Teatterin lumoa - kuvallinen teatteriblogini

Teatterin lumoa - Satu Ylävaaran kuvallinen teatteriblogi

tiistai 12. helmikuuta 2019

Red Nose Company pyyhkii pölyt klassikon yltä. Ihan konkreettisesti, näytelmän alussa Sancho Panza pyyhkii haarniskaa.

Ihan sydämestä ottaa hieno ja yllätyksellinen tulkinta ja arvostettava asenne päivitettyinä Red nosen punakuonojen vetämä Don Quijote surullisen hahmon yön Ritari ja perävaunu Sancho Panza laadun, eritteiden ja tasa-arvon puolesta hallitusta, metsähakkuita ja kirkkoa vastaan - kuten Cervantes srkriivasi.

Don Quijote marssi verkkokalvolle 30.01.2019 platsissa Teatteri Avoimet ovet. Toisen kerran nähtynä jopa parempi nätsäys kuin enskari 24.01.2019. Red Nose Company pyyhkii pölyt klassikon yltä. Ihan konkreettisesti, näytelmän alussa Sancho Panza pyyhkii haarniskaa.

Monikerroksinen, ja rohkeampi esitys. Riskejäkin otetaan enemmän. Esimerkiksi On mulla unelma luo katseet Martin Luther Kingin mottoon, I have a dream. Ja se on myös Sielun Veljien piisi. Näin Sielun Veljet ekaa kertaa 1883 siis 2883 siis 1983. Biisissä on voimakas kohta: pyyhin perseeni siniristilipulla. Samoin Sancho Panza pyyhkii omansa punaiseen samettiseen esirippuun kun häntä äkillisesti ruikutti.

Mieleen tulee myös Meillä on unelma -konsertti ja mielenosoitus kesältä 2015, tasa-arvon puolesta ja rasismia ja fasismia vastaan. Siellä ei soittanut Mamba. Vaan tyyppejä joilla on arvomaailma kohillaan. Cervantesin kirjassa on kovasti pakolaisia.

Hemmojen kitaroissa ja ukuleleissaan ei lue: this kills fascists, vaan se on sisäänleivottua. Hovinarreilla on tärkeä tehtävä pilkata valtaa pitäviä roistoja. Kun surullisen hahmon ritari tarttuu miekkaan, ja ryhtyy taistoon heikompien puolesta, ja korruptuneita diktaattoreita, patriarkaatti, kirkkoa, santarmeja vastaan. Se vastaa myös tämän päivän koululaisia jotka ovat lakossa ilmastonlämpenemistä vastaan. Vuoden 1968 Euroopan yliopiston opiskelijoiden suuri vastarinta on tänä päivänä nuorempaa. Ja hyvä niin.

Vertauskohtana Cervantesin aikana kun suurta, uppoamatonta Armadaa tehtiin, niin tuhottiin tuuhea valtava metsä. Nämä armadan paatit sitten upposivat ensitöikseen. Hölmöläisten hommaa.

Teoksen ohjaaja kertoo ohjelmavihkossa luonnonsuojelusta, lähinnä metsien suojelusta, mutta rakkaus luontoon, metsiin, puihin ja niiden rivakka puolustaminen tulee hienovaraisesti esiin myös näytelmästä.

Tämän viikon uutusia oli, että hyönteiset voivat kuolla sadassa vuodessa. Kun esimerkiksi sademetsistä tehdään peltoja luontoa tuhoavalle eläinrääkkäykselle - vain lihatuotantoa varten, tuhotaan tulevaisuutta.

Mutta takaisin klovneriaan. Hovinarreja aina tarvitaan, mutta kohta se on yhtä vaarallinen ala kuin toimittajilla. Juuri luin, kuinka tvitteri-vitsin julkaiseminen voi aiheuttaa kirjoittajalle kymmenien vuosien tuomion. On väärä luulo, itse asiassa harhaluulo, että eläisimme tässä-arvoisessa modernissa ajassa. Sivistyneessä. Keskustelevassa.

Pojat ovat perehtyneet teokseen matkaamalla kirjan maisemiin. Sitä tuodaan esiin raikkaasti ja postmodernisti. Kirjoitin pojat sillä heillä on osaksi hyvin naiivi pilke, viattomuus ja yksinkertaisuus katseessaan - silloin tällöin.

Kun kirjoitin, että soittolista mm panetti, tarkoitin Billy Idolin Rebell Yellin kohtaa, in the midnight hour she cried more, more, more - joka on niin orgastinen rodeo-veto, että. Näin Billy Idolin Turuus samaan aikaan kun kävin ekkaa kertaa Hesburgerissa eli vuonna 1881. Siis 1991.

Soittolista myös itketti. John Lennonin Imaginen sanoma ei menetä tehoaan. Musiikkia käytettiin ennen vuorotellen dialogin kanssa, jos muistan oikein. Nyt tässä proggiksessa musiikkia tulee taustalla, ja sivussa, vaikka monologia tulee sen päälle. Tai alle.

Harvoin sitä saa kesken esitystä heittää esiintyjää kohta mädillä tomaateilla... Tulee mieleen entisen ajan sirkukset, tivolit, markkinat, ja miten artistit esiintyivät siellä. Vetivät stönduppia, tekivät karikatyyrejä. Tämäkin esitys kulkeutuu hyvin eri kaupunkeihin ja ehkäpä Epsanjaan saakka... Espanjan historiaa ja valloitusta käydään läpi, ja mainitaan hassu sana baskiainen, kun ärhäkkä badass baski ryhtyy taistoon sankarimme, antisankariamme, suurta hongankolistajaa vastaan. Mutta Barcelonan tilannetta ei käsitellä ollenkaan - olemmehan Espanjassa emmekä Kataloniassa.

Esityksissä myydään tuoreehkoa oranssia painosta Cervantesin kirjasta. Sen voi myös raahata kotiin kirjastosta. Tuhat sivua tanakkaa tekstiä.

Tästä teoksesta tulee mieleen aina Johnny Depp, koska hän näytteli tuossa mainiossa dokussa Lost In La Mancha, joka kuvaa kuinka Terry Gilliam ei saanut valmiiksi La Mancha elokuvaa. Hänellä on nyt uusi yritys... Lost In La Manchassa meni kaikki väärin, pilalle ja reisille, tulvat veivät teltat ja kamerat, surullisen hahmon ritari piti nostaa vinssillä hevosen selkään tyrän takia, ja monenlaista hankaluutta oli, ettei aikataulullisesti eikä poppoon mielenterveyden murtumisen puolesta leffaa kannattanut tehdä valmiiksi. Tai edes olisi voinut...

Depp näytteli törkeää kirjaetsivää eli arvokkaiden kirjojen rohmuajaa, joka ensitöikseen vei Cervantesin Don Quijoten neljä volyymia pilkkahinnalla tyhmiltä ahneilta sukulaisilta, jotka eivät pitäneet halvaantuneen bibliofiilin, kirjaston omistajan, puolia tuossa Polanskin leffassa Yhdeksäs portti...

Illan teatterina - Tötteröö Töttöröö - rednosefi;n Don Quijote surullisen hahmon yön Ritari ja perävaunu Sancho Panza laadun, eritteiden ja tasa-arvon puolesta, hallitusta, avohakkuita, metsähakkuita ja kirkkoa vastaan - kuten Cervantes sen kirjoitti. Ehkä.

Mike ja Zin pistävät sanan säilällä, ja kynän ja anarkian voimalla. Heidän kitaroissaan [ja ukuleleissaan] ei lue this kills fascists, koska ei tarvitse - niin sisäänleivottua on anarkia ja aktivismi. Taiteen keinoja käyttäen - ei tuulivoimaa vastaan, vaan espanjalaista inkvisitiota (joita toisaalta kukaan ei odota, paitsi ehkä ensi kesänä Seinäjoella).

Protestilauluja, klovneriaa ja taikatemppuja. Harvoin sitä heittää hovinarreja mädillä tomaateilla kesken esitystä, mutta olipa komeat ja yllättävät näkymät! Mike ja Zin käy Don Quijotea, katollista kirkkoa, ikimetsien hakkuita ja tuulimyllyjä päin. Aikusille suunnattu lukuhaaste. Lauluvalinnat panetti ja itketti

Haluaisin nähdä tämän esityksen juuri tällä soittolistalla juuri itsenäisyyspäivänä. Kuinka pitkään silloin Helsingin kaduilla natsit marssii hakaristilippuineen? Kun viime its pnä aika pitkään. 30.01 2019.

Kaikin puolin suositeltava esitys, jossa rima ja moraali on korkealla. Vaikka sisältääkin ripulihuumoria. Mutta eikös sitä aina matkalla...


Tekijäloota


Kun Red Nose Companyn omalta sivulta ei voi kopioida tekstiä, niin kopioin tekijät ja tiedot Teatteri Avointen Ovien sivulta:

ohjaus Otso Kautto
järjestää Red Nose Company
rooleissa Timo Ruuskanen ja Tuukka Vasama
ensi-ilta 24.1.2019
esitykset ajalla 24.1.–9.5.2019

näyttämöllä Timo Ruuskanen ja Tuukka Vasama
ohjaus Otso Kautto
teksti Miguel de Cervantes ja työryhmä
käännös Jyrki Lappi-Seppälä
valosuunnittelu Jere Kolehmainen
tuotanto Niina Bergius ja Anna Jauhola / Red Nose Company
kuva Otso Kautto


" Red Nose Company esittää:

Don Quijote
– hurjapäinen komedia ystävyydestä ja idealismista

Huippukoomikot Timo Ruuskanen ja Tuukka Vasama ovat kiertäneet Suomea viiden vuoden ajan ja hurmanneet yleisöt klassikkotulkinnoillaan. Nyt kaksikko vie katsojat Espanjaan seuraamaan Don Quijoten ja hänen aseenkantajansa Sancho Panzan seikkailuja.

Miguel de Cervantesin teos on kaikkien road trippien esiäiti.  Don Quijote hyökkää sankarillisesti kaikkia maailman vääryyksiä vastaan, ja tulee kuin vahingossa paljastaneeksi eurooppalaisuuden syvimmät kipupisteet – huumorin kautta. Maisemassa siintävät tuulimyllyt, ja matkantekoa säestää svengaava livemusiikki.

Esityksen on ohjannut Tampereen Työväen Teatterin johtaja Otso Kautto, joka tuntee teoksen ja espanjalaisen kulttuurin kuin omat taskunsa.

Esitys on yhteistuotanto Teatteri Quo Vadiksen, Kuopion kaupunginteatterin, Lahden Kaupunginteatterin, Tampereen Työväen Teatterin ja Turun Kaupunginteatterin kanssa. "

Näin tämän mitä luultavimmin 30.01. Red Nose Companylta saamalla vaparilla, kiitämme siitä, sekä 24,01. ensi-illan maksoin itse, kun halusin kahdesta suunnasta katsoa, miettiä ja nauttia tätä pläjäystä.













 Asiaan liittyviä ja liittymättömiä tviittejä:






Ihan sydämestä ottaa hieno ja yllätyksellinen tulkinta ja arvostettava asenne päivittynä. Illan teatterina Tötteröö Töttöröö @rednosefi #DonQuijote surullisen hahmon yön Ritari ja perävaunu Sancho Panza laadun, eritteiden ja tasa-arvon puolesta, hallitusta, avohakkuita, metsähakkuita ja kirkkoa vastaan - kuten Cervantes sen kirjoitti. Ehkä. Mike ja Zin pistävät sanan säilällä, ja kynän ja anarkian voimalla. Heidän kitaroissaan [ja ukuleleissaan] ei lue this kills fascists, koska ei tarvitse - niin sisäänleivottua on anarkia ja aktivismi. Taiteen keinoja käyttäen - ei tuulivoimaa vastaan, vaan espanjalaista inkvisitiota (joita toisaalta kukaan ei odota, paitsi ehkä ensi kesänä Seinäjoella). Protestilauluja, klovneriaa ja taikatemppuja. #teatteri #theaterposter #theatre #theater #teatterissa #teatterinlumoa #teatterinlumoa2019 #theateradvert. @teatteriavoimetovet Haluaisin nähdä tämän esityksen juuri tällä soittolistalla juuri itsenäisyyspäivänä. Kuinka pitkään silloin Helsingin kaduilla natsit marssii hakaristilippuineen? Kun viime its pnä aika pitkään. 30.01 2019.
Henkilön Satu Ylävaara (@satuylavaaraphotography) jakama julkaisu