15.04.2025 Q-Teatteri: Rikos ja rangaistus klo 18:30, toistamiseen, kova
12.04.2025 Helsingin Kaupunginteatteri: Pieni näyttämö: Kaunotar ja hirviöt, lauantaina, 18:30: Teatterin stagella näin huhtikuussa true crimeen löyhästi ja kunnioittavasti pohjautuvia näytelmiä kuten KokoTeatterin Pyörre, sekä Helsingin kaupunginteatterin Kaunotar ja hirviöt. Joissa kummassakaan lähtökohtana ei ole rannalta löytynyt nuoren naisen kroppa objektina, vaan nainen, naiset saavat äänen. Lisää täällä blogissani.
09.04.2025 Kokoteatterissa: Sara Stridsberg: Pyörre. Ehdin vielä nähdä esityksen, jossa pääosassa ei ole rannalta löydetty nuoren naisen ruumis kuten Nordic noirissa ja Twin Peaksissa. Tässä nuori nainen saa kuolleena äänen. Stridsbergin romaaniin Rakkauden Antarktis perustuen. Pääosassa pysäyttää, huumaa ja koskettaa vahva ja hauras Fanni Noroila. Tämä voisi olla true crimeäkin, tosielämän hirvittävä rikostarina, sitä se onkin, lähtökohtana, löyhästi tai intensiivisesti oli yksi naapurimaan järkyttävimmistä rikoksista. Joka antoi inspiraation kirjailija Sara Stridsbergille. Tai piinan. Lisää blogissani ja instassani
01.04.2025 KOM-teatterilla Vampira. Miten kaivaa oma hauta suulla. Kävin Vampiraa katsomassa kolmasti, viimeksi oli ihan kympin esitys, kun liput maksoivat kympin. Aprillipäivänä. Sitten oli dress along -näytös, ja eka norminäytös. Vampira ja Maila Nurmi on/ovat syvästi vaikuttaneet allekirjoittaneeseen vuosikymmenien ajan, ja kuinka mukavaa, ettei stagella ole pelkkää turkan ähinää, vaan muitakin aiheita ja sukupuolia.
Kansallisteatterin pienellä näyttämöllä Marc Gassot – Karl Sinkkonen: Rakkaudesta sähköön. Fyysinen komedia: Rakkaudesta sähköön teatteriesityksen Marc Gassotin keski-ikäinen henkilö ei ole vuokrannut kontrahtitappajaa avustamaan itse/urhassaan, vaan yrittää ihan itse. Päästä edes kotiin kunnialla. Lavalla on tuttu poppoo, Gassot huseeraa, käyttää miimiä ja klovneriaa, sirkustemppuja, silmänkääntöä, tulen käsittelyä ja hyvin hauska pesisottelu johon yleisö osin sai/joutui osallistumaan
26.3.2025 KOM-teatteri, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu ja UNTO yhteistyössä: NÄYTELMÄTEHDAS ⭐⭐⭐⭐. Sanotaan, ettei taidetta voi tehdä kuten makkaraa. Mutta entä jos sitä voisi? Vain kaksi esityskertaa
25.03.2025: Teatteri Takomo: Ami Karvonen: Luodut katseet ⭐⭐⭐. Teatteri Takomon vuoden 2025 päätuotanto. Ja millaisia katseita! Sain lipun teatterilta lisää jorinaa täällä blogissani ja instagramissani
Jumalat kumartavat Kansiksessa 22.03.2025. viideo kumarruksista instassani
19.03.2025 Ryhmäteatteri: Marjo Niemi: Se saattaa olla ihminen ⭐⭐⭐⭐⭐. Lumoava tragikomedia tajunnasta. Kävin katsomassa, kosketti, kirjoitan myöhemmin, prosessoin. Bravoo. Tätäkin teatteri voi, saa ja pitää olla. . Sain lipun teatterilta. Lisää blogissani ja instagramissani
Se mikä voisi olla paperilla nordic noiria voikin olla Tove Janssonin kaikuja, aaltoja ja ihmisen kipuja. Mitä! Olenko minä tullut pukkariin!? Näyttämön ja eturivin välissä käytävällä ei ole linnavallia, vaan näyttelijät tulevat tyynin oloisina eteemme ja vaihtavat roolivaatteet ylleen. Käytävästä on tullut orkesterimonttu, jossa näyttelijät toimivat myös muusikoina ja foley artisteina tehden äänimaailmaa kuin radiokuunnelmaan, mutta osa äänistä toimii myös luuppeina. Raikas ja rikas äänimaailma säestää tarinaa. On nuori nainen, apurahaton köyhä kirjailija, joka ei zuumaa videota hautajaisissa, vaan kaatuu ystävänsä hautaan. Kuten Todella upeeta -sarjassa, mutta tässä ei juoda shamppanjaa. Ainakaan joka kodissa. Kirjailijan luoma hahmo, masentunut mies 55 vee, ryömii tarinaan ja lavalle mukaan.
“Gorgeous people die too”
Viiruksen Diptyk on suositeltavaa, vaikka esitys on rankka, todellinen. Naurujakin löytyy ja saa. Perheenjäsen kun meillä sairastui jouluna, ja joulu jäi kesken, mutta nyt hän on kuntoutumassa parin kk jälkeen. Niin eri sairaalat ovat tulleet tutuiksi. Myös tässä on sairaalan kuvastoa. Krediitit, tekijätieto-lista on harvinaisen pitkä, koska mukana on mm videotykitystä, joka puolustaa paikkaansa, miltä kokee kun 1. kertaa kokee sairaalan, shokin, ja miten kerrat toistivat. Enimmäkseen ruotsinkielinen esitys on käännetty suomeksi ja englanniksi, lavan yläpuolella on käännökset kuten oopperassa. Käännös on ihan paikoillaan, koska osaltaan sairaalatermistöä. Tarinassa on kaksi sisarta, joista toinen, terve, aloittaa kertomisen. On myös äitiä ja sairaalan henkilöitä. Sain lipun teatterilta, kiitoksia! blogissani ja instagramissani
Teatteri ja demokratia. Oliko Ateenassa oikeasti demokratiaa, kun nainen ei saanut tulla teatteriin, edes katsomoon. Puhumattakaan ohjauksesta, näyttelemisestä. Kulttuurinen omiminen, ihan Kalevalasta lähtöisin. Miltä näyttää ämpärikansan tekemä kreikkainen tragedia, jota käytetään Akropolilla parin kk ajan. Ihan pirun hauskalta. Ollaan lähellä Wettenhovi-Aspan visioita kotimaisesta alkuperästä. Myös museoesineiden palautus. Samat jorinat täällä blogissani sekä instasa
07.03. KOM-teatterilla Vampira, toistamiseen, tämä taisi olla dress along -näytös? Kuvamuistoja eri Vampiran näytöksistä mm instassani 1
06.02.2025 Espoon teatteri: Lapis Lazuli eli ihmissusi terapiassa goes wrong. Makoisan goottielokuvan Nosferatun jälkeen ja ennen Vampiraa oli aika tavata ihmissusi terapiassa... Espoon teatterilla alkoi tämä teatterivuosi, ja vallan vallattomissa merkeissä goottilaisessa tarinassa jossa oli vaudevilleä, klovneriaa ilveilyä, släpstickiä ja burkeskia menoa. Nykyesitys LAPIS LAZULI oli infon mukaan surrealistinen, extravaganza ihmissusishow, ja näin loppuunmyydyn esityksen Espoon teatterilla Louhisalissa. Tuotanto: Εuripides Laskaridis // OSMOSIS.