Teatterin lumoa - kuvallinen teatteriblogini

Teatterin lumoa - Satu Ylävaaran kuvallinen teatteriblogi

lauantai 3. lokakuuta 2020

Terveisiä Helsingöristä, on aika sijoiltaan: Hamlet rockmusikaali Työviksellä 2.10. Saska Pulkkinen pääroolissa varsinainen löytö: on sirkusta, on karismaa. Onko Hamlet nordic noiria?

Terveisiä Helsingöristä, on aika sijoiltaan, Työviksen eli Tampereen Työväen Teatterin HAMLET rockmusikaali on androgyyni myllynkivikaulusten & japanilaisvaikutteisten geishasamuraiden hoviväen punaista ja oranssia juhlaa. Saska Pulkkinen pääroolissa on varsinainen löytö: on sirkusta, on karismaa - näin ajattelin, kun oli välitauko. Kuten eilen Aurinkoteatterin Tätiratsastajissa oli eeppinen kitarabattle, niin myös tässäkin. Huikea veto, ja miten nykyteatterissa voi käyttää koreografiaa, nostaa kitaristeja esiin kuin Mad Max Fury Roadissa. Hamletin isäpappa on myös karismaattinen GoT-hahmo. Olen myyty, vähintäänkin. Ja onnellinen, että Suomessa osataan käyttää maskia niin maan johdossa kuin teatterissakin - jotta teatterin esitykset saisivat jatkua. Koska nyt koronan ensimmäisen aallon jälkeen esitykset ovat erityisen kovia. Niihin on satsattu kaikki, ja kyllä me niistä nautimmekin. 

Hamlet rockmusikaali Työviksellä, Tampereen Työväen teatterilla 02.10.2020 yllättää ja valtaa mukaansa. 

kuvasin yksityiskohdan julisteesta

Ensiksi puvut: tekijänä Kimmo Viskari (visuaalinen suunnittelu: lavastus, puvut) ) pienissä valokuvissa ja esimatskussa ne eivät näytä paljoa miltään, tai paremminkin kätkevät kaiken sisäänsä, kaikki merkitykset. Istuin mitä parhaimmalla paikalla, kolmannella rivillä, ja suht suoraan edessä. Puvut eivät olleet pelkästään vaatteita, vaan isoina silkkikankaina ne muuntuivat erottavaksi muuriksi sekä vereksi ja suolenpätkiksi. Kaunis ja herkkä kangas, silkki. Karkeat, tärkkimäiset, pitsiset myllynkivikaulukset viittaavat 1500-luvun lopun rikkaiden typerään muotiin. Näin saatiin muotokuvissa tärkeä henkilö kehystettyä, ja kohotettua vielä tärkeämmäksi, hän ikään kuin ponnahti esiin valkoisten kauheitten ja goottilaisten kauluskerrosten alta. Jostain syystä tanskalaisessa oikeuslaitoksessa näitä hirvityksiä näkyy paikka paikoin nordic noirissa. Onko Hamlet nordic noiria? Eikun se olikin tanskalaisilla papeilla. Palatakseni Hamletin pukuihin: ne ovat osin androgyynejä yhdistelmiä länsimaisia, eurooppalaisia myllynkivikauluksisia hovipukuja miesten pussihousuineen, ja naisten muhkeine mekkoineen ja tärkättyjä kulhoja muistuttavine kauniine peruukkeineen. Ja niitä yhdistellään japanilaisvaikutteisesti, ne ovat  geishasamuraita, osalla enemmän geishaa, kuten Ofelialla ( Inke Koskinen ), ja hänellä on valtava määrä kangasta perässään ja sylissään, ja on oikea taidelaji, ettei siihen kompastu, tai etteivät muut kävelisi liepeille. 

Osalla on enemmän samuraita kuten Hamletilla ( Saska Pulkkinen ). Väriskaalalla vietämme hoviväen punaista ja oranssia juhlaa. Sitten tulee myös pinkki ja musta. Mukana näyttää olevan myös tulevan Bätmänin, Robert Pattinsonin, nokinen silmämeikki muuten niin punamustalla sarjakuvasankarilla, tai supersankarilla. Gertrude, Hamletin äiti ( Petra Karjalainen ) hänessä on jotain samaa mitä goottilaisten roolien Rose McGowanilla ja Barbara Steelellä on, oikeata kuninkaallisuutta, ryhtiä.  Hamletin isäpappa, haamu ( Auvo Vihro ) myös karismaattinen Game of Thrones -hahmo: traaginen, uskottava. 


loppukiitokset



Mitä Shakespearessa on huonoa? 

Vähäiset naisten roolit, joissa vähän liikkumatilaa. 

Olla äiti Gertrude, ja huora tässä, tavallaan, ainakin pojan mielestä hän huoraa, menettää äitiytensä, kun heti menee murhatun miehensä veljelle. 

Tai kapinallinen, rakastuva, vapaa, seksuaalinen nuori nainen, Ofelia, jolla hänelläkään ei ole vaihtoehtoja. Oliko nuorella naisella tuolloinkaan oikeutta omaan kehoon?


Olen nähnyt näytelmästä useita versioita Turun Kaupunginteatterin Hamletin noin vuodelta 2018, Q-teatterin Prinsessa Hamletin, KOM-teatterin Hamletinkoneen ja viimeksi Viirus teatterin Hamlet - all inclusive. Shakespeare jättää niin paljon auki katselijalle, ja näyttelijälle. Miksi ihmeessä Gertrude meni naimisiin miehensä veljen kanssa. Pelkäsikö hän? Suojeliko hän jotain? Samoin Ofelian valinnat, ja niiden puute askarruttavat. Tekikö hän niin koska oli nuori? 
Kuka meidät tekee hulluiksi?

Tässä versiossa paikkansa lavalla valtaa hyvinkin machosti, räppiä heittäen, ja samalla koomisesti ottaa tilan Polonius, Ofelian isä ( Pentti Helin ) kun taas Turun kaupunginteatterin versiossa Polonius oli lipevä nöyrä kärppämäinen peluri. Poloniuksessa myös varustus on mahtipontista, hänen kostyymissään on useita kerroksia, läppiä kuten muinaisilla samurailla.


Ja sitten koreografia. Vaikka ei tässä saisi sanoa sanaa koreografia. Liikkuminen. Uudelainen tapa olla näyttämöllä. Liikeidentiteetti Tero Saarinen, Satu Halttunen (Tero Saarinen Company). Enpä ole aikoihin nähnyt nykyteatteriesitystä, jossa koreografia on näin kokonaisvaltaista, käsien vienoista liikettä, äänetöntä läpätystä kuin perhosen siiven iskuin, ehkä jännitystä, ehkä kuninkaallisten vilkutusta, kaulan kaarta, kehon hallintaa, jossa Saska Pulkkinen on täyttä sirkusta, milloin päällään, milloin jonglööraa pääkalloilla, milloin kiipeilee, mutta kaunista katseltavaa, kun liikkeet ja pysäytykset ovat hallittuja. 


Entäpä musiikki:
Säveltäjät Eeva Kontu, Jarmo Saari, Varre Vartiainen
Musiikin sovitus Jarmo Saari, Varre Vartiainen, Gravediggers
Laulujen sanat William Shakespeare, Michael Baran, Eeva Kontu
Vastaava kapellimestari Joonas Mikkilä
Kapellimestarit Ville Myllykoski, Joonas Mikkilä 
Musiikillinen äänisuunnittelu Paavo Malmberg

Live-bändi Hamlet and His Gravediggers:

Koskettimet Joonas Mikkilä/Ville Myllykoski, Kitara Jarmo Saari/Ville-Veikko Airaniemi, Kitara Varre Vartiainen, Basso Teemu Broman, Koskettimet, lyömäsoittimet, kitara Paavo Malmberg/Ville Myllykoski, Rummut Jani Auvinen, Sello Meeri Uusi-Äijö, Sello Petrus Kähkönen, Kitara Jussi-Pekka Parviainen, Elektronisten soitinten ja nauhojen ohjelmointi Paavo Malmberg 

Tämä Hamlet nostaa kitaristeja esiin kuin Mad Max Fury Roadissa. Ei ihan samalla tapaa, vaijerilla, vaan lavan sivuille, näkyvästi, osaa näytelmää, näytellen, kun osa bändistä ( rummut, läppärit ) on taustalla. 

Aluksi Hamlet on nuori viaton poika, kirkassilmäinen, joka joutuu kaikenlaisen ikävän eteen, murhenäytelmässä kun ollaan. Ottamaan vastuuta, ja hänen punainen kostyyminsä on soturin asu, samurain asu, osin ilveilijän asu. 
Se on kostajan asu. 

Olemme myös tässä päivässä: myrkytykset eivät kuulu pelkästään Shakespearen fiktioon, vaan pelottavaa kyllä, naapurimaassamme myrkytetään aktivisteja, antifasisteja, toimittajia, ja presidenttiehdokkaita. 


Musiikki, teksti, laulu, spoken word, puhuminen, lausuminen, vaihtuminen, muuntuminen on mutkatonta. Että miten kokonaisuus toimii, miten sanat, sävelet vaikuttavat kehoon. Sieltä katsojaan, kokijaan, jakajaan. 

Ja kokonaisuus toimii, hengittää. 
Se on ryhmä, tiimi, joukkue. 
Bändi. 



Ainoa, mistä en nauttinut, oli suppeat lavasteet, se suuri kenno, mehiläiskenno, kuusikulmio, heksagoni, joka näytti tietenkin herhiläisten pesältä, minne päänsä pistää, erehtyy pistämään, tai tyhmä, tyhjä jalkapallo, tai kallo, joka on rikki. Ymmärsin, että näin keskitytään ääneen ja liikkeeseen, eikä turhat maisemataulut, portaat eikä pylväiköt, hautakammiot ole tiellä. Vain asialliseen keskitytään. Valitaan. 


Tämä on näytelmä, ja tämä on keikka. Lavasteita ja rekvisiitta on minimaalisesti, hallitusti. Videokuvaa ei käytetä, vaan ollaan lähellä. 

Minua kiinnostaa nämä valinnat. 

Niissä on onnnistuttu. 




Näin tämän medialipulla, ja kiitän siitä nautinnosta. Vaikka tämä on saanut täydet viisi tähteä, ja kehuja sieltä ja täältä, niin suosittelen silti, sen voi löytää myös itse.



Paikalla oli nuortakin yleisöä, uutta sukupolvea, jolle tässä mainiota uutta teatteria. Suomessa. Perkele.









Hamlet spotti juutuupissa: 

ja Hamlet rock-musikaalina ensi kertaa Suomessa:

" Tampereen Työväen Teatterin Suurelle näyttämölle nousee ensi syksynä Shakespeare-klassikko Hamlet uutena rock-musikaalina ensi kertaa Suomessa. Kantaesitys on 3.9.2020. Tulossa on visuaalisesti ja musiikillisesti taidokas tuotanto täynnä vaativan herkullisia rooleja. Tekijöinä on unelmatiimi, näyttämöllä musikaalinäyttelijöiden ykkösmiehitys. Videolla Saska Pulkkinen (Hamlet). "


Tekijäloota:


NÄYTTELIJÄT

Saska Pulkkinen Hamlet

Inke Koskinen Ofelia

Petra Karjalainen Gertrude, Hamletin äiti

Jari Ahola Claudius, Hamletin isän veli

Pentti Helin Polonius, Ofelian isä

Jussi-Pekka Parviainen Laertes, Ofelian veli

Suvi-Sini Peltola Horatio

Petrus Kähkönen Rosencrantz

Karoliina Vanne Guildenstern

Auvo Vihro Haamu, Hamletin isä

Jari Leppänen Haudankaivaja, näyttelijä yms.

Kristiina Hakovirta Haudankaivaja, näyttelijä yms.

Mika Honkanen Haudankaivaja, näyttelijä yms.



TEKIJÄT 

Alkuperäisteos William Shakespearen The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark (1599-1601)

Suomennos ja sovitus Michael Baran

Ohjaus Otso Kautto

Ohjaajan assistentti Mikko Bredenberg

Säveltäjät Eeva Kontu, Jarmo Saari, Varre Vartiainen

Musiikin sovitus Jarmo Saari, Varre Vartiainen, Gravediggers

Laulujen sanat William Shakespeare, Michael Baran, Eeva Kontu

Vastaava kapellimestari Joonas Mikkilä

Kapellimestarit Ville Myllykoski, Joonas Mikkilä 

Liikeidentiteetti Tero Saarinen, Satu Halttunen (Tero Saarinen Company)

Visuaalinen suunnittelu (lavastus, puvut) Kimmo Viskari

Valosuunnittelu Eero Auvinen

Valosuunnittelijan assistentti Jaakko Sirainen

Äänisuunnittelu Kalle Nytorp

Musiikillinen äänisuunnittelu Paavo Malmberg

Maskien ja kampauksien suunnittelu Emmi Puukka 

Musiikkituotanto MD Company Oy Ltd.


Live-bändi Hamlet and His Gravediggers:

Koskettimet Joonas Mikkilä/Ville Myllykoski

Kitara Jarmo Saari/Ville-Veikko Airaniemi

Kitara Varre Vartiainen

Basso Teemu Broman

Koskettimet, lyömäsoittimet, kitara Paavo Malmberg/Ville Myllykoski 

Rummut Jani Auvinen 

Sello Meeri Uusi-Äijö

Sello Petrus Kähkönen 

Kitara Jussi-Pekka Parviainen 

Elektronisten soitinten ja nauhojen ohjelmointi Paavo Malmberg 


Gravediggers, näyttelijöitä yms. myös Jussi Luckàcs (Tamk), Meeri Uusi-Äijö, Laurapeppi Väänänen (Tamk), Maria Halinen (Tamk)


lisää juutuupissa: Hamlet and His Gravediggers feat. Maija Vilkkumaa: On hieno mieli rikki  
Hamlet and His Gravediggers feat. Ismo Alanko: Rikokseni löyhkää (lyrics)  
Hamlet: Nimiroolissa Saska Pulkkinen  
Hamlet: Haastattelussa näyttelijä Inke Koskinen (Ofelia)  



Mitä Työvis kertoo sivullaan esitysestä:


"Hamlet on syksyn kotimainen musikaalitapaus!

Kaksoisensi-ilta Suurella näyttämöllä 3.9. ja 5.9.2020

Hamlet rock-musikaalina! Shakespearen klassikko tehdään Suomessa ensi kertaa musikaalina. Tulossa on visuaalisesti ja musiikillisesti taidokas tuotanto täynnä vaativan herkullisia rooleja. Tekijöinä on unelmatiimi, näyttämöllä musikaalinäyttelijöiden ykkösmiehitys.

Hamlet palaa kotiin isänsä hautajaisiin, joista bileet jatkuvat äidin häillä. Äidin uusi mies on Hamletin isän pikkuveli, lähes Hamletin ikätoveri. Kaiken takana on mahdollinen murha. Tarina kertoo isänsä haamun riivaamasta nuoresta miehestä, mutta yhtä lailla se kertoo siviiliuhreista, niistä sivullisista, joiden kohtaloksi tulee olla väärässä paikassa väärään aikaan. Miten korjata vääryys? Mikä on ehdottomuuden hinta?

Tarina on kestänyt aikaa, kenties koska se ei tarjoa vastauksia vaan pakottaa kysymään kysymyksiä, jotka eivät vanhene. Hamlet aukeaa aina uusille tulkinnoille, sillä se käyttää totta, harhaa ja valetta tasavahvoina draamallisina elementteinä. 

Nimiroolissa nähdään Saska Pulkkinen, joka on vakuuttanut muun muassa musikaaleissa Tytöt 1918 ja Poikabändi. Muissa rooleissa muun muassa Ofeliana Inke Koskinen (Näty) sekä Petra Karjalainen, Jari Ahola, Jussi-Pekka Parviainen, Pentti Helin, Petrus Kähkönen, Petra Ahola, Suvi-Sini Peltola ja Auvo Vihro.

Ohjaus on Otso Kauton ja hänen kokoamansa unelmatiimi vilisee kansainvälisen tason huippunimiä. Eittämättä maailmalla tunnetuin suomalainen tanssitaiteilija Tero Saarinen on ensi kertaa mukana musikaalituotannossa ja suunnittelee teoksen liikeidentiteetin. Eeva Konnun lisäksi musiikkia säveltää kaksi monipuolista ja arvostettua suomalaismuusikko ja säveltäjää Jarmo Saari ja Varre Vartiainen. Kapellimestari on lukuisista musikaaleista tuttu Joonas Mikkilä, joka johtaa 6-hengen bändiä.

TTT:n Hamlet on Shakespearen teksti Michael Baranin uudelleen kääntämänä, hiukan sovittamana, yhä runollisena ja hyvin ymmärrettävänä. Se on täysverinen Hamlet ja rock-musikaali. ”Teatteriesitys kohtaa rockkonsertin”, kuvailee ohjaaja Otso Kautto. ”Teoksessa nimellä Hamlet and His Gravediggers kulkeva bändi on oleellinen osa työryhmää, näkyvissä ja näyttämöllä”.

Tero Saarisen suunnittelun lähtökohtana on koreografian sijaan liikeidentiteetti. ”Liike ja muoto tulee olemaan mielen kuvaa, joka kumpuaa ristiriitaisuuden, reaktiivisuuden ja raivon ääripäistä – eli kaikesta siitä mitä Hamlet ympärilleen kylvää.”

Lavastuksen ja puvut suunnittelee Otso Kauton kanssa useita yhteistöitä tehnyt Kimmo Viskari. Valosuunnittelu on Eero Auvisen ja äänisuunnittelijana on Kalle Nytorp. 

#hamletrocks








 sosialistisesta mediastani:
Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

Terveisiä Helsingöristä, on aika sijoiltaan, Työviksen HAMLET rockmusikaali on androgyyni myllynkivikaulusten & japanilaisvaikutteisten geishasamuraiden hoviväen punaista ja oranssia juhlaa. Saska Pulkkinen pääroolissa varsinainen löytö: sirkusta, karismaa, välitauko #hamletRocks 02.10.2020 @ttteatteri eilen Aurinkoteatterin Tätiratsastajissa oli eeppinen kitarabattle, niin myös tässäkin. Huikea veto, ja miten nykyteatterissa voi käyttää koreografiaa, nostaa kitaristeja esiin kuin Mad Max Fury Roadissa. Hamletin isäpappa myös karismaattinen GoT-hahmo. Olen myyty, vähintäänkin. #hamlet #saskaPulkkinen #tampereentyöväenteatteri #teatteri #theater #theatre #perfect #actorsofFinland #theatersofTampere #teatterinlumoa #teatterinlumoa2020.

Henkilön Satu Ylävaara (@teatterinlumoa) jakama julkaisu