Everstinnan kaksijakoinen maailma tuntuu rimpuilevan pääkopassa standing ovation -taputusten jälkeenkin. Selviytymistarina on syystäkin turvakotien lukulistalla.
Jos on kyllästynyt spermassa liukastelun markkinointiin, niin tässä on taatusti esillä naisen seksuaalinen kasvu, ja vittu, ja väki. Vitun väki eli voima, alkuvoima. Yhtä hurja ja myyttinen ja pelottava kuin suo.
Niukassa rekvisiitassa toimiva neonvälke muistutti sekä näytelmää BENT kuin musikaalia Kevät koittaa Hitlerille.
Hieno, ja karmea rinnastus nykypäivän turvapaikanhakijoihin oli tuon ajan tp-hakijat, jotka olivat joko sikaarijengiä eli rikkaita juutalaisia, eli koulutettuja, sivistyneitä ihmisiä. Heille ei fasistit halunneet antaa turvapaikkaa, koska olivat rikkaita.
Näytelmän oudoin hetki oli kun #Everstinna viskasi evärstin uniformun pois lavalta, mutta tuppivyö kietoutui, kieroutui rekvisiittana olleen kelohongan hoikan varren ympäri, kuten tarinan käärme 🐍 ~ korkeasti arvostetun miehen tekemä väkivalta jallitettua naista kohtaan.
Teatterille kävellessä ajattelin Tsehovin 3 sisaren hurmaantumista upseereihin jotka pistivät uneliaan kyläpahasen eloon. Kävikö samoin #Everstinna'lle kun 200 000 saksalaista marssi saappaat kiiltävinä pohjoiseen tuoden Euroopan tuulahduksia, suklaata ja muutakin herkkua.
Osassa meänkieltä h:t eivät osuneet kohilleen kuten " natsit tekivät " kun olisi pitänyt olla " natsit teit". Mutta ehkä se oli yleisölle ystävällisempää. Itse olisin aloittanut meänkielelä, ja vähentänyt edetessä, tosin jättänyt mehevimmät tragikoomisen, julmat ja tarhat havainnot meänkielisiksi. Mutta Torniojokilaakson Suåmen puolen meänkieli elää ja muuttuu, eri aikoina, ja voi olla, että kahden kylän välillä voi tulla tinkaa, kumpaankhaan rakhoon se hoo panhaan.
Olen teatterissa nähnyt viikossa julmia komedioita: #Everstinna, Gabriel tule takaisin, Pelle ja Tsehovin Lokki. Tänää Everstinnan ensi-illassa tunteet, muistot, historia risteilivät Kariniemen sinisestä ränsistyneestä huvilasta, musiikin kautta tän päivän fasismiin.
Everstinna on siinä mielessä hankala, eli monipuolinen ja -säikeinen teos, koska tunsin Annikki Kariniemen, vaikka tämä ei missään nimessä ole yks yhteen eikä ees kahteen elämänkerta Kariniemestä. Vaan Annikin kirjat Erään avioliiton anatomia, Veren kuva ja Veren ikävä toimivat pohjana parsisuhdehelvetille ja salskea upseerin palvonnalle.
Näytelmänä tulee vielä selvemmin ilmi, kuinka Everstinnalla ei ollut omaa itseä, hän ei ollut kehittynyt aikuiseksi naiseksi, vaan eversti oli nitistänyt hänestä jo kaiken kun everstinna oli pieni lapsi. Vain pieni lapsi.
Everstinna on ääripäitä, kipu ja hurmos, hiiri ja kissa, nainen ja mies, suomi ja saksa, vapaus ja armeija, sota ja rauha, yksityinen ja julkinen.
Erinomaista työtä, joka uskalsi ottaa myös riskejä.
Tänään elikkäs 4.10.19 #Everstinna oli vielä parempi, feministinen groteskius ja vapaus Lina Wertmullerin tyyliin, ja olihan se kova veto. Ja olihan siinä vaudevilleä, weimarin ajan kabareeta, sarjakuvaa ja kaikkea, erä maata. Ja koskettavampikin oli, jos mahdollista. Jaettu kipu, ja olo, tarina, selviytyminen.
Heidi Herala pääroolissa, vahvana ja heikkona, jos vain tällaisia ääripäitä ajatellaan, Annikkina ja Everstinnana.
Tekijäloota
Rosa Liksom - Susanna Airaksinen
EVERSTINNA
Väkevä ja unohtumaton
Heidi Herala
Susanna Airaksinen
DRAMATISOINTI JA OHJAUS
Vilma Mattila
LAVASTUS JA PUVUT
Vesa Ellilä
VALOSUUNNITTELU
Johanna Puuperä
ÄÄNISUUNNITTELU JA SÄVELLYS
Aino Hyttinen
NAAMIOINTI JA KAMPAUKSET
Merja Turunen
DRAMATURGI
Pääjohtaja Kari Arffman ja kirjailija Rosa Liksom Helsingin kaupunginteatterin pienen näyttämön lämpiössä Everstinnan enskarihumussa 2.10
Everstinnan esittely Helsingin kaupunginteatterin pienen näyttämön lämpiössä 1.10.
#Everstinna. Mikä kiehtoi, kiehtoo fasismissa tänä päivänä? Miksi natsit marssivat Munchenissä sankoin joukoin? Minkä tarinan kautta kerrotaan rasismista ja vihasta? Rosa Liksomia ei hermostuta tuleva näytelmä, koska hän antaa aina vapaat kädet tekijöille. Hänen työnsä on tehty, kun romaani Everstinna on valmis. Julkaistu.
Everstinna sosialistisessa mediassani:
Teosesittelyssä 1.10. lämpiössä:
Rosa Liksomia ei hermostuta tuleva näytelmä, koska hän antaa aina vapaat kädet tekijöille. Hänen työnsä on tehty, kun romaani #Everstinna on julkaistu:
Everstinnan teosesittely 1.10. Helsingin kaupunginteatterin pienen näyttämön lämpiössä #Everstinna #hktfi @hktfi pic.twitter.com/Yu2lbBfoeI— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 1. lokakuuta 2019
Kieli ei ole koskaan vain kieli, ohjaaja Airaksinen #Everstinna #RosaLiksom #hktfi @hktfi pic.twitter.com/Haq3LL3Aps— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 1. lokakuuta 2019
Helsingin kaupunginteatterin pienen näyttämön lämpiössä oli esittelyssä #Everstinna tänään 1.10. #hktfi @hktfi osa 3 pic.twitter.com/vvAUVaugc4— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 1. lokakuuta 2019
Rosa Liksomia ei hermostuta tuleva näytelmä, koska hän antaa aina vapaat kädet tekijöille. Hänen työnsä on tehty, kun romaani #Everstinna on julkaistu. #hktfi @hktfi pic.twitter.com/1apAsrrrfD— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 1. lokakuuta 2019
Tänään oli vuorossa Everstinnan esittely. Mikä kiehtoi fasismissa tänä päivänä? Miksi natsit marssivat Munchenissä sankoin joukoin? Minkä tarinan kautta kerrotaan rasismista ja vihasta? #hktfi @hktfi #Everstinna pic.twitter.com/ERWizWFxkp— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 1. lokakuuta 2019
Ja laitetaanpa tähän myös kaupunginteatterin avajaiskarnevaaleista elokuun puolesta välistä:
Muistiinpanoja:
Propagandaa on aina ollut. Göbbels hioi natsien propagandakoneiston amerikkalaisen mainosmaailman opaskirjojen pohjalta. Ne kaikki olemme äärimmäisen alttiita propagandalle eli mainoksille, Rosa Liksomin #Everstinna teoksen taustoista.Helsingin kaupunginteatterin avajaisissa oli esittelyssä Liksomin #Everstinna jossa pohjoisen vahva nainen hurahtaa fasismiin. Mitä historiasta opitaan? Mitä voimme tehdä tänä päivä äärioikeiston ja vihan yhä noustessa?
Heidi Herala on Everstinna - yhden ihmisen suurteos pienellä näyttämöllä, naisen kaari, matka #hktfi #avajaiskarnevaalit pic.twitter.com/Ha16T45uI3— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 13. elokuuta 2019
Propagandaa on aina ollut. Göbbels hioi natsien propagandakoneiston amerikkalaisen mainosmaailman opaskirjojen pohjalta. #Everstinna #RosaLiksom #hktfi #avajaiskarnevaalit pic.twitter.com/SplCbJTydS— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 13. elokuuta 2019
Ne kaikki olemme äärimmäisen alttiita propagandalle eli mainoksille, Rosa Liksomin #Everstinna teoksen taustoista #hktfi #avajaiskarnevaalit 13.8. pic.twitter.com/w88KSjF9Iw— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 13. elokuuta 2019
Helsingin kaupunginteatterin avajaisissa oli esittelyssä Liksomin #Everstinna jossa pohjoisen vahva nainen hurahtaa fasismiin. Mitä historiasta opitaan? Mitä voimme tehdä tänä päivä äärioikeiston ja vihan yhä noustessa? @hktfi #hktfi pic.twitter.com/JoOHugqGWX— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 13. elokuuta 2019
Helsingin kaupunginteatterin avajaisissa #Everstinna #RosaLiksom #hktfi #avajaiskarnevaalit 13.8.2019 oikeat kuvat blogeissa tuonnempana pic.twitter.com/oJY6s1XwDs— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 14. elokuuta 2019
Helsingin kaupunginteatterin avajaisissa #Everstinna #RosaLiksom #hktfi #avajaiskarnevaalit pic.twitter.com/QGnIgWuxcW— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 14. elokuuta 2019
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 13. elokuuta 2019
Rosa Liksom ei hiljene Ylitornion pappilassa Everstinnan tapahtumassa kesäkuussa
Rosa Liksomin Everstinnan tarina on ihmisen hurahtamista utopian tarjoajiin, manipulojien ja markkinastrategien tarkkaan laadittuun äärioikeiston propagandaan, joka tarjoaa helppoja ratkaisuja tässä suuressa murroksessa eläville ihmisille jotka pelkäävät tuntematonta.
Rosa Liksomin Everstinnan tarina on ihmisen hurahtamista utopian tarjoajiin, manipulojien ja markkinastrategien tarkkaan laadittuun äärioikeiston propagandaan, joka tarjoaa helppoja ratkaisuja tässä suuressa murroksessa eläville ihmisille jotka pelkäävät tuntematonta Kirjailijatapaaminen Rosa Liksomin Everstinnan tarina alkaa ääriään täynnä olevassa Ylitornion wanhassa pappilassa, osana Väylän festivaaleja, tänään 27.06.2019:
Kirjailijatapaaminen Rosa Liksomin Everstinnan tarina alkaa ääriään täynnä olevassa Ylitornion wanhassa pappilassa, osana Väylän festivaaleja, tänään 27.06.2019 #kirjallisuus #Everstinna pic.twitter.com/ci9inPTpKL— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 27. kesäkuuta 2019
Rosa Liksomin Everstinna eduskunnan kirjapiirissä Oodissa.
Ideologioiden trilogiassa Hytti Nro 6 käsitteli kommunismia, Everestinna fasismia ja seuraavaksi sitten Amerikka ja kapitalismi.Rosa Liksomin #Everstinna eduskunnan kirjapiirissä Oodissa. Ideologioiden trilogiassa Hytti Nro 6 käsitteli kommunismia, Everestinna fasismia ja seuraavaksi sitten Amerikka ja kapitalismi. #kirjaploki #kirjat pic.twitter.com/enOQY6O88m— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 15. tammikuuta 2019
Rosa Liksomin #Everstinna eduskunnan kirjapiirissä 16.01.2019 Oodissa. ideologioiden trilogian tässä osassa fasismi, taustalla äärioikeiston nousu Euroopassa, uudelleen 2010-luvulla, parisuhdeväkivalta sekä everstin rouvan fasismiin hurahtaminen @oodihelsinki #kirjablogi #kirjat pic.twitter.com/WnGuwktuaC— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 15. tammikuuta 2019
Kuin suoraan teoksesta #Everstinna: "Mies yritti keskeyttää puolisonsa raskauden väkivalloin Torniossa – tuomittiin harvinaisesta rikoksesta ehdolliseen vankeuteen https://t.co/8hcx4tvBFq— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 3. lokakuuta 2019
sosialistisesta mediastani, instasta, avajaiskarnevaaleista:Liittyy myös teokseen #Everstinna, tämäkin https://t.co/k9o6TW1T2b— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 3. lokakuuta 2019