Teatterin lumoa - kuvallinen teatteriblogini

Teatterin lumoa - Satu Ylävaaran kuvallinen teatteriblogi

tiistai 11. maaliskuuta 2025

Tulossa teatterista: Viirus teatterilla Diptyk ⭐⭐⭐⭐⭐

Tulossa teatterista: Viirus teatterilla Diptyk ⭐⭐⭐⭐⭐. Näytäntökausi 28.02-02.05. 

Viirus teatterilla Diptyk 11.03.2025: Tämä on kova teatterivuosi. Tämä on kova vuosi muutenkin. On aina mukava tai tärkeää nenää Viiruksen säkki päässä. Toki mielessä hehkui Hannah Wilken motto:

“Gorgeous people die too”


Viiruksen Diptyk on suositeltavaa, vaikka esitys on rankka, todellinen. Naurujakin löytyy ja saa. Perheenjäsen kun meillä sairastui jouluna, ja joulu jäi kesken, mutta nyt hän on kuntoutumassa parin kk jälkeen. Niin eri sairaalat ovat tulleet tutuiksi. Myös tässä on sairaalan kuvastoa. 

Krediitit, tekijätieto-lista on harvinaisen pitkä, koska mukana on mm videotykitystä, joka puolustaa paikkaansa, miltä kokee kun 1. kertaa kokee sairaalan, shokin, ja miten kerrat toistivat. 

Enimmäkseen ruotsinkielinen esitys on käännetty suomeksi ja englanniksi, lavan yläpuolella on käännökset kuten oopperassa. Käännös on ihan paikoillaan, koska osaltaan sairaalatermistöä. Tarinassa on kaksi sisarta, joista toinen, terve, aloittaa kertomisen. On myös äitiä ja sairaalan henkilöitä.


Teos jakaantuu lahteen osaan. 1. Hyvä kuolema ja 2. sitten tanssitaan ja siivotaan. 1. osassa päähenkilömme (upea Maria Ahlroth, välillä myös gorgeous) on sairastunut syöpään, ja olemme vaiheessa, jossa haluaa palliatiivista hoitoa, hän haluaa kuolla kotona, inhimillisesti. 


1. En god död – A good death 

    2. Jag vill se oss dansa och städa – I want to see us dancing and cleaning


#viirusteater #teaterviirus #viirusteater2025 #teaterviirus2025

 #teatterivuoteni2025 #teatterivuosi2025 #teatteri #theatre #theater #teatterissa 


Kuolema länsimaisessa taiteessa. Taiteen kuolema, rajoitusten vuoksi, rahoitusten leikkausten vuoksi. Minulle Hannah Wilken valokuvataide tuli tutuksi 27 vuotta sitten, kun taidekurssilainen kertoi Wilken vaikutuksesta. Olen tehnyt myös goottilaisen matkan George Sandin ja Chopinin turistirysä-Majorkalle, joten nämä ysäri-muistot kummittelivat mielessä - teoksessa soi Chopinin Hautajaismarssi, mutta sekin on vain osa teosta, sävelteosta. 


Teoksen Diptyk laadukas ohjelmavihko on yksinkertainen taiteltu esite, jossa on avattavat kannet, painotuote, joka näyttää kortilta, jossa valkoinen pohja on pysäyttävä. Onko se parane pian -kortti, vaiko että saat toivomasi, että kärsimyksesi vähenee. Että saat arvokkaan, valitsemasi lähdön. Että et ole yksin. 


Samalla kortti voi keskustella maalauksen Ad Astra peilikuvana. Kun Gallen-Kallelan maalauksessa alaston tyttö syleilee taivasta tuuhein hiuksin, niin Diptykin julisteessa kahdessa kuvassa ensimmäisessä nainen on, istuu sairaalan sinisessä. Toisessa kuvassa naista ei ole. 


Sain lipun, kiitoksia! 

4/5

Eikun 5/5





Tekijäloota:


Ohjaus & käsikirjoitus: Minna Lund

Käsikirjoituksen käännös ruotsiksi: David Sandqvist

Tekstitys englanniksi: Sarka Hantula

Näyttämöllä: Maria Ahlroth, Oskar Pöysti, Jessica Raita ja Lilli Sukula-Lindblom.

Lavastus-suunnittelu: Riku Suvitie

Valosuunnittelu: Tuomas Honkanen

Äänisuunnittelu: Axel Ridberg

Pukusuunnittelu: Mirva Mietala





Diptyk

“Gorgeous people die too”

(Hannah Wilke)


Lue lisää Viiruksen sivulta:. 

" Diptyykillä tarkoitetaan taideteosta, joka koostuu kahdesta osasta, jotka yhdessä muodostavat yhden taideteoksen. Nämä osat voidaan kiinnittää yhteen tai esittää vierekkäin.


Diptyykin osat

1. En god död – A good death

2. Jag vill se oss dansa och städa – I want to see us dancing and cleaning


Kuinka kuolemaa käsitellään länsimaisessa taiteessa? Millainen on hyvä kuolema?

Ohjaaja Minna Lundin Diptyk on kaksiosainen esitys kuolemasta ja elossa olemisesta. Se on yhteen huoneistoon sijoittuva intiimi ja banaali montaasi hyvästä kuolemasta ja siitä mitä sen jälkeen. 

Teoksen ensimmäinen osa pureutuu länsimaisen kuoleman kulttuurin sosiaalisiin ja tilallisiin koreografioihin. Toinen osa kysyy, mitä voimme tehdä kun juuri nyt me kuitenkin elämme? 

Diptyk asettaa itsensä kuolemaa käsittelevien taideteosten jatkumoon nostaen esiin kysymyksiä kuoleman medikalisoitumisesta, hoivasta, kyvystämme käsitellä kuolemaa sekä yhdessäolosta. "

“Meillä ei kotona uskottu Jumalaan. Ei Hannalla ollut mitään parempaa mitä odottaa tuonpuoleisessa. Kaikki oli tässä ja nyt. Se kaikki oli tässä asunnossa. Oli kaksi huonetta. Keittiö ja makuuhuone. Tilaa halkova ja kehystävä kapea eteinen. Oli makuuhuoneen ikkuna, josta paistoi aurinko Hannan vuoteeseen. Hannan loppuelämä kesti kolme kuukautta, joka alkoi 10.9.2018.“



Ohjaus & käsikirjoitus: Minna Lund

Käsikirjoituksen käännös ruotsiksi: David Sandqvist

Tekstitys englanniksi: Sarka Hantula

Näyttämöllä: Maria Ahlroth, Oskar Pöysti, Jessica Raita ja Lilli Sukula-Lindblom.

Lavastus-suunnittelu: Riku Suvitie

Valosuunnittelu: Tuomas Honkanen

Äänisuunnittelu: Axel Ridberg

Pukusuunnittelu: Mirva Mietala

Ompelija: Elina Riikonen

Tarpeisto: Elina Riikonen, Riku Suvitie

Maski ja hiukset: Kaisa Pätilä

Videosuunnittelu: Riku Suvitie, Minna Lund

Läheisyyskoreografi: Sara-Maria Heinonen

Kuolindoula ja sairaanhoidon konsultaatio: Ada Koistinen

Dramaturgi: Elina Snicker (UNTO)

Tuottaja: Hanna Sundman


Markkinointi ja graafinen suunnittelu: Josefin Saarenpää

Tuotanto- ja markkinointikoordinaattori: Katimari Niskala

Markkinointi, yleisötyö ja pedagoginen materiaali: Marja Vuori

Trailerkuvaus ja leikkaus: Jesse Jalonen

Trailerin maskeeraus: Heidi Huovinen

Promokuva: Simo Pukkinen

Promokuvan maskeeraus: Juho Lehiö

Trailerin ja promokuvan rekvisiitta ja lavastus: Riku Suvitie

Trailerin ja promokuvan puvustus: Mirva Mietala

Pressikuvat: Mitro Härkönen

Vastaava teknikko Noora Pietilä, Markus Schaffter

Lavastuksen ja tekniikan toteutus Tuomas Honkanen, Noora Pietilä, Axel Ridberg, Jussi Ruskanen, Riku Suvitie, Riku Vuorensola, Juho Ärmänen, Thommy Öhman, Ilona Lehtonen

Esitysajo Jussi Ruskanen, Riku Vuorensola, Juho Ärmänen

Hallinnollinen koordinaattori Sofie Gammals, Jenny Holmlund

GUEST-ohjelman kuratointi ja tuotanto, kansainväliset projektit: Mirkka Maikola

Talous- ja hallintojohtaja: Martin Bahne

Taiteellinen johtaja: Essi Rossi

Aulahenkilökunta ja tekstityksen ajo: Rebecka Nylund, Emma Presley, Julia Presley, Lisa Rönnberg, Elin Symes, Hilda Purhonen, Lisa Lundán


Ikäsuositus: 14 +

Kieli: Ruotsi, tekstitetään suomeksi ja englanniksi

Kesto: noin 2,5 h, sis. väliaikaa.




Yhteistyössä:

Esitystä tukee Opetus- ja kulttuuriministeriö, Svenska kulturfonden, Helsingin kaupunki, Stiftelsen Tre Smeder, Konstsamfundet, Taiteen edistämiskeskus (Taike)

Käsiohjelma (Issuu): https://issuu.com/teaterviirus/docs/fi_diptyk_k_siohjelma