Upea, maaginen, koominen ja herkkä Lean loppumonologi Charlotte Raan aksentilla Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran juhlasalissa, esittäjänä, jakajana ja diivana ainutlaatuinen Sara Melleri lausuhi. 10.10.2019 Stenan eli Aleksis Kiven pänä.
Aleksis Kivi ja suomalaisen teatterin synty
"Aleksis Kiven päivän matineassa juhlistetaan Lea-näytelmän kantaesityksen 150-vuotisjuhlavuotta ja julkistetaan Kiven neljän pienoisnäytelmän uusi kriittinen editio: Yö ja päivä. Lea. Alma. Margareta. Kriittinen editio. Toim. Pentti Paavolainen (päätoimittaja), Sakari Katajamäki, Ossi Kokko, Petri Lauerma, Juhani Niemi ja Jyrki Nummi. SKS 2019.
Ohjelma
Tervetuloa! toimituspäällikkö Sakari Katajamäki
Lea ja suomalaisen näytelmän kevät, päädramaturgi Juhani Koivisto
Näyttämökelpoisuus ja sukupuoli – näkökulmia Aleksis Kiven naisroolien esittämiseen, professori Hanna Suutela
Kiven pienoisnäytelmät ja suomalainen teatteri, dosentti Pentti Paavolainen
Charlotte Raan monologi Making of Lea -esityksestä, näyttelijä Sara Melleri
Malja Aleksis Kivelle ja Lean 150-vuotiaalle ensiesitykselle!"
Aleksis Kivi kirjoitti yllättävän monta kirjaa ja tarinaa, joidenka pääosassa on nainen. Tilaisuudessa julkaistussa neljän pienoisnäytelmän kriittisessä editiossa kolme neljästä on myös otsikoitu naisen nimeksi. Myös neljäskin voisi otsikoida päähenkilönsä mukaan.
Tunsiko Kiwi tuon Ivanhoen? Jossa rinssi kohtaa Rebekan, joka on eksotisoitu, erotisoitu. Miehinen katse, seksismi. La belle juive, kaunis juutalaisnainen.
Loppumonologin tärkeys, miksi monologeja pitäisi poistaa näytelmästä? Eihän oopperastakaan poisteta aarioita!
Emme tiedä, miksi oikein Aleksis Stenvalli ei tullut Making of Lean enskariin. Saamme ainakin sen seitsemän selitystä. Eikö ollut housuja eikö riihikuivaa, hävettikö, nöyryyttikö. Jännittikö, että yleisö ei pidä, ettei karvostelijat pidä. Ettei yleisö ymmärrä, ettei yleisö uskalla ymmärtää taidetta, jos sirkus, saksalainen silmänkääntäminen ja humpuuki on helpompaa kuin näyttämötaide. Entä jos huomaa oman täydellisyyden, entä jos huomaa omat virheet. Jos tulkinta on väärä? Valtavat ennakkoodotukset? Jos umpiruotsalainen Raa sekoaa, siis myös sanoissa? Pelkäsikö epäonnistumista? Oliko huonossa hapessa? Charlotte Raa´ta kyllä juhlittiin, jumalattarena ja suuren maailman diivana. Miksi kiinnitettiin huomiota, ettei Raa osaa suomea? Lauloivathan oopperalaulajat sujuvasti italiaa, vaikkeivät ymmärtäneet höykäsen pölähtävää mistä laulavat. (Lea ja suomalaisen näytelmän kevät, päädramaturgi Juhani Koivisto).
Täytyykö päähenkilön olla nainen? Siis onko Leaa näyttelevä ihminen olla mies, kuten tähän asti. Miksi. Miksei nainen? Näyttämökelpoisuus? Kuka esittää, kuka valitsee? Miesten rollit on slevät, mutta kuka tyttö Suomesta tekee?
(Näyttämökelpoisuus ja sukupuoli – näkökulmia Aleksis Kiven naisroolien esittämiseen, professori Hanna Suutela )
Hirveän hauskaa oli tieto, että 8.5. esiintyi illusionisti, jolloin Lean esitys perutaan.... vrt Making of Lean saksalainen avantgarde yliluonnollinen ekloplasmashow....
" Lea on Aleksis Kiven kirjoittama näytelmä, jonka ensi-ilta oli 10. toukokuuta 1869 Helsingin Nya Teaternissa. Se oli ensimmäinen teatterilavoilla virallisesti esitetty Kiven näytelmä, jolla oli suuri merkitys koko suomenkielisen ammattiteatterin syntymiselle. Lea osoitti, että vakavasti otettavaa ja laadukasta teatteria voidaan tehdä myös suomeksi. Näytelmän synnyttämän innostuksen johdosta perustettiin samana syksynä Suomalainen Seura, jonka draamaosastosta puolestaan syntyi vuonna 1872 nykyisen Kansallisteatterin edeltäjä Suomalainen Teatteri. " wikipedia Lea
tämä on käsittelemätön kuva, aito hetki, Saran, Lean ilme
Sosialistisesta mediastani:
Juhlatapahtuman huipentumana Sara Melleri lausuhi Lean loppumonologin Juha Hurmeen näytelmän #MakingofLea (@KOM_teatteri) Charlotte Raan aksentilla Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran juhlasalissa. #AleksiskivenLea @SKS_finlit tänään Stenan pänä 10.10.2019. pic.twitter.com/rUJnqp08xu— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) October 10, 2019
mitä tapahtui SKS:llä ennen Leaa?Nälkäteatterin esittämä Lea päivänäytöksessä Kom-teatterissa 09.03. Sekä Juha Hurme ja Teemu Keskisarja konfettien keskellä @KOM_teatteri #Nälkäteatteri #AleksisKivi #JuhaHurme #TeemuKeskisarja #MakingofLea Videoita en ole ehtiny editoida täsä konkursisahttps://t.co/5Gvw54evVy pic.twitter.com/bKk8B9TYvp— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) March 31, 2019
Hanna Suutela: näyttämökelpoisuus ja sukupuoli - näkökulmia Aleksis Kiven naisroolien esittämiseen 10.10. @SKS_finlit pic.twitter.com/8BmLOcjdbN— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) October 10, 2019
Aleksis Kiven matineassa vuorossa Hanna Suutela, osa 1 pic.twitter.com/rJc7C25nAO— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) October 10, 2019
Aleksis Kivi ja suomalaisen teatterin synty @SKS_finlit pic.twitter.com/gktW2pZsSk— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) October 10, 2019
Oikein hyvää Aleksis Kiwen päivää täältä Suomalaisen Kirjallisuuden Seurasta... Polttopisteessä on, Lea, ensimmäinen suomalainen näytelmä. pic.twitter.com/tVinKC7ekh— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) October 10, 2019
Aleksis Kiven Lea eli kotimaisen teatterin synty, osa 3. Minne suuntautuu Aramiksen katse... #aleksiskivenlea #aleksiskiwi pic.twitter.com/wOoGzM2483— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) October 10, 2019
Aleksis Kivi ja suomalaisen teatterin synty, osa 2. Lea, mihin Lea perustuu @SKS_finlit pic.twitter.com/sWGAhC11dk— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) October 10, 2019
Borgåbladetissa on tämä ilmoitus 8.5.1869 jossa professuuri Dresdenistä " framkallar andar och spöken på Arkadia teatern " eli siksikö peruttiin Lean esitys, enskari tuolta päivältä, kun noin kova kilpailija? #aleksiskivenlea #MakingofLea #Juhahurme @KOM_teatteri #docventures pic.twitter.com/I9TUyHhtEv— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) November 13, 2019
Helsingfors Dagblad 08.05.1869 (no 104) sen sijaan on komea kuvakin! Ja mikä kattaus, teatteri taikuudelle! Sfinksi, Puhuva pää (elävä) ja mitä kaikkea, henkiä jahdataan! #aleksiskivenlea #makingoflea #juhahurme @KOM_teatteri pic.twitter.com/9eOxUdWj2F— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) November 13, 2019
Helsingfors Dagblad 11.05.1869 (no 106 ) kirjoitetaan kirjallisuudesta, näytemästä nimeltä Leasta. Arabianpulveria. #aleksiskivenlea #makingoflea pic.twitter.com/lFyjqiz4qu— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) November 13, 2019
Helsingfors Dagblad 10.05.1869 (no 105) Leaa mainostetaan - suomeksi! Uusi Teateri: suomalainen seuranäytelmä Lea. Kirjoittanut A. Kiwi #aleksiskivenlea #makingoflea pic.twitter.com/LoM7RtmbyN— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) November 13, 2019