maanantai 16. huhtikuuta 2018

Elämässä tarvitaan Erkki Saarelan naurua. Ilveilijän synty muistutti 1970-luvun etelä-amerikkalaista diktatuuria

Suurin komedia syntyy hetkestä jolloin mies on itsemurhan äärellä. Sillä. Teatteri Jurkka kutsui uudelleen. Elämässä tarvitaan Erkki Saarelan naurua. Ilveilijän synty muistutti maaliskuun alussa sekä 1970-luvun etelä-amerikkalaista diktatuuria, että elokuvaa Gladiaattori. Tänään huhtikuussa se muistutti eilistä elokuvaa Keskiajan intohimot elokuvateatteri Orionissa - vaikka tuosta leffasta uupuu ilveilijät jotka jokaisessa keskiaikisessa kuvaelmassa mukana. Paavin pallit ja narrin nallit.

Kaikkein paras miesten tekemä komedia alkaa siitä, kun mies yrittää itsemurhaa. On sen äärellä, kuten monessa Irvine Welshin kirjassa ( Trainspotting, Paska ), tai kun Chaplin estää joka ilta juhlivaa dandyä telemästä itsemurhaa, ja aamulla dandy ei muista mtn. Tai elokuvassa World´s end. Tai I hired a contract killer.  Tai Erkki Saarelan ilvelijä joka syntyy hirttosilmukka kaulassa teoksessa Mysteerio Buffo. Yhteiskuntakriittinen, kroominen ja groteski versio ns pyhästä näytelmästä, keskiajalta. Dario Fon mainion pastamankelin lävitse.

Pyh pyhempi pyhäin - näin Pekka Töpöhännän suomenkielisessä versiossa kitetyttiin uskonto. Vallan mainiosti ;) uskonto on urpojen haaleata oopiumia, ja sitä sietääkin kritisoida. Enää meitä kritisoijia ei polteta roviolla. Näiden paavien ja muiden ulkokultaisten orgioissa viihtyjien muka-pyhien ukkojen eloa kannattaakin tutkailla. Kun oikeasti köyhät munkit kritisoivat komeaan mekkoon ja kultakoruihin koristautuneita vanhoja äijiä, niin stoorin päävi bonifacius kahdeksas naulautti munkit kielestään kiinni. Mutta mihin oviin? Toisten rikkaiden äijien oviin?

Tätä samaa kielestä kiinni naulaaminen -huhua käyettiin mustamaalatessa punaisia Suomen luokkasodassa 1918.

Komea performanssitaiteilija Pavlenski ei ole vielä tätä tehnyt - hän on kyllä naulannut kiveksensä Punaiselle torille.

Erkki on hurjan tekstin ja ilveilyn äärellä. Mikäs siinä. Näin tämän 1.3. medialipulla ja 12.04. naisen eurolla.

Tai haikean jazzin säestämä Housut pois, jossa yksinäinen, hoikka punapäinen homo mies haluaisi hukuttaa itsensä, muttei osaa uida...

Mysteerio Buffo toimisi myös kuunnelmana, tosin rivot ja epämääräiset, kovastikin luovat, nopeat eleet ja niiden vaihtuminen uupuisi.

Sähikäinen pastori silli täyttää Jurkan nurkan teatteritilan. Ja myös käytävän.

Välillä Saarela pinkoo eteiseen, filmin, rainojen ulkopuolelle kuin piirrettyjen ulvova urossusi Lurppa-tarinassa.

Näytelmä on sovitettu hyvin myös suomalaisen elämään murteiden tapausten ilmaisujen kanssa.

Tapasimme Dario Fon tuolla Oopperalla, ja hän oli tavattoman riski ja sutjakka mies, joka liikehti sulavasti. En yhtään muista mitä hän esitti, tämä tapahtui siis vuonna 2002.



Naurua tarvitaan... Italian aika pellemäinen pinnallinen ns presidentti perluskooni aikonaan suutahti kun yks ooppera kertoi hänestä. Eikä niin mairittelevaisti.
Noh.

Kyseinen ooppera oli sävelletty ja kirjoitettu pari sataa vuotta ennen hänen valitettavaa syntymää.

Anarkia.
Vallanpitäjät ja köyhät.

Orgioihin hyvin ehtivät paavit - kullirenkaineen kaikkineen.

Suomalainen pannumyssy vuosilta 1970-1980 olisi oikein hyvin sopinut paavin päähineeksi. Mutta Saarelan Erkki käyttää vain koomista, perusväristä mekkoa, joka näyttää olevan peräisin Pikku Kakonen -ohjelmasta. Mekkoon elikkä esiliinaan on kirjottu Berliinistä Pelhoon ja Helsingistä - no jonnekin. Tämän viimeisen näytöksen yleisö oli niin hyrmaantunut että tömisteli laattiaa, useammassa penkkirivissä.

Maaliskuussa ilveilijän piti hieman kiskoa taputuksia lissää yleisöltä. Samoihin aikoihin olin hevosmessuilla, jossain kohtaa kiellettiin yleisöä taputtamasta. Etteivät hevoset säiky. Hevoset ovat niin herkkiä ja täydellisiä eläimiä. Kuten näyttelijätkin.

Välillä huumorin tempo on nopeampaa kuin Suomessa totuttu, ja nauru ja oivallus jää seuraavan bravuurin jalkoihin, kuin kaikuna. Mutta ei se mtn. Eero Ojasen keskiajalla säveltämä liturgia jää kaikumaan pitkäksi aikaa. Tai ehkä Kekkoslovakian aikaan sävelletty.

Välillä Saarelan naurussa kaikuu Tom Hulcen Amadeuksen kikatus.

Megalomaaninen on kohtaus, joukkokohtaus - jonka kaikki roolit Saarela luonnollisestikin näyttelee. Tahi luonnottomasti? Tunnistettavasti. Sekä Impivaarassa että yleismaailmallisesti. Ihminen haluaa saada parhaimmat katsomapaikat - kun ihme tai vaikkapa teatterinäytelmä tapahtuu.

Mysteerio Buffo oli aikoinaan niin vaarallista, että totuuksia kirkon harjoittamista törkeistä rikoksista laukova ilveilijä piti ihan polttaa roviolla että suu pysyy kiinni.

Mysteerio Byffoa kuitenkin ja tietenkin tarvitaan.

Maaliskuun näytöksessä katsomossa oli myös ohjaaja Kotkanniemi.

Ensimietteet:

Maaliskuu pärähti alkuun klassikolla Mysteerio Buffo, Teatteri Jurkka ja Pastori Silli eikun Erkki Saarela oli täysin pitelemätön, ja valtasi Jurkan jokaisen nurkan, mm näytellessään väkijoukkoa...

Dario Fon henki pulppusi ja irvaili orgioihin vetäytyville paaveille, mutta myös rahvaalle jotka maksavat itsensä kipeäksi nähdäkseen ihmeen - parhaimmalta paikalta.. nooh - eipäs tönitä!

Kirsikkana kakun päällä oli paikalle piipahtanut alkuperäisen Saarelan Buffon ohjaaja Kotkanniemi...

Tekijäloota:


Rooleissa: Erkki Saarela
Käsikirjoitus: Dario Fo
Suomennos: Aira Buffa
Ohjaus: Pentti Kotkaniemi
Kesto: 1 h 30 min (sis. väliaika)


Näytelmän esittely Teatteri Jurkan sivulla:

"
Italialaisen Nobel-kirjalijan Dario Fon neljästä tarinasta koottu esitys Mysteerio Buffo on kiertänyt Suomen näyttämöitä jo 35 vuotta. Tänä keväänä klassikkoesitys nähdään viimein myös Jurkassa! Fo sanoi aikanaan Saarelan olevan maailman paras tekstiensä tulkki… toki itsensä jälkeen.
Mysteerio Buffo on sarja riemukkaita monologinäytelmiä, jotka perustuvat keskiajan kiertäviin ilveilyihin. Nimi ’mysterio’ viittaa raamatulliseen aiheeseen ja ’buffo’ koomisuuteen. Fon käsikirjoittamista tarinoista esityksessä ovat mukana Kaanaan häät, Ilveilijän synty, Lasaruksen kuolleista herääminen ja Bonifacius VIII.

Aina ajankohtainen Mysteerio Buffo pilkkaa kansan yläpuolelle asettuneita päättäjiä. Narri näyttää meille ihmisen pienuuden ja suuruuden. Keskiaikainen stand-up valloittaa! "




Buffo-kuva: Rauno Träskelin




Huomio! Yleisö on ohjaaja tässä Erkki Saarelan shöyssa Mysteerio Buffo:

Asiaan liittyvät ja liittymättömät tviitit:


Paavi on aina public enemy numero Uuno:

Tähän lainaan Danteworldista Dante -viittauksen sivulta:



Kuin kukkaa kämmenellä pitäää ...
Erkki Saarela, heitä: Marja-Leena Kouki ja Lauri Sipari Teatteri Jurkassa näytelmän Romeo vs Julia jälkhen.

Kuva blogistani Kuin kukkaa kämmenellä pitäää Romeo Juliaa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti