Teatterin lumoa - kuvallinen teatteriblogini

Teatterin lumoa - Satu Ylävaaran kuvallinen teatteriblogi

torstai 18. huhtikuuta 2019

Kuinka pelottavaa oli kun herra Hyde laski kätensä olkapäälleni: Tohtori Jekyllin ja herra Hyden onneton tapaus Valtimoteatterissa

Helmikuun huippukohtia, ja harvinaisempia esityksiä oli Tohtori Jekyllin ja herra Hyden onneton tapaus, tuolla Valtimoteatterissa. Kuinka pelottavaa oli kun herra Hyde laski kätensä olkapäälleni... Olimme yökerhossa. Näytelmässä oli pimeyttä, ja itse pimeys. Kuinka pelottavaa ja vapauttavaa se onkaan! Kun Jekyll teki litkujaan - mikä oli kiinnostavaa ( alkemia, kemia ja silmänkääntäminen ), ja muuttui, muuntui Hydeksi, jytke alkoi kuulua, kuinka pelottavia yökerhot ovatkaan, pimeitä tiloja, monin tavoin.

Olimme viktoriaanisessa ajassa, niukka sisustus lavalla oli viktoriaanista, ja erikoisinta oli lamppujen, pienten valaisimien käyttö, kuinka teos muuttuisikaan eri kertoina. Dualismi, kaksijakoisuus, pimeä puoli, valo,hyvyys ja lääketide, pimeys, vapaus ja moraalittomuus.

Herra Hydenä oli Myy Lohi, jonka taiteellinen opinnäytetyö tämä oli, sekä
Jekyllinä Anna-Sofia Tuominen ( Tavallisuuden aave, Donkey Hot, M/S Romantic)

Valtimonteatterin neulanreikäkameran kurkistus erääseen lempikirjaani viktoriaaniselta ajalta. Parasta oli valon ja varjon taiteellinen käyttö, joista kummatkin naiset ottivat kaiken irti.

Lavalla oli kaksi naista, jotka näyttelivät kaikki roolit. Oliko herra Hyde, kuten Norman Bates, jonka kohdalla yleisön myötätunto herää, kun näyttää, ettei auto uppoakaan.

Erään viktoriaanisen ajan lempparikirjani sekä tuore että puritaaninen näytelmäversio. Jossa komeinta oli valaimisien taiteellinen käyttö, valo ja varjo toivat ihmiskasvosta esiin uusia puolia - eikä keskitytty Mister Hyden hurjaan maskiin.

Mutta mikä on se tunne, katsojalla, kun tuntee, kuinka herra Hyde kävelee selän taakse, ei näe hämärässä, tai pimeydessä. Eikä kuule askeleita kun yökerhon jumputus soi, vai oliko se sydämentykytystä pajavasaraa, jännitystä, veren kohinaa korvissa, pahuuden odotusta...

Kahden naisen voimin.

Tytöt ottavat miesten roolit ja vapauden, vapaudet. Nuoret naiset ottavat etuoikeutettujen miesten roolit ja vapauden, vapaudet

Minua on myös kiehtonut Edinburg litkujen paikkana - ensin Jekyllin, sitten Trainspottingin.

Mikä on ihmisen motiivi, mikä on bromance, mikä on ystävyyttä. Mutta oliko Utterson mustasukkainen Hydestä, ja miksi. Mikä on ahneutta. Mikä on miehen motiivi, mikä moraali. Onko moraali ostettavissa, entä rikos, anteeksianto.

Robert Louis Stevensonin tarina on aina kiehtonut, minulla on tuosta pikku kirjasesta useampikin painos. Yksi harvinaisemmista on löytökirja mielisairaalasta. Leiman perusteella.

Se tunne, kun olet hämärässä yökerhossa, jossa kuuluu yksitoikkonen jumputus. Ja herra Hyde hiipii kävelee, käärmeilee selkäsi taakse, ja laskevan kätensä olkapäällesi...

Tekijäloota:


Taiteellinen työryhmä:

Myy Lohi (Nma, tait. opinnäyte,TeM)
Anna-Sofia Tuominen (Nma)
Anna Haaraoja (TAMK )

Taideyliopiston tapahtumat- sivulta:


"Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu / Näyttelijäntaiteen koulutusohjelma

Tohtori Jekyllin ja herra Hyden onneton tapaus

”Moni muu kenties ylpeilisikin niillä epäsäännöllisyyksillä, joihin minä olen tehnyt itseni vikapääksi; mutta niin korkealla on se kunnianhimon päämaali, jota olen tavoitellut, että melkein sairaalloisella häveliäisyydellä olen salannut kaiken, mikä jollakin tavoin saattaisi halventaa minua muiden silmissä. Pikemminkin itserakkaus ja väärä ylpeys ne siis alusta asti ovat tehneet minusta sellaisen, miksi olen tullut.”

Näyttämösovitus Robert Louis Stevensonin pienoisromaanista Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde (1886)."

Facebookin tapahtuma-sivulta:


" Miellyttämisenhalu, epätäydelliseksi paljastumisen pelko ja omien nurjien puoliensa häpeäminen - tuttu kombo jokaiselle kuuliaiselle kympin tytölle. Ja tämän näytelmän keskeinen teema.

”Ensin mä tajusin, kuinka monia asioita mä häpeän. Sitten mä tajusin sen, että mä häpeän oikeastaan aika typeriä asioita. Sitten mä tajusin, että kaikkein eniten mua hävettää se, että häpeän niin typeriä asioita.”
-Myy

”Moni muu kenties ylpeilisikin niillä epäsäännöllisyyksillä, joihin minä olen tehnyt itseni vikapääksi; mutta niin korkealla on se kunnianhimon päämaali, jota olen tavoitellut, että melkein sairaalloisella häveliäisyydellä olen salannut kaiken, mikä jollakin tavoin saattaisi halventaa minua muiden silmissä. Pikemminkin itserakkaus ja väärä ylpeys ne siis alusta asti ovat tehneet minusta sellaisen, miksi olen tullut.”
-Henry Jekyll
"





Tässä lähetyksessä on kuvia joita muokkasin seepian sävyisiksi. 12.02.2019


Myy Lohi: Taiteellinen opinnäytetyöni saa ensi-iltansa huomenna 6.2 Valtimonteatterissa! Tulkaa kattoon tiivistunnelmaista kamarinäytelmää, liput 15/7 €. Kuva: Marko Nurmi.

#tohtoriJekyllinjaherraHydenOnnetontapaus Valtimonteatterissa -seinällä olevia kuvia joita muokkasin seepian sävyisiksi, tietenkin.


Kuinka pelottavaa oli kun herra Hyde laski kätensä olkapäälleni: Tohtori Jekyllin ja herra Hyden onneton tapaus Valtimoteatterissa sosialistisessa mediassani:




#tohtoriJekyllinjaherraHydenOnnetontapaus #Valtimonteatterissa erään viktoriaanisen ajan lempparikirjani sekä tuore että puritaaninen näytelmäversio. Jossa komeinta oli valaimisien taiteellinen käyttö, valo ja varjo toivat ihmiskasvosta esiin uusia puolia - eikä keskitytty Mister Hyden hurjaan maskiin. Kahden naisen voimin. Mutta oliko Utterson mustasukkainen Hydestä, ja miksi. Se tunne, kun olet hämärässä yökerhossa, jossa kuuluu yksitoikkonen jumputus. Ja herra Hyde hiipii kävelee, käärmeilee selkäsi taakse, ja laskevan kätensä olkapäällesi... Tässä kuvia joita muokkasin seepian sävyisiksi. 12.02.2019 #teatterinlumoa #teatterinlumoa2019 #teatterissa #valtimonteatteri #theater #theatre #perfect #theateradvert #theatreAdvert #theaterposter #helsinki #finland #doctorjekyllandmisterhyde #thestrangecaseofdrjekyllandmrhyde #strangecaseofdrjekyllandmrhyde. @valtimonteatteri.
Henkilön Satu Ylävaara (@satuylavaaraphotography) jakama julkaisu



#thestrangecaseofdrjekyllandmrhyde #strangecaseofdrjekyllandmrhyde