Eino Leinon eksät - enemmän ja vähemmän muusina näytös kantautuu , kulkeutuu ja rantautuu näemmä helposti ympäriinsä eri teattereihin ja kulttuuritiloihin, iloihin, rientoihin - on vain kaunis kapio-arkku, jossa on Eino Leinon henki, joka puhuu hieman narisevalla Ploirimaisella tavalla. Sanaistakin arkkua avataan. Täällä nainen saa puhua.
Mukava päästää nauruja ja höyryjä. Mutta toisaalta mikään ei vetänyt vertoja Anni Swanin sadulle ja nukketeatterille tämä #EinoLeinoneksät - Nalle sai kovaa kyytiä, ja varmaan IRL - oikeassa elämässä sai myös. Ja monelta. Ja tiuhaan.
Muusan ja runoilijan merkitys. Naisen asema. Pinja Hahtolan nopeus metamorfooseissa, muodonmuutoksissa naisesta toiseen. Ihmissudeksikin asti!
Riemastuttava Eino Leinon eksät näytelmä tänään, eli 1.11. Eri toten natsipahis Maila Talvio joka oli kaikenlisäksi kriitikko! Ja yritteliäis puuma... Mutta kumpi on pahempaa keski-ikäiselle naiselle, olla kansallismielinen vai puuma?Vai kriitikko ;) Miksi varttuneemman naisen seksuaalisuus on huvittavaa, tai törkeää. Mutta pyören pojan Eikan Leinon naisseikkailut ei ole huvittavaa, päin vastoin, kiinnostavaa. Kuuluuko se mies-taiteilijan myyttiin?
Yksin näyttelevä Pinja Hahtola eläytyy niin heidän nahkoihinsa, muodonmuotoksiin, onpa siinä jotain shamanismiakin, kulkua, juoksua Manalan kautta, ääniä keräten: upeat suuret taiteilijat Aino Kallas ja L. Onerva. Kirjailijat, runoilijat, kulttuuri-ihmiset, boheemit, joihin on helppo samaistua. Sen sijaan Leinoin "oikeisiin" vihittyihin vaimoihin, on kyllä helppo huomata, että juhlissa on tällaisia ihmisiä, bättre folkia, joka väittää Ida Aalbergin varastaneen häneltä sen skolioosi-poseerauksen selänväännön katseella. Ja toisaalta nuori ujo nuorikko, joka ei ehkä elämästä ja uskollisuudesta ymmärrä, tai Leinon "uskollisuudesta". Paljon korkkia aukaistaan, kuppia kallistetaan. Lähinnä Leinon toimesta.
Miksi rakastamme näitä vapaita, boheemeja, villejä, naisia, taiteilijoita, feministejä, hurjia naisia. Mitä merkitsee uskollisuus intohimossa?
Mirdjan sanoja lainaten nainen voi rakastaa petollista miestä, mutta naurettavaa, ei koskaan... Lainaus:
"Mirdja tunsi halveksivansa tuota miestä edessään, joka ei ollut mies.
-- Sinun rakkautesi tekee sinut hulluksi ja sinun hulluutesi tekee
sinut naurettavaksi. Mutta rakastaa naurettavaa miestä! Nainen voi
rakastaa paheellista miestä, petollista miestä, miks'ei, mutta
naurettavaa -- ei koskaan! Miksi pyydät minulta sellaista, jota ei
voi pyytää ainoaltakaan naiselta koko maailmassa!
Ja Mirdja kääntyi äkkiä ja meni pois taakseen katsomatta."
Näin tämän kutsulipulla, ja olen oikein tyytyväinen tähän ajanviettona. Helsingin teatterit viettävät nyt huippukautta - vaikka kaikenlaista muutakin kulttuuria, avantgardea ja viihdettä on. Kilpailemassa ajasta. Puhumattakaan suoratoistosta ja sosialistisesta mediasta.... Teatteriin on niin mukava mennä, kuulla naisen ääni. Vuosikymmentenkin takaa. Vaiennetuista naisista. Tai unohdetuista naisista. Näin tämän kutsulipulla. Kuinka mukavaa... Teatterin iloja on aito kokemus, fyysinen kokemus, joka ärsyttää, naurattaa, pistää liikkeelle, panettaa, itkettää ja mietityttää, aprikoituttaa. Näytelmä alkaa täsmällisesti ja samoin se myös loppuu. Täsmällisesti. Omalla toolilla saa istua eikä kukaan känninen örkki kaadu päälle haisevien kainalokarvojensa kanssa kuten keikalla Tavastialla. Kukaan ei kopeloi käsilaukkua eikä muutakaan. Kukaan ei kaada lämmintä kaljaa samettimekolle. Pimeässä saa istua ihan rauhassa puhelimet kiini ja ovet lukittuina. Saa vain istua ja nauttia. Tai kärsiä. Olla hetken vietävissä. Ehkä sitä on vain keksiaikaistunut ;)
kuva Seppo Honkonen |
Tekijäloota:
ohjaus Seppo Honkonen
järjestää työryhmä
esiintyjät Pinja Hahtola
esitykset ajalla 1.11, 23.11. ja 24.11.
käsikirjoitus Pinja Hahtola
ohjaus Seppo Honkonen
äänimaailma Marko Pakarinen
näyttämöllä Pinja Hahtola
Eino Leinon eksät - Teatteri Avoimet Ovet sivulta:
"Eino Leinon eksät -esitys kertoo Leinon rakkauden kohteista, ihanista naisista boheemin rappiorunoilijan ympärillä. Esitys marssittaa lavalle koko joukon runoilijan sydämen valittuja, noita historian kirjoissa muusan rooliin ahdettuja, joista tunnetuimpia lienevät L.Onerva ja Aino Kallas. Naisilla on painava sanottavansa tästä kansakunnan kaapin päälle kohotetusta myyttisestä runoilijasta."Eino Leinon eksät - enemmän ja vähemmän muusina -FB sivulta:
" Anomyymien Apollon muusien vertaistukiryhmässä runoilija Eino Leinon vaikutuspiiriin joutuneet ja sitä kautta häneen auttamattomasti retkahtaneet naiset avasivat sanaista arkkuaan Kanneltalossa viime maanantaina. Teatteri Avoimissa ovissa EINO LEINON EKSÄT purkavat tuntojaan marraskuussa to 1.11, pe 23.11 ja la 24.11. "
Taustoja muuseihin ja runoilijoihin Yle Areenasta:
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 8. marraskuuta 2018
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 8. marraskuuta 2018
Tähtikeinu on elokuva kahden taiteilijan välisestä elämänmittaisesta rakkaudesta https://t.co/VOF7b1OCWP— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 8. marraskuuta 2018
Mirdja - sankaritar sadan vuoden takaa olisi hallinnut selfiekulttuurin https://t.co/nD2ihXLxCv— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 8. marraskuuta 2018
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 8. marraskuuta 2018
Aino Kallas: Sudenmorsian – Heittäydy riivatun rakkauden syövereihin! https://t.co/q1q5lUHLjx— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 8. marraskuuta 2018
Mirdja, fin de sièclen goottityttö? Dekadenssi ja lajit L. Onervan Mirdjassa, Piritta Vartola: Onerva oli ensimmäisiä yliopistokoulutettuja naiskirjailijoita. Mirdja omaelämäkerr. romaani nuori naistaiteilija taistelee asemastaan miehisissä taidepiireissähttps://t.co/SrjmNtcc9M— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 8. marraskuuta 2018