maanantai 7. lokakuuta 2019

Huikea, rankka, reipas ja hersyilevä Everstinna näytelmä ensi-ilta kantaesitys 2.10. Helsingin kaupunginteatterilla

Pidänkö vai enkö. Noudattaako kirjaa vai meneekö metsään, uppoaako suohon? Harvoin sitä näin binäärinen ping pong -ottelu käynnistyy esityksen jälkeen. Hienohan se oli, vaikuttava, rohkea. Heidi Herala vähintäänkin elämänsä roolissa. Olenko mukavuusalueella vai jossain tahmeassa, painajaismaisessa. Everstinna -näytelmän ensi-ilta kantaesitys 2.10.2019.

Everstinnan kaksijakoinen maailma tuntuu rimpuilevan pääkopassa standing ovation -taputusten jälkeenkin. Selviytymistarina on syystäkin turvakotien lukulistalla.

Jos on kyllästynyt spermassa liukastelun markkinointiin, niin tässä on taatusti esillä naisen seksuaalinen kasvu, ja vittu, ja väki. Vitun väki eli voima, alkuvoima. Yhtä hurja ja myyttinen ja pelottava kuin suo.

Niukassa rekvisiitassa toimiva neonvälke muistutti sekä näytelmää BENT kuin musikaalia Kevät koittaa Hitlerille.

Hieno, ja karmea rinnastus nykypäivän turvapaikanhakijoihin oli tuon ajan tp-hakijat, jotka olivat joko sikaarijengiä eli rikkaita juutalaisia, eli koulutettuja, sivistyneitä ihmisiä. Heille ei fasistit halunneet antaa turvapaikkaa, koska olivat rikkaita.

Näytelmän oudoin hetki oli kun #Everstinna viskasi evärstin uniformun pois lavalta, mutta tuppivyö kietoutui, kieroutui rekvisiittana olleen kelohongan hoikan varren ympäri, kuten tarinan käärme 🐍 ~ korkeasti arvostetun miehen tekemä väkivalta jallitettua naista kohtaan.

Teatterille kävellessä ajattelin Tsehovin 3 sisaren hurmaantumista upseereihin jotka pistivät uneliaan kyläpahasen eloon. Kävikö samoin #Everstinna'lle kun 200 000 saksalaista marssi saappaat kiiltävinä pohjoiseen tuoden Euroopan tuulahduksia, suklaata ja muutakin herkkua.

Osassa meänkieltä h:t eivät osuneet kohilleen kuten " natsit tekivät " kun olisi pitänyt olla " natsit teit". Mutta ehkä se oli yleisölle ystävällisempää. Itse olisin aloittanut meänkielelä, ja vähentänyt edetessä, tosin jättänyt mehevimmät tragikoomisen, julmat ja tarhat havainnot meänkielisiksi. Mutta Torniojokilaakson Suåmen puolen meänkieli elää ja muuttuu, eri aikoina, ja voi olla, että kahden kylän välillä voi tulla tinkaa, kumpaankhaan rakhoon se hoo panhaan.

Olen teatterissa nähnyt viikossa julmia komedioita: #Everstinna, Gabriel tule takaisin, Pelle ja Tsehovin Lokki. Tänää Everstinnan ensi-illassa tunteet, muistot, historia risteilivät Kariniemen sinisestä ränsistyneestä huvilasta, musiikin kautta tän päivän fasismiin.

Everstinna on siinä mielessä hankala, eli monipuolinen ja -säikeinen teos, koska tunsin Annikki Kariniemen, vaikka tämä ei missään nimessä ole yks yhteen eikä ees kahteen elämänkerta Kariniemestä. Vaan Annikin kirjat Erään avioliiton anatomia, Veren kuva ja Veren ikävä toimivat pohjana parsisuhdehelvetille ja salskea upseerin palvonnalle.

Näytelmänä tulee vielä selvemmin ilmi, kuinka Everstinnalla ei ollut omaa itseä, hän ei ollut kehittynyt aikuiseksi naiseksi, vaan eversti oli nitistänyt hänestä jo kaiken kun everstinna oli pieni lapsi. Vain pieni lapsi.

Everstinna on ääripäitä, kipu ja hurmos, hiiri ja kissa, nainen ja mies, suomi ja saksa, vapaus ja armeija, sota ja rauha, yksityinen ja julkinen.

Erinomaista työtä, joka uskalsi ottaa myös riskejä.

Tänään elikkäs 4.10.19 #Everstinna oli vielä parempi, feministinen groteskius ja vapaus Lina Wertmullerin tyyliin, ja olihan se kova veto. Ja olihan siinä vaudevilleä, weimarin ajan kabareeta, sarjakuvaa ja kaikkea, erä maata. Ja koskettavampikin oli, jos mahdollista. Jaettu kipu, ja olo, tarina, selviytyminen.


Heidi Herala pääroolissa, vahvana ja heikkona, jos vain tällaisia ääripäitä ajatellaan, Annikkina ja Everstinnana. 


Tekijäloota


Rosa Liksom - Susanna Airaksinen
EVERSTINNA
Väkevä ja unohtumaton

Heidi Herala

Susanna Airaksinen
DRAMATISOINTI JA OHJAUS

Vilma Mattila
LAVASTUS JA PUVUT

Vesa Ellilä
VALOSUUNNITTELU

Johanna Puuperä
ÄÄNISUUNNITTELU JA SÄVELLYS

Aino Hyttinen
NAAMIOINTI JA KAMPAUKSET

Merja Turunen
DRAMATURGI


Pääjohtaja Kari Arffman ja kirjailija Rosa Liksom Helsingin kaupunginteatterin pienen näyttämön lämpiössä Everstinnan enskarihumussa 2.10


Everstinnan esittely Helsingin kaupunginteatterin pienen näyttämön lämpiössä 1.10. 


#Everstinna. Mikä kiehtoi, kiehtoo fasismissa tänä päivänä? Miksi natsit marssivat Munchenissä sankoin joukoin? Minkä tarinan kautta kerrotaan rasismista ja vihasta? Rosa Liksomia ei hermostuta tuleva näytelmä, koska hän antaa aina vapaat kädet tekijöille. Hänen työnsä on tehty, kun romaani Everstinna on valmis. Julkaistu.



Everstinna sosialistisessa mediassani: 

Teosesittelyssä 1.10. lämpiössä:


Rosa Liksomia ei hermostuta tuleva näytelmä, koska hän antaa aina vapaat kädet tekijöille. Hänen työnsä on tehty, kun romaani #Everstinna on julkaistu:




Ja laitetaanpa tähän myös kaupunginteatterin avajaiskarnevaaleista elokuun puolesta välistä:


Muistiinpanoja:
Propagandaa on aina ollut. Göbbels hioi natsien propagandakoneiston amerikkalaisen mainosmaailman opaskirjojen pohjalta. Ne kaikki olemme äärimmäisen alttiita propagandalle eli mainoksille, Rosa Liksomin #Everstinna teoksen taustoista.Helsingin kaupunginteatterin avajaisissa oli esittelyssä Liksomin #Everstinna jossa pohjoisen vahva nainen hurahtaa fasismiin. Mitä historiasta opitaan? Mitä voimme tehdä tänä päivä äärioikeiston ja vihan yhä noustessa?







Rosa Liksom ei hiljene Ylitornion pappilassa Everstinnan tapahtumassa kesäkuussa


Rosa Liksomin Everstinnan tarina on ihmisen hurahtamista utopian tarjoajiin, manipulojien ja markkinastrategien tarkkaan laadittuun äärioikeiston propagandaan, joka tarjoaa helppoja ratkaisuja tässä suuressa murroksessa eläville ihmisille jotka pelkäävät tuntematonta.

Rosa Liksomin Everstinnan tarina on ihmisen hurahtamista utopian tarjoajiin, manipulojien ja markkinastrategien tarkkaan laadittuun äärioikeiston propagandaan, joka tarjoaa helppoja ratkaisuja tässä suuressa murroksessa eläville ihmisille jotka pelkäävät tuntematonta Kirjailijatapaaminen Rosa Liksomin Everstinnan tarina alkaa ääriään täynnä olevassa Ylitornion wanhassa pappilassa, osana Väylän festivaaleja, tänään 27.06.2019:



Rosa Liksomin Everstinna eduskunnan kirjapiirissä Oodissa. 

Ideologioiden trilogiassa Hytti Nro 6 käsitteli kommunismia, Everestinna fasismia ja seuraavaksi sitten Amerikka ja kapitalismi.







sosialistisesta mediastani, instasta, avajaiskarnevaaleista: