perjantai 5. huhtikuuta 2019

Rakkaus ja toisto leikkii, siirtää, koskettelee Teatteri Takomossa 30.03.

Kosketteleva, leikkisä, kokeellinen, psykologinen ja jännittävä tunteensiirto oli Rakkaus ja toisto Teatteri Takomossa tänään 30.03.2019, mukaan lukien Eeva-Liisa Mannerin teos Poltettu oranssi. Kuinka pelottava ääni on miehen askel, auktoriteetiin, uhkaajan. Takomo on oikein sopiva paikka tälle, mutta tämän voisi nähdä kiertueella myös Kiasmassa, Keskuspuistossa ja Lapinlahden mielisairaalassa, nyk. Lähteellä. Mannerin mielestä näytelmä on leikkiä - Spiel, play. Psykologista twisteriä voi pelata näinkin, improillen, mutta omilla säännöillä. Dramaturgi ja ohjaus Katariina Numminen.

Takomoteatteri - Teatteri Takomo on luotettava paikka jossa silmien edessä tapahtuu jotain uutta. Eeva-Liisa Mannerin Poltettu oranssi teos muuntuu koskettelevaksi näytelmäksi. Miten toteuttaa teatterin lavalla psykiatrian tunteiden siirto? No leikkisästi, leikillä.

Kuten Manner kirjoitti, miksei teatteri, näytelmä ole leikkiä, kuten saksankielen sanassa Spiel.

Saako pokka mennä, koska vihelletään peli poikki, tapahtuuko se eri kohdassa näytöksiä? Mikä on suomenkielinen vastine flowlle, onko se leijua, muuntua, kellua, antaa aaltojen hyväillä. Virrata, tulla yhteen, lipua, sujua, solmia, valua, vuotaa ja laskea. Laskea koskenlaskua niinkuin Tom of Finlandin tyynyssä ja Väinö Katajan Koskenlaskijan morsiamessa.

Ja kyllä lavalla leikitäänkin. Ja annetaan käskyjä. Lavalla on sinne tänne ripoteltu perusväreissä olevia leluja tai muita tavaroita. Katse seuraa.

Kuka pitää valtaa. Kuka ottaa vallan.

Tätä näytelmää on mukava katsoa, seurata katseella, mitä tapahtuu mennessä keltaiselle esineelle. Mitä kulta symboloi. Saako näin lähelle tulla. Miksi tuolla on noin kummalliset vaattet, ei, nyt hän on valmis, kokonainen heppatyttö, heppahullu. Olinko tuollainen itsekin.

Hevoset.
Aina kun tyttö tai nainen kertoo hevosharrastuksestaa, niin poika tai mies kysyy, onko se seksuaalista.

Kengät.
Esityksessä on pitkä kenkäfetisistinen kohtaus, kauniita, viktoriaanisia saappaita nauhoitetaan kiinni. Soiko silloin Ravelin Bolero? Minulle tuo laulu on ollut ennen, 90-luvulla, juuri pukeutumisen ja rakentamisen musiikkia, kun kerros kerrokselta pukeuduttiin, fetisistisesti, nauttien, ajan kanssa. Tietenkin se on riitti. Fetisistinen rituaali, ehkä sadomasokistinen, jos palvelija nauhoittaa. Viktoriaaniset saapikkaat ennen vetoketjun keksimistä.

Kengät ja kenkien sitominen ovat miesten kirjoittamia unientulkintoja, jungia. Tämä freud oli vanha kokkelia vetävä ukkeli, joka näki kaikessa Sauronin silmiä...

Tässäkin patriarkaatti on mielenterveydenhoitoa, mutta onko hoito kohdillaan.

Mitä saa tehdä, tunteita ei saa siirtää, koskettaa ei saa.

Rakkaus ja toisto - jännittävää tämän rinnalla olisi lukea Laura Lindstedtin Ystäväni Nataliaa.

Kuinka hirveältä kuulostaa miesten askelten kaiku, paino, lähestyminen.

Näin tämän medialipulla, kiitos siitä. Se oli päivänäytös, eikä matineat ole ollenkaan hullumpia tapoja viettää päihteetöntä elämää.

Kiinnostavaa olisi nähdä myös yleisökeskustelut, tai yleisökeskustelu, jossa psykoanalyysi on teemana. Näytännöt jatkuvat toukokuulle. Suositus grandemus.

Kosketteleva, leikkisä, kokeellinen, jännittävä & psykologinen tunteensiirto oli Rakkaus ja toisto tänää 30.03.2019.

Tekijäloota:


Dramaturgia ja ohjaus: Katariina Numminen
Näyttelijät: Joanna Haartti, Joonas Heikkinen, Tuomas Rinta-Panttila, Laura Rämä
Tila- ja valosuunnittelu: Salla Salin, Heikki Paasonen
Pukusuunnittelu: Maria Sirén


Teatteri Takomon sivulla kerrotaan:

"
Ohje. Sääntö. Halu. Huone. Mittakaava.
Haavottuvaisuus. Pokka. Koskettaminen.
Rytmi. Minimalismi. Tila.
Yhtäaikaisuus. Näkökulmien vaihdokset.
Toistopakko. Tihentymä. Uni.
Hevonen. Parta. Peruutus. Näky.
Ele. Tauko. Toisto. Leikki.

Au. Oi. Au. Oi.

Rakkaus ja toisto -esitys perustuu yksinkertaisille aineksille, joita tutkimalla, toistamalla, varioimalla syntyy esityksen maailma. "


Kuvat Teatteri Takomon fb-sivulta



Nämä kuvat mitkä näyttävät minun ottamilta, ovat minun ottamia. 


Rakkaus ja toisto -tapahtumasivua voi seurata facebookissa, tapahtumassa 



Annetaako Mannerille puheenvuoro Elävässä arkistossa?



Eeva-Liisa Mannerin haastattelu
Julkaistu: 23.3.1968
Ohjelmasta: Mosaiikkia
Kuva: Eeva-Liisa Manner lepää seeprataljalla. (1968) / YLE kuvanauha

Mutta mitä Manner itse puhui, tässä allaolevassa haastattelussa hän sanoo teatterin olevan huora, ja että hänellä on viha - rakkaussuhde teatteriin - verrattuna kirjoihin.

Eeva-Liisa Mannerin haastattelu
Julkaistu: 14.5.1985
Ohjelmasta: Denna färd. Tämä matka. Eeva-Liisa Manner.
Esiintyjät: Eeva-Liisa Manner
Kuva: Eeva-Liisa Manner. (1985) / YLE kuvanauha


Rakkaus ja toisto sosialistisessa mediassani: 


asiaan liittyvät ja liittymättömät tviitit, viserrykset, instat:






Kosketteleva, leikkisä, kokeellinen, psykologinen ja jännittävä tunteensiirto oli Rakkaus ja toisto @teatteritakomo tänään 30.03.2019, mukaan lukien Eeva-Liisa Mannerin Poltettu oranssi. Kuinka pelottava ääni on miehen askel, auktoriteetiin, uhkaajan. #teatteriTakomo on oikein sopiva paikka tälle, mutta tämän voisi nähdä kiertueella myös Kiasmassa, Keskuspuistossa ja Lapinlahden mielisairaalassa, nyk Lähteellä. Mannerin mielestä näytelmä on leikkiä - Spiel, play. Psykologista twisteriä voi pelata näinkin, improillen, mutta omilla säännöillä. #rakkausjatoisto Dramaturgi ja ohjaus Katariina Numminen #KatariinaNumminen. #eevaliisaManner #PoltettuOranssi. #teatterinlumoa #teatterinlumoa2019 #teatterissa #teatteri #theaterposter #theatreposter #theateradvert #theatreposters #teatterinlumoa.
Henkilön Satu Ylävaara (@satuylavaaraphotography) jakama julkaisu