjelkavik
Janne Aass
Lost and Found productions on Pohjois-Norjassa toimiva teatteritoimija. Sen perustivat Nikoline Spjelkavik ja Victoria F. S. Røising vuonna 2016.
Lost and Found productions luo omaperäisiä teoksia, joiden motiivina on tunne siitä, että jotain puuttuu. Heidän esityksensä hyödyntävät laajasti erilaisia maailmoja, joille yhteistä on punk-asenne ja ainutlaatuinen visuaalinen identiteetti.
Esitykset tasapainoilevat avantgarde-teatterin kokeellisen perinteen ja pop-kulttuurin rajapinnalla.
Esitystä ovat tukeneet Pohjoismainen kulttuuripiste, Norjan taideneuvosto ja Davvi – esittävän taiteen keskus. Tuotettu yhteistyössä Nordland Visual Theatren, BIT Teatergarasjenin ja Dramatikkens Husin kanssa. "
Baltic Circle Festivaali on täällä – lue taiteellisen johtajan esipuhe
(Julkaistu alunperin englanniksi):
" Kun luonnon järjestelmät romahtavat yksi kaksi kolme toisensa jälkeen, naapurissa soditaan ja mielipuolet manipuloivat maata minkkiturkeissaan, kun tuulet, kesät, metsät, halut eivät ole enää niin kuin tunsin ne, mietin mikä käy sinulle järkeen.
Tänä iltana, minulle, tunne koettelee järkeä. Voisiko festivaali olla media muutokselle? Väliaikainen tila, joka syleilee vierautta, ruokkii uusia tarpeita, kutsuu esiin viisautta ja kiihkeyttä avaamaan sinua, kannattelemaan sinua, juurruttamaan sinut ehdotuksiin vain päästääkseen taas katoamaan, jättämään sinut kasvamaan.
Se voi viedä sinut sinne, missä kaikki tuttu katoaa. Voi olla pimeää. Asioita voi tapahtua. " Helsinki, 23.8.2023