Teatterin lumoa - kuvallinen teatteriblogini

Teatterin lumoa - Satu Ylävaaran kuvallinen teatteriblogi

torstai 1. helmikuuta 2024

Alice Birch: Erään itsemurhan anatomia, Suomen kantaesitys 1.2.2024 &&Revontuli

ERÄÄN ITSEMURHAN ANATOMIA. Kolme naista, kolme aikakautta. Yksi yhteinen tragedia. ⭐⭐⭐⭐ pojoja 4/5. &&Revontuli eli Espoon teatterilla. 

Alice Birch: Erään itsemurhan anatomia, Suomen kantaesitys 1.2.2024, Espoon teatterilla. Teatterivuosi 2024 on alkanut komeasti.

Yhteistyössä Teatteri Metamorfoosi, Circo Aereo ja Espoonteatteri.fi

Suosittelen, kiitos lipusta Espoon teatterille.

Kolme naista, kolme aikakautta. Yksi yhteinen tragedia. Näyttämöllä on kolme tasoa, kerrosta. Kolme porrasta. Kolme luokkaa? KOlme naista. Eri aikakausina. Ketju.

Ylinnä mennyt, äiti, 1970-luku.

Keskellä nykyaika, tytär, 2000-luku.

Alinna tuleva, tyttären tytär, 2030-luku.


Tai kaikki kerrokset, tasot ovat tässä ajassa. Jonka katsoja kokoee, näkee. Vuorosanat sanotaan kerroksissa vuorotellen, välillä useampi taso sanoo saman. Risteilevät. Äidit, tyttäret. 

Osa tarinaa toteutetaan nukketeatterin keinoin. Se on kaunista, sopivaa. 

Vaikka aihe on rankka, niin ennen välitaukoa saa nauraa. Kun ihminen käyttäytyy kuin ihminen. 

Sopii taideteoksena myös Espoo Cinén ja Rakkautta ja anarkiaa elokuvajuhlien tyyliin. 

Oikeasti. 

Äiti Carol fassbinderläinen tai saksalainen. Hänen spottivalonsa on keltaista ja ruskeaa, meripihkaa, kotoista, turvallista, lämmintä mutta myös ummehtunutta 70-lukua. Naisen asema. Asemaa. Rajattu tila.

Tytär Anna on pinkki, hänne spottivalonsa on vaaleanpunaista, samoin osa hänen vaatteistaan. Silti hän vetää huumeita.  

Tyttärentytär Bonnie taitaa olla sininen, hänen spottivalonsa on sininen. 

Nukketeatteria. Nykyteatteria. 

Prosessoin vielä. Suosittelen ⭐⭐⭐⭐

4/5 tähteä, vähintään. 


Teatterissa pitääkin olla sisältövaroituksia. 



Näyt­te­li­jät: Samuli Nordberg, Eero Ojala, Pauliina Palo, Riina Tikkanen, Terhi Suorlahti, Roosa Söderholm, Senna Vodzogbe


Työ­ryh­mä:

Teksti Alice Birch

Ohjaus Davide Giovanzana, Sanna Silvennoinen

Käännös Reita Lounatvuori

Kään­nök­sen sovitus Mimmi Ahonen, Sara Koiranen

Dra­ma­tur­gian as­sis­tent­ti Sara Koiranen

Va­lo­suun­nit­te­lu Juho Rahijärvi

La­vas­tus- ja pu­kusuun­nit­te­lu Mirkka Nyrhinen

Sä­vel­lys ja ää­ni­suun­nit­te­lu Viljami Lehtonen, Maija Ruuskanen

Nuk­ke­tai­tei­li­ja Elina Sarno

Kuis­kaa­ja Aino Ojanen, Sara Koiranen

Om­pe­li­ja Minna Kiiskinen


Tuo­tan­to­pääl­lik­kö Luc Gérardin

Tuo­tan­to Teatteri Metamorfoosi

Yh­teis­tuo­tan­to Circo Aereo ja & Espoon teatteri

Tukijat Wihurin säätiö ja Uudet klassikot

Re­si­dens­si Tampereen Työväen Teatteri

Oi­keu­det Anatomy of a Suicide -näytelmän dramaturgiset oikeudet ovat myönnetty Näytelmäkulma - Nordic Drama Corner Oy:lle.




ERÄÄN ITSEMURHAN ANATOMIA 01.02.2024 Espoon kaupunginteatterilla kautena 31.1.-6.3.2024.

GENRE PUHETEATTERI 

KIELI SUOMI 

IKÄ­SUO­SI­TUS 16+




Taustaa Espoon teatterin sivulta :

Alice Birch on brittiläinen näytelmäkirjailija ja käsikirjoittaja, jonka näytelmiä on tilattu mm. Royal Shakespeare Companyn ja Lontoon The National Theatren arvostetuille lavoille. Hänen tunnetuimpiin näytelmiinsä kuuluu muun muassa [blank] (2019) sekä Revolt. She Said. Revolt Again. (2016). Birchin vakiintunut työpari on Katie Mitchell. Heidän yhteistyönsä on poikinut useita näytelmiä: Ophelia’s Zimmer (2015) ja Elfriede Jelinekin runoteoksen pohjalta sovitettu Schaten (2016) luotiin molemmat berliiniläiselle Schaubünhe -teatterille; Anatomy of Suicide, josta Birch palkittiin Susan Smith Blackburn – palkinnolla, syntyi Lontoon Royal Court Theatrelle. Birch on sovittanut Mitchellin kanssa myös Marguerite Duras’in Maladie de la Mortin ja Virginia Woolfin Orlandon. Birch sovitti tv-sarjan Normal People yhteistyössä Sally Rooneyn ja Mark O’Rowen kanssa ja sai Emmy-ehdokkuuden työstään. Hän työskenteli HBO-sarja Successionin toisen kauden story editorina ja toimii tällä hetkellä pääkirjoittajana ja -tuottajana tv-sarjassa Dead Ringers, jonka pääosassa on Rachel Weisz. Birchin esikoisfilmi Lady Macbeth voitti vuonna 2017 viisi British Independent Film Awards -palkintoa, joista yksi myönnettiin parhaasta käsikirjoituksesta.


Tietoa && Espoon kaupunginteatterin sivulta:

" Äiti, tytär, tyttärentytär. Kotiäiti, addikti, lääkäri. Kolmen naissukupolven tragediat kietoutuvat yhteen näyttämöllä jatkumoksi, jota on mahdotonta paeta. Naisten tahto kirjoittaa omat kohtalonsa uusiksi ei kuitenkaan sammu milloinkaan.

Palkitun näytelmäkirjailija ja käsikirjoittaja Alice Birchin Erään itsemurhan anatomia on ainutlaatuinen näytelmä, jossa itsemurhan trauma kaikuu yli sukupolvien ja läpi aikojen. Ympäri maailmaa esitetty ja ylistetty näytelmä nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa &&:n näyttämöllä.

Kolmen naisen elämät kolmella eri aikakaudella – Carol 1970-luvulla, Anna 2000-luvulla ja Bonnie 2030-luvulla – lävistävät toisensa teoksessa uudelleen ja uudelleen. Kolme samanaikaisesti näyttämöllä esitettävää ja toisiinsa limittyvää tarinaa kommentoivat toisiaan terävällä huumorilla, kauniilla kielellä ja pysäyttävillä hetkillä.

Ohjaajat Sanna Silvennoinen ja Davide Giovanzana luovat omassa tulkinnassaan poeettisen maailman, jossa uniikki näytelmä herää henkiin musiikin, nukketeatterin ja fyysisen teatterin keinoin. Unenkaltaiset kuvat vyöryvät kokijoiden ihon alle, jättäen jäljen pitkäksi aikaa.

“Luettuani näytelmän olin shokissa, pökerryksissä ja hölmistynyt. Tunsin, että tämä on kriittisen tärkeä tarina, jossa tarkastellaan trauman periytymistä. Itse tekstistä kumpuaa kysymys siitä, minkälaisen taakan voi jättää lapsilleen, jopa lapsenlapsilleen,” selittää Davide Giovanzana. ”Tarinan ydintä ei ole kirjoitettu perinteisen tarinan keinoin, joten sitä ei voi myöskään esittää tavanomaisin tavoin. Kun tapasin Sannan, keskustelimme taiteellisista kiinnostuksen kohteistamme ja ymmärsin välittömästi, että tämän uniikin näytelmän voi tehdä vain yhteistyössä hänen kanssaan. Valitsemamme lähestymistapa kietoo yhteen naturalistisen käyttäytymisen, teatterinuket, fantasian, tanssin, laulun ja lopulta sirkuksen. Se kuljettaa yleisön poeettiselle ja lumoavalle matkalle, jolla tutkitaan elossa olemisen olemusta.”


TUOTANTO Teatteri Metamorfoosi, && ja Circo Aereo

NÄYTTÄMÖ &&Revontuli

KESTO 2,5 t, sis. väliajan

KIELI suomi

TEKSTITYS ei tekstitystä. Juoniselostus saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Kannattaa katsoa ensin, ja lukea juoniselostus jälkeen päin. 

Baari Juorun seinällä on heijastettuna henkilögalleria ja heidän värinsä.


VAROITUKSET Itsetuhoisuus, päihdeaddiktio. Teatteriusvaa. Ikäsuositus 16+



Taustaa Espoon teatterin sivulta:


Sanna Silvennoinen on sirkustaiteilija, ohjaaja ja koreografi. Hän on valmistunut nykytanssijaksi Amsterdam Hogeschool voor de Kunsten:sta ja toimii yhtenä nykysirkusryhmä Circo Aereon taiteellisista johtajista. Hän pokkasi tänä vuonna Sirkuksen lumo -palkinnon yli 20 vuoden ajan tekemästään monipuolisesta työstä: ilman hänen arvokasta taiteellista panostaan suomalainen nykysirkus näyttäisi hyvin erilaiselta. Silvennoinen yhdistää ohjauksissaan monipuolisesti taiteen eri osa-alueita tuoden yhteen tanssin, teatterin, sirkuksen, musiikin, kuvataiteen ja performanssin tekijöitä. Aiemmin hän on työskennellyt sirkuskoreografina mm. Suomen Kansallisoopperassa ja Kansallisteatterissa. Silvennoisen ohjaustöihin lukeutuu muun muassa yleisömenestykset Talvisirkus Rakkaus, Lion – The Weird and Magical Abracadabra Lion Shown sekä klovni Thom Moncktonin sooloteokset The Pianist ja The Artist. 
 
Davide Giovanzana on teatteriohjaaja, pedagogi ja tutkija. Hän opiskeli figuratiivista maalausta Genevessä, Lecoq-pedagogiaa Brysselissä, ja on suorittanut tohtorin tutkinnon Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa. Työssään Giovanzana yhdistää fyysisen teatterin, teatterin ja median ja poliittisen komedian keinoja. Hän on toiminut näyttelijäntyön, dramaturgian, ja taiteellisen tutkimuksen opettajana yli 20 vuotta ja opettanut niin näyttelijöitä, tanssijoita, ohjaajia kuin sirkustaitelijoita. Hän on asunut ja työskennellyt Euroopassa, Yhdysvalloissa, Lähi-idässä ja Afrikassa. Muutettuaan Helsinkiin, Giovanzana perusti Teatteri Metamorfoosin vuonna 2006 ja työskenteli kansainvälisen MasQue naamioteatterifestivaalin taiteellisena johtajana vuosina 2007-2015. 
 
Vuonna 2019 Giovanzana ja David Kozma perustivat New Theatre Helsingin, joka toimii tilana Suomen ulkopuolella syntyneille taiteilijoille ja yhteisöille, jotka eivät ole edustettuina institutionaalisen Suomen lavoilla. Vuonna 2020-21 hän työskenteli taiteellisen tutkimuksen vierailevana professorina Teatterikorkeakoulussa. Tällä hetkellä Giovanzana toimii näyttelijäntyön lehtorina Tampereen yliopistossa (Näty). Hänen viimeisimpiä ohjaustöitään ovat mm. Stefano Massinin Lehman-trilogia (2020), Survival Kit (2021) ja Albert Camusin Sivullinen (2021). Giovanzana on ohjannut Talvisirkuksen kahdesti: play (2017) ja Kosmos (2013).