Teatterin lumoa - kuvallinen teatteriblogini

Teatterin lumoa - Satu Ylävaaran kuvallinen teatteriblogi

tiistai 1. tammikuuta 2019

Osa 4: Teatterivuoteni 2018: 59 näytelmää näin! Kevät- ja kesäkausi oli tietenkin huikeaa romaanien filmatisointia

Keväällä näin näytelmiä 15.01. lähtien, jolloin oli Masennuskomedia, ja kevään viimeisin oli Yksi lensi käenpesän näytelmän harkat toukokuun lopulla. Kesäteatterissa näin vielä RyhmäteatteriYksi lensi käenpesän kolmasti Suomenlinnassa. Kevätkaudella oli valokiilassa romaanien dramatisoinnit Sudenmorsiamesta tuonne Taru sormusten herra -eeppiseen matkaan. Keväällä sen seitsemän kertaa Saatana saapui Moskovaan - tai siis Willensaunaan. Ja Taru sormusten herrasta tuli tutuksi keväällä viisi kertaa. 

Kumpiakin katsoi edellisellä syyskaudella 2017, sekä syssyllä 2018 niin ikään.

Tammikuussa näin yhdeksän näytelmää, helmikuussa lyhimpänä kuukautena 17 kpl, maaliskuussa 15 kpl, huhtikuussa 7 kpl, ja toukuussa 9 kpl. Kevätkaudella 01.01.-31.05.2018 näin ainakin 57 näytelmää. Kesällä 4.6. Yksi lensi yli käenpesän tuli tutuksi kolmasti. Kevät- ja kesäkauden loppuessa noin  31.07.2018 näin siis 57 + 3 = 59 näytelmää, yhdet harjoitukset, paljon teosesittelyitä ja tekijöitä tilittämässä - hyvä niin.



Teatteri Avoimet Ovet ja Aino Kallaksen Sudenmorsian ennakko 12/2/18. Ihmissudet ja naisen vapaus ja itsenäisyys. Sopivasti nyt kun Viro täyttää sata vuotta! Viron itsenäisyyden tarina. Ja ehkä myös jatkoa / allegoria punaisten naisten susi- ja susinarttu-viittauksista. Eräs lempikirjoistani. Tähelepanu!

Tätä toteemia palvoin usein... Taru sormusten herrasta näytelmä Turunkaupungin teatterissa on teknisesti, kaihoisasti, synkästi ja komeasti vedetty neljän tiiman matka, rajaten ja leikaten. Kaunis taistelukoreografia, kulissikierroksella tutustuin myös keijujen peruukkeihin ja korviin. Parasta tietenkin Klonkku ja Aragorn ja Galadriel..

Parasta oli myös joka kerralla mitä muita tämä teos avasi, minne meni ajatukset. Miksi vain örkit rettelöivät ja löytävät vihollisen omasta joukostaan. Kuinka haltijat eli vaikkapa entinen brittiläinen aatelisto ja sivistyneistä ja kääpiöt eli kaivostyöläiset löytävät yhteisen korren. Tai ainakin matkan, jossa monelaista yhteishenkeä tarvitaan.

Frodo tuli kahvilaan ja tilasi leivän nimeltä Reissunies 😂 tietenkin. Onhan hän itsekin 24/3/18 näytöksessä on hauska kun samassa kahvilassa kyvät hobititkin.


Kylläpä oli haikeat jäähyväiset eli LOTRAilu, LOTRAilu elikkäs Taru sormusten herrasta viimeisin näytös tälle keväälle, ja viimeistä kertaa Pomppatillin Tomppa ja Ruusumarja. Kohti uusia....



Suuressa produktiossa oli muutoksia, esimerkiksi kun Iiro Heikkilä oli Legolas näytöksessä 24/3/18 Taru sormusten herrasta #Turun kaupunginteatterissa...










Lisää romaaneja:



16/3/18 parasta perjantai-illan viettoa... Luen uudelleen Käsikirjoitukset eivät pala! Kirjaa jossa Mihail Bulgakov taistelee sensuurin, köyhyyden, asunnottomuuden, ahdasmielisyyden, sairauksien ja useamman vaimon kanssa, myös vakaumustensa. Ja ennakoi fasismin nousua noin vuonna 1923. 1930-luvun kirjoitti salassa Master i Margarita -romaania - Saatana saapuu Moskovaan ja tarjoopi pirunmoista sopimusta...






Aleksis Kiven romaani Seitsemän veljestä Turun kaupunginteatterissa. Yksi opiskelija pysäyttää tankin Taivaallisen rauhan aukiolla. Mutta mitä tekevät Jukolan jukuripäät?

Paavo Kinnunen nousi erityisesti tällä kerralla, hänet näin myös elävissä kuvissa Suomen hauskin mies leffassa Nybergin roolissa.







Kahvilla kirjailijan kanssa: 

Eija Vilpas, Aino Seppo ja Tommi Kinnunen kevään kuumimpana päivänä  Helsingin kaupunginteatterin hotin hotissa lämpiössä oli leppoisa ja naurua tyrskyvä tilaisuus, jossa myös oltiin vakavan äärellä. Myös väkivallasta ja sotien sankaruudettuudesta pitää lukea. Ja kirjoittaa. Päivämäärä oli ehkäpä 20.04.2018. ( Mutta miksi silloin oli niin kuuma? Ai niin, ilmastonmuutos. Koska 14.04.2017 Lapissa oli -8 astetta pakkasta. )

Kinnusen mielestä torpparimiehistä, heidän odysseoistaan ja rituaalisista isänmurhista ovat suomalaiset miehet kirjoittaneet jo liikaa.

Nyt on ääni myös miesten kirjoittamille tarinoille joissa pääosassa tai suuressa roolissa on vammaisuus tai seksuaalivähemmistö.

Hienoa!

Jo oli aikakin!




Osa 4: Teatterivuoteni 2018: kevät- ja kesäkausi oli tietenkin huikea.