Teatterin lumoa - kuvallinen teatteriblogini

Teatterin lumoa - Satu Ylävaaran kuvallinen teatteriblogi

maanantai 21. maaliskuuta 2022

Teatteri. Nykyesitys Armageddon 15.03.2022 Espoon kaupunginteatterilla: suosittelen feminististä manifestia, kabareeta, jonka kaikki osa-alueet ovat yhtä tärkeitä

Teatteri. Nykyesitys Armageddon 15.03.2022 Espoon kaupunginteatterilla: suosittelen feministisenä manifestina, kabareena, jonka kaikki osa-alueet ovat yhtä tärkeitä. Useamman vähemmistön sisältä ponnistava taideryhmä eli tekijät Melleri - Lindfors - Pirinen, joista kaksi ensinmainittua myös näyttelee pienissä rooleissa tämän väliajattoman teoksen ensimmäisessä osassa, tai Sara Melleri ja Sonya Lindfors toimivat tämän kabareen, jos tämä cabaret on, ja mikä ettei olisi, seremoniamestareina. Toinen on ylivedetty vetyperoksiblondi, jolla on liian iso vaalee kähäräkasari tukka ja liian pinkit huulet, jotka tehty liian isoiksi rajauskynillä, ja ne ovat tarkoituksellisen koomisia siis kysyviä, millaisia rajoja naisen ulkonäölle ja iälle on popkulttuurissa, taiteessa ja viihteessä. Kuka saa oll äänessä, kenen tarina kerrotaan, kenen tarina hiljennetään. Denimkorsetissa tötterörintsikoineen, verkkosukkahousuissa ja neonvihreissä tolppakengissä Mellerin MC on sekä Madonna, Dolly Parton ja Nina Hagen, ehkä vähän Kikkaakin, joka tulee elokuvana ensi-iltaan lokakuussa. Miten valmistautua maailmantuhoon kun tekijäkaartissa näyttämöllä ei ole Bruce Willistä? Hyvinkin voi valmistautua tällä all female -poppoolla, joka voi pelastaa maailman, ja pelastaa päivän. Teatterin puhdasta vapautta ja

ARMAGEDDON MELLERI, LINDFORS & PIRINEN 


Toinen MC on Sonya Lindforsin näyttelemä ruskea tyttö, nuori nainen, nainen, joka on sassy, sähäkkä hahmo kuparinkiiltävissä kiharoissaan, niin kuin Kleopatra Jonesin ja Spice Girlsien pukuhuoneista. Mutta hänellä on nenunpäässä, nenän päällä laastari, onko hän korjaillut nenäänsä, nyrkkeillyt harrastajana, ammattilaisena vai kaduilla, vai onko se kuten Instagramin filtteri, jonka voi lisätä söpönä, rajuna tai humoristisena oman kuvansa päälle. Minkä filtterin läpi itse tätä katselee, ja mistä näkökulmasta?




Käsiohjelma näyttää fanzinelta, siis 70-luvun lopun ja 80-luvun pienlehdeltä, joka on tulostettu kopiokoneella. Siinä on kaunis punk-tyyli ja, DIY elikkäs tee se itse -henki. Onko tämä näytelmä? Kyllä, se on teatterissa oleva nykyesitys, joka voi sijaita muullakin tilassa, muussakin tilassa kuin teatterisalissa 

 

Kahvila Sakarissa oli teosesittely, tässä kuvasin Armageddon-käsiohjelmaan kahvilan pöydän päältä, pöytiin oli painettu suurennoksia Espoon kt:n esityksistä


Miten esitys kommunikoi yleisön kanssa? Seremoniamestari toivottaa tervetulleeksi, ja tykkää kun joku yleisöstä kikattaa. Esitys sisältää sisältövaroituksia, niin moni muukin näkemäni uusi esitys mm Teatteri Viiruksessa. Joskus sisältövaroitus -litanian lukeminen on pahasta, siinä on juonipaljastuksia, mutta tässä se ei haittaa. Koska esitys ja Teatteri on turvallinen tila, josta voi poistua halutessaan, jos ahdistuu jostain. Tämä ei ole ahdistava esitys, vaikka nimi on ARMAGEDDON, sama kuin seksistisellä muskelimökkelitoimintaleffassa, jossa pökkelö Bruce Willis pelastaa maapallon, kun paha asteroidi hyökkää 1998. 


Se on myös Jumalaista näytelmää, ja raamattuakin. Armageddon ei ole pelottava, siinä voi tuntea oikean tulen, joka valaisee ympäristön, ja meidät. Ja jonka äärellä eshkä jaetaan tarinoita. Kaikki pääsevät ääneen, vuorollaan. 


Armageddon ensimmäisessä osassa ovat, näyttelevät, laulavat, hengittävät, tanssivat ryhmän kaikki jäsenet: Antonia Atarah, Leila Kourkia, Sara Paasikoski, Kreeta Salminen, Sonya Lindfors ja Sara Melleri. Joista neljä ensimmäistä pm arkki- tai stereotyyppejä, ihmisiä, hahmoja, symboleita, jotka voivat muuttua, muuntua kesken matkan. 


Toinen lyhyempi osuus on Pirisen työ, muttei häntä eikä seremoniamestareita siinä näy, vaan näyttelijät. Itse asiassa alussa ei näy mitään, in the beginning... Vaan olemme pimeydessä, ja kuulemme kuiskauksia. Tämä niitty -osuus on äänimaailman jälkeen selkeästi pelkkää tanssia ja liikettä. Ja tuoksuja! Minunkin paikallani tuntuu mänty! Vai onko se pinja, mäntysuopa. Yhtä kaikki on hurjaa huomata tuoksu, voimakas tuoksu.

 

Millainen kokonaisuus tämä on? Miten nonlineaarista nykyesitystä kritisoidaan. Lisään tähän vielä loppuun jahka joskus ehdin muistiinpanoja teosesittelystä. Ne eivät ollenkaan paljasta juonta, jos juonta on lainkaan. Tarvitseeko juonta lainkaan.


Alkutunnelmat:


Teatteri." Armageddon on näyttelijä-ohjaaja Sara Mellerin, koreografi-ohjaaja Sonya Lindforsin ja tanssitaiteilija-musiikintekijä Elina Pirisen luoma yhteisteos. Kokonaisuudesta vastaavat Melleri ja Lindfors, Pirinen luo teoksen sisään pienemmän sisarteoksen" Sisältövaroituksia aimo liuta, onhan kyseessä katsojalle turvallinen, feministinen esitys. Espoon kaupunginteatterilla 15.03.2022 myös teosesittely Kahvila Sakarissa ennen näytöstä. 

#Armageddon

Suosittelen itse tsekkaamaan jos haluaa teatterielämykseen lisää variantteja ja monimuotoisuutta, kuten Kansallisteatterin Hamletissakin. Sain lipun, kiitos Espoon kaupunginteatterille. 



Taustaa:

Tämä ei ole improvisoitu esitys, vaikka se on non-lineaarinen ja kaksiosainen teos ilman väliaikaa, niin silti se on käsikirjoitettu, harkoiteltu, koottu. Se on yhteisöllinen, mutta ei kiusaa yleisöä osallistumaan esim tulemalla lavalle, vaan saa istua penkillä, ja vain ottaa vastaan. Tai vaikka harata vastaan. Vaikka siinä on teemana ja nimenä maailmanloppu - miesten kirjoittamien sankaritarinoiden ja miesten kirjoittamien rahvaan pelottelun mukaan, niin se ei ahdista, vaikka Ukrainan synnytysosastoja ja lastensairaaloita tuhoaa sieluton tyranni diktaattori, vaan on taidetta, osa liikettä. 

Se on intersektionaalista feminismiä, kun feminismin aaltoja on  Mary Wollstonecraftista, ja suffrageteista alkaen rintaliivien polttajiin, ja telaketju- ja anarkofeminismiin (otetaan yö takaisin, saatana) ja feministiseen puolueeseen, jota olen muuten äänestänytkin. 





Tekijäloota: 

TYÖRYHMÄ 
Konsepti Sonya Lindfors, Sara Melleri ja Elina Pirinen 
Ohjaus, koreografia ja käsikirjoitus Sonya Lindfors, Sara Melleri 
Koreografia, runot, tuoksu- ja visuaalinen lähtö rinnakkaisnäyssä Elina Pirinen 

Esiintyjät Antonia Atarah, Leila Kourkia, Sara Paasikoski, Kreeta Salminen, Sonya Lindfors ja Sara Melleri 

Lavastus ja pukusuunnittelu Virpi Nieminen 
Äänisuunnittelu sekä sävellys rinnakkaisnäyssä Johanna Puuperä 
Valosuunnittelu Ada Halonen 
Esitysdramaturgi ja outside eye Louna-Tuuli Luukka 
Harjoittelija ja koreografin assistentti Janina Salmela 
Valosuunnittelun assistentti Alina Pajula 
Ompelija Jenni Räsänen Naamioinnin suunnittelu Saara Sarvas 

Ennakkokuvat ja teaseri Silja Minkkinen 
Lehdistökuvat Venla Helenius 

Esityksen materiaaleja on luotu yhteistyössä esiintyjien kanssa. 





Mitä muuta esityksestä kerrotaan Espoon kt:n sivulla:

"ARMAGEDDON MELLERI, LINDFORS & PIRINEN 

Armageddon rehottaa vapautuneesti viimeisen taistelun jälkeisessä villissä puutarhassa ja leikittelee apokalyptisen ja populaarin, klassisen ja avantgarden välillä. Yleisö kutsutaan mielikuvittelun ja spekuloinnin feministisen voiman syleilyyn, sisäisten ja ulkoisten tulipalojen, sivuhenkilöiden ja asteroidisateiden mayhemiin. Kokonaisteos piirtää infernaalinen show’n, jossa moninaisuus ja erilaisuus asuvat rinnakkain näyttämöllä jumalaisina. 

Yleisölle näytetään mielikuvittelun voima, heidät kutsutaan erilaisiin helvetteihin, kiirastuliin ja paratiiseihin. Armageddon kutsuu haavoittuvaan tilaan, jälleen vapaaksi, pelottomaksi, paljaaksi sieluksi, yhdessä taistelemaan näkemyksellisyyden, moninapaisuuden, ilon ja toivon puolesta 

 Armageddon on näyttelijä-ohjaaja Sara Mellerin, koreografi-ohjaaja Sonya Lindforsin ja tanssitaiteilija-musiikintekijä Elina Pirisen luoma yhteisteos. Kokonaisuudesta vastaavat Melleri ja Lindfors, Pirinen luo teoksen sisään pienemmän sisarteoksen. 

 Armageddon perustuu taiteelliseen praktiikkaan, jossa Melleri, Lindfors ja Pirinen tutkivat feminististä taiteentekemistä pitkäaikaisesti ja kollegiaalisesti. Kantaesitys Espoon Kaupunginteatterin Revontulihallissa 9.3.2022. Esitykset 28.3. asti. 
 

SISÄLTÖHUOMIOT 
Maininnat maailman tuhoutumisesta ja itsensä sytyttämisestä | Alastomuus | Välkkyvät valot | Kovat äänet | Tuoksut | Pyrotekniikka ja näyttämösavu | Voimakas kielenkäyttö | Suosittelemme esitystä 16 vuotta täyttäneille. 

 ANNISKELUNÄYTÖKSET (K-18) Tiistaina 22.3. klo 19 ja perjantaina 25.3. klo 19 näytöksissä juoman saa ottaa mukaan saliin. Näihin kahteen näytökseen on 18 vuoden ikäraja. 

ENEMMÄN IRTI ARMAGEDDONISTA Tulevaisuuden näyttämö -teemakeskustelu 12.3. esityksen jälkeen. Kuuntele Soundcloudissa. 

Teosesittelyt to 10.3., ti 15.3., ti 22.3., ma 28.3. ennen esitystä klo 18.15 Taiteilijatapaaminen pe 25.3. esityksen jälkeen noin klo 20.45 Ryhmille työpajoja, lukiolaisille ja ammattiin opiskeleville oppimateriaalipaketti. 

Kaikkiin tapahtumiin on vapaa pääsy saman illan esityslipulla. Lue lisää tapahtumista

 
BAR JUORU Revontulihallin Bar Juoru on avoinna tuntia ennen esitystä ja esityksen jälkeen. Varsinkin isommille seurueille suosittelemme ennakkotilausta 3 päivää ennen esitystä.  


" ENEMMÄN IRTI ARMAGEDDONISTA Armageddonin esitysperiodi on lyhyt 8.–28.3., mutta sitäkin tiiviimpi. Näytösten lisäksi järjestämme teosesittelyjä, keskusteluja, taiteilijatapaamisia, työpajoja ja K18-näytöksiä. 

ESITYSETKOT Mitä nykyesityksellä tarkoitetaan ja miten niitä pitäisi katsoa? Teatterikuraattori Julia Pajunen avaa Armageddonin taustaa ja kontekstia ennen esitystä. Bar Juoru avaa ovensa klo 18, tervetuloa lasilliselle ja esitysetkoille! Teosesittelyt neljänä iltana to 10.3. esittely klo 18.15, esitys klo 19 ti 15.3. esittely klo 18.15, esitys klo 19 ti 22.3. esittely klo 18.15, esitys klo 19 ma 28.3. esittely klo 18.15, esitys klo 19 Vapaa pääsy saman illan lipulla, kesto 30 min. 
 
TULEVAISUUDEN NÄYTTÄMÖ Teemakeskustelu la 12.3. esityksen jälkeen Millainen olisi patriarkaatin jälkeinen näyttämö? Teemakeskustelussa syvennytään feministiseen praktiikkaan ja uuteen näyttämöön. Mitä se merkitsee, miten se näkyy tulevaisuudessa? Paneelissa mukana tekijöiden lisäksi dramaturgi-näytelmäkirjailija Asta Honkamaa sekä käsikirjoittaja, teatterintekijä Olga Palo. Keskustelua vetää toimittaja ja aktivisti Suvi Auvinen. Keskustelu tallennetaan / striimataan. la 12.3. esitys klo 14, keskustelu noin klo 16 Vapaa pääsy saman päivän lipulla, kesto noin 1 tunti. Esityksen ja keskustelun välissä on pieni tauko, jolloin Bar Juoru palvelee. 
 
TAITEILIJATAPAAMINEN pe 25.3. esityksen jälkeen Tule tapaamaan Armageddonin työryhmää taiteilijatapaamiseen. Yleisö voi esittää kysymyksiä keskustelun edetessä tai jättää kysymyksiä jo etukäteen Bar Juorun tiskillä olevaan laatikkoon. pe 25.3. esitys klo 19, taiteilijatapaaminen noin klo 20.45 Vapaa pääsy saman päivän lipulla, kesto noin 45 min. BAR JUORU Revontulihallin Bar Juoru on avoinna tuntia ennen esitystä ja esityksen jälkeen. Varsinkin isommille seurueille suosittelemme ennakkotilausta 3 päivää ennen esitystä.

ANNISKELUNÄYTÖKSET K-18 Tiistaina 22.3. klo 19 ja perjantaina 25.3. klo 19 näytöksissä juoman saa ottaa mukaan katsomoon. Näihin kahteen näytökseen on 18 vuoden ikäraja. ti 22.3. OSTA LIPPU pe 25.3. OSTA LIPPU 

TYÖPAJAT JA OPPIMATERIAALI Tarjoamme ryhmille mahdollisuuden virittäytyä esityksen maailmaan liikkeellisessä, matalan kynnyksen työpajassa. Esitykseen on saatavilla myös lukiolaisille ja ammattiin opiskeleville suunnattu oppimateriaali, joka ilmestyy 8.3. " linkissä 

 Juutuupin raileri:


        






sosialistisesta mediastani: