Tämä ei ole vaike teos, tämä ei ole vaikeasti omaksuttava teos, päin vastoin, vaikka sitä seuraa tarkasti, ja sitten voimaantuu.
Mitä ilmeisimmin kulkeutuu myös muihin tiloihin. Vaikkapa Reitzin säätiöön, sitruunakulhon läheisyyteen, ja Atskiin, omakuvien ääreen. Mutta silloin ei voi seinätilaa käyttää... Pitäisikö teos tehdä lasiseinien kanssa, jossa lasikattoon törmätään vieläkin... Vaikka Jurkka on ihana. ja siis sopiva tähän, räätälöity huoneteatteriin. Teos sopii niin Lapinlahden sairaalaan, Kevätpuutarhaan kuin muuhunkin. Kuka Helene oli. Miten Helene käveli. Kuinka onnellinen Helene oli.
Ihaninta, että Helenellä oli työrauha, ateljee, oma nurkka, oma huone. Mutta millaisia yöt olivat. Pelottavia, kylmiä, täynnä lupauksia. Mitä taisteluita oli käytävä. Millaiset hetket ovat merkittäviä, jaettavissa, muistettavia. Millainen taiteilijamyytti. Millainen feminismi. Millainen radikaalisuus verrattuna Suomen ahdasmielisiin oloihin, joissa oli vain yksi tyylisuunta, kansallsiromantiikka jykevinä seisovine tammineen, kivineen, metsoine riekkoineen. Tekijöinään vain äijiä. Äijiä. Jotka kannustivat äijiä.
Mikä kaunis naisten ketju alkaa Outisen Katista ja päätyy Schjerfbeckin maalaukseen... Kirjoitan tästä tuonnempana. Vai kirjoitanko. Näin tämän virkeän ja koskettavan teoksen kutsuvieraana eilen tiistaina, joka oli sarjassaan toinen näytös enskarin jälkeen. Olin sunnuntaina Reitzin säätiön kokoelmaa ihailemassa töölöläisessä kodissa, Reitzin kotimuseossa, jossa oli tuo maaginen maalaus sitruunoista - Sitruunoita visakoivukulhossa, 1944 Helene Schjerfbeck (1862-1946) löytyy Reizin sivulta paintings. Myös muita Schjerfbeckejä oli. Kävin myös Atskissa kolmesti Kohtauksia kaupungista -näyttelyssä, jonne oli siis ilmainen pääsy kolmesti. Nykyään omistan museokortin, jonka sain lahjaksi.
Tekijäloota:
Käsikirjoitus: Iida Hämeen-Anttila
Ohjaus: Kati Outinen
Koreografia: Annatuuli Saine
Näyttämöllä: Kati Outinen ja Annatuuli Saine
Teatteri Jurkan sivulla kerrotaan:
""Aina tulee niitä pieniä rakoja, joista maailma näyttäytyy jonain aivan muuna ja minulla on ilo saada siitä hetkestä kiinni. Se on minun työtäni, uuvuttaa maailma niin, että se näyttäytyy minulle.”
Minä maalaan teidät kaikki kertoo taidemaalari Helene Schjerfbeckistä. Näytelmä on monologiksi kirjoitettu dialogi taiteilijuudesta. Dialogia esityksessä käyvät näyttelijä ja tanssija. Se, mikä Helenen maalauksissa on viiva tai siveltimen veto, on esityksessä liike, ääni ja sana.
Näyttämöllä on Helene uransa eri vaiheissa, omakuvien äärellä ja Ihailija, joka pohtii suhdettaan Helenen taiteeseen sekä hänen perintöään jälkipolville.
Sekä filosofinen että aisteissaan ja tunteissaan vahva näytelmä pureutuu konkreettisesti taiteilijuuteen, taiteilijan työhön. Sen haasteisiin, innoituksen lähteisiin ja henkilökohtaisiin voittoihin – jotka usein ovat jotakin aivan muuta, kuin mitä maailma katsoo voitoksi."
Alkuperäisen julisteen ja mainoksen kuvat Marko Mäkinen
Eilinen keskustelu facebookista:
Annuli lukee, 1923
löytyy myös Finnasta
Schjerfbeck näyttelyissä, Ateneumissa:
Perhekoru, 1915-1916
Omakuva, en face, 1945
Eydtkuhnenin tyttö II, 1927
löytyy myös Finnasta
Punatäpläinen omakuva, 1944
Ennustaja (Nainen keltaisessa leningissä). 1926
Äiti ja lapsi, 1917
löytyy Finnasta
Ateneumin taidemuseo
Punaiset omenat, 1917
Schjerfbeck minun silmissäni, kautta aikojen:
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 8. maaliskuuta 2017
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 18. maaliskuuta 2016
Ex libris näyttely Pasilan kirjastossa. Helene Schjerfbeck, Simo Hannula pic.twitter.com/Apd9PszJYx— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 14. marraskuuta 2017
Helene Schjerfbeck ja lemmikit, en unohda.... pic.twitter.com/YTaYFJlS8b— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 23. toukokuuta 2017
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 21. marraskuuta 2017Kukaan ei voi kiistää Helenen maalausten naiskuvan vaikutusta mm Julie Delpyn elokuvassa Kreivitär:
Kreivitär #ikuinenkauneus ja Schjerfbeckin omakuvat ja valo. Kertoi Erzsébet Báthoryn tarina. Kuka kirjoittaa HIStorian, kuka valitsee näkökulman, kenet mustamaalataan. Mikä oli totta. Minua Elisabeth Bathory on aina kiinnostanut, nainen ja valta, vaikka hän ei ollutkaan varsinainen vampyyri vaan kylpi nuorten neitseitten veressä.
#JulieDelpy #Kreivitär #Countess & influence of Helene Schjerfbeck's self portraits pic.twitter.com/oSjRzvjRVq— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 23. huhtikuuta 2017
Countess film ( of Erzsébet Báthory by Julie Delpy ) is using self portraits & light of Helene Schjerfbeck's art rad pic.twitter.com/XrCsiZ0GnK— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 22. huhtikuuta 2017
Kuvat Julie Delpy: The Countess, 2009, IMDb
Schjerfbeckiin liittyvät uutistviitit:
Kenellä on Suomessa varaa miljoonan hintaiseen tauluun? https://t.co/HmpjERzTXM— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 26. helmikuuta 2019
Schjerfbeckin sitruunat vihdoin esille https://t.co/ZqgyRwgG41— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 26. helmikuuta 2019
Schjerfbeckin arvoteos Suomeen – kuuluisa sitruuna-asetelma huudettiin Helsinkiin https://t.co/Bkux8cpFw8— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 26. helmikuuta 2019
Harvinainen Schjerfbeck noin 150 000 eurolla Suomeen https://t.co/6wJ3ZRaOK3— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 26. helmikuuta 2019
Helene Schjerfbeck löysi Hyvinkäällä maalaamisen ilon https://t.co/vnhKQ4j2Hq— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 26. helmikuuta 2019
Löytynyt uusi Schjerfbeck oli kuvataiteen vuoden kohokohtia https://t.co/eOpO2OpKyP— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 26. helmikuuta 2019
Johtava Schjerfbeck-asiantuntija on huolissaan Riihimäen taidemuseon tulevaisuudesta https://t.co/pswcPiP3nO— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 26. helmikuuta 2019
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 26. helmikuuta 2019