Teatterin lumoa - kuvallinen teatteriblogini

Teatterin lumoa - Satu Ylävaaran kuvallinen teatteriblogi

sunnuntai 25. lokakuuta 2020

Kinky boots musikaalin syötävän hyvää menoa Tampereen Työväen Teatterissa - kaikissa sateenkaaren väreissä 16.10.2020

Seksikäs ja iloitteva Kinky boots musikaali täytyy ihan itse kokea, elää ja nauttia. Elokuvasta nautin aikoinani täysillä. Myös tästä, vaikka musiikki on eri. Tampereen Työväen Teatterin versio on täyttä tavaraa. Se on sekä uskottavampi ja kotikutoisempi, läheinen, hikinen, kimaltava, romanttinen ja viihdettä koko rahan edestä. Niin pikkujouluun, arkeen kuin viikonloppuunkin. 

Kuumin kohtaus oli nyrkkeilymatsi, jossa oli päheimmät asut ja makeimmat peruukit. Syötävän hyvää menoa Tampereen Työväen Teatterissa - kaikissa sateenkaaren väreissä 16.10.2020.


Tervetuloa fantasiaani...

Päähenkilöinä ovat Charlie ja Lola. Ensin mainittu on tavallinen ja kiltti brittimies, poikaystävämatskua, joka elää ihan oolsprait, vaikka dominoivat bimbo tyttöystävä haluaa heidän muuttavan Lontooseen ja muuhun juppitouhuun, ja haaveilee 900 punnan pinkeistä korkokengistä. Jotka eivät ole edes kinkyt. Usch. 

Charlie ei kuitenkaan halua teit isän astumaan eli ei halua jatkaa suvun kenkätehtaalla. Mutta kun isästä aika jättää, on Charlie monen äärellä. Mitäkö tehdä. Mitä valita.

Eräänä iltana pimeällä kadulla Charlie kohtaa Lolan, tai kuulee hänet. Naisen ahdingossa. 

Tyhmät miehet ahdistelevat Lolaa, tai huutelevat inhottavasti, tai aikovat aggressiivisesti hyökätä. Mutta Lola osaa puolustautua, hyökätä, ja hän täräyttää kinky bootsillaan seksikkäällä punaisella saapikkaallaan. 

Mutta hän täräyttää vahingossa apuun tulevaa Charlieta.

Drag queen Lolan pukuhuoneessa Charlie huomaa, ettei Lola ollutkaan se haavoittuvainen nainen ahdingossa. Ainakaan fyysisesti. Ainakaan ulkoisesti. Ainakaan julkisesti. 

Ja sitten lavalle tulevat Charlien eikun Lolan enkelit. Lolan enkelit upeine seksikkäine niukkoine pukuineen lehahtavat eteemme, eikä tiedä missä silmiänsä pitäisi. Tai kenessä. Jos heidän kiusoitteleva ja energinen show ei tunnu housuissa, kannattaa mitata pulssia.


On typerää ja valheellista luulla, että kotimainen musikaali olisi huonompi kuin ulkomailla. Joissa liput maksavat sata djollaria tai puntaa. Ja koko esitys on hyvin kaukana yleisöstä. Suomessa musikaali on jossain määrin halveksittu, tai ainakin vähätelty teatterin laji. Vaikka sen liput maksavat noin 78 euroa hyviltä paikoilta. Oopperan liput maksoivat yli satasen eturivin paikoista.

Näin tämän myös Helsingissä, kaupunginteatterilla pari kertaa. Ah. Vanhasta kööristä on mukana päähenkilöt Charlie (Petrus Kähkönen) ja Lola (Lauri Mikkola). Sekä Lolan enkeli (Jero Mäkeläinen), joka Tampereen Työväen Teatterin lavalla vatkaa, ja twerkkaa, ja on niin taipuisa, ettei silmiään usko. Koko poppoolla on taituruutta, mutta myös iloa sen esittämisen.

Tyttöystävän roolit ovat aina tylsiä, vain päähenkilön mahdollistajia. Tässä tyttöystävä Nicolaa näyttelee Eriikka Väliahde, joka oli järkyttävän upea vampyyri Anna täydellisessä lastennäytelmässä Pikku Vampyyri. Ja oli hän myös Fröken Julie pääroolissa vaikkakin kumisaappaat jalassa modernissa Strindberg-tulkinnassa. Tv:ssä ja suoratoistolla hän oli pääroolissa Pintaa syvemmältä, joka ennakoi buumia, jossa Suomen luonto, suot ja vesistöt tuhotaan, myrkytetään. Mutta tässä esityksessä Nicola on siis aivan hirvee bitch. 

Sivuroolissa oli myös Juha-Matti Koskela aikuisena tummapartaisena miehenä, vaikka hän oli pääosassa Papusena lastennäytelmässä Pikku vampyyri, jossa oli siis koululainen. Olisi suonut hänelle suurempaakin roolia, mutta en valita. 

Donin roolissa Hiski Grönstrand oli koulukiusaaja myös Pikku vampyyrissä. Tässä Don on esimerkki toksisesta machosta, joka ihastuu Lolaan, mutta kun Lola puhuu Simonin äänellä, niin Don hätkähtää. Voi olla ehkä vanhanaikaista, ettei Don tiedosta, että vimpan päälle stailattu itsevarma Lola on drag queen. Ehkä se on homofobiaa. Ettei uskalla, tai halua tunnistaa tunteitaan, että pitää myös miehistä. Tai vain miehistä. Tai vain miehistä mekoissa. Tai olevansa panseksuaali, kaikkiruokainen. 



Kun Turun kaupunginteatterin Cabaret musikaalin seremonimestari toivottaa yleisön tervetulleeksi sanoin Hyvät ystävät (suomeksi ja saksaksi), niin Kinky bootsien Lola toivottaa yleisön tervetulleeksi sanoin Hyvät naiset ja herrat. Ja kaikki siltä väliltä. 

Kumpikin toivotus toimii. Käsiohjelmassa kerrotaan lyhyesti drag queenin, transvestiitin ja transihmisen eroista. 


Erityisen koskettavaa on kun Simon pienenä poikana halusi pukeutua.ja olla miten halusi, olla oma itsensä, mutta isä kannusti vain nyrkkeilemään, äijäilemään, ja muuta myrkyllistä. En voi sanoiksi saattaa, millaista on nuorella tai nuortella aikuisiella, tai aikuisella, jonka vanhemmat hylkäävät. Kuin poikansa en ois -laulussa. 


Brittiläinen luokkayhteiskunta tulee esiin, kun kenkätehtaan työläinen Lauren (Emmi Kaislakari) onkin ihastunut pomon poikaan Charlieen... Tämä on oikein virkistävä rooli, sydämen läpätyksen, jännityksen, hermostumisen, mokailut ja rakkauden tuskat tuntee, ihan katsomossa asti. 


Osaltaan tämä on jatkoa englantilaisille tai skotlantilaisille sosiaalisille draamoille 1990-luvulta kuten Pride, Housut pois ja Suu messingillä - miten miehille käy kun kaivokset, ja tehtaat suljetaan. 





Näin tämän teatteribloggaajan lipulla 16.10.2020, kiitoksia Työvikselle. 




kuvasin loppukiitosten säihkettä...





Tekijäloota:



Petrus Kähkönen Charlie Price

Lauri Mikkola Lola / Simon

Eriikka Väliahde Nicola

Emmi Kaislakari Lauren


Hiski Grönstrand Don

Jyrki Mänttäri George

Jari Ahola Herra Price / Koditon mies / Tehtaan työntekijä

Antti Kerosuo Simonin isä / Lähetti / Tehtaan työntekijä

Juha-Matti Koskela Harry / Tehtaan työntekijä

Jonas Saari Richard Bailey/ Huligaani / Tehtaan työntekijä

Aleksi Aromaa Tehtaan työntekijä

Samuli Pajunen Tehtaan työntekijä / Huligaani

Saska Pulkkinen Tehtaan työntekijä

Jussi Lukács Tehtaan työntekijä

Valtteri Aaltonen Tehtaan työntekijä

Hanna Kaila Pat

Leena Rousti Trish

Marissa Lattu Milan Stage Manager / Tehtaan työntekijä

Riikka Riikonen Tehtaan työntekijä

Roosa Lehtinen Tehtaan työntekijä

Heidi A. Kiviharju Tehtaan työntekijä

Sanni Lehto Tehtaan työntekijä


Jack Johansson Enkeli

Henri Sarajärvi Enkeli

Steven A. Novak Enkeli

Anton Engström Enkeli

Niklas Rauten Enkeli

Jero Mäkeläinen Enkeli



Eero Maunu Nuori Lola / Simon

Niklas Normio Nuori Lola / Simon sekä Under study Nuori Charlie

Tristan Lumi Nuori Charlie

Jerry Ranta Nuori Charlie




Perustuu Miramaxin elokuvaan Kinky Boots


Käsikirjoitus Harvey Fierstein

Musiikki ja laulujen sanat Cyndi Lauper

Suomenkielinen käännös Kari Arffman ja Hanna Kaila

Ohjaus Samuel Harjanne

Orkestraatio Stephen Oremus

Vastaava kapellimestari Eeva Kontu

Kapellimestari Joonas Mikkilä

Koreografia Gunilla Olsson-Karlsson

Lavastussuunnittelu Peter Ahlqvist

Pukusuunnittelu Tuomas Lampinen

Valosuunnittelu William Iles

Äänisuunnittelu Kai Poutanen

Naamiointi ja kampausten suunnittelu Henri Karjalainen

Ohjaajan ja koreografin assistentti Jack Johansson

Yhteistyössä Harjanne Company Ltd Oy ja MD Company Oy Ltd

Mukana myös Tampereen Ammattikorkeakoulu


Tekijänoikeuksia valvoo MTI Europe.

Helsingin kaupunginteatterin (HKT) tuotannon mukainen tuotanto, yhteistyössä HKT ja Tampereen Työväen Teatteri. 





Lue lisää Työviksen sivulta:


"SENSAATIOMAINEN, PARHAANA MUSIKAALINA TONY-, GRAMMY- JA OLIVIER-PALKITTU, VUOSIKYMMENEN SUURIN, SEKSIKKÄIN JA SYDÄMELLISIN SHOW SAAPUU TAMPEREELLE 2020!


Ensi-ilta 24.9.2020 Suurella näyttämöllä


Pop-ikoni Cyndi Lauperin säveltämä musikaali Kinky Boots juhlistaa erilaisuutta, ystävyyttä ja ennakkoluulojen voittamista.


Kinky Boots vie sinut vuoristoradan vauhdilla tehdashallien hämärästä muotimaailman huipulle. Isänsä konkurssin partaalla olevan kenkätehtaan perinyt Charlie on epätoivoinen kaatuvan yrityksensä kanssa. Apuun saapuu kuin luonnonvoima, glitterin ja höyhenien keskeltä, hurmaava viihdetaiteilija Lola seurueineen villin ideansa kanssa. Tämä pari, jolla ei pitäisi olla mitään yhteistä, yltää lopulta uskomattomiin saavutuksiin, joista muut vain uneksivat


Musikaali tulee Tampereen Työväen Teatteriin konseptiyhteistyössä Helsingin Kaupunginteatterin kanssa. Keskeinen kaksikko on tuttu niin Helsingin kuin Tampereen menestysmusikaaleista. Drag-tähti Lolan ja Simonin roolissa nähdään Lauri Mikkola (Kinky Boots HKT, Poikabändi) ja Charlie Pricen roolissa Petrus Kähkönen (Kinky Boots HKT, Notre Damen kellonsoittaja). TTT:n kova musikaaliensemble ja runsas vierailevien tähtien joukko varmistavat, että tästä tulee ainutlaatuinen ja unohtumaton kokemus. Kinky Boots potkii paremmin kuin koskaan!


Avaa sydämesi, laita korkokengät jalkaan ja tule kokemaan fantastinen show joka on rakkauden asialla!

"




Kinky boots Tampereen tiiserit ja railerit:









Kaksi blogitekstiä Helsingin kaupunginteatterin versiosta, jossa myös linekkejä ja videoita mm taustoista, joita en suoraan kopioi tähän:


Kyllä Harvey Fierstein on kähissyt ihanan musikaalin: Kinky Boots ennakossa Helsingin kaupunginteatterissa. 2018. Ah... Helsingin kaupunginteatterin versiolla ei ole mitään hävettävää ekassa ennakossa 28.08.2018

Kinky boots toisessa ennakossa syssyllä 2018 Hgin kaupunginteatterilla. Miesstrippareita 90-luvulta seksimessuilta aina drag queenien Linnanmäen kaikille sopivaksi esitykseseksi: Kinky boots toinen ennakko 29.8. hurmasi entisestään kuumana trooppisena yönä Helsingissä: 




sosialistisesta mediastani: