Teatterit ja elokuvat valkokankaalla ovat ollet iltaisin ja viikonloppuisin mitä parhainta
Monenlaista teatteria halusinkin nähdä kauhuromanttisesta Jekyll & Hyde tarinasta nykysirkukseen, Hamletin verisoimiseen verisoimiseen rockmusikaalina, bunkkeriin suljettujen tarinoita, natsien valtaannoususta sekä uudistetun Cabaret-musikaalin voimin, että myös Hitler ja blondi -esityksessä. Retroa, vintage, tuttua ja turvallista, mutta myös kynnyksen ylitystä, kauhua ja komediaa, kuten kuvan SCREAM - THE LOVE STORY, joka myös muistutti ketkä saavat tarinoita kertoa, ja kenen näkökulmasta, verellä voi läträtä meikkitutoraalissa, ja oikeudesta olla ja rakastaa.
Nuoret pojat, lapset voivat näytelmissä pahoin, Don Juan rähjääntyy resissussa.
Tässä syksyn kohokohtia joita ei muualla tässä blogissa, ehkä. 🎭 #teatterivuoteni2020 😷
Napakympit syksyn teatteriesityksistä:
Teatterisyksy 2020 alkoi maskin, oman kasvomaskin takaa 13.08.2020 : Kom-teatterissa näytelmällä Poika, erinomaisella tälläkin kertaa, musiikkiviittauksin Joy Divisionin jälkeisistä New Orderin Blue Mondaystä Donnie Darcon tunnelmiin. Paavo Kinnunen oli parhaimmillaan, ellei enemmänkin.
Perheen isä tuntu puhuvan nyt kuten poliitikko, mille alalle on jakaantumassa, mutta vihasi itseään kun kuulosti omalta isältään. Kuinka tärkeää menestys on, ja uusi perhe.
Miten helposti mies vaihtaa nuorempaan, ja perustaa tämän kansssa uuden perheen. Mutta jatkaa työnarkomaanina. Ja taistelee omien ambitoiden ja lastenhoidon kanssa.
Milloin pitäisi puuttua nuoren käytökseen. Auttaako läsnäolo. Auttaako sanominen, huutaminen, kuunteleminen. Esitys on sopivan mittainen - ei välitaukoa, jossa rikkaat mässäilee leivoksilla, ja me muut juomme vettä.
Miten katsojan maski vaikuttaa, näyttelijä näkee vain silmät sielun peilit. Muttei kokonaan restin bitch/witch faceä. Vaientaako maski yleisön iih, aah, oih, yäk huudot, kuiskaukset.
P. S. Tsekkaa myös New Orderin Blue Mondayn tahtiin neuvoja käsienpesuun mm KOM-teatterissa, jonka aulassakaan eilen ei ollut tungosta kuten Hesarin jutun kuvassa vuodelta 2008. Miksiköhän vaktamedia käyttää 12 vuotta vanhaa kuvaa teatteriaulasta, siis 12 vuotta ennen koronaa, ajaltaa, jolloin ei ollut turvavälejä.
Turvavälit oli 2020, tietenkin, istumapaikoillakin, henkilökunnalla maskit, ja portsarina toimi jykevä käsidesipullo.
Elokuun toinen näytelmä kasvomaskissa ja turvavälein oli Kansallisteatterin Rikinkeltainen taivas 22.08.2020. erityisen virkeä Rikinkeltainen taivas esitettiin suurella näyttämöllä ja tunteella. Tekotaiteellisuudella/taiteellisuudella kujeiltiin, vesi pärskyi uimapatjalla. Enämpi släpstickiä oli, koreografia järisytti, vetosi. Jos Winterbottomilla on postmodernisminsa niin mikä tää, tämän tyylilaji olisi.
⚡⚡⚡⚡ Rikinkeltainen taivas, kuumana & märkänä elokuisena iltapäivänä Kansallisteatterissa. Oi mukavaa, olla täällä viiden kuukauden jälkeen. Voi kunpa maapalolla asujat lopettaisivat eläinrääkkäykset, villieläin(ten raakana syönnit ja)torit, että ihmiset pääsee teatteriin, elokuviin
⚡⚡⚡⚡ Teatteri. On monenlaista turvajärjestelyä: eturivi ja joka toinen paikka on poissa käytöstä. On käsidesiautomaatteja. Sairaana, oireisena ei tulla. Täysin toista kuin terasseilla, räkälöissä ja putkissa. Bloggaava päävahtimestari piti koskettavan puheen eli antoi tiukat neuvot.
⚡⚡⚡⚡Tänään oli toinen näytelmä teatterissa jonka näin koronan ensimmäisen aallon jälkeen. Tälle vuodelle oon ostellu tai saanut teatterilippuja joulukuun alkuun asti. Samoin elokuvalippuja on plakkarissa kun Kino Regina julkisti syssyn ohjelmiston
⚡⚡⚡⚡Oikein hyvää maailman ylikulutuspäivää! Jopa Kansallisteatterin tuoreimmassa lehdessä pääjohtaja kysyy: haluammeko jatkaa kulutusralliamme entiseen tapaan vai muuttaa suuntaa? Tänään minä kulutin rahaa teatteriin, elokuviin ja ruokaan. Siinä ne kaikkein tärkeimmät. Asiat. 🌏 Tällä viikolla laitoin rahaa elokuviin, teatteriin, kirjoihin, ruokaan, vessapaperiin, ja kertakäyttömaskeihin sekä kangasmaskeihin. Siinä ne tärkeimmät. Asiat. Tietenkin ilman rahaa on helppo olla kuluttamatta turhaan. ⚡⚡⚡⚡
Ja sitten oli mainiota teatteri museossa:
Vanhat mestarit & Maalaustaide EMMAssa 26.08.2020. Eilen ensi-ilta Emmassa: Kansallisteatterin Vanhat mestarit -näytelmä vieraili modernissa taidemuseossa, ja kokonaisuus oli päivitetty, eli mukaan oli lisätty feministinen Maalaustaide-monologi, jonka veti uusi katselija, uusi tarkkailija ja uusi mestari, Marja Salo. 🖼️🖼️🖼️🖼️🖼️
Hilpeä, pikkumainen ja synkkä Vanhat mestarit & Maalaustaide EMMAssa. Tämä ei tapahtunut ufon Futuron sisällä, vaan muuten modernissa taidemuseossa. Kolmas näytelmä elokuussa maski päällä, kiits Kansallisteatteri, Teatteri, EMMA ja itselleni.. 🎨🎨🎨🎨🎨
Neljäs näytelmä elokuussa 2020: ja ensimmäinen varsinainen kesäteatteri:
Ryhmäteatterin ELLING Suomenlinnan kesäteatterissa tänään 28.08. Robin Svartström päärollissa näyttelee kehollaan niin mutkattomasti, että teatteriin palaaminen koronan aikaan saa aikaan niin syvää ja pitkäkestoista nautintoa.
29.08.
Kauppamatkustajan kuolema, Kansallisteatteri. Willy Loman on täällä. Vielä muutaman kerran. Harmaat seinät kaatuu ajasta jälkeen jääneen hyvän, mutta vanhan kaupparatsun kotona, jossa lankeaa useampiki erä maksettavaksi. Kerrostaloja rakennetaan, jalavia kaadetaan, eikä kukaan kylvä edes porkkanoita. Sekä menneisyys että nykyisyys kummittelee kompleksisen kauppamatkustajan mielessä, joka on itsetuhoinen, mutta toisaalta haluaa vaihtaa siistiin toimistotyöhön, ja alkaa kasvattaa omaa ruokaansa, saada laskut maksetuksi, ja että pojilla olisi hyvä olla. Olen nähnyt tämän näytelmän useasti, on kuin naapuria katsoisi kiikarien lävitse, ehkä kaleidoskoopin, ehkä historian valokuvien. Sopii Lehman trilogian kera, ja toisaalta haluasin nähdä lavalla Peter Jacksonin King Kongin, ja sen ajan laman ja viihdemaailman muutokset. Kiitoksia.
Onko päähenkilö epäluotettava kertoja, ja vain tiellä, epätoivoisena, oman elämänsä nuhjusena sivuhenkilönä.
Rikinkeltainen taivas 29.08.2020 Kansallisteatterin suurella näyttämöllä, yleisöllä 99% maski päällä kuten allekirjoittaneella. Kinkyä. Tällä viikolla näin neljä näytelmää. Eilen oli oikein tuulinen, syksyinen päivä, mutta Kansiksessa vietettiin vielä kuumaa elokuuta muistoissa, fantasioissa, piisivalinnoissa, vesileikeissä.
Elokuussa 13.08.-29.08. näin, nautin, koin, elin, nikottelin, nyyhkytin, innostuin jne koin TUNTEITA kun näin livenä kuusi näytelmää, mutta teatterit avautivatkin vasta 13.08. ja edellisen kerran olin teatterissa maaliskuussa, kunne koko Suomen teatterit suljettiin.
Terveisiä Kit Kat klubilta!
Ennakossa tänään 03.09.2020 Turun kaupunginteatterissa panseksuaalinen, androgyyni ja punertava musikaali CABARET villiltä ja vapaamieliseltä Weimarin ajalta Berliinistä.
Kunnes natsit sammuttavat valot.
Cabaret musikaali aloitti Pride kuukauden Turun kaupunginteatterissa ennakossa 3.9. Wilkommen, Bienvenue, Welcome. Iloitteva. väriskaalalla punainen-musta-nude liikkuva kabaree oli keikka. Siinä oli uutta, vanhaa, muttei niinkään sinistä. Näytelmä alkaa prologilla niin lämpiössä kuin lavallakin. Ääntä ja musiikkia tuotetaan normi-instrumenttien lisäksi mm vanhoilla, napsautettavilla matkapakaaseilla (toimivat myös istuimina) ja kävelykepeillä. Lava on riisuttu, sanan kummassakin mielessä. Se on tumma, kylmä ja lepäävä yökerhon luuranko, joka herää eloon kun ihmiset, esiintyjät ja katsojat, nauttijat tulevat paikalle. Cabaret ja Kit kat klubi on avoin kaikille. Seremoniamestari Miiko on elementissään, hän kutsuu, hän houkuttelee, hän hämmentää. Hän on käärme paratiisissa, mutta voi pojat, kuinka hän houkutteleekaan. Yökerho on samalla kuin gladiaattorien areena ja eläintarha. Kaiken keskiössä on pyörivä lava joka herkullisine koreigrafioineen toimii aktiivisena, moottorina, kun muu lavaste ei vaihdu.
Jopas jopas ensi-illassa
Lady Chatterleyn rakastaja Teatteri Jurkassa 05.09.2020. Metsänvartija peseytyy pimeässä, sitten leidi lehahtaa paikalle. Hän on kirjan hahmoa aktiivisempi, neuroottisempi, hauskempi, parempi. Myös Mellorsi saa lisää sävyjä. Huoneteatteri Jurkassa on vähennetty istuimia, on käsidesiä, on koronan aika. Minullakin on kasvomaski. Kun sitä suositellaan. Olen ensimmäistä kertaa Jurkassa koronan ensimmäisen aallon jälkeen, ja vielä ensi illassa. Myös katsomossa istuu merkittäviä näyttelijöitä. Lavalla näemme vain kaksi ihmistä, Lady Chatterleyn ja hänen rakastajansa. Mutta kaikki alkaa pimeydestä. Luulen istuvani huonolla paikalla, jos Jurkassa se edes on mahdollista. Mutta paikkani onkin hyvä. Olemme pimeydessä. Sitten kuulen kun raavas mies, metsänvartija peseytyy.
Hän ei niinkään lotraa vedellä, vaan huitaisee vettä hikiselle, karvaiselle, paljaalle ylävartalolleen. Tämän näkee Lady Chatterley, joka yllättäen astuu vartijan tölliin. Se on hyvä hetki. Aloittaa tarina. Valot on sytytetty.
Vinha taikurijippo on hämäyksessä käyttää vähäpukeisia henkilöä - onneksi tässä se on Lari Halme.
Päiväni murmelina Helsingin kaupunginteatterilla. Äreä kaupunkilainen julkimo pukupelle joutuu vastentahtoisesti heittämään uutislähetyksen perähikiän junttisäpinöissä, joissa murmeli ennustaa, alkaako kevät vai jatkuuko talvi. Musikaalikomedian pääosassa Phil Connorsina on Lari Halme itseriittoisena ja -ironisena näyttelijänä vähintäänkin elementissään. Joka yllättää. 09.09.2020. Suomennokset soljuvat hieman liiankin hyvin ja nopsaan, ja olisin oikein kiinnostunut Philin muistosta, jossa
syö sieniä ja muuttuu Aquamaniksi. On romantiikkaa, ripaus prideä, ja ensemblessä näyttelijöitä musikaalista joista olen eniten pitänyt viime vuosina HAIRista SPAMALOTiin.
|
Kuva: Sami Parkkinen, "It all comes back" (2015)
|
Poika Kom-teatterissa 10.09.2020.
Paavo Kinnusen ja
Niko Saarelan, ( näytelmän pojan ja isän valokuvat Marko Mäkinen ).
Vasta nyt huomasin, että käsiohjelman lapsi pitää jousta väärinpäin. Se sattuu, satuttaa. Kun lapsi satuttaa itsensä. Itseänsä.
Ainahan Kom tekee yhteiskunnallista ja humaania taidetta, antaa teatterissa istujalle ajatuksiin kierteitä ja vähän syyllisyyttäkin.
Erityisesti tänään Kom-teatterin Poika koskettaa aiheena vakava masennus ja itsetuhoiset ajatukset. Paavo Kinnunen tuntuu nuortuvan kerta kerralta.
Pääjohtajan Juho Milonoffin alun lämmin tervehdys, kuinka hienoa, että olemme katsomossa. Myös hienoa, että olette lavalla.
11.09.2020 Sarjakuvista ja novellitaiteestakin tuttu Conan barbaari on ilmestynyt
Turun kaupunginteatterille näytelmään
Rakkaani, Conan barbaari. Koulukiusattu Pöpö 13 vee lukee seikkailuita, mutta koulukaverit kusee reppuun ja pistää nenun vuotamaan verta. Pääosan Miro Lopperin fyysiset suoriutumiset pisti silmään kun hän Aleksis Kivenä lensi Lapinlahden katolla, siis Ryhmiksen näytelmässä. Lavalla vierailee tähtisilmä, kovasti Paul Stanleyn näköinen heepo. Conanointia: ennen esitystä ajattelin: siinä kaipa käsitellään koulukiusausta, yksinäisyyttä, nuorten mt-ongelmia, mutta miekka kourassa ja sandaalit hiekassa. Hyvin samaistuttavaa. Tämä metalli- ja sarjismaailma. Minne mennä. Kun... maailma on paha. Myös pienen koulun pienet koululaiset.
12.09.2020 junailijan pilli huusi, ja saavuimme Berliiniin. Tutunnäköinen villimies pyysi nurkuen passia ja niin edelleen. Turun kaupunginteatterin Cabaret paranoo kerta kerralta. Ei ollenkaan pienet eikä surkeat orgiat. Silmille. Tällä porukalla voisi tehdä seuraavaksi Moulin Rougen.
Mietin miten hitlerjugendin kylmäävä Tomorrow belongs to me, Huominen kuuluu minulle -laulu toteutetaan tässä. Kaunis rakkaudenosoitus eli vala, on kertoa, että sinun maljasi tulee olemaan aina täynnä. Se muistuttaa Tim Burtonin Corpse Briden romanttisia valoja... Cabaret Turun kaupunginteatterilla.
18.09. Lahden kaupunginteatterilla. Kohta tulossa kauhuromantiikkaa, silinterihatttuja ja dandyjen kävelykeppejä, ja edinburhilaista litkujen läträilyä ja keittämistä - paljon ennen Trainspottingia ja Breaking badiä. ⚗️ Lahden kt:n Jekyll & Hyde näyttää viktoriaanisen kaksinaismoraalin, mitä rikkaat, sivistyneet teki julkisesti. Ja varsinkin mitä salaa. Korruptoituneet piispat, ahdasmieliset boardin jäsenet eivät anna tukea tri Jekyllin kokeelle poistaa pahuus. Joel Mäkisen katseessa on pahuutta.
En ole vieläkään tointunut Anneli Kannon ja Lauri Maijalan näytelmästä
Punaorvot tuolla Helsingin kaupunginteatterilla 15.09.2020. Tiedon mitä tuleman piti. Suomen luokkasota, sisällissota sattuu vieläkin. Varsinkin tilastoissa. Taannoin joskus 2018 elokuvateatteri Orionissa oli kaksi päivää luokkasodan dokumenttielokuvia. Mukana oli mm doku punaorvoista, joka - jos mikä - kosketti. Eilen ensi-iltaan tullut ANTEBELLUM kertoo ameriikan sisällissodasta ja orjien kidutuksesta. Myös punaisten orvot lapset olivat orjia, ilmaista lapsityövoimaa, joita kidutettiin, nälkiinnytettiin. Erotettiin äidistä