keskiviikko 13. marraskuuta 2019

Aleksis Kiven päivänä Sari Melleri lausuhe loppumonologin näytelmästä Lea, ja Making of Lea, Suomalaisen Kirjallisuuden Seuralla

Tämä päivä 10.10.2019 se on ollu yhtä juhlaa, ja kuoharin kittaamista kili kili kuplivaa! Aloitimme Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran juhlasalista, jossa Aleksis Kiven päivänä nostimme lasin kuoharia - siis kuohuviiniä, kuohari ei tässä tarkoita ammattia. Vaikka Kiveen liittyisikin. Näimme siellä mm Sara Mellerin spektaakkelinomaisen esityksen, Lean loppumonologin näytelmästä Making of Lea.


Upea, maaginen, koominen ja herkkä Lean loppumonologi Charlotte Raan aksentilla Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran juhlasalissa, esittäjänä, jakajana ja diivana ainutlaatuinen Sara Melleri lausuhi. 10.10.2019 Stenan eli Aleksis Kiven pänä.






Aleksis Kivi ja suomalaisen teatterin synty


"Aleksis Kiven päivän matineassa juhlistetaan Lea-näytelmän kantaesityksen 150-vuotisjuhlavuotta ja julkistetaan Kiven neljän pienoisnäytelmän uusi kriittinen editio: Yö ja päivä. Lea. Alma. Margareta. Kriittinen editio. Toim. Pentti Paavolainen (päätoimittaja), Sakari Katajamäki, Ossi Kokko, Petri Lauerma, Juhani Niemi ja Jyrki Nummi. SKS 2019.

Ohjelma

Tervetuloa! toimituspäällikkö Sakari Katajamäki

Lea ja suomalaisen näytelmän kevät, päädramaturgi Juhani Koivisto

Näyttämökelpoisuus ja sukupuoli – näkökulmia Aleksis Kiven naisroolien esittämiseen, professori Hanna Suutela

Kiven pienoisnäytelmät ja suomalainen teatteri, dosentti Pentti Paavolainen
Charlotte Raan monologi Making of Lea -esityksestä, näyttelijä Sara Melleri

Malja Aleksis Kivelle ja Lean 150-vuotiaalle ensiesitykselle!"


Aleksis Kivi kirjoitti yllättävän monta kirjaa ja tarinaa, joidenka pääosassa on nainen. Tilaisuudessa julkaistussa neljän pienoisnäytelmän kriittisessä editiossa kolme neljästä on myös otsikoitu naisen nimeksi. Myös neljäskin voisi otsikoida päähenkilönsä mukaan.

Tunsiko Kiwi tuon Ivanhoen? Jossa rinssi kohtaa Rebekan, joka on eksotisoitu, erotisoitu. Miehinen katse, seksismi. La belle juive, kaunis juutalaisnainen.

Loppumonologin tärkeys, miksi monologeja pitäisi poistaa näytelmästä? Eihän oopperastakaan poisteta aarioita!

Emme tiedä, miksi oikein Aleksis Stenvalli ei tullut Making of Lean enskariin. Saamme ainakin sen seitsemän selitystä. Eikö ollut housuja eikö riihikuivaa, hävettikö, nöyryyttikö. Jännittikö, että yleisö ei pidä, ettei karvostelijat pidä. Ettei yleisö ymmärrä, ettei yleisö uskalla ymmärtää taidetta, jos sirkus, saksalainen silmänkääntäminen ja humpuuki on helpompaa kuin näyttämötaide. Entä jos huomaa oman täydellisyyden, entä jos huomaa omat virheet. Jos tulkinta on väärä? Valtavat ennakkoodotukset? Jos umpiruotsalainen Raa sekoaa, siis myös sanoissa? Pelkäsikö epäonnistumista? Oliko huonossa hapessa? Charlotte Raa´ta kyllä juhlittiin, jumalattarena ja suuren maailman diivana. Miksi kiinnitettiin huomiota, ettei Raa osaa suomea? Lauloivathan oopperalaulajat sujuvasti italiaa, vaikkeivät ymmärtäneet höykäsen pölähtävää mistä laulavat. (Lea ja suomalaisen näytelmän kevät, päädramaturgi Juhani Koivisto).

Täytyykö päähenkilön olla nainen? Siis onko Leaa näyttelevä ihminen olla mies, kuten tähän asti. Miksi. Miksei nainen? Näyttämökelpoisuus? Kuka esittää, kuka valitsee? Miesten rollit on slevät, mutta kuka tyttö Suomesta tekee?
(Näyttämökelpoisuus ja sukupuoli – näkökulmia Aleksis Kiven naisroolien esittämiseen, professori Hanna Suutela )

Hirveän hauskaa oli tieto, että 8.5. esiintyi illusionisti, jolloin Lean esitys perutaan.... vrt Making of Lean saksalainen avantgarde yliluonnollinen ekloplasmashow....

" Lea on Aleksis Kiven kirjoittama näytelmä, jonka ensi-ilta oli 10. toukokuuta 1869 Helsingin Nya Teaternissa. Se oli ensimmäinen teatterilavoilla virallisesti esitetty Kiven näytelmä, jolla oli suuri merkitys koko suomenkielisen ammattiteatterin syntymiselle. Lea osoitti, että vakavasti otettavaa ja laadukasta teatteria voidaan tehdä myös suomeksi. Näytelmän synnyttämän innostuksen johdosta perustettiin samana syksynä Suomalainen Seura, jonka draamaosastosta puolestaan syntyi vuonna 1872 nykyisen Kansallisteatterin edeltäjä Suomalainen Teatteri. " wikipedia Lea 




tämä on käsittelemätön kuva, aito hetki, Saran, Lean ilme 

Sosialistisesta mediastani:








Juha Hurne: Making of Lea spektaakkeli Kom-teatterissa ensi-ilta ja kantaesitys 15.02.2019 tänään #MakingofLea @kom_teatteri Hurmeinen, hurmoshenkinen, hurmoksellinen ja huru-ukkojakin huru mykke. Aleksis Kiwen aikaan julkaistiin Lajien synty ja Liisa ihmemaassa. Hurme itse kapellimestarina taikoi esiin sekä informatiivista ajankuvaa ja vekkulia kekkulointia. Julisteen poptaiteesta näyttämön mykkäelokuvan, länkkärin ja amerikkalaiseen tv shown virittämään / värittämään loisteliaaseen näyttelemiseen, jossa jokainen sai olla vuorollaan parrasvaloissa - halvoissa kulisseissa. Monia yhtymäkohtia tähän aikaan. Suomen kiälen juhlaa... Näin tämän nyt toisen kerran. #SaraMelleri @saramelleri ja #PaavoKinnunen vierailevina tähtinä. Juha Hurme on mahduttamisen ja virittämisen mestari. Kaikessa mitä hän tekee on läsnä sekä lämpö että hulluus. Hulluus ottaa riskejä, tehdä omannäköistä, viihdyttävää ja haastavaa historiantutkimusta, kirjallisuudentutkimusta, kansanperinnettä, pölhöyttä. #kantaesitys #enskari #ensiilta #JuhaHurme #teatterinlumoa #teatterissa #teatterinlumoa2019, #theater #theatre #perfect #theateradvert #theatreAdvert #theaterposter #helsinki #finland ensi-illassa. Ensimmäinen kuva Alexis Kiven pysti Kansallisteatterissa. Lisäsin vain hymyn. Voittajan on helppo hymyillä. Näin 150 vuoden päästä.
Henkilön Satu Ylävaara (@satuylavaaraphotography) jakama julkaisu







Ihana, hölmö, jännittävä ja älykäs Making of Lea ennakko spektaakkeli Kom-teatterissa 13.02.2019 @kom_teatteri #KomTeatterissa #KomTeatteri #MakingofLea #väliaikatviitti #välitaukotviitti Mukavaa kuulla saksankieltä niin tässä kuin Harrietissakin. Mukavaa päästä taas kuun pimeämmälle puolelle Lucifeeruksen kanssa... Saapasnahka-torni väliviivalla on nii huikea kirjassa ja kuvituksena ja teatterissa Ryhmis, 2017 Suokissa ja Turun kaupunginteatterissa 2017-2018. Aleksis Kiwen pöksyjen vyötärö on hyvin alhaakka, niin tässäkin kuin Ateriassa, Juho Milonoff on oikein sopeva Alexis Stenvall. Mainioksi havaittu esitys, kutsuvieras kiittää ja kumartaa - vaikka silloin pyllistää toiseen suuntaan. Jokainen saa vuorollaan loistaa, @saramelleri #SaraMelleri (tuttu Pesärikosta) on suuri ruotsalainen näyttelijätär, diiva joka esittää Leaa, pääroolia, osaamatta sanaakaan Suomea. Paavo Kinnunen on tuttu Lauri Maijalan 7 veljeksestä, ja tässä hän ön Kaarlo Bergblom, joka ei ehi lukea seitsemän miestä -romaanin kässäriä. Esityksen jälkeen Juha Hurme selitti taustaa, kuinka on viettänyt 18 vuotta Aleksis Kiven näytelmän Lean kanssa. Translitteroin keskustelua tuonnempana blogiin. #teatterinlumoa #teatterinlumoa2019 #teatterissa #teatteri. Huimaa oli naisten vahva läsnäolo ja ääni teatterintekemisessä, kun aikakaudella miehet vetivät myös naistenroolit. Ja Kiwi halusi Leaksi ehdottomasti naisen. Näin ymmärsin Pentti Paavolaisen ohjelmasta., jonka kuuntelin @yleareena'sta.
Henkilön Satu Ylävaara (@satuylavaaraphotography) jakama julkaisu

mitä tapahtui SKS:llä ennen Leaa?